Kuvasarja nuorten kuljettajien ajo- opetukseen 2012 Liikennevakuutuskeskus (LVK) Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta (VALT)
Sisältö 2 Liikennevakuutuskeskuksen tehtävät lyhyesti Liikennevahingot vuonna 2011 Liikenneonnettomuuksien tutkinta – kuolemaan johtaneet onnettomuudet Liikenneonnettomuuksien tutkinta: Case 1: Ylinopeus ja riittämätön näkemä Liikenneonnettomuuksien tutkinta: Case 2: Krapulapäivä 2012
Liikennevakuutuskeskuksen tehtävät lyhyesti Liikennevakuutuskeskus (LVK) on Suomessa toimivien liikennevakuutusyhtiöiden yhteistyöelin Sen yhtenä tehtävänä on liikenneturvallisuustyö Tässä käsitellään ainoastaan liikenneturvallisuustyötä: –Koordinoi ja tekee vakuutusalan yhteistä kotimaista ja kansainvälistä liikenneturvallisuustyötä –On osapuolena liikenneturvallisuutta edistävissä tutkimuksissa ja yhteistyöhankkeissa –Tekee aloitteita ja valmistelee vakuutusalan lausunnot –Tuottaa onnettomuustilastoja ja analyysejä –Organisoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntatoiminnan –Ylläpitää onnettomuustietorekisteriä Lisäksi LVK kokoaa liikennevakuutuksen yhteiset vahinkotilastot
Liikennevahingot vuonna
Lakisääteisestä liikennevakuutuksesta korvatut vahingot 2011 Henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet kpl –Vammautuneiden ja kuolleiden lukumäärä kpl –Lievästi vammautuneet kpl –Vaikeasti vammautuneet365 kpl –Kuolleet195 kpl Muut kuin henkilövahinkoon johtaneet kpl Kaikki vahingot yhteensä kpl Liikennevakuutuksesta maksettavat korvaukset vuonna 2011 sattuneille onnettomuuksille on 525 milj. € Liikennevakuutuksesta maksettava keskimääräinen korvaus vuonna 2011 sattuneelle vahingolle on €
Liikennevakuutuskorvausten epääminen/alentaminen Yleensä kaikki liikennevahingossa vammoja saaneet ovat oikeutettuja korvauksiin – myös vahinkoon syylliset Korvaus voidaan kuitenkin evätä tai alentaa mm. seuraavissa tapauksissa: –moottoriajoneuvon omistaja, kuljettaja, matkustaja tai muu vahingon kärsinyt (esim. jalankulkija) on itse aiheuttanut vahingon tahallaan tai törkeällä tuottamuksella –rattijuopumustapauksissa (ajoneuvon kuljettajalta) –luvattomasti käyttöön otetun ajoneuvon kuljettaja ja matkustajat (esim. moottoriajoneuvon käyttövarkaus tai luvaton käyttö) Esimerkiksi vakavasti loukkaantuneelle maksettavat korvaukset voivat olla 1-2 miljoonaa euroa Vakuutusyhtiöillä on oikeus periä maksamansa korvaukset takaisin vahingon aiheuttaneelta törkeään rattijuopumukseen syyllistyneeltä kuljettajalta
Vaikeasti vammautuneiden ja kuolleiden sekä lievästi vammautuneiden lukumäärät 2005–
Aiheuttajakuljettajan sukupuoli vuonna Mieskuljettajien aiheuttamissa vahingoissa osallisina 68,1 % kaikista uhreista
Aiheuttajakuljettajan ikä vuonna Alle 26v noin 28 %Alle 26v noin 38 %
Vuosina 2006–2011 ensimmäisen ajokortin saaneiden kuljettajien vuonna 2011 aiheuttamien vahinkojen lukumäärät
Liikenneonnettomuuksien tutkinta – kuolemaan johtaneet moottoriajoneuvo-onnettomuudet
Onnettomuuksien ja niissä kuolleiden tai vammautuneiden henkilöiden lukumäärä vuosina 1992–
Onnettomuustyyppi vuosina
Yleistä Tapahtumakuukausi: noin 40 % onnettomuuksista tapahtuu kesä– elokuussa Valoisuus: yli 60 % onnettomuuksista tapahtuu päivänvalossa Kelityyppi: yli 60 % onnettomuuksista tapahtuu kuivalla kesä- tai talvikelillä
Aiheuttajakuljettajan ajoneuvo vuosina 1992–
Aiheuttajakuljettajan sukupuoli vuosina 1992– Keskimäärin 85 % aiheuttajakuljettajista on miehiä
Aiheuttajakuljettajan ikä vuosina 1992– Huomioi ikäryhmien koot! Noin joka neljäs onnettomuus on alle 25- vuotiaan kuljettajan aiheuttama
Aiheuttajakuljettajan veren alkoholipitoisuus ja ylinopeus vuosina 1992– Vuonna 2011, noin 60 % alle 25- vuotiaista aiheuttajakuljettajista ajoi ylinopeutta ja noin 40 % humalassa
Turvavyön käyttämättömyys vuosina 1992–
Liikenneonnettomuuksien tutkinta: Case 1: Ylinopeus ja riittämätön näkemä
Lähtötiedot Tapahtuma-aika: talvi, aamupäivä Sää ja keli: pilvipouta, pikkupakkanen, tienpinta jäinen Henkilöauto A: –Ajoi seututietä noin 20 km/h ylinopeutta –Autossa viisi nuorta, joista kukaan ei käyttänyt turvavyötä –Auto noin 20 vuotta vanha, ei ABS-jarruja –Kuluneet nastarenkaat Henkilöauto B: –Ajoi kaavatietä ja oli liittymässä seututielle kolmion takaa –Autossa kolme nuorta, joista kaikki käyttivät turvavyötä
Onnettomuus ja seuraukset Onnettomuus: Henkilöauto A havaitsee B:n noin 200 metriä ennen liittymää ja aloittaa jarruttamisen tekee lukkojarrutuksen Henkilöauto B havaitsee A:n vasta käännyttyään seututielle Ylinopeudesta, jäisestä tienpinnasta ja lukkojarrutuksesta johtuen A törmää B:n keulaan nopeudella 65 km/h, B:n nopeus 20 km/h Seuraukset: Henkilöauton A etumatkustaja kuolee välittömästi, kaikki takamatkustajat vammautuvat vakavasti ja kuljettaja vammautuu lievästi Henkilöauton B kuljettaja ja matkustajat vammautuvat lievästi
Henkilöauto A
Henkilöauto B
Henkilöauto B:n näkemä kaavatieltä Henkilöauto B:n näkemä henkilöauto A:n suuntaan 5m ennen seututien liittymää Näkemä kaavatieltä seututielle on rajoittunut lumipenkkojen ja puiden takia
Henkilöauto A:n näkemä päätieltä Henkilöauto A havaitsee kaavatieltä kääntyvän B:n 200 metrin päässä liittymästä Myös näkemä seututieltä kaavatielle on rajoittunut lumipenkan ja puiden vuoksi
Riskitekijät Välittömät riskitekijät: Henkilöauto A: –ei havainnut toista osapuolta riittävän ajoissa suuresta ylinopeudestaan johtuen Henkilöauto B: –Vaaraa ei ollut havaittavissa riittävän ajoissa A:n ylinopeudesta ja rajoitetusta näkemästä johtuen Taustariskit: Henkilöauto A: –Suuri ylinopeus –Jäinen tienpinta, mikä pidensi jarrutusmatkaa merkittävästi –Lumipenkka ja puut heikensivät näkemää kaavatielle –20 vuotta vanha auto, jonka kolariturvallisuus heikko. Ei ABS-jarruja –Kuluneet nastarenkaat –Kukaan ei käyttänyt turvavyötä –Kokematon kuljettaja (mm. lukkojarrutus) –Halu näyttää kavereille Henkilöauto B: –Lumipenkka ja puut heikensivät näkemää seututielle
Parannusehdotukset Riskien ennakointiin lisäpanostusta kuljettajaopetuksessa Älykkään nopeudenrajoittimen käyttöönotto uusissa autoissa Liittymäalueiden näkemien parantaminen Turvavyön käytöstä muistuttavan merkkiäänen lisääminen vanhoihin ajoneuvoihin Valistusta turvavöiden käytöstä Valistusta ylinopeuden vaaroista muun liikenteen väistämistarpeen arvioimisessa Yhteiskunnan tulisi tukea ajoneuvokannan uudistamista
Liikenneonnettomuuksien tutkinta: Case 2: Krapulapäivä
Lähtötiedot Tapahtuma-aika: kesä, iltapäivä Sää ja keli: kirkas, helteinen, tienpinta kuiva Henkilöauto A: –Ajoi tuttua tietä noin 30 km/h ylinopeutta –Kuljettaja oli juhlinut edellisiltana pitkään. Veren alkoholipitoisuus onnettomuuden jälkeen 0,4‰ –Kuljettaja oli nukkunut noin neljä tuntia –Autossa kuljettajan lisäksi kaksi nuorta. Takana istuva ei käyttänyt turvavyötä –Auto noin 20 vuotta vanha –Alla sekalaisia renkaita, mm. yksi kitkarengas
Onnettomuus ja seuraukset Onnettomuus: Henkilöauto A ajaa suurta ylinopeutta mutkikkaalla tiellä. Tie kuljettajalle hyvin tuttu Kuljettaja menettää ajoneuvonsa hallinnan vasemmalle kaartuvassa mutkassa Auto ajautuu ulos tieltä ja törmää oikean kyljen takaovi edellä puuhun, minkä jälkeen auto sinkoutuu katolleen Auton törmäysnopeus puuhun on noin 80 km/h Seuraukset: Henkilöauton A takamatkustaja putoaa autosta ja menehtyy saamiinsa vammoihin Etumatkustaja vammautuu lievästi Kuljettaja ei vammaudu
Tulosuunta ja törmäyspiste Tulosuunta, noin 100 m ennen törmäyspistettä Törmäyspiste Loppusijainti
Henkilöauto A Oikea etukulmaOikea takakulma
Riskitekijät Välittömät riskitekijät: Kuljettaja menettää henkilöauto A:n hallinnan Taustariskit: Suuri ylinopeus Kuljettajan näyttämisen halu ajaa lujaa Erityyppiset renkaat, etenkin taka-akselilla ollut kitkarengas Krapulapäivä: lyhyet, humalatilasta johtuen huonot yöunet sekä veren alkoholipitoisuus Auto oli vanha, eikä auton turvallisuus vastaa nykyisiä vaatimuksia Takamatkustaja ei käyttänyt turvavyötä
Parannusehdotukset Väsymyksen vaarallisuuden voimakkaampi esilletuonti mm. kuljettajakoulutuksessa Riskikäyttäytymisen vaarojen ja seurausten painottaminen kuljettajakoulutuksessa Autokannan nuorentaminen keventämällä uusien autojen verotusta
36 Kiitos ja turvallista matkaa!