Kuvasarja nuorten kuljettajien ajo- opetukseen 2012 Liikennevakuutuskeskus (LVK) Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta (VALT) 2012 1.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Autoalan perustietoja käsittelevä kuvasarja
Advertisements

Liikenneturvallisuustavoitteet Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Hirvionnettomuuksien kehitys
TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
Härmänmaan liikenneturvallisuus-suunnitelma
Maanrakennus.
Talviolosuhteet opettavat LINTU-ohjelman hanke ENSILUMI - Mitä kuljettaja oppii vaikeisiin olosuhteisiin mukautuessaan? Valde Mikkonen Valmixa.
Opettele liikennesäännöt
Kolaririskin vähentäminen siirryttäessä nastattomaan talviliikenteeseen Valmixa Oy Valde Mikkonen Huhtikuu 2012.
Protestin käsittely Michael Röllich.
Jokerivalojen toimintaperiaate
Oikeus liikkua maastossa
Miksi riskinotto liikenteessä on tyhmää?
Reetta Jokinen WSP LT-Konsultit Oy ATOLI Esiselvitys todennettavaan ajokäyttäytymiseen perustuvista auto- ja liikennevakuutusmaksuista Lintu-seminaari.
Valmixa Oy1 Autoilijoiden yksilöllinen vahinkoriskien hallinta LINTU-ohjelman hanke KOTISIIVU. Henkilökohtaiset turvallisuusohjelmat. Hanke-esittely.
Liikenneturvan tutkijaseminaari Sirpa Rajalin.
Tieliikenneonnettomuudet Salon seudulla Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
STANDARDI EN EN on eurooppalainen tieturvallisuusstandardi joka säätää seuraavaa: ”Tien laitteiden tukirakenteiden törmäysturvallisuus.
Onko pakkauskoolla, mainonnalla vaikutusta terveyteen?
Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin.
Henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamat kuolonkolarit 2000–2011 Kelityyppi:Kaikki:Renkaisiin liittyvät: Osuus: Luminen, jäinen, sohjoinen ,4 %
Akavan Erityisalat Valtiosektorin työmarkkinatutkimus 2009.
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
JALAN JA PYÖRÄLLÄ Opettele liikennesäännöt. Varmista aina oman turvallisuutesi vuoksi myös se, että muut tienkäyttäjät ovat huomanneet sinut.
Tieliikenteen haasteet
Tieliikenneonnettomuudet Kokkolassa Kokkolan liikenneturvallisuussuunnitelman päivitys 2011.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Pirkkalassa tapahtuu vuosittain.
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Ylöjärvellä tapahtuu vuosittain.
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Turvallisuussuunnittelu – haetaanko vastauksia todellisiin uhkiin vai mielikuviin Suurten kaupunkien turvallisuus- suunnittelu.
Onnettomuusanalyysi Tilastokeskuksen aineisto 10 v ( ) ja 5 v ( ) iLIITU-paikkatietoaineisto 5 v ( ) Lempäälässä tapahtuu vuosittain.
TURVALLISTA MATKAA TULEVAISUUDEN ÄLYAUTOLLA VTT:n media-aamiainen Tapani Mäkinen.
Kuljettaja ajaa Lapin maisemassa Kuljettaja pysäyttää auton ja menee katsomaan, mitä on tapahtunut Porot juoksevat eteen mutkan takaa, yksi paiskautuu.
Esityksen sisältö Tähän esitykseen on koottu tietoja Salon kaupungin alueella vuosina ja vuosina tapahtuneista poliisin tietoon tulleista.
Tieliikenneonnettomuudet Someron kaupungin alueella vuosina Salon seudun liikenneturvallisuussuunnitelma 2010.
Kolarit On vaikea pysähtyä hirvin eteen jo 80Km/h vauhdissa. Reaktio aika on yleensä sekunnin ja siinä ajassa auto on jo ehtinyt kolaroitua hirveen.
Väkivalta päihdeongelmaisen naisen elämässä
Onnettomuusanalyysin tuloksia, koko suunnittelualue Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu tieverkolla (66 %) Paljon alkutalven onnettomuuksia.
Turvassa Tiellä 2015 Kansallinen tieliikenneturvallisuuskampanja
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma LIIKENNEONNETTOMUUDET.
Kalvosarja nuorten kuljettajien ajo-opetukseen 2013 Liikennevakuutuskeskus (LVK), Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta (VALT)
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
Kartturin työkalut. Ennakkotutustuminen eli nuotittaminen: kilpailua edeltävällä viikolla jokaisen erikoiskokeen saa ajaa kaksi kertaa läpi vakioautolla.
Liikenneturvallisuuskalvosarja 2014 Liikennevakuutuskeskus (LVK), Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta (VALT)
H UUMEKUOLEMAT S UOMESSA Aineistona Suomalainen huumekuolema tutkimus (Mikko Salasuo, Erkki Vuori, Mikko Piispa ja Pekka Hakkarainen) THL 2009.
Liikennekasvatuksen vuosikello Honganpalon koulu Raahe 2016.
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelma ONNETTOMUUSKUSTANNUKSET.
Tiedoston nimi Kuorma-auton kääntyväkattoinen kapelli osui 20 kV:n sähkölinjaan TOT 17/2000.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (5 – Työ kevyenliikenteenväylällä) Näitä mallikuvia käytetään kun työskennellään kevyenliikenteenväylällä. Kevyenliikenteenväylät.
Läheltäpiti-, vaara- ja poikkeamailmoitukset. Läheltä piti-, vaara- ja poikkeamailmoitukset 2014 – 2015 Ilmoitettu 221 kpl – kpl – kpl.
TUPAKKALAKI JA TUPAKOINNIN LOPETTAMINEN
Alkoholista asiallisesti
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Terveydentilatietojen toimittaminen vakuutuslaitokselle – työtapaturmat, ammattitaudit, liikennevahingot Julkinen terveydenhuolto, yksittäisen hoitokäynnin.
Maanteiden liikenneturvallisuuskatsaus 2015
Tietoa ja tilastoja Suomen väestöstä
Renkaiden Vaihto.
Valtakunnalliset liikenneturvallisuustavoitteet
Opastuskilven vaihto 36-vuotiasta työntekijää kuljetettiin trukin haarukoilla pihan poikki. Tarkoituksena oli vaihtaa opastuskilpi uuteen. Trukinkuljettajan.
Liikenteen automaatio ja liikenneturvallisuus
Liikennevirasto nopeat kokeilut
OSA V VAKUUTUKSET. OSA V VAKUUTUKSET Vakuutus luottamukseen perustuva sopimus asiakkaan ja vakuutusyhtiön välillä vakuutussopimuksen sisältö selviää.
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
Rekan ratissa istuu isiä ja äitejä
Opiskelijoiden hepatiitti B -rokottamisesta
HUMALAN VAIHEET (KALVO 1)
Kodin turvallisuus- valmennus
Esityksen transkriptio:

Kuvasarja nuorten kuljettajien ajo- opetukseen 2012 Liikennevakuutuskeskus (LVK) Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta (VALT)

Sisältö 2 Liikennevakuutuskeskuksen tehtävät lyhyesti Liikennevahingot vuonna 2011 Liikenneonnettomuuksien tutkinta – kuolemaan johtaneet onnettomuudet Liikenneonnettomuuksien tutkinta: Case 1: Ylinopeus ja riittämätön näkemä Liikenneonnettomuuksien tutkinta: Case 2: Krapulapäivä 2012

Liikennevakuutuskeskuksen tehtävät lyhyesti Liikennevakuutuskeskus (LVK) on Suomessa toimivien liikennevakuutusyhtiöiden yhteistyöelin Sen yhtenä tehtävänä on liikenneturvallisuustyö Tässä käsitellään ainoastaan liikenneturvallisuustyötä: –Koordinoi ja tekee vakuutusalan yhteistä kotimaista ja kansainvälistä liikenneturvallisuustyötä –On osapuolena liikenneturvallisuutta edistävissä tutkimuksissa ja yhteistyöhankkeissa –Tekee aloitteita ja valmistelee vakuutusalan lausunnot –Tuottaa onnettomuustilastoja ja analyysejä –Organisoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntatoiminnan –Ylläpitää onnettomuustietorekisteriä Lisäksi LVK kokoaa liikennevakuutuksen yhteiset vahinkotilastot

Liikennevahingot vuonna

Lakisääteisestä liikennevakuutuksesta korvatut vahingot 2011 Henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet kpl –Vammautuneiden ja kuolleiden lukumäärä kpl –Lievästi vammautuneet kpl –Vaikeasti vammautuneet365 kpl –Kuolleet195 kpl Muut kuin henkilövahinkoon johtaneet kpl Kaikki vahingot yhteensä kpl Liikennevakuutuksesta maksettavat korvaukset vuonna 2011 sattuneille onnettomuuksille on 525 milj. € Liikennevakuutuksesta maksettava keskimääräinen korvaus vuonna 2011 sattuneelle vahingolle on €

Liikennevakuutuskorvausten epääminen/alentaminen Yleensä kaikki liikennevahingossa vammoja saaneet ovat oikeutettuja korvauksiin – myös vahinkoon syylliset Korvaus voidaan kuitenkin evätä tai alentaa mm. seuraavissa tapauksissa: –moottoriajoneuvon omistaja, kuljettaja, matkustaja tai muu vahingon kärsinyt (esim. jalankulkija) on itse aiheuttanut vahingon tahallaan tai törkeällä tuottamuksella –rattijuopumustapauksissa (ajoneuvon kuljettajalta) –luvattomasti käyttöön otetun ajoneuvon kuljettaja ja matkustajat (esim. moottoriajoneuvon käyttövarkaus tai luvaton käyttö) Esimerkiksi vakavasti loukkaantuneelle maksettavat korvaukset voivat olla 1-2 miljoonaa euroa Vakuutusyhtiöillä on oikeus periä maksamansa korvaukset takaisin vahingon aiheuttaneelta törkeään rattijuopumukseen syyllistyneeltä kuljettajalta

Vaikeasti vammautuneiden ja kuolleiden sekä lievästi vammautuneiden lukumäärät 2005–

Aiheuttajakuljettajan sukupuoli vuonna Mieskuljettajien aiheuttamissa vahingoissa osallisina 68,1 % kaikista uhreista

Aiheuttajakuljettajan ikä vuonna Alle 26v noin 28 %Alle 26v noin 38 %

Vuosina 2006–2011 ensimmäisen ajokortin saaneiden kuljettajien vuonna 2011 aiheuttamien vahinkojen lukumäärät

Liikenneonnettomuuksien tutkinta – kuolemaan johtaneet moottoriajoneuvo-onnettomuudet

Onnettomuuksien ja niissä kuolleiden tai vammautuneiden henkilöiden lukumäärä vuosina 1992–

Onnettomuustyyppi vuosina

Yleistä Tapahtumakuukausi: noin 40 % onnettomuuksista tapahtuu kesä– elokuussa Valoisuus: yli 60 % onnettomuuksista tapahtuu päivänvalossa Kelityyppi: yli 60 % onnettomuuksista tapahtuu kuivalla kesä- tai talvikelillä

Aiheuttajakuljettajan ajoneuvo vuosina 1992–

Aiheuttajakuljettajan sukupuoli vuosina 1992– Keskimäärin 85 % aiheuttajakuljettajista on miehiä

Aiheuttajakuljettajan ikä vuosina 1992– Huomioi ikäryhmien koot! Noin joka neljäs onnettomuus on alle 25- vuotiaan kuljettajan aiheuttama

Aiheuttajakuljettajan veren alkoholipitoisuus ja ylinopeus vuosina 1992– Vuonna 2011, noin 60 % alle 25- vuotiaista aiheuttajakuljettajista ajoi ylinopeutta ja noin 40 % humalassa

Turvavyön käyttämättömyys vuosina 1992–

Liikenneonnettomuuksien tutkinta: Case 1: Ylinopeus ja riittämätön näkemä

Lähtötiedot Tapahtuma-aika: talvi, aamupäivä Sää ja keli: pilvipouta, pikkupakkanen, tienpinta jäinen Henkilöauto A: –Ajoi seututietä noin 20 km/h ylinopeutta –Autossa viisi nuorta, joista kukaan ei käyttänyt turvavyötä –Auto noin 20 vuotta vanha, ei ABS-jarruja –Kuluneet nastarenkaat Henkilöauto B: –Ajoi kaavatietä ja oli liittymässä seututielle kolmion takaa –Autossa kolme nuorta, joista kaikki käyttivät turvavyötä

Onnettomuus ja seuraukset Onnettomuus: Henkilöauto A havaitsee B:n noin 200 metriä ennen liittymää ja aloittaa jarruttamisen  tekee lukkojarrutuksen Henkilöauto B havaitsee A:n vasta käännyttyään seututielle Ylinopeudesta, jäisestä tienpinnasta ja lukkojarrutuksesta johtuen A törmää B:n keulaan nopeudella 65 km/h, B:n nopeus 20 km/h Seuraukset: Henkilöauton A etumatkustaja kuolee välittömästi, kaikki takamatkustajat vammautuvat vakavasti ja kuljettaja vammautuu lievästi Henkilöauton B kuljettaja ja matkustajat vammautuvat lievästi

Henkilöauto A

Henkilöauto B

Henkilöauto B:n näkemä kaavatieltä Henkilöauto B:n näkemä henkilöauto A:n suuntaan 5m ennen seututien liittymää Näkemä kaavatieltä seututielle on rajoittunut lumipenkkojen ja puiden takia

Henkilöauto A:n näkemä päätieltä Henkilöauto A havaitsee kaavatieltä kääntyvän B:n 200 metrin päässä liittymästä Myös näkemä seututieltä kaavatielle on rajoittunut lumipenkan ja puiden vuoksi

Riskitekijät Välittömät riskitekijät: Henkilöauto A: –ei havainnut toista osapuolta riittävän ajoissa suuresta ylinopeudestaan johtuen Henkilöauto B: –Vaaraa ei ollut havaittavissa riittävän ajoissa A:n ylinopeudesta ja rajoitetusta näkemästä johtuen Taustariskit: Henkilöauto A: –Suuri ylinopeus –Jäinen tienpinta, mikä pidensi jarrutusmatkaa merkittävästi –Lumipenkka ja puut heikensivät näkemää kaavatielle –20 vuotta vanha auto, jonka kolariturvallisuus heikko. Ei ABS-jarruja –Kuluneet nastarenkaat –Kukaan ei käyttänyt turvavyötä –Kokematon kuljettaja (mm. lukkojarrutus) –Halu näyttää kavereille Henkilöauto B: –Lumipenkka ja puut heikensivät näkemää seututielle

Parannusehdotukset Riskien ennakointiin lisäpanostusta kuljettajaopetuksessa Älykkään nopeudenrajoittimen käyttöönotto uusissa autoissa Liittymäalueiden näkemien parantaminen Turvavyön käytöstä muistuttavan merkkiäänen lisääminen vanhoihin ajoneuvoihin Valistusta turvavöiden käytöstä Valistusta ylinopeuden vaaroista muun liikenteen väistämistarpeen arvioimisessa Yhteiskunnan tulisi tukea ajoneuvokannan uudistamista

Liikenneonnettomuuksien tutkinta: Case 2: Krapulapäivä

Lähtötiedot Tapahtuma-aika: kesä, iltapäivä Sää ja keli: kirkas, helteinen, tienpinta kuiva Henkilöauto A: –Ajoi tuttua tietä noin 30 km/h ylinopeutta –Kuljettaja oli juhlinut edellisiltana pitkään. Veren alkoholipitoisuus onnettomuuden jälkeen 0,4‰ –Kuljettaja oli nukkunut noin neljä tuntia –Autossa kuljettajan lisäksi kaksi nuorta. Takana istuva ei käyttänyt turvavyötä –Auto noin 20 vuotta vanha –Alla sekalaisia renkaita, mm. yksi kitkarengas

Onnettomuus ja seuraukset Onnettomuus: Henkilöauto A ajaa suurta ylinopeutta mutkikkaalla tiellä. Tie kuljettajalle hyvin tuttu Kuljettaja menettää ajoneuvonsa hallinnan vasemmalle kaartuvassa mutkassa Auto ajautuu ulos tieltä ja törmää oikean kyljen takaovi edellä puuhun, minkä jälkeen auto sinkoutuu katolleen Auton törmäysnopeus puuhun on noin 80 km/h Seuraukset: Henkilöauton A takamatkustaja putoaa autosta ja menehtyy saamiinsa vammoihin Etumatkustaja vammautuu lievästi Kuljettaja ei vammaudu

Tulosuunta ja törmäyspiste Tulosuunta, noin 100 m ennen törmäyspistettä Törmäyspiste Loppusijainti

Henkilöauto A Oikea etukulmaOikea takakulma

Riskitekijät Välittömät riskitekijät: Kuljettaja menettää henkilöauto A:n hallinnan Taustariskit: Suuri ylinopeus Kuljettajan näyttämisen halu ajaa lujaa Erityyppiset renkaat, etenkin taka-akselilla ollut kitkarengas Krapulapäivä: lyhyet, humalatilasta johtuen huonot yöunet sekä veren alkoholipitoisuus Auto oli vanha, eikä auton turvallisuus vastaa nykyisiä vaatimuksia Takamatkustaja ei käyttänyt turvavyötä

Parannusehdotukset Väsymyksen vaarallisuuden voimakkaampi esilletuonti mm. kuljettajakoulutuksessa Riskikäyttäytymisen vaarojen ja seurausten painottaminen kuljettajakoulutuksessa Autokannan nuorentaminen keventämällä uusien autojen verotusta

36 Kiitos ja turvallista matkaa!