ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Realismi Syntynyt 1800 luvulla Rami, Anniina ja Tomi.
Advertisements

Nykykulttuuri ja minä Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua.
Mistä puhutaan kun puhutaan elokuvataiteesta?
Elokuvataiteen ajatus syntyy
Romantiikan aikakausi
Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
Yhdyskunnan arvot, merkitykset ja estetiikka Kuinka ympäristö mielletään? Miten ympäristöä arvotetaan? Mikä on esteettinen arvo? Kevin Lynch ja ympäristön.
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
 anakronismi: jonkin asian sijoittamista sille sopimattomaan aikakauteen  kollaasi: katkelmia yhdistelemällä luotu (taiteellinen) kokonaisuus, kooste,
Elokuvaesteettisiä periaatteita
Mitä kirjoittaminen on?
Taidefilosofia IX Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
Elokuvataiteen ajatus
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Kirjallisuuden tulkinta, 2007
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
MITÄ TAIDE ON? Tänä päivänä taiteen määritteleminen on suhteellisen vaikea tehtävä. Ja kuitenkin: mikä tahansa ei ole taidetta, vaikka taidetta voidaankin.
Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus
LASTENKULTTUURI -luento
Kirjallisuuden tulkinta Syyslukukausi 2007, Minna Sääskilahti.
Unified middle-range theory perustuu L. Binfordin ajatuksiin lähtökohtana prosessualismi; tulkintaa on oleellisesti laajennettu (mukaan on otettu mm.
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
Romantiikka & realismi:
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
EUROOPPALAISEN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Oman aikamme taiteen ilmiö. - KAUPALLISUUS: ”Ostan - siis olen olemassa.” - Yksilöillä ei enää selkeää identiteettiä, massaihmisyys - Taiteiden sekoittuminen,
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
Etsi ensin predikaatti.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Taidefilosofia V Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
Analyysissä huomioitavaa
9. luokan muistiinpanot.  Ennen suomen kirjakielen syntyä eli keskiajalla ( luvulla)tarinat,vitsit, sananlaskut, runot ja loitsut kulkivat sukupolvelta.
REALISMI 1800-LUVUN LOPPU – LUVUN ALKU. AATTEELLINEN PERUSTA AUGUST COMTE: SOSIOLOGIA; POSITIVISMI yhteiskunnassa vallitsevat luonnonlakien kaltaiset.
KESKEISET TYYLISUUNNAT TEKSTITAITOKOKEESSA ROMANTIIKKA, REALISMI JA MODERNISMI.
Modernismi Määrittelyä Taiteen, kirjallisuuden ja yhteiskunnan totaalinen uudistaminen johon kuului yksinkertaisuus Tyyliltään vapaampaa, ”rajojen.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Etiikka Hyvän ja oikean jäljillä.  S. 42  Onko olemassa jotain,mitä ei saa tehdä koskaan?  Älä tapa, vai saako tappaa? Jos henkeäsi uhataan tai rakkaasi.
MEDIAKULTTUURIN NOUSU
Kirjallisuuden käsitteitä
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tutkielman teko-ohjeet
Modernin maailman taide
1800- ja 1900-lukujen vaihteen kirjallisuus
Lilja Suominen lv15j miro laitinen lv15J Mari Honkamäki LV13D
Fenomenologia.
SURREALISMI Surrealismi on taidesuuntaus, joka syntyi Dada-ryhmän hajotessa ja André Bretonin vuonna 1924 julkaiseman surrealismin manifestin mukana. Manifestissa.
ERÄITÄ TIETEENFILOSOFISIA JAKOLINJOJA
Montaasista Jean-Luc Godardin silmin
DOKUMENTTIELOKUVA.
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Oman aikamme taiteen ilmiö
KIRJALLISUUTEMME ALKUVAIHEET
Narratologia Kertovan tekstin rakenteet: a) tarina, kerronta ja teksti
Metafiktio ja muita postmodernismeja
Pop-taide syntyi 60-luvun alussa vastareaktiona modernistiselle taiteelle, ja erityisesti Yhdysvalloissa vankan aseman saavuttaneelle abstraktille ekspressionismille.
TEKIJÄNOIKEUDET Veera 9B.
Eksistentialismi Eero Jussila.
Ekspressionismi Anni, Sege ja Emmi.
NYKYTAITEEN TOIMINTATAVAT
Romaani (mielen) peilinä ja (maailman) ikkunana
Jätkä-saari vai Naisten kaupunki
SURREALISMI Surrealismi on taidesuuntaus, joka syntyi Dada-ryhmän hajotessa ja André Bretonin vuonna 1924 julkaiseman surrealismin manifestin mukana. Manifestissa.
Ulkomainen modernismi
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
REALISMI (1850-).
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni

MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa sen teoksista, joilla ei tällaista arvoa ole ( vrt. ”viihde”) Laajassa ja ei-arvottavassa merkityksessä taiteella voidaan tarkoittaa sellaista esteettisesti painottuvaa toimintaa, jolla ei ole tiedollisia tai teknisiä päämääriä (vrt. tiede)

TAITEEN MÄÄRITTELYN LÄHTÖKOHTIA Tekijyys  Romantiikan taideteoria: taideteoksen luojana ainutkertainen tekijäyksilö (nero), jonka ilmaisua teos oli  Nero = luonto — luo ilman mallia (vs. klassisimi)  Elokuva: auteur-teoria luvuilla Teos  Taiteellisuuden kriteerinä esim. teoksen kompleksisuus  Esim. formalismin ”outouttaminen”, ”kirjallisuudellisuus” Vastaanottaja  Taideteoksen vaikutus kokijassa  Kant: ylevä (subliimi), pyyteettömyys  Dynaaminen subliimi, matemaattinen subliimi

ELOKUVA TAITEENA Audiovisuaalisella liikkuvalla kuvalla monia käyttömuotoja, joista vain osalla taiteellisia tavoitteita Elokuvataiteen ajatus liitetty yleensä elokuvateattereita varten tehtyyn fiktioelokuvaan Elokuvan ilmaisutapa (”estetiikka”) ei kuitenkaan nouse pelkästään teoksista tai tekijöistä vaan on sidoksissa historialliseen kontekstiin:  tuotannollis-taloudelliset tekijät (pääomavaltaisuus)  teknologiset tekijät (elokuvatekniikan muutokset)  sosiaaliset tekijät (elokuvan levitys, katsomistavat, fanius) Se mikä kulloinkin hyväksytään taiteeksi, on aina sopimus, joka määrittyy valitusta kontekstista (esityskonteksti, tekijyys, yhteisön hyväksyntä, näkyvyys, historiallinen vaikutusvalta, jne.)

ELOKUVATAITEEN AJATUS Mykkäelokuvan formatiivisuudesta (”kuva”) äänielokuvan realismiin (”todellisuus”)

ELOKUVATAITEEN AJATUS SYNTYY LUVULLA 1910-luvulle tultaessa erilaisia pyrkimyksiä tehdä elokuvasta taidetta  Film d’Art, Autorenfilm Ranskan luvun uusi elokuvakulttuuri korostaa elokuvan asemaa  Elokuvaan alettiin suhtautua vakavasti  Uudet levityskanavat ja keskustelufoorumit  Pyrkimykset määrittää elokuvan taideluonnetta

MYKKÄELOKUVA TAITEENA: FORMATIIVISUUS Kertovan mykkäelokuvan valtakausi n luvuilla 1920-luvun elokuvateorioissa korostui formatiivisuuden ajatus: elokuva muokkaa todellisuutta, ei jäljennä sitä Vrt l venäläinen formalismi: ”outouttaminen”, ”vieraannuttaminen” (ostranenie) Elokuvan ongelma: pelkkää todellisuuden mekaanista jäljentämistä (eikä siis taidetta)? Erilaisia ratkaisuja (mm. fotogeenisyys)

TAIDETTA VAI ANTITAIDETTA? 1920-luvun Euroopassa elokuvan asemaan taiteena suhtauduttiin ristiriitaisesti Yhtäältä klassisista taideihanteista (symbolismi) nouseva elokuvan taideluonteen etsintä (impressionismi, ekspressionismi, puhdas elokuva, osin montaasiteoria) modernistisessa kontekstissa Toisaalta modernistisesta liikkeestä myös nouseva antitaiteellisuus ja ”koneihmisen” ihannointi (dada, surrealismi, osin montaasiteoria) Yleisesti ottaen taiteelliseksi mielletty (tai siksi pyrkivä) 1920-luvun eurooppalainen elokuva oli hyvin vahvasti formatiivista: siinä korostuivat keinot, joilla tekijä muokkasi kuvaamaansa kohdetta

MYKKÄKAUDEN TEEMOJA ”Seitsemäs taide” Fotogeenisyys Puhdas elokuva Montaasi

ÄÄNIELOKUVA: REALISTINEN ELOKUVATEORIA Korostaa elokuvan erityissuhdetta näkyvään todellisuuteen: elokuva [näkyvän] todellisuuden kopio Ilmaiseva asia ei ole tekijä (subjekti) vaan objekti, eli kohteena oleva [näkyvä] todellisuus itse Keskeinen erityisesti II maailmansodan jälkeen  HUOM! Realismilla voidaan (kirjallisuudessa) tarkoittaa 1) tyylilajia [objektiivinen kerronta] 2) ohjelmallista realismia [yhteiskunnan epäkohtien paljastaminen];  Elokuvassa keskiössä 'optinen' tai 'visuaalinen' realismi: elokuva näyttää [ja kuulostaa] hyvin samanlaiselta kuin näkyvä todellisuus.  Elokuvateoriassa ”realismi” tarkoittaa juuri ”optista” realismia

ANDRÉ BAZIN JA UUSI KRITIIKKI LUVULLA Ääni korosti elokuvan ”maailman” konkreettisuutta ja realistisuutta ”Todellisuus” vs. ”kuva” ”Epäpuhdas elokuva” Elokuva ”kirjoittamista todellisuuden aineksella” (Astruc)

TILAN JA AJAN YHTENÄISYYS (ANDRÉ BAZIN) Realistinen periaate fiktioelokuvassa: kuvatun fiktiivisen "todellisuuden" (tai "maailman") säilyttäminen mahdollisimman eheänä. Keskeinen esteettinen periaate: tilan ja ajan yhtenäisyyden kunnioittaminen