OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen OIVA / Raivio / 4.11.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
NATU -neljä askelta tulevaisuuteen
Advertisements

NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
KOULUTUSTAKUU.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Iina Peltomaa, projektipäällikkö, OhjausLaturi-hanke, HUMAK
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Nuorten ohjautuminen Starttivalmennusverkoston tapaaminen Joensuu.
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
VANHEMPAINILTA 8 lk Ke
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
LOHJAN KAUPUNGIN KOULUTUSTAKUU- JÄRJESTELMÄ - KAIKKI JATKAA.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Tuula Savikuja, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry./HERO
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
HANKETOIMINTA Työkyky-hanke OKM Työkykypassin koordinointi Arjen arkki ESR / OPH Paremmat arjentaidot -koordinaatiohanke -> menetelmäpankki -> menetelmätori.
Uudistuva kylä kaupungissa –hanke Uudistuva kylä kaupungissa –hankkeessa etsitään uusia ja konkreettisia tapoja lasten ja nuorten palveluiden kehittämiseen.
ESITYS 9. LUOKAN VANHEMPAINILTAAN
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Vapaaehtoisuus ammattioppilaitoksessa Kuvaus vapaaehtoisuustoiminnan pilottiprojektista Espoon Omnian ammattioppilaitoksessa.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Työ elämään 2015 nuorten ammatti- ja kesätyötreffit Ti klo Oulun kaupunginteatterilla Kaarlenväylä 2, Oulu.
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
Tiedonsiirto toiselle asteelle Tiedonsiirron periaatteita Perusopetuksella velvoite siirtää opetuksen järjestämisen kannalta välttämätön tieto.
Nuorten näköistä toimintaa Espoossa KOPPI Kohti kuntouttavampia työelämäpalveluita –hanke Projektisuunnittelija Hilla-Maaria Sipilä Tampere.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Case: nuorten Facebook-palveluohjaus Oulussa Saila Lähteenmäki,
Nuorisotyö Oulussa kouluissa. Yhdessä tekemisen tavoite kehittää yhteistyötä ja tiedonkulkua perheen ja koulun kanssa kehittää ja monipuolistaa nuorisotyön.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
OIVA-Hanke Ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Sedussa Dialoog.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Sedussa Dialoog.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
Punaisen Ristin kummiluokkatoiminta
OPPILASHUOLLOLLINEN POLKU
Kokemuksia pilottikouluista
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
VALMA-koulutus Edupolissa
TET =Työelämään tutustuminen
Kehvon Koulu Ala-aste.
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
TERVETULOA To Koulutusmessut.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO
PONTTI –Pohjoista ohjausosaamista nuorisotakuuseen, 5op
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Jatko-opintoihin ohjaus peruskoulussa
9. luokan oppilaanohjaus
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
TET =Työelämään tutustuminen
Oppisopimuskoulutuksen ennakkojaksoista kohti VALMAa
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Kunnallisen nuorisotyön Osaamiskeskus Kanuuna
Kohtaamotoiminta 2. aste
Lapsi, nuori ja aikuinen sekä perheet muutoksessa Viides tapaaminen
Esityksen transkriptio:

OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen OIVA / Raivio /

Toisen asteen yhteys Ammatillisen koulutuksen ja nuorisotyön yhteiset käytännöt Sanna-Mari Jalava - järjestö ja nuorisotyön koulutusohjelma ylempi AMK Humak Oppilaitosnuorisotyö läpäisyn tehostajana OIVA Osatoteuttajana Sedu OIVA / Raivio /

Opetushallituksen rahoittama hanke Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisen valtionavulla toteutusaika Tredussa 10/2012 – 12/2015 OIVA/ Raivio /

Päätavoitteet Kehittää ja etsiä nuorisotyön toimintamalleja oppilaitoksen sisälle. Lisätä ja kehittää 2. asteen ja perusopetuksen välistä yhteistyötä nuorisotyön ja uudenlaisen ohjausyhteistyn keinoin. OIVA/ Raivio /

TYÖMUOTOJA Yksilöllinen tuki - ei tarvita ongelmaa, jotta voidaan toimia yhdessä - vierelläkulkija - henkilökohtaiset tapaamiset - kiireetöntä kohtaamista - turvallinen aikuinen - luottamussuhteen syntyminen tarvitaan - tarvittava tuki myös oppilaitoksen ulkopuolisiin asioihin - arjenhallintaan liittyvät asiat mm. asuminen, raha, sosiaaliset suhteet - tuetaan nuoren itsetuntoa ja omien vahvuuksien tunnistamista - tarvittaessa kotikäynti työparin kanssa OIVA/ Raivio /

Yhteisöllinen toiminta - ryhmäytykset ensimmäisen vuoden opiskelijoille ja tarvittaessa myös muille ryhmille - välituntitoiminta; kilpailut ja pelit - tapahtumat; erilaiset teemapäivät * digitarinan teko kiusaamisesta * keskarit * hyvinvointiviikot * rasisminvastainen viikko - toteutettu yhteistyössä talon oman väen ja ulkopuolisten yhteistyökumppaneiden kanssa OIVA/ Raivio /

Käytäväkeskustelut - nuorisotyöntekijällä on mahdollisuus pysähtyä ja kohdata nuori kiireettömästi - yhteisöllisyyden ja turvallisuuden lisääminen - läsnäolo - helposti lähestyttävä; eri roolissa kuin opettajat/ kuraattorit - arkipuheista luodaan luottamus -> helppo kysyä neuvoa / apua arjen asioihin OIVA/ Raivio /

Jatkopoluttaminen ero- / keskeytys –tilanteissa - saattaenvaihto, jotta opiskelija ei katoa matkalla - mahdollisuus tarjota riittävästi aikaa - tieto siirretään yhdessä nuoren kanssa kopin ottavalle taholle OIVA/ Raivio /

Opinto-ohjaaja OIVAssa Ohjausyhteistyö Tredussa - alanvaihtajien ohjaus (ammattikortit) - > vaatii aikaa Ohjausyhteystyö nivelvaiheessa - auttaa ja ohjata perusasteelta ammatilliseen koulutukseen siirtyviä, tukea tarvitsevia nuoria ->tavoitteena läpäisyn tehostaminen OIVA/ Raivio /

Kaariajattelu- malli OIVA/ Raivio / luokka 8 - luokka 9 - luokka 1. luokka

Herättelyvaihe 7lk Haaveet ja unelmat/ ammatit - luokissa opotunneilla nuorisotyön keinoin ja menetelmin + ammattikortit Tietämisen vaihe 8lk Amisleiri,3pvä - ohjaustarve – arvio, Jukka Lerkkanen - itsetunto/vahvuudet/ usko omiin kykyihin/voimapuhe - tutustumista työelämään/ yrityksiin/ ammatteihin - tutustumista koulutuksiin/ toimipisteisiin Räätälöidyt tutustumiset, 1 pvä OIVA/ Raivio /

Päätöksenteon vaihe 9 lk Jatko-opintopäiviin valmistautuminen Opinto-ohjauksen lisäkurssi/ Ammatinvalintakylpy (35 ) - tutustuminen ammatilliseen koulutukseen, yhdistelmäopintoihin, oppisopimus ja lukio-opintoihin - toiminnallisia menetelmiä ; Ammattikortit, Kahoot jne. - omat vahvuudet ( ominaisuuskortit ) - tavoitteena oman polun suunnittelu - jatkotuki; henkilökohtainen ohjaus - Tredu Road (opiskelijat suunnittelemassa ja toteuttamassa) Toimeenpanovaihe yhteishaku 2016 Seurantavaihe 1. luokka OIVA/ Raivio /

a

TULOKSIA Oppilaitosnuorisotyö läpäisyn tehostajana työntekijää 59 opiskelijaa yksilöohjauksessa 9 keskeytti tai erosi ja heidät jatko-ohjattiin 10 opiskelijaa valmistui keväällä opiskelijaa jatkoi opintojen parissa syksyllä 2013 välitunti ja vapaa-ajan toimintaan osallistui 283 opiskelijaa OIVA/ Raivio /

TULOKSIA OIVA – ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen 11/2013 – työntekijää 2013 ja 6 vuonna nuorta yksilöohjauksessa 35 erosi ja 17 keskeytti opintonsa 32 valmistui 201 jatkoi opintojaan Erillisiä yksilötyön tapaamisia oli yhteensä 669 OIVA / Raivo /

OIVA -hankkeen aikana vuonna ryhmäytystä 12 isoa yhden tai useamman päivän tapahtumaa Välituntitoimintaa järjestettiin 27 kertaa Tullaan tutuiksi -ryhmä kokoontui 8 kertaa Lisäksi järjestettiin yksi Amis –leiri 9 oppilaan kanssa Perusopetuksen kanssa tehtävä yhteistyö sisälsi yhteensä 92 tapaamista sekä koulu- tai oppilaitosvierailua. OIVA/ Raivio /

Tuloksia nuorta yksilötyöohjauksessa Erillisiä yksilötapaamisia 259 Keskeytys / ero / valmistuminen / jatkavat ei vielä laskettu Valossa 6 x 8 opiskelijaa Elämäntaitokurssilla Yhteisöllisiä tapahtumia 42 kertaa 9 isoa opiskelijatapahtumaa Räätälöityjä perusopetustapaamisia 36 kpl 318 oppilasta tavattu omien unelmien ja tulevaisuuden suunnittelun merkeissä Amis -leiri 3 pvä ja 15 oppilaista OIVA/ Raivio /

Kiittäen Nuorisotyöntekijä ProjektipäällikköSusanna Raivio OIVA/ Raivio /

MEIDÄN KOULUPÄIVIEMME ARKI ON OPISKELIJOILLEMME AIKAA, JOLLOIN HEISTÄ KASVAA VASTUUNTUNTOISIA AIKUISIA JA OMAN ALANSA AMMATTILAISIA. MUISTAKAA KOHTAAMISEN VOIMA OIVA/ Raivio /