Melu terveyshaittana ja meluntorjunta virkamiehen tehtävänä Ari Saarinen Ihminen ympäristössä Kuntatalo
Esityksen sisältö Melun haittavaikutukset Terveys, ympäristö, maankäyttö- ja rakentaminen Meluntorjunta ja –hallinta EU ja kansallinen sääntely Vaikuttavuus Melu yhdyskuntasuunnittelussa Kaavoitus ja yhdyskuntatekninen suunnittelu Intressivertailu EU ja melunhallinta Kansalaisaktiivisuus Yhteenveto Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä
Melun haittavaikutukset Terveys Kansanterveyteen toiseksi suurimmat pienhiukkasten jälkeen Tautien tai sairauksien menetetyt hyvän elämänlaadun vuodet DALY/vuosi/EU Sydän- ja verisuonitaudit vuotta, lasten kognitiiviset häiriöt vuotta Unihäiriöt vuotta, tinnitus vuotta Melun häiritsevyys (kiusallisuus) vuotta Ympäristö Heikentää elinympäristön viihtyisyyttä Rajoittaa maankäyttöä ja rakentamista Vähentää reaaliomaisuuden, kuten kiinteistöjen arvoa ja arvostusta Talous 0,2 – 2% bruttokansantuotteesta (1) ; BKT /FIN/2014 → noin 410 – 4080 M€ Tie- ja raideliikenne noin 800 M€ (2) (1) Green Paper of the European Commission: Future Noise Policy. COM(96) 540 final, 1996 (2) Towards A Comprehensive Noise Strategy. European Parliament Policy Department, Economy and Scientific Policy, 2012 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä
Liikennemelun terveysvaikutukset, EY Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 4
Melun terveyshaittojen huomioiminen WHO uudet suositusarvot melusta kesällä 2016 Sydän- ja verisuonitaudit, unihäiriöt, melun häiritsevyys/kiusallisuus, kognitiiviset häiriöt, mielenterveys, tinnitus, ennenaikaiset syntymät Eri liikennemuodot, tuulivoimalat Pysyvä asuminen, sairaalat, oppilaitokset, julkiset tilat Ympäristömeludirektiivin terveyshaittojen arviointi Arviointimenettely muuttunee perustuen annosvaste –suhde perusteisten kertoimien käyttöön DALY-lukuarvojen laskennassa (WHO:n suositus) Sydän- ja verisuonitaudit, unihäiriöt, melun häiritsevyys/kiusallisuus Tie-, raide-, lentoliikenne ja teollisuus Kansallisen arvion tekeminen on velvoittavaa Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä
6 Meluntorjunta virkamiehen tehtävänä - HiFi Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä
Meluntorjunta virkamiehen tehtävänä - LoFi Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä
Melunhallinta ja torjunta Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä
Meluvaikutusten hallinta Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 9 Arvio siitä, miten suunnitelmat toteutuessaan muuttavat vaikutuksia ja millainen vaikutusten ilmaantuvuus ja esiintyminen on torjunnan jälkeen
EU:n melusääntely Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä
Melun ympäristö- ja terveysvaikutusten suhde muihin poliitikoihin DALY-arvot (tauti/sairaus taakka) alueidenkäyttö ja rakentaminen kustannusvaikutus tarkastelu Luo tietopohjaa ja läpinäkyvyyttä melun haittavaikutusten huomioimiseksi yhdyskuntasuunnittelussa Argumentit määritettäessä melupäästödirektiivien raja- arvoja Keskeisin vaikutus melupäästöön liikennevälineiden, sekä koneiden ja laitteiden äänitekninen suunnittelu ei osaoptimointia ’polluter-pays’ periaate vain vähäinen vaikutus yhdyskuntasuunnitteluun melupäästön raja-arvoja on tiukennettu toistuvasti EU melupolitiikan vaikuttavuus
Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä Meluntorjuntaa sivuavia määräyksiä sisältyy ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseen ja terveellisen ja viihtyisän ympäristön turvaamiseen valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden toteuttamiseen kaavoitusmenettelyn ja rakentamisen ohjaukseen liikennejärjestelmien suunnitteluun terveydelle haitallisiin toimintoihin kiinteistön tai rakennuksen käyttöön siten, ettei siitä aiheudu naapurustolle kohtuutonta haittaa Ympäristönsuojelulaki 527/2014 Ääniympäristön laatu Melun ohjearvot Tuulivoimalat, raskaat aseet TSL, asumisterveysasetus 545/2015 Myös muut, kuin rakennuksessa sijaitsevat ääntä tuottavat toiminnot SRMK C muuttaminen asetukseksi vuoteen 2018 mennessä Ääniolosuhteet olennainen vaatimus rakentamisessa Kansallinen melusääntely
Ohjeistusta haittavaikutusten torjumiseen Ympäristömelun mittaaminen. Mätning av omgivningsbuller. Ohje 1/1995 Ympäristömelun arviointi ja torjunta. Ympäristöopas 101/2003 Raideliikennemelun laskentamalli. Beräkningsmodell för buller från spårbunden trafik. Ympäristöopas 97/2002 Liikennemelun huomioon ottaminen kaavoituksessa. Suomen ympäristö 493/2001 Ampumaratamelun mittaaminen. Mätning av buller från skjutbanor. Ympäristöopas 61/1999 Altistuminen ympäristömelulle Suomessa. Tilannekatsaus Suomen ympäristö 809/2006 Ympäristömelun vaikutukset. Suomen ympäristö 3/2007 Meluntorjunnan perusteet. Ympäristöopas 18/1997 Tuulivoimarakentamisen suunnittelu. Ympäristöhallinnon ohjeita 4|2012 Tuulivoimaloiden melun mitoittaminen ja todentaminen. Ympäristöhallinnon ohjeita 2|2014, 3|2014, 4|2014 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä
Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä Kansallisen melupolitiikan vaikuttavuus suomalaisista asuu melualueilla (1) Luvut ovat vertailukelpoisia vain suuruusluokkatasolla (1) Altistuminen ympäristömelulle Suomessa.
Meluntorjunta yhdyskuntasuunnittelussa Yhdyskuntasuunnittelu » kaavoitus ja yhdyskuntatekninen suunnittelu Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet (VAT) Uusia asuinalueita tai muita melulle herkkiä toimintoja ei tule sijoittaa melualueille varmistamatta riittävää meluntorjuntaa Säännös sitoo oikeudellisesti kaikkea kaavoitusta; maakuntakaava, yleiskaava, asemakaava Kaavojen sisältövaatimukset ja tarkentuvan suunnittelun periaate keskeistä Maakuntakaava, esim. pv:n ampuma-alueet ja lentoasemat Yleiskaava, esim. tuulivoimalat Asemakaava, esim. rakennusten julkisivun ilmaääneneristävyys Meluntorjuntaan liittyviä kaavamerkintöjä ja -määräyksiä voidaan sisällyttää kaikkiin kaavatasoihin Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä
Melu- ja meluntorjuntaselvitykset Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä Mittaamalla tai laskemalla ylittyvätkö normin melutasoarvot Selvittämällä laskennallisesti melun vähentämistarve ja meluntorjuntatoimet Melualueiden laskennan tarkkuus tärkeää maankäytön suunnittelun kannalta Meluntorjuntasuunnitelman projektikortti – ennen ja jälkeen toimenpiteiden
Meluntorjunta rakentamisessa Maankäytön suunnittelun lisäksi rakentamiseen liittyvät menettelyt ovat keskeisiä Rakennus (sisätilat, parvekkeet, piha- ja oleskelualueet) on suunniteltava ja rakennettava siten, että melu, jolle rakennuksessa tai sen lähellä olevat altistuvat, pysyy niin alhaisena, ettei se vaaranna näiden henkilöiden terveyttä ja että se antaa mahdollisuuden nukkua, levätä ja työskennellä riittävän hyvissä olosuhteissa Suomen rakentamismääräyskokoelma C1. Ääneneristys ja meluntorjunta rakennuksessa. Rakennuslupa edellyttää, että turvallisuus, terveellisyys ja viihtyisyys tulevat huomioiduksi Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä
Liikennemelun torjunta 1/2 Melulähteeseen vaikuttaminen; melupäästö Liikennemäärät, ajonopeudet, raskaan liikenteen osuus, tien nousut ja laskut, päällyste, renkaat Äänen leviämisen estäminen; äänen siirtotie Toimintojen sijoittelu, liikenteen tilavaraukset, suoja-alueet ja maanpinta, meluesteet Kohteen suojaaminen; melutaso Rakennusten sijoittelu, asuntojen pohjaratkaisu, rakennusten ilmaääneneristävyys Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä
Liikennemelun torjunta 2/2 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä Gerhard, 1999 Steven, 2004 Vähämeluiset päällysteetAjoneuvon äänentuottomekanismit Dijkink ja Keulen, 2004 Liikennevälineiden nopeus Ajotapa IMMA
Intressivertailu yhdyskuntasuunnittelussa 1/2 Meluun liittyy ristikkäisiä etunäkökohtia ja arvolatauksia Kustannustehokas haittojen minimointi meluntorjunnassa edellyttää intressivertailua Valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita ei ole asetettu tärkeys- tai kiireellisyysjärjestykseen, vaan ne ovat keskenään tasa-arvoisia Tavoitteiden keskinäinen yhteensovittaminen ja priorisointi tehdään kaavoituksessa tapauskohtaisesti Maankäytön ja rakentamisen suunnittelu Kaikille yleisen edun vaatimille maankäyttötarpeille varataan niiden tarvitsemat alueet Alueiden käytön suunnittelujärjestelmä toimii yhteensovittamisen välineenä Kaavoitus- ja rakentamissääntelyn rooli on ympäristöohjauksen kokonaisuudessa lisääntynyt maankäytön suunnittelu meluhaittojen ehkäisijänä, esim. LVM:n ympäristö- ja lentoliikennestrategia pv:n ampuma- ja harjoitusalueet Ari Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä
Intressivertailu yhdyskuntasuunnittelussa 2/2 Terveys Yksittäisissä, erityisesti pitkäaikaisesti uneen liittyvissä, kysymyksissä vertailu ei ole tarkoituksenmukaista Tilastollisessa, melun häiritsevyydestä/kiusallisuudesta syntyvän terveysriskin arvioinnissa, riskienhallinta mahdollistaa intressivertailun Viihtyisyys ja haitta omaisuudelle tai sen käytölle Osa yhdyskuntasuunnittelun vaikutustenarviointia perustuen alueiden käytön sisältövaatimuksiin Perälautana laissa eräistä naapuruussuhteista määritelty kohtuuton haitta tai rasitus (kvalitatiivinen määre, oikeuskäytäntö) Normikonflikti, esim. omaisuuden suoja pv:n ampuma- ja harjoitusalueet (ympäristölupa vs. pv:a koskeva lainsäädäntö) Muun sektorilakia soveltavan viranomaisen on otettava kaava huomioon, pyrittävä edistämään kaavan toteuttamista ja katsottava, ettei toimenpiteillä vaikeuteta kaavan toteuttamista Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä
EU ja melunhallinta 1/3 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä Noise in Europe 2014, EEA Report | No 10/2014
EU ja melunhallinta 2/3 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä Noise in Europe 2014, EEA Report | No 10/2014
EU ja melunhallinta 3/3 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä
Kansalaisaktiivisuus Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä Noise Observation and Information Service for Europe
26 Yhteenveto Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä Yhdyskuntasuunnittelussa ei ole kyetty ottamaan huomioon riittävästi melun väestötason terveysriskiä melun terveysvaikutuksista saatu tieto on suhteellisen uutta muutokset yhdyskuntarakenteessa ovat hitaita tieliikenteen meluntorjunta on kohdistunut perinteisesti äänen etenemisen vaimentamiseen (meluesteet, vallit) tai rakennusten meluntorjuntaan (seinämät, rakennuksen vaipan ääneneristävyys), eikä melulähteeseen Ääniympäristön laadun mitoitusmenettelyt tulisi integroida nykyistä paremmin yhdyskuntasuunnitteluun Meluun liittyy paljon ristikkäisiä arvolatauksia ja etunäkökohtia ja sen torjunta edellyttää intressivertailua, monitahoista yhteistyötä ja vuorovaikutusta Meluntorjuntaa suunniteltaessa, osana yhdyskuntasuunnittelua, lähtökohtana tulisi olla arvio siitä, miten suunnitelmat toteutuessaan muuttavat vaikutuksia ja millainen vaikutusten ilmaantuvuus ja esiintyminen on torjunnan jälkeen
Lisätietoja Ari Saarinen