Melu terveyshaittana ja meluntorjunta virkamiehen tehtävänä Ari Saarinen Ihminen ympäristössä Kuntatalo 29.10.2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

Hoitotyön keskeiset käsitteet
WHO: n terveyden edistämisen tavat
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Kansanterveys. Kansanterveystyö Kansanterveystyön keskeisenä tavoitteena on väestön tai sen osan terveydentilan ja hyvinvoinnin parantaminen Kansanterveyttä.
TOSITIETOA Tupakka. TOSITIETOA Yleistä tupakasta Tupakan savu sisältää yli 4000 kemikaalia Nikotiinin lisäksi tupakka sisältää mm. arsenikkia, kadmiumia,
EXAM-pilottikäytön kokemuksia TTY:llä Marjut Anderson.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Kansainvälinen maaperävuosi 2015 Neuvotteleva virkamies Juhani Gustafsson Luontoympäristöosasto / Vesiensuojelu ja ympäristövaikutusten arviointi - ryhmä.
Millaisia vastuullisuuskysymyksiä elintarviketuotantoon liittyy ympäristövaikutusten lisäksi ja miten niitä voidaan määrittää? Tiedotustilaisuus ”Miten.
Maankäytön järjestäminen laajemman alueen näkökulmasta Jari Leivo Kaavoituspäällikkö Kauhavan kaupunki.
Emätilaperiaate Täydennyskoulutus © Kai Kokko 2008.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto Minne menet Lappilainen Päihdetyö! Lähtökohdat Päihteiden käyttö Palvelutarve Seminaari Kaksi.
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
© Luonnonvarakeskus Pohjois-Karjalan maakuntakaava 2040 käynnistystilaisuus Packalen Tuula metsäsuunnittelun professori Talous ja yhteiskunta.
Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat
Katualueen ilmaisluovutusvelvollisuus omaisuuden suojan kannalta
”Ihminen ympäristössä 1/3: Ilma” -seminaari
Yhteistyösopimuksen laadinta
Kaavoitusohjelman kehittämistyöryhmän toimenpide-ehdotus
RATAPIHA asemakaava muutos
Maatalouskoneiden huolto
Kuntavaalit 2017 Paluu tulevaisuuteen
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Lainvalmistelua taustoittava kokous, STM
AMPUMARADAT.
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
ALUESUUNNITTELU Miksi alueita suunnitellaan?
Finna.fi:n somemarkkinointi
Terveystiede oppiaineena
Opetustoimi osana Jyväskylää
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Tuulivoima.
OKM raportointitarpeet Jukka Haapamäki 25. 9
Sosiaalialan tehtävärakenne
TEPA –projekti ( ) Toiminta, tuotokset ja tulokset
Kaavojen liikenneturvallisuuden edistäminen
Kuntoutuksen kuumat perunat
Esityksen nimi / Tekijä
Osakeyhtiön oikeudellinen riskienhallinta corporate governance, yritysetiikka, juristi  “When written in Chinese, the word crisis is composed of two characters.
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Ajankohtaista ennakkoarvioinnista Terve Kunta –verkostolle
Ympäristöriskinarviointi viranomaistoiminnassa
Laki rakennusperinnön suojelusta 498/2010
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Valtionosuusuudistus - Turku
MELUNTORJUNTAOHJELMA
Terve Kunta –verkostokokous / Sanna Ahonen
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Kimmo Tiilikainen, asunto-, energia- ja ympäristöministeri
3D-kiinteistönmuodostus
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Viestinnän työkalupakki
Nykymaailman haastavimmat uhkat usein
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
Järjestötieto muutoksessa
STV:n ja STA:n roolit Santtu Hellstén Santtu Hellstén
Yhteenveto tilaisuuden viesteistä.
Esityksen transkriptio:

Melu terveyshaittana ja meluntorjunta virkamiehen tehtävänä Ari Saarinen Ihminen ympäristössä Kuntatalo

Esityksen sisältö  Melun haittavaikutukset  Terveys, ympäristö, maankäyttö- ja rakentaminen Meluntorjunta ja –hallinta EU ja kansallinen sääntely Vaikuttavuus Melu yhdyskuntasuunnittelussa Kaavoitus ja yhdyskuntatekninen suunnittelu Intressivertailu EU ja melunhallinta Kansalaisaktiivisuus Yhteenveto Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä

Melun haittavaikutukset  Terveys  Kansanterveyteen toiseksi suurimmat pienhiukkasten jälkeen Tautien tai sairauksien menetetyt hyvän elämänlaadun vuodet DALY/vuosi/EU Sydän- ja verisuonitaudit vuotta, lasten kognitiiviset häiriöt vuotta Unihäiriöt vuotta, tinnitus vuotta Melun häiritsevyys (kiusallisuus) vuotta Ympäristö Heikentää elinympäristön viihtyisyyttä Rajoittaa maankäyttöä ja rakentamista Vähentää reaaliomaisuuden, kuten kiinteistöjen arvoa ja arvostusta Talous 0,2 – 2% bruttokansantuotteesta (1) ; BKT /FIN/2014 → noin 410 – 4080 M€ Tie- ja raideliikenne noin 800 M€ (2) (1) Green Paper of the European Commission: Future Noise Policy. COM(96) 540 final, 1996 (2) Towards A Comprehensive Noise Strategy. European Parliament Policy Department, Economy and Scientific Policy, 2012 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä

Liikennemelun terveysvaikutukset, EY Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 4

Melun terveyshaittojen huomioiminen  WHO uudet suositusarvot melusta kesällä 2016 Sydän- ja verisuonitaudit, unihäiriöt, melun häiritsevyys/kiusallisuus, kognitiiviset häiriöt, mielenterveys, tinnitus, ennenaikaiset syntymät Eri liikennemuodot, tuulivoimalat Pysyvä asuminen, sairaalat, oppilaitokset, julkiset tilat Ympäristömeludirektiivin terveyshaittojen arviointi Arviointimenettely muuttunee perustuen annosvaste –suhde perusteisten kertoimien käyttöön DALY-lukuarvojen laskennassa (WHO:n suositus) Sydän- ja verisuonitaudit, unihäiriöt, melun häiritsevyys/kiusallisuus Tie-, raide-, lentoliikenne ja teollisuus Kansallisen arvion tekeminen on velvoittavaa Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä

6 Meluntorjunta virkamiehen tehtävänä - HiFi Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä

Meluntorjunta virkamiehen tehtävänä - LoFi Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä

Melunhallinta ja torjunta Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä

Meluvaikutusten hallinta Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä 9 Arvio siitä, miten suunnitelmat toteutuessaan muuttavat vaikutuksia ja millainen vaikutusten ilmaantuvuus ja esiintyminen on torjunnan jälkeen

EU:n melusääntely Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä

Melun ympäristö- ja terveysvaikutusten suhde muihin poliitikoihin DALY-arvot (tauti/sairaus taakka) alueidenkäyttö ja rakentaminen kustannusvaikutus tarkastelu Luo tietopohjaa ja läpinäkyvyyttä melun haittavaikutusten huomioimiseksi yhdyskuntasuunnittelussa Argumentit määritettäessä melupäästödirektiivien raja- arvoja Keskeisin vaikutus melupäästöön liikennevälineiden, sekä koneiden ja laitteiden äänitekninen suunnittelu ei osaoptimointia ’polluter-pays’ periaate vain vähäinen vaikutus yhdyskuntasuunnitteluun melupäästön raja-arvoja on tiukennettu toistuvasti EU melupolitiikan vaikuttavuus

Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä Meluntorjuntaa sivuavia määräyksiä sisältyy ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseen ja terveellisen ja viihtyisän ympäristön turvaamiseen valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden toteuttamiseen kaavoitusmenettelyn ja rakentamisen ohjaukseen liikennejärjestelmien suunnitteluun terveydelle haitallisiin toimintoihin kiinteistön tai rakennuksen käyttöön siten, ettei siitä aiheudu naapurustolle kohtuutonta haittaa Ympäristönsuojelulaki 527/2014 Ääniympäristön laatu Melun ohjearvot Tuulivoimalat, raskaat aseet TSL, asumisterveysasetus 545/2015 Myös muut, kuin rakennuksessa sijaitsevat ääntä tuottavat toiminnot SRMK C muuttaminen asetukseksi vuoteen 2018 mennessä Ääniolosuhteet olennainen vaatimus rakentamisessa Kansallinen melusääntely

Ohjeistusta haittavaikutusten torjumiseen Ympäristömelun mittaaminen. Mätning av omgivningsbuller. Ohje 1/1995 Ympäristömelun arviointi ja torjunta. Ympäristöopas 101/2003 Raideliikennemelun laskentamalli. Beräkningsmodell för buller från spårbunden trafik. Ympäristöopas 97/2002 Liikennemelun huomioon ottaminen kaavoituksessa. Suomen ympäristö 493/2001 Ampumaratamelun mittaaminen. Mätning av buller från skjutbanor. Ympäristöopas 61/1999 Altistuminen ympäristömelulle Suomessa. Tilannekatsaus Suomen ympäristö 809/2006 Ympäristömelun vaikutukset. Suomen ympäristö 3/2007 Meluntorjunnan perusteet. Ympäristöopas 18/1997 Tuulivoimarakentamisen suunnittelu. Ympäristöhallinnon ohjeita 4|2012 Tuulivoimaloiden melun mitoittaminen ja todentaminen. Ympäristöhallinnon ohjeita 2|2014, 3|2014, 4|2014 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä

Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä Kansallisen melupolitiikan vaikuttavuus suomalaisista asuu melualueilla (1) Luvut ovat vertailukelpoisia vain suuruusluokkatasolla (1) Altistuminen ympäristömelulle Suomessa.

Meluntorjunta yhdyskuntasuunnittelussa Yhdyskuntasuunnittelu » kaavoitus ja yhdyskuntatekninen suunnittelu Valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet (VAT) Uusia asuinalueita tai muita melulle herkkiä toimintoja ei tule sijoittaa melualueille varmistamatta riittävää meluntorjuntaa Säännös sitoo oikeudellisesti kaikkea kaavoitusta; maakuntakaava, yleiskaava, asemakaava Kaavojen sisältövaatimukset ja tarkentuvan suunnittelun periaate keskeistä Maakuntakaava, esim. pv:n ampuma-alueet ja lentoasemat Yleiskaava, esim. tuulivoimalat Asemakaava, esim. rakennusten julkisivun ilmaääneneristävyys Meluntorjuntaan liittyviä kaavamerkintöjä ja -määräyksiä voidaan sisällyttää kaikkiin kaavatasoihin Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä

Melu- ja meluntorjuntaselvitykset Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä Mittaamalla tai laskemalla ylittyvätkö normin melutasoarvot Selvittämällä laskennallisesti melun vähentämistarve ja meluntorjuntatoimet Melualueiden laskennan tarkkuus tärkeää maankäytön suunnittelun kannalta Meluntorjuntasuunnitelman projektikortti – ennen ja jälkeen toimenpiteiden

Meluntorjunta rakentamisessa Maankäytön suunnittelun lisäksi rakentamiseen liittyvät menettelyt ovat keskeisiä Rakennus (sisätilat, parvekkeet, piha- ja oleskelualueet) on suunniteltava ja rakennettava siten, että melu, jolle rakennuksessa tai sen lähellä olevat altistuvat, pysyy niin alhaisena, ettei se vaaranna näiden henkilöiden terveyttä ja että se antaa mahdollisuuden nukkua, levätä ja työskennellä riittävän hyvissä olosuhteissa Suomen rakentamismääräyskokoelma C1. Ääneneristys ja meluntorjunta rakennuksessa. Rakennuslupa edellyttää, että turvallisuus, terveellisyys ja viihtyisyys tulevat huomioiduksi Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä

Liikennemelun torjunta 1/2 Melulähteeseen vaikuttaminen; melupäästö Liikennemäärät, ajonopeudet, raskaan liikenteen osuus, tien nousut ja laskut, päällyste, renkaat Äänen leviämisen estäminen; äänen siirtotie Toimintojen sijoittelu, liikenteen tilavaraukset, suoja-alueet ja maanpinta, meluesteet Kohteen suojaaminen; melutaso Rakennusten sijoittelu, asuntojen pohjaratkaisu, rakennusten ilmaääneneristävyys Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä

Liikennemelun torjunta 2/2 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä Gerhard, 1999 Steven, 2004 Vähämeluiset päällysteetAjoneuvon äänentuottomekanismit Dijkink ja Keulen, 2004 Liikennevälineiden nopeus Ajotapa IMMA

Intressivertailu yhdyskuntasuunnittelussa 1/2  Meluun liittyy ristikkäisiä etunäkökohtia ja arvolatauksia  Kustannustehokas haittojen minimointi meluntorjunnassa edellyttää intressivertailua  Valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita ei ole asetettu tärkeys- tai kiireellisyysjärjestykseen, vaan ne ovat keskenään tasa-arvoisia  Tavoitteiden keskinäinen yhteensovittaminen ja priorisointi tehdään kaavoituksessa tapauskohtaisesti  Maankäytön ja rakentamisen suunnittelu  Kaikille yleisen edun vaatimille maankäyttötarpeille varataan niiden tarvitsemat alueet  Alueiden käytön suunnittelujärjestelmä toimii yhteensovittamisen välineenä  Kaavoitus- ja rakentamissääntelyn rooli on ympäristöohjauksen kokonaisuudessa lisääntynyt  maankäytön suunnittelu meluhaittojen ehkäisijänä, esim.  LVM:n ympäristö- ja lentoliikennestrategia  pv:n ampuma- ja harjoitusalueet Ari Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä

Intressivertailu yhdyskuntasuunnittelussa 2/2  Terveys  Yksittäisissä, erityisesti pitkäaikaisesti uneen liittyvissä, kysymyksissä vertailu ei ole tarkoituksenmukaista  Tilastollisessa, melun häiritsevyydestä/kiusallisuudesta syntyvän terveysriskin arvioinnissa, riskienhallinta mahdollistaa intressivertailun  Viihtyisyys ja haitta omaisuudelle tai sen käytölle  Osa yhdyskuntasuunnittelun vaikutustenarviointia perustuen alueiden käytön sisältövaatimuksiin  Perälautana laissa eräistä naapuruussuhteista määritelty kohtuuton haitta tai rasitus (kvalitatiivinen määre, oikeuskäytäntö)  Normikonflikti, esim.  omaisuuden suoja  pv:n ampuma- ja harjoitusalueet (ympäristölupa vs. pv:a koskeva lainsäädäntö)  Muun sektorilakia soveltavan viranomaisen on otettava kaava huomioon, pyrittävä edistämään kaavan toteuttamista ja katsottava, ettei toimenpiteillä vaikeuteta kaavan toteuttamista Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä

EU ja melunhallinta 1/3 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä Noise in Europe 2014, EEA Report | No 10/2014

EU ja melunhallinta 2/3 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä Noise in Europe 2014, EEA Report | No 10/2014

EU ja melunhallinta 3/3 Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä

Kansalaisaktiivisuus Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä Noise Observation and Information Service for Europe

26 Yhteenveto Ari Saarinen/Melu terveyshaittana ja melu virkamiehen tehtävänä Yhdyskuntasuunnittelussa ei ole kyetty ottamaan huomioon riittävästi melun väestötason terveysriskiä melun terveysvaikutuksista saatu tieto on suhteellisen uutta muutokset yhdyskuntarakenteessa ovat hitaita tieliikenteen meluntorjunta on kohdistunut perinteisesti äänen etenemisen vaimentamiseen (meluesteet, vallit) tai rakennusten meluntorjuntaan (seinämät, rakennuksen vaipan ääneneristävyys), eikä melulähteeseen Ääniympäristön laadun mitoitusmenettelyt tulisi integroida nykyistä paremmin yhdyskuntasuunnitteluun Meluun liittyy paljon ristikkäisiä arvolatauksia ja etunäkökohtia ja sen torjunta edellyttää intressivertailua, monitahoista yhteistyötä ja vuorovaikutusta Meluntorjuntaa suunniteltaessa, osana yhdyskuntasuunnittelua, lähtökohtana tulisi olla arvio siitä, miten suunnitelmat toteutuessaan muuttavat vaikutuksia ja millainen vaikutusten ilmaantuvuus ja esiintyminen on torjunnan jälkeen

Lisätietoja Ari Saarinen