Rajaton pohjola - Yhteispohjoismaista kirjastoautopalvelua luvulla
Kirjastoautot
2 kirjastoautoa, jotka kiertävät Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa Yhteispohjoismainen kirjastoauto kiertää Suomessa Muonion ja Enontekiön kunnissa, Norjassa Kautokeinon kunnassa ja Ruotsissa Pajalan kunnassa Kirjastoauto Karasjoki/Utsjoki/ Porsanger kiertää Suomessa Utsjoen kunnassa ja Norjassa Karasjoen ja Porsangerin kunnissa Mistä puhutaan?
Norjassa panostetaan tällä hetkellä kovasti erilaisiin sähköisiin palveluihin, e-kirjoihin, lehtiin, elokuviin ja näitä hankkeita tuetaan kovasti. EbokBib – on kirjastojen käyttämä sovellus e- kirjoihin EbokBib Nasjonalt lånekort – jokainen täysi-ikäinen lainaaja voi saada kortin, jolla voi lainata koko maassa Nasjonalt lånekort Kulturfond jakaa uutta norjalaista kirjallisuutta kirjastoihin. Pääpaino kaunokirjallisuudessa. Norjassa on käytössä Deweyn luokitusjärjestelmä Ne pienet erot Norjan ja Suomen välillä
Koko alue
Yhteispohjoismainen kirjastoauto
Aloittanut toimintansa vuonna 1979 Pohjoismaisen ministerineuvoston ja Närp-komitean yhteishankkeena 1. kirjastoauto ja peruskokoelma oli Ministerineuvoston lahjoitus Mukana Suomesta Enontekiö ja Muonio, Norjasta Kautokeino ja Ruotsista Kiiruna (jäi pois 2013) Kirjastoauton työtilat, kokoelmavarasto ja talli Muoniossa, Muonio myös hallinnoi toimintaa Kustannusten jako: Muonio 45%, Enontekiö 35% ja Kautokeino 20% Pajalan kunta maksaa käytöstä korvausta Yhteispohjoismainen kirjastoauto
Pysäkkejä vuonna 2015 yhteensä 118 kpl: Enontekiö 50, Muonio 51, Kautokeino 15 ja Pajala 2 Kävijöitä vuonna 2015 yhteensä 5343 kpl: Enontekiö 2542, Muonio 1698, Kautokeino 975 ja Pajala 128 Lainoja vuonna 2015 yhteensä kpl: Enontekiö kpl, Muonio kpl, Kautokeino kpl ja Pajala 704 kpl Autossa käytössä kirjastojärjestelmänä PallasPro. Tulevaisuudessa KOHA. Yhteispohjoismainen kirjastoauto
Kirjastoauto Karasjoki/Utsjoki/Porsanger
Aloittanut toimintansa vuonna 1989 Karasjoen ja Utsjoen yhteisenä autona, Porsanger mukaan vuonna 1993 Pääpaino toiminnassa saamelaisen kirjallisuuden ja kulttuurin levittämisessä. (Auton rahoituksesta 2/3 tulee Norjan saamelaiskäräjiltä) Kirjastoauton talli ja toimisto Karasjoella Kustannusten jako 1/3 Karasjoki, 1/3 Utsjoki ja 1/3 Porsanger Kirjastoauto Karasjoki/Utsjoki/Porsanger
Pysäkkejä vuonna 2015 yhteensä 119 kpl: 54 kpl Karasjoki, 36 kpl Utsjoki ja 29 kpl Porsanger Kävijöitä vuonna 2015 yhteensä 3988 kpl: Karasjoki 798 kpl, Utsjoki 1974 kpl ja Porsanger 1216 kpl Lainoja vuonna 2015 yhteensä kpl: Karasjoki 3462 kpl, Utsjoki 4988 kpl ja Porsanger 3563 kpl Autossa käytössä järjestelminä Suomessa PallasPro ja Norjassa MikroMarc. Tulevaisuudessa PallasPro vaihtuu KOHAAN Kirjastoauto Karasjoki/ Utsjoki/ Porsanger
Kuten tilastoista näkyy lainausmäärät ovat laskussa Alueella väki vanhenee ja vähenee, joten palveluiden tuotantomuotoja on mietittävä uudelleen Lapset ovat innokkaita lainaajia, samoin aikuiset, mutta nuorten kohdalla lainausinto notkahtaa «miten innostaa nuoret lukemaan» -ikuisuuskysymys Saamelaiselle materiaalille on kysyntää mutta tarjonta ei vastaa kysynnän laajuutta Mistä uusia kirjailijoita? Erityisesti vanhemmat lainaajat haluaisivat äänikirjoja kun lukeminen ei enää onnistu syystä tai toisesta Henkilökunnan eläköityminen lähestyy osaavan työvoiman saaminen Nykytilanne yleisesti
Kirjastoautossa tapahtuu Valo – Čuovga - performanssiesitys Jens Martin Mienna pitämässä lapsille lukutuntia
Ei vain ihmisille
Kulttuuribussit? Norjan puolella monet kirjastoautot toimivat myös kulttuuribusseina, joissa kirjastopalveluiden lisäksi järjestetään tilaisuuksia Eläköityminen – osaavan työvoiman saamisen haaste KOHA Mahdolliset kuntaliitokset niin Suomessa kuin Norjassa Miten valtiot haluavat tukea kirjastoautotoimintaa tulevaisuudessa? Tulevaisuus?
Kiitos.