KORKEAKOULUT UUDESSA ALUEHALLINNON RAKENTEESSA Lääninsivistysneuvos Pertti Kokkonen Itä- ja Pohjois-Suomen ammattikorkeakoulujen yhteistyöseminaari 20.11.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen aluehallinto Hallinnon kehittämisosasto 2 Valtion aluehallinto uudistui  Valtion aluehallintoa uudistettiin laajalla kokonaisuudistuksella.
Advertisements

Tarkastaja Raija Jääskelä Työsuojelun vastuualue Julkishallinnon ryhmä p Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto.
Keski-Suomen elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskus
Valtion aluehallintouudistus - Onko palapeli valmis?
Aluehallinnon uudistuksen johtoajatuksina tunnuksia suunniteltaessa ovat olleet eri osa-alueiden yhdistyminen ja sujuvuus. Tunnukset kuvastavat maantieteellisten.
Aluehallinnon uudistus Tilannekatsaus
Itä-Suomen aluehallintovirasto, Johtaja Sirkka Jakonen, peruspalvelut, oikeusturva ja luvat -vastuualue1.
Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Duaalimallin lyhyt historiikki. Duaalimalli näkökulmia 1) Instituutiolähtöinen Yliopistolla ja ammattikorkeakouluilla erilaiset tehtävät, tavoitteet,
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
Maakuntaohjelmatyön kehittäminen osana aluehallinnon uudistamista Jussi Lehtinen Kehittämisjohtaja Kymenlaakson Liitto / 2.2.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Sosiaalialan opetus- ja tutkimusklinikka - siivu kaste-hanketta LA
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Lapin aluehallintovirasto, ylijohtaja Kaisa Ainasoja Tervetuloa Lapin aluehallintovirastoon! Lapin Nuorisofoorumi 2/
Kainuun työllisyyskatsaus - ELYn strategiset linjaukset Hanketapaaminen Suomussalmi Kainuun ELY-keskus, strategiapäällikkö Juha Puranen
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Koulutuksenjärjestäjän kommenttipuheenvuoro KJY ry:n aluekehitysseminaari Eeva-Maija Mäntynen, OSEKK:n kehitysjohtaja.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Itä-Suomen aluehallintovirasto
VALTIONEUVOSTON JOHTAMISJÄRJESTELMÄN MALLIKUVAUS
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Uudistutaan yhdessä -seminaari
Maakuntauudistuksen valmistelu TEM:ssä
Yhteisöt-ryhmä 1. Vaiheen kartoitus Otsikkodia.
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Aluehallintovirastojen hallinnollisten tehtävien kokoaminen HALKO-projekti Tilannekatsaus
Ylijohtaja Asiakkaat ja sidosryhmät
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
JOHTAJA STRATEGIAT JA JOHTAMINEN TE-johtaja Jarmo Pirhonen
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
OKM raportointitarpeet Jukka Haapamäki 25. 9
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Sosiaalialan tehtävärakenne
Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut kansallinen koordinointi 2006
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Vesiosuuskunnat ELY- keskuksen näkökulmasta
VALTIONEUVOSTON JOHTAMISJÄRJESTELMÄN MALLIKUVAUS
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Koulutus- ja talouspolitiikka Pohjois-Karjalassa
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
(yksilöasioiden jaosto)
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
LAPIN Maakunta-akatemia
Mahdollistamme hyvinvointia ja kilpailukykyä liikenteestä.
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
Kestävää kasvua ja työtä Mitä ohjelmasta rahoitetaan?
Pelastusopiston tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiopalvelut Esa Kokki Tutkimusjohtaja, FT Pelastusopisto.
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Luova- muutosohjelma Päivitetty Hanketoimisto
Matkalla Meijän maakuntaan valmistelun organisointi
Leivonveden GWMS-automaattiasema
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Kunta matkalla tulevaisuuteen
Pelastustoimen uudistaminen jatkuu - maakuntauudistus etenee
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Pelastustoimen kansainvälisen yhteistyön kehitysnäkymiä
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Maakunta- ja sote-uudistuksen jälkeen
Osaamisen ennakointifoorumi
Esityksen transkriptio:

KORKEAKOULUT UUDESSA ALUEHALLINNON RAKENTEESSA Lääninsivistysneuvos Pertti Kokkonen Itä- ja Pohjois-Suomen ammattikorkeakoulujen yhteistyöseminaari

ALKU -hankkeen tavoitteena on kansalais- ja asiakaslähtöisesti, tehokkaasti ja tuloksellisesti toimiva aluehallinto.

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus edistää alueellista kehittämistä hoitamalla valtion- hallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. (Laki Elyistä 2 §) Aluehallintovirastot edistävät alueellista yhdenvertaisuutta hoitamalla lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvonta- tehtäviä alueella. (Laki AVEista 2 §) ELYjen ja AVIen toiminta-ajatukset

Asiakkuus on vastuualueita yhteen sitova prosessi E L Y n j o h t a j a Luonnon- varat ja ympäristö Strategiaprosessi Asiakkuusprosessi Tukiprosessi TE - toimistot SM Strateginen ja yleisohjaus Toiminnallinen ohjaus Liikenne ja Infrastruktuuri Elinkeino, työvoima, osaaminen ja kulttuuri Ympäristö ja luonnonvarat Vastuualueen johtaja Vastuualueen johtaja Vastuualueen johtaja MMM TEM OPM YM LVM / LV Metsäkeskukset Maakunnan liitot

Strategiayksikkö strategiapäällikkö, asiakkuuspäällikkö, viestintäpäällikkö rakennerahastopäällikkö/vastaava ELY-JOHTAJA osaaminen ja kulttuuriMaaseutu ja energia Innovaatiot ja kv liiketoiminta Sisäinen tarkastus Ympäristöjohtaja + esikunta Yhteisen rakenteen minimi harkinnassa YM:ssä Liikennejohtaja + esikunta Yhteisen rakenteen minimi harkinnassa LVM:ssä Hallintoyksikkö Hallinto- ja/tai henkilöstöpäällikkö, talous- ja tietohenkilöt Maksatuspäällikkö (RR) Voivat olla päätoimisia tai oto Vastuualueet ja yksiköt Työllisyys ja yrittäjyys Elinkeinojohtaja + esikunta ja maahanmuuttoyks.

Strateginen ohjaus Toiminnallinen ohjaus Strategisen ohjauksen yhteistyö OPMOMMMMTEMVM YM STM Aluehallintovirasto (6) Maistraatit Työsuojelu (5) Vakavien työtapaturmien sekä ilmoitettujen ammattitautien ja työperäisten sairauksien syiden selvittäminen ja niiden ehkäisy Muu asiakasaloitteinen valvonta Viranomaisaloitteinen valvonta Tuotevalvonta Osallistuminen työrikosten käsittelyyn Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat (6) Sosiaali- ja terveydenhuolto Ympäristöterveydenhuolto Alkoholihallinto Opetustoimen palvelut Kuluttaja- ja kilpailuasiat Peruspalvelujen arviointi Muut tehtävät Poliisi (3) Vastuualueelle kuuluva alueellinen viranomaisyhteistyö Peruspalvelujen arviointi poliisitoimen osalta Varautumisen ja valmiussuunnittelun yhteensovittaminen poliisitoimen osalta Muut poliisin hallinnosta annetussa laissa ja asetuksessa säädettävät poliisin tehtävät Ympäristö- luvat (4) Vesilain mukaiset asiat Ympäristönsuojelulain mukaiset asiat Aluehallinnon tietohallintopalvelut -yksikkö Viraston johtaja Pelastustoimi ja varautuminen (6) Pelastustoimi Varautumisen yhteen- sovittaminen Hallintopalvelut -vastuuyksikkö Kootut tukitehtävät SM Kunnat

KOORDINOIVA MINISTERIÖ Strateginen tulossopimus Toiminnallinen tulossopimus Maakuntaohjelmat Toteuttamissuunnitelmat Hallitusohjelma, HSA, politiikkaohjelmat, kehykset, muut poikkihallinnolliset ohjelmat, kv-sopimukset VALTION ALUEHALLINNON OHJAUS STRATEGIA-ASIAKIRJA MUUT MINISTERIÖT JA KESKUSVIRASTOT

Mikä merkitys valtion aluehallinnolla on korkeakouluille ja mikä merkitys korkeakouluilla on valtion alue- hallinnolle? Lääninsivistysneuvos Pertti Kokkonen

Valtion aluehallinto tarvitsee tavoitteidensa toteuttajiksi korkeakouluja innovaatioiden kehittämiseen, ihmisten hyvinvoinnin ja osaamisen nostamiseen ja yritysten kehitysedellytysten ja kilpailukyvyn vahvistamiseen. ELYjen STRATEGISET TULOSSOPIMUKSET Lääninsivistysneuvos Pertti Kokkonen

KORKEAKOULUJEN ROOLI ALUEIDEN KANNALTA  kansainvälistymisen syventäminen ja kumppanuus  tieteellinen tutkimus  nuorten koulutuksen laadun kehittäminen  aikuiskoulutus ja t&k –toiminta  keskeinen toimija innovaatiojärjestelmässä Lääninsivistysneuvos Pertti Kokkonen

Tarvitsevatko korkeakoulut valtion aluehallintoa? Ainakin lisäresurssit kiinnostavat (TEKES-rahat, EU-rakennerahastot tuki tulosneuvotteluille) Lääninsivistysneuvos Pertti Kokkonen

Ovatko korkeakoulujen strategiat ja maakuntien yhteistoiminta-alueiden strategiat tähtäämässä samoihin tavoitteisiin?  kehittämisen painopisteet  korkeakoulujen yhteistyöverkoston luominen  valitut painoalat korkeakouluittain  kehitettävät koulutusalat (päällekkäisyydet pois)  yhteistoiminnassa järjestettävät palvelut  kansainväliset yhteistyöhankkeet  yritysyhteistyön palvelupiste Lääninsivistysneuvos Pertti Kokkonen

PELAAJIEN ROOLIT ALUEELLA Kysymys Maakuntien liitot  tavoitteita, toiveitaMitä? Valtion aluehallinto  resurssejaMiten? OPM  resursseja + lupavalvontaMiten? Lääninsivistysneuvos Pertti Kokkonen

Yhteiskunnan haasteet ja korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen  Kilpailua resursseista ja tutkimuksen ja koulutuksen laadusta  Korkeakoulujen rakenteellisen kehittämisen tarpeisiin maakunta on lähes aina yksinään liian pieni alue  maakuntien yhteistoiminnalliset alueet Lääninsivistysneuvos Pertti Kokkonen

Yhteiskunnan haasteet ja korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen (jatkuu)  Testipaikka: Löytyykö maakuntien välistä yhteistyötä ja yhteistä resursointia vai Meillä oltava oma ”täyden palvelun” korkeakoulu Mikä on lopputulos??? Lääninsivistysneuvos Pertti Kokkonen

KORKEAKOULUJEN RAKENTEELLISEN KEHITTÄMISEN HAASTEET OULUN LÄÄNISSÄ JA POHJOIS-SUOMESSA Yliopistot Missä sarjassa toimitaan?  Tiedeyliopisto Maakuntayliopisto  Resurssit kilpailla maailman luokan sarjassa  Kykeneekö alue tukemaan yliopistoja lisäresurssien hankintamiseksi vai onko tehtävä valintoja resurssien saamiseksi vahvuusaloille? - joku ala alas, sivupaikkoja AMK:n vastuulle jne.  Lapin yliopisto Oulun tiedeyliopistoa tukemaan Lääninsivistysneuvos Pertti Kokkonen

KORKEAKOULUJEN RAKENTEELLISEN KEHITTÄMISEN HAASTEET OULUN LÄÄNISSÄ JA POHJOIS-SUOMESSA (jatkoa) Ammattikorkeakoulut Lapin ammattikorkeakoulut yhteen tai vielä nykyistä syvempään yhteistyöhön. Oulun läänin ammattikorkeakoulut joko yhteen tai ainakin yhteiseksi verkostoksi konsernimallin (Joensuun ja Kuopion yliopiston tavoin) mukaisesti. Lääninsivistysneuvos Pertti Kokkonen

SUURIN SYY YHTEISTYÖN TIIVISTÄMISELLE ON RAHA JA MAHDOLLISUUS OLLA HYVÄ KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISESSÄ KILPASARJASSA Lääninsivistysneuvos Pertti Kokkonen

K I I T O S ! Lääninsivistysneuvos Pertti Kokkonen