Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Aluehallinnon uudistuksen johtoajatuksina tunnuksia suunniteltaessa ovat olleet eri osa-alueiden yhdistyminen ja sujuvuus. Tunnukset kuvastavat maantieteellisten.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Aluehallinnon uudistuksen johtoajatuksina tunnuksia suunniteltaessa ovat olleet eri osa-alueiden yhdistyminen ja sujuvuus. Tunnukset kuvastavat maantieteellisten."— Esityksen transkriptio:

1 Aluehallinnon uudistuksen johtoajatuksina tunnuksia suunniteltaessa ovat olleet eri osa-alueiden yhdistyminen ja sujuvuus. Tunnukset kuvastavat maantieteellisten alueiden sekä eri toimialojen yhteistyötä, sujuvuutta ja synergiaa.

2 ALKU -uudistuksessa Valtion aluehallinnon tehtävät järjestetään kahteen viranomaiseen, joihin kootaan ja uudelleen organisoidaan valtion nykyisten kuuden viranomaisen (lääninhallitukset, työvoima- ja elinkeinokeskukset, alueelliset ympäristökeskukset, ympäristölupavirastot, tiepiirit ja työsuojelupiirit) tehtävät. Uudet viranomaiset Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY) Aluehallintovirasto (AVI) Tämä viranomaisrakenne muodostaa pohjan jatkossa muillekin uudelleen järjestettäville valtion aluehallinnon tehtäville. Uudistuksessa vahvistetaan maakunnan liittojen roolia aluekehitysviranomaisena kokoamalla liittoihin alueellisia kehittämistehtäviä ja niiden voimavaroihin liittyvää päätösvaltaa. Metsäkeskukset kytketään uudistuksessa toiminnallisesti valtion aluehallinnon yhteyteen.

3 Uusien aluehallintoviranomaisten toiminta-ajatukset
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY) edistää alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. Keskus edistää mm. yrittäjyyttä, työmarkkinoiden toimintaa, osaamista ja kulttuuria, liikennejärjestelmän toimivuutta ja liikenteen turvallisuutta, hyvää ympäristöä sekä luonnon ja luonnonvarojen kestävää käyttöä sekä maahanmuuttoa, maahanmuuttajien kotouttamista ja työllistymistä alueilla. Aluehallintovirasto (AVI) edistää alueellista yhdenvertaisuutta hoitamalla lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueilla. Virasto edistää mm. perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla.

4 ELYjen toimipaikat ja aluejako
ELY -tiekartta

5 Hallintopalvelut-vastuuyksikkö
Strateginen ohjaus Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (15) Toiminnallinen ohjaus Strategisen ohjauksen yhteistyö YM LVM TEM MMM OPM SM Keskuksen johtaja (yhden vastuualueen päällikkö) Ympäristö ja luonnonvarat (13) Ympäristönsuojelu Alueiden käyttö Luonnonsuojelu Vesien hoito ja ympäristön tilan seuranta Kehittäminen ja lähialueyhteistyö Vesivarojen käyttö ja hoito Liikenne- ja infrastruktuuri (9) Tie- ja liikenneolojen suunnittelu Tienpidon hankinnat Asiakas- ja viranomaispalvelut Julkisen liikenteen järjestäminen Muut liikennettä ja infrastruktuuria koskevat tehtävät Elinkeinot, työvoima, osaaminen ja kulttuuri (15) Työllisyys, yrittäjyys ja osaaminen Rakennerahastoasiat Innovaatiot ja kansainvälistyvä liiketoiminta Kirjastot, liikunta- ja nuorisotoimet Kansainväliset tehtävät ja lähialueyhteistyö Maaseutu ja energia Maahanmuutto ja etniset suhteet Hallintopalvelut-vastuuyksikkö Kootut tukitehtävät Aluehallinnon tietohallintopalvelut -yksikkö Metsä- keskukset TE-toimistot Maakunnan liitot

6 ELYjen perusrakenne 1.1.2010: 15 ELYä, noin 4400 htv
Elinkeino, työvoima, osaaminen ja kulttuuri Ympäristö ja luonnonvarat Liikenne ja infrastruktuuri Maakunnan kehittymis- edellytysten paraneminen Asiakastarpeen mukaiset palvelut ELYn tehokkuus ja tuottavuus Strategiaprosessi ohjaus maakuntayhteystyö strategiset kumppanuudet EU-rahoitteiset ohjelmat työllisyys, yrittäjyys, koulutus ja osaaminen innovaatiot ja kansainvälistyvä liiketoiminta kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimi kv tehtävät ja lähialueyhteistyö maaseutu ja energia maahanmuutto 1710 htv ympäristönsuojelu alueiden käyttö luonnonsuojelu vesien hoito ja ympäristön tilan seuranta kehittäminen ja lähialueyhteistyö vesivarojen käyttö ja hoito 1450 htv tie- ja liikenneolojen suunnittelu tiepidon hankinnat asiakas- ja viran omaispalvelut julkisen liikenteen järjestäminen muut liikennettä ja infrastruktuuria koskevat tehtävät 560 htv Asiakkuusprosessi asiakaslähtöinen johtaminen asiakassegmentit asiakastieto Asiakaspalvelu ja kanavat ELYn johtajan vastuualue Tukipalvelujen prosessi henkilöstö- ja taloushallinto osaamisen kehittäminen oikeudelliset toimenpiteet Varmennukset, maksatukset Tukipalvelut: 670 htv Metsäkeskukset 1000 htv TE -toimistot 3500 htv ELY -tiekartta

7 Yhteisiä prosesseja johdetaan strategiayksiköstä
Luonnos ELY-JOHTAJA Sisäinen tarkastus Strategiayksikkö Hallintoyksikkö Elinkeinojohtaja Ympäristöjohtaja Liikennejohtaja Strategiaprosessia johtaa strategiapäällikkö tukenaan vastuuhenkilöt kaikilta vastuualueilla Asiakkuusprosessia johtaa asiakkuuspäällikkö tukenaan vastuuhenkilöt kaikilta vastuualueilla Rakennerahastoasiat: ohjelma- ja hankepäätökset tehdään strategiayksikössä, vastuualueet antavat projektien sisällöllistä ohjausta ja hallintoyksikössä hoidetaan maksatus. ELY -tiekartta

8 ELY -ohjauksen kokonaiskuva
KANSAINVÄLINEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ KANSALLINEN JA ALUEELLINEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ HALLINNONALOJEN ELY-OHJAUKSEN KOORDINOINTI Strateginen suunnittelu Ohjauksen keinot Strategian toteutus Strategian seuranta, raportointi ja arviointi Hallitus- ohjelma HSA, kehys- päätös, alueiden kehittämis- tavoitteet Strategia -asiakirja * Toiminta ympäristön haasteet * Strategiset tavoitteet * Resurssit ELYt Hallinnon- alojen strategiat Säädösohjaus 1 2 Tulosohjaus 3 ASIAKKAAT Maakunnan- liitot Informaatio-ohjaus Kehitystoiminta Muut kumppanit ELY -tiekartta 8

9 LIITE 8 ELY-keskusten strateginen tulossuunnittelu aluetasolla ELY-keskusten ja maakunnan liittojen suunnitteluasiakirjojen suhde ELYjen strategia-asiakirja ( ) Toimintaympäristön haasteet Strategiset tavoitteet Ministeriökohtaiset resurssilinjaukset Maakuntaohjelma ( ; ) Maakunnan yleistavoitteet Maakunnan tavoiteltu kehitys kehittämisalueittain Valtakunnallisten ja maakunnallisten strategioiden yhteensovittaminen ELYn strateginen tulossopimusesitys ( ) Toimintaympäristön haasteet Yhteiskunnallinen vaikuttavuus Painopiste A) Alueellisen kilpailukyvyn ja väestön hyvinvoinnin edistäminen Painopiste B) Ilmastonmuutoksen hillintä ja kestävän kehityksen Toiminnallinen tuloksellisuus Painopiste C) ELYjen toiminnan kehittäminen Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen Resurssit Muita huomioita Raportointi ja seuranta Maakuntaohjelman toteuttamissuunnitelma ( ; ) Maakuntaohjelman toteuttaminen Toteuttaminen hallinnonaloittain Neuvotteluesitykset ministeriöille ELY-keskus Toiminnalliset tulossopimukset (2010; 2011) ELYlle kuuluvien eri hallinnonalojen tehtävien ja toiminto- jen hoitamista sekä palvelujen järjestämistä ja tuottamista koskeva sektorikohtainen ohjaus (ml. substanssirahoitus)

10 ELYjen ohjausasiakirjat
Strategia-asiakirja 1 / hallituskausi, yhteinen kaikille ELYille Laaditaan hallinnonalojen yhteistyönä. Strateginen tulossopimus 1 / hallituskausi, oma jokaiselle ELYlle ELYt laativat luonnoksen sopimukseksi saamiensa ohjeiden mukaisesti Kytkentä maakuntaohjelmiin ja niiden toteuttamissuunnitelmiin Toiminnallinen tulossopimus Asettaa tavoitteita substanssiasioissa. Laaditaan tarvittaessa. Voidaan tehdä esim. ELYn yhden vastuualueen ja ohjaavan ministeriön/keskusviraston välillä. → Olennaista on selkeyttää ELY:n strategia-asiakirjan, strategisen tulossopimuksen ja toiminnallisten tulossopimusten työnjako ja rajat ELY -tiekartta

11 Strategia-asiakirja kaikille ELYille yhteinen
laaditaan hallituskaudeksi tarkistetaan tarvittaessa vuosittain ministeriöt ja keskusvirastot laativat yhteistyössä ELYt ja maakunnan liitot osallistuvat valmisteluun käsitellään ministeriöiden yhteisessä neuvottelussa, tavoitteena yksimielisyys kukin ohjaava ministeriö hyväksyy, ministeri allekirjoittaa jos erimielisyyttä, VN päättää TEM:in esittelystä ELY -tiekartta

12 Strategia-asiakirjan sisältö 1/2
I TOIMINTAYMPÄRISTÖN HAASTEET Taloudellinen tilanne Alueiden kilpailukyky ja talouskehityksen epävarmuus Väestönkehitys, maahanmuutto ja aluerakenteen muutokset Ilmastonmuutos, energia ja ympäristö II STRATEGISET TAVOITTEET VUOSILLE 2010 – 2011 A. Alueellisen kilpailukyvyn ja väestön hyvinvoinnin edistäminen Taloudellisen tilanteen edellyttämät elvytystoimet Yritystoiminnan uudistaminen Aluerakenteen kehittäminen ja liikennejärjestelmän toimivuus Maaseudun elinvoimaisuus ja elinkeinot Osaaminen, koulutus ja kulttuuri Väestön ikääntyminen ja työvoimapolitiikka Maahanmuutto ja kotouttaminen

13 Strategia-asiakirjan sisältö 2/2
B. Ilmastonmuutoksen hillintä ja kestävän kehityksen edistäminen Kestävä yhdyskuntakehitys ja hyvä elinympäristö Ilmastonmuutoksen hillintä Ympäristönsuojelu ja ekotehokkuus Luonnonsuojelu Vesivarojen käyttö ja hoito C. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toiminannan kehittäminen Toiminnan asiakaslähtöisyys Yhteistyö maakunnan liittojen ja muiden sidosryhmien kanssa Yhteistyö ja työnjako aluehallintoviranomaisten kanssa Viestintä Johtaminen ja henkilöstöpolitiikka Toimintakulttuurin luominen III TAVOITTEIDEN TOTEUTTAMISEEN LIITTYVÄT RESURSSILINJAUKSET Hallintoalakohtaiset voimavarataulukot Ministeriöiden ohjauksessa olevat substanssimäärärahamomentit Tuottavuustavoitteiden kohdentaminen

14 Strategisen tulossopimuksen solmiminen
Jokaisen ELYn kanssa solmitaan oma strateginen tulossopimus. Sopimus kattaa ne vastuualueet, joilla ko ELYllä on toimivaltaa. Se laaditaan hallituskaudeksi ja tarkistetaan tarvittaessa vuosittain. Alueelliset muutosryhmät laativat luonnoksen mennessä yhteistyössä maakunnan liittojen kanssa. Sopimus perustuu strategia-asiakirjassa asetettuihin tavoitteisiin sekä maakuntaohjelmiin ja niiden toteuttamissuunnitelmiin. Siinä määritellään ELYn toiminnan painopisteet, toimintalinjat, yhteistyökysymykset, määrärahakehykset sekä valtion sitoutuminen maakuntaohjelman mukaisten hakkeiden toteuttamiseen. Tulosneuvotteluihin osallistuvat ohjaavat ministeriöt & keskusvirastot sekä ELY -kumppanit ja maakunnan liitot. Sopimuksen allekirjoittavat TEM ja ELYn johtaja.

15 Ajankohtaista ALKU-lainsäädäntö vahvistettu ja asetukset annettu vastuualuejohtajan virat auki (sisäinen), osa ulkoisessa haussa, nimitykset ennen joulua yksi vastuujohtajista valitaan oto ELY –johtajaksi (ylijohtaja?) esimiesvalinnan vuodenvaihteessa, muut siirtyvät suoraan (lääninhallituksen henkilöt) esimiestehtäviin nimitys 5 vuotinen ETOK-vastuualueen organisoituminen (P-Savo)

16 Yhteystiedot 1.1.2010 Sähköpostiosoitteet ovat muotoa
tai Verkkopalveluosoite on tai Aluksi vain kuori on yhteinen. Nykyiset internetsivut näkyvät alasivuina. Puhelinnumerot ovat XXX. .


Lataa ppt "Aluehallinnon uudistuksen johtoajatuksina tunnuksia suunniteltaessa ovat olleet eri osa-alueiden yhdistyminen ja sujuvuus. Tunnukset kuvastavat maantieteellisten."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google