OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen OIVA / Raivio /
Toisen asteen yhteys Ammatillisen koulutuksen ja nuorisotyön yhteiset käytännöt Sanna-Mari Jalava - järjestö ja nuorisotyön koulutusohjelma ylempi AMK Humak Oppilaitosnuorisotyö läpäisyn tehostajana OIVA Osatoteuttajana Sedu OIVA / Raivio /
Opetushallituksen rahoittama hanke Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisen valtionavulla toteutusaika Tredussa 10/2012 – 12/2015 OIVA/ Raivio /
Päätavoitteet Kehittää ja etsiä nuorisotyön toimintamalleja oppilaitoksen sisälle. Lisätä ja kehittää 2. asteen ja perusopetuksen välistä yhteistyötä nuorisotyön ja uudenlaisen ohjausyhteistyn keinoin. OIVA/ Raivio /
TYÖMUOTOJA Yksilöllinen tuki - ei tarvita ongelmaa, jotta voidaan toimia yhdessä - vierelläkulkija - henkilökohtaiset tapaamiset - kiireetöntä kohtaamista - turvallinen aikuinen - luottamussuhteen syntyminen tarvitaan - tarvittava tuki myös oppilaitoksen ulkopuolisiin asioihin - arjenhallintaan liittyvät asiat mm. asuminen, raha, sosiaaliset suhteet - tuetaan nuoren itsetuntoa ja omien vahvuuksien tunnistamista - tarvittaessa kotikäynti työparin kanssa OIVA/ Raivio /
Yhteisöllinen toiminta - ryhmäytykset ensimmäisen vuoden opiskelijoille ja tarvittaessa myös muille ryhmille - välituntitoiminta; kilpailut ja pelit - tapahtumat; erilaiset teemapäivät * digitarinan teko kiusaamisesta * keskarit * hyvinvointiviikot * rasisminvastainen viikko - toteutettu yhteistyössä talon oman väen ja ulkopuolisten yhteistyökumppaneiden kanssa OIVA/ Raivio /
Käytäväkeskustelut - nuorisotyöntekijällä on mahdollisuus pysähtyä ja kohdata nuori kiireettömästi - yhteisöllisyyden ja turvallisuuden lisääminen - läsnäolo - helposti lähestyttävä; eri roolissa kuin opettajat/ kuraattorit - arkipuheista luodaan luottamus -> helppo kysyä neuvoa / apua arjen asioihin OIVA/ Raivio /
Jatkopoluttaminen ero- / keskeytys –tilanteissa - saattaenvaihto, jotta opiskelija ei katoa matkalla - mahdollisuus tarjota riittävästi aikaa - tieto siirretään yhdessä nuoren kanssa kopin ottavalle taholle OIVA/ Raivio /
Opinto-ohjaaja OIVAssa Ohjausyhteistyö Tredussa - alanvaihtajien ohjaus (ammattikortit) - > vaatii aikaa Ohjausyhteystyö nivelvaiheessa - auttaa ja ohjata perusasteelta ammatilliseen koulutukseen siirtyviä, tukea tarvitsevia nuoria ->tavoitteena läpäisyn tehostaminen OIVA/ Raivio /
Kaariajattelu- malli OIVA/ Raivio / luokka 8 - luokka 9 - luokka 1. luokka
Herättelyvaihe 7lk Haaveet ja unelmat/ ammatit - luokissa opotunneilla nuorisotyön keinoin ja menetelmin + ammattikortit Tietämisen vaihe 8lk Amisleiri,3pvä - ohjaustarve – arvio, Jukka Lerkkanen - itsetunto/vahvuudet/ usko omiin kykyihin/voimapuhe - tutustumista työelämään/ yrityksiin/ ammatteihin - tutustumista koulutuksiin/ toimipisteisiin Räätälöidyt tutustumiset, 1 pvä OIVA/ Raivio /
Päätöksenteon vaihe 9 lk Jatko-opintopäiviin valmistautuminen Opinto-ohjauksen lisäkurssi/ Ammatinvalintakylpy (35 ) - tutustuminen ammatilliseen koulutukseen, yhdistelmäopintoihin, oppisopimus ja lukio-opintoihin - toiminnallisia menetelmiä ; Ammattikortit, Kahoot jne. - omat vahvuudet ( ominaisuuskortit ) - tavoitteena oman polun suunnittelu - jatkotuki; henkilökohtainen ohjaus - Tredu Road (opiskelijat suunnittelemassa ja toteuttamassa) Toimeenpanovaihe yhteishaku 2016 Seurantavaihe 1. luokka OIVA/ Raivio /
a
TULOKSIA Oppilaitosnuorisotyö läpäisyn tehostajana työntekijää 59 opiskelijaa yksilöohjauksessa 9 keskeytti tai erosi ja heidät jatko-ohjattiin 10 opiskelijaa valmistui keväällä opiskelijaa jatkoi opintojen parissa syksyllä 2013 välitunti ja vapaa-ajan toimintaan osallistui 283 opiskelijaa OIVA/ Raivio /
TULOKSIA OIVA – ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen 11/2013 – työntekijää 2013 ja 6 vuonna nuorta yksilöohjauksessa 35 erosi ja 17 keskeytti opintonsa 32 valmistui 201 jatkoi opintojaan Erillisiä yksilötyön tapaamisia oli yhteensä 669 OIVA / Raivo /
OIVA -hankkeen aikana vuonna ryhmäytystä 12 isoa yhden tai useamman päivän tapahtumaa Välituntitoimintaa järjestettiin 27 kertaa Tullaan tutuiksi -ryhmä kokoontui 8 kertaa Lisäksi järjestettiin yksi Amis –leiri 9 oppilaan kanssa Perusopetuksen kanssa tehtävä yhteistyö sisälsi yhteensä 92 tapaamista sekä koulu- tai oppilaitosvierailua. OIVA/ Raivio /
Tuloksia nuorta yksilötyöohjauksessa Erillisiä yksilötapaamisia 259 Keskeytys / ero / valmistuminen / jatkavat ei vielä laskettu Valossa 6 x 8 opiskelijaa Elämäntaitokurssilla Yhteisöllisiä tapahtumia 42 kertaa 9 isoa opiskelijatapahtumaa Räätälöityjä perusopetustapaamisia 36 kpl 318 oppilasta tavattu omien unelmien ja tulevaisuuden suunnittelun merkeissä Amis -leiri 3 pvä ja 15 oppilaista OIVA/ Raivio /
Kiittäen Nuorisotyöntekijä ProjektipäällikköSusanna Raivio OIVA/ Raivio /
MEIDÄN KOULUPÄIVIEMME ARKI ON OPISKELIJOILLEMME AIKAA, JOLLOIN HEISTÄ KASVAA VASTUUNTUNTOISIA AIKUISIA JA OMAN ALANSA AMMATTILAISIA. MUISTAKAA KOHTAAMISEN VOIMA OIVA/ Raivio /