Riskiryhmät sote – palveluissa - paljon palveluita tarvitsevat avainasiakkaat ja kokonaisvaltaisen hoidon malli Projektipäällikkö Elina Peltonen Projektityöntekijä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tieto-osasto / PATI1 Hoitoonpääsy terveyskeskuksissa Kysely terveyskeskusten johtaville lääkäreille Hoitoonpääsyn toteutumistiedot perusterveydenhuollon.
Advertisements

KUNTO -projekti
Hoitosuunnitel-masta sopiminen Omahoito kotona, omahoidon tuki
Varhaisvaiheen toimintamalli sosiaali- ja terveyskeskukseen: päihteet ja mielenterveys (työikäiset) Päivitetty xx/2013 Lähde: Välittäjä hankeen toimintamalli.
Asunto Sivakka konsernin asunnoista. Aluksi Asiakas -Ottaa yhteyttä -Käy hyvästä harjoituksesta omien asioiden hoidossa vapautumisen jälkeen -Kertoo sitoutumisesta.
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
KOTIHOIDON HOITO-JA PALVELUSUUNNITELMA
PALVELUSUUNNITELMA JA TOTU -suunnitelma
Anne Eronen-Lindeblad
Marjan tarina.
Soili Hyvärinen Pääkaupunkiseudun Omaishoitajat ja Läheiset ry
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Menetelmä turvallisempaan tiedonkulkuun potilaasta raportoitaessa
PÄIHDE- JA MIELENTERVEYSHOITOON OHJAAMINEN Käynti
Työluotsityö työterveyshuollossa – kokemuksia
TOIMINTAKYVYN EDISTÄMINEN JA KOTIKUNTOUTUS
TOIMIVA TULPPA-RYHMÄ Tuire Hautanen terveydenhoitaja/tulppa-ohjaaja
Anne-Maria Perttula,
NEUVOLAN PERHETYÖ
Eija Peltonen, TtM, suunnittelija
Työikäisen CP-vammaisen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi ja toimintakyky ja niiden ylläpitäminen Kuntoutuspolut ja asiantuntijaverkostot.
Toimintakyvyn arviointi
MUISTELUSTA MERKITYKSIÄ Kulttuurisen toimintaympäristön kehittäminen vanhustenkeskuksessa.
Sepelvaltimotauti ja liikunnanohjaus
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
Mielenterveys? Kansalaisten hyvä mielenterveys on paras tae kansojen menestykseen Väestön hyvä mielenterveys on toimivan talouden kivijalka Mielenterveydellä.
Tarja Alamattila LIIKUNTANEUVONTA KOUVOLASSA.
PPPR1-hankkeen päätösseminaari Raisiossa.
SOSIAALITURVA  Sosiaaliturva koostuu sosiaalihuollosta ja sosiaalivakuutuksesta  Sosiaalihuollolla tarkoitetaan 1. Sosiaalipalveluita.
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
HYVINVOINTIA JA LAATUA – vanhuspalvelulain toimeenpanohanke Voimavaralähtöinen palvelusuunnitelma Projektisuunnittelija Lahja.
A SVA - HOITAJAN TYÖ M ARTINLAAKSON TERVEYSASEMALLA.
Mielenterveys- ja päihdeasiakas terveyskeskuksessa - Palvelumuotoilulla parempia palveluita riskiryhmille päätösseminaari Salon avoterveydenhuollon.
Kuvat: Hoitotiivistelmä © Savon Vammaisasuntosäätiö/TEPA-projekti |
Merja Jokela1 LAHDEN MALLI Merja Jokela Vastaava hammashoitaja Lahti.
Asiakkaan osallisuus kuntatoimijan näkökulmasta Seinäjoki Areena Miten asiakkaan ääni kuuluu terveydenhuollon palveluissa ? Pohjanmaan Potku.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Lähetekriteerit ja lähetteen sisältö. Lähetekriteerit erikoissairaanhoitoon Lastenpsykiatrian yksikköön tullaan hoitoon lääkärin lähetteellä Mikäli lapsella.
H ELSINGIN V IERASKOTI RY / PERHETYÖ ASUNNOTTOMIEN PERHEIDEN PARISSA J ÄSENJÄRJESTÖPÄIVÄT I LKON KURSSIKESKUS Perhetyöntekijä Hanna-Mari Pusaa.
Mieli voi sairastua, niin kuin kehokin Erilaisia mielenterveysongelmia voi esiintyä kaiken ikäisillä Tilapäinen oire saattaa olla terveen mielen reaktio.
Paljon tukea tarvitsevat – paljon palveluita käyttävät –hanke Keski – Pohjanmaan osakokonaisuus 05/ /2017 Hanketyöntekijät 40% + 40% työajalla Sosiaalityöntekijä.
Vanhuspalvelulaki & laatusuositus Anne Nordblad Sosiaali- ja terveysministeriö.
Yhteydenotto omahoitajaan: Hoitosuunnitel- masta sopiminen Yhteydenotto omahoitajaan: Hoitosuunnitel- masta sopiminen Valmistautuminen vastaanotolle Valmistautuminen.
KOTIHOIDON LASKENNAN KOULUTUS Raija Kuronen.
1 Arviointi Lapin päihdeklinikalla Minne menet lappilainen päihdetyö?
Meeri, Katariina ja Heidi. Riikka 4-vuotta Riikka on 4-vuotias astmaa sairastava tyttö. Hänen perheeseen kuuluvat äiti, isä ja 2-vuotias pikkusisko. Perhe.
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
Hyvinvoinnin integroitu toimintamalli, kuntakokeilu , Oulu Kehittämis- ja laatupäällikkö Elina Välikangas Oulun kaupunki, hyvinvointipalvelut.
SAAMELAINEN PALVELUOHJAUSPOLKU
Perusterveydenhuolto 2014
1. Monimuotoinen terveys
Hoitoonpääsy perusterveydenhuollossa
Kotihoidon asiakkaat marraskuussa 2015
Ensilinjan työntekijän rooli TOIKEssa
Perusterveydenhuollon avosairaanhoidon käyntien käyntisyyt
Oikea palvelut oikeaan aikaan
Gerontologisen kokonaisarvioinnin prosessimalli
Senioreiden terveysresepti
Senioreiden terveysresepti
Polut hoitoon ja kuntoutukseen –koordinaatiohanke vt
Asva- hoitajan työ Martinlaakson terveysasemalla
Työikäisten kuntoutus
Minna Lahnalampi-Lahtinen Palvelupäällikkö Hoiva-asumisen palvelut
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Satakunnan polut hoitoon ja kuntoutukseen -hanke
Psykologi Vilhelmiina Välimäki
Ikäihminen ja perhe muutoksessa Viides tapaaminen
Ylihyvää elämää Vaasan kotihoidon strategia
MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Esityksen transkriptio:

Riskiryhmät sote – palveluissa - paljon palveluita tarvitsevat avainasiakkaat ja kokonaisvaltaisen hoidon malli Projektipäällikkö Elina Peltonen Projektityöntekijä Marika Riihikoski PPPR – Porin kehittämisosio

Porin kehittämisosion tavoitteet Hankkeen tarkoituksena on kehittää paljon terveyspalveluita käyttävien avainasiakkaiden hoitoa. Tavoitteena on löytää keinoja avainasiakkaiden tunnistamiseen, terveyspalveluiden suurkäyttöön puuttumiseen ja sen ennaltaehkäisemiseen, jotta asiakkaat saisivat oikea-aikaista ja oikeinmitoitettua hoitoa oikeassa paikassa.

Tilastotietoa avainasiakkaista  Terveyspalveluiden suurkäyttäjäksi eli avainasiakkaaksi määritellään henkilö, joka kuuluu 10 %:iin eniten palveluita käyttävistä asiakkaista  Avainasiakkaita oli yhteensä 2107  Heillä oli vähintään yhdeksän käyntiä sekä vuonna 2012 että vuonna 2013  Tilastoon laskettiin avosairaanhoidon käynnit lääkärillä ja sairaanhoitajilla  Naisia selvästi miehiä enemmän  Noin puolet avainasiakkaista oli yli 75-vuotiaita ja noin 75% yli 65- vuotiaita  1304 asiakkaalla kolmena perättäisenä vuotena vähintään yhdeksän käyntiä

Henkilökunnan haastattelujen yhteenveto Haastatteluissa nousi esiin:  Terveyspalveluita paljon käyttävät ryhmät  Yksinäiset vanhukset  Monisairaat vanhukset  MT-potilaat  Somatisoijat  Marevan-potilaat  Avainasiakkaat tulevat pääsääntöisesti työelämän ulkopuolelta, tosin ilmiö saattaa selittyä sillä, että työikäiset käyttävät työterveyshuoltoa terveyskeskuksen sijaan

Kokonaisvaltaisen hoidon malli

Alkukartoitus 1/2  Ohjautuminen terveyskeskusavustajien, sairaanhoitajien, terveydenhoitajien ja lääkärien kautta tai suoran yhteydenoton kautta  Alkukartoitukseen varataan asiakkaan tilanteen kompleksisuudesta riippuen 1-2 käyntia á minuuttia  Asiakas täyttää ennen vastaanottoa omahoitokaavakkeen  Kartoitetaan, onko tarvetta moniammatillisen tiimin kasaamiselle.

Alkukartoitus 2/2  Asiakkaan tilanteen kokonaisvaltainen kartoitus:  Sairaudet ja lääkitykset  Hoitoon osallistuvat tahot  Sosiaalinen verkosto: omaiset, ystävät, harrastukset  Asuminen ja taloudellinen tilanne  Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky  Kokemus omasta hyvinvoinnista ja arjessa selviytymisestä  Asiakkaan voimavarat ja motivaatio omahoitoon

Hoito- ja hyvinvointisuunnitelma  Lainsäädäntö edellyttää hoitosuunnitelmien tekemistä.  Hoito- ja hyvinvointisuunnitelman sisältö:  Hoidon tarve  Hoidon tavoite  Hoidon toteutus ja keinot  Hoidon seuranta ja arviointi  Huomioi sekä lääketieteellisen hoidon, hoitotyön että asiakkaan omahoidon.  Hoitosuunnitelman hyödyt:  Suunnitelmallisuus > terveyspalveluiden käyttö vähenee  Asiakkaan sitoutuminen omaan hoitoonsa lisääntyy.  Eri tahojen väliset vastuualueet selkiytyvät.

Case I  78-vuotias nainen, asuu puolison kanssa rivitalossa.  Fyysinen toimintakyky melko hyvä: polvi operoitu  Sosiaalisia kontakteja vähän.  Psyykkinen toimintakyky: ei muistiongelmia. Ei unelmia tai mielekkäitä asioita elämässä.  Diagnoosit: verenpainetauti, kilpirauhasen vajaatoiminta, Astma epäily, masennus epäily  Käyntejä avoterveydenhuollon lääkärien ja sairaanhoitajien vastaanotolla v n. 4 /kk. Lisäksi useita käyntejä päivystyksessä ja keuhkopkl epämääräisen kurkussa olevan palantunteen takia.  Asiakasvastaavalle sairaanhoitajan ohjaamana marraskuussa 2014, yhteensä 3 käyntiä + tavoitteelliset yhteydenotot puhelimitse

Mitä tehtiin?  Asiakas vastaanotolle omahoitolomakkeen kanssa.  Kokonaistilanteen kartoitus, myös puoliso mukana.  Menetelmät: kuuntelu, Audit, myöhäisiän depressioseula, aikajana  Hoito- ja hyvinvointisuunnitelma asiakkaan kanssa asiakkaan lähtökohdista:  Asiakas kokee ongelmakseen masennuksen.  tavoite: masennuksen lievittyminen  välitavoite: päästä liikkumaan itsenäisesti kodin ulkopuolella, mielekkäiden asioiden löytäminen ja tekeminen  kelkan hankkiminen apuvälineeksi  Keinot: Masennuksen lääkehoito ja sen seuranta, keskustelu

Case II  67-vuotias mies, avopuoliso joutunut pysyvään laitoshoitoon. Tämän jälkeen lisääntyvää alkon käyttöä, jonkinasteista muistamattomuutta / sekavuutta, perusasioiden hoitamatta jättämistä. Rattijuopumus.  Ei sosiaalista verkostoa. Poika kyllästynyt tilanteeseen.  Kolesteroli- ja verenpainelääkitys. Käyntejä avoterveydenhuollossa vuosina yhteensä kaksi.  Edessä muutto nykyisestä asunnosta hissittömän talon ylimpään kerrokseen.  Asiakkaalla ei hoitomotivaatiota.

Mitä tehtiin?  Asiakas vastaanotolla pojan kanssa.  Kokonaistilanteen selvittely, kuuntelu. Asiakas ei halunnut tehdä testejä eikä täyttää kaavakkeita. Motivoitu asiakasta tulemaan uudestaan asiakasvastaavan vastaanotolle.  Keskustelun kautta asiakas alkoi prosessoimaan omaa tilannettaan eli mitä tehdä, jotta voi käydä puolisoa tapaamassa laitoksessa.  Yhteys arviointiyksikköön (= muuttuneen voinnin ja/tai kotona selviytymättömyyden tutkinta), 2vk:n kuluttua asiakas arviointijaksolla.

Kiitos