Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kaavojen liikenneturvallisuuden edistäminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kaavojen liikenneturvallisuuden edistäminen"— Esityksen transkriptio:

1 Kaavojen liikenneturvallisuuden edistäminen
1. Nykytila-analyysi kaavoitusprosessin analysoiminen liikenneturvallisuuden osuus prosessissa kysely kuntien ja maakuntaliittojen kaavoittajille 2. Kehittämisen tavoitteet Käytännön työkaluja vaikutusten arviointiin Maankäytön suunnittelun ja liikennesuunnittelun tiiviimpi kytkentä Mikko Uljas/Talentek

2 ”Tuottajat” Ohjausryhmä: Kommentointiryhmä: (kysely, seminaarit)
LVM, YM, Tiehallinto Kuntaliitto, Uudenmaan Ympäristökeskus, YTV, Sipoo Kommentointiryhmä: (kysely, seminaarit) 11 eri kokoista kuntaa ympäri maata 2 alueellista ympäristökeskusta 3 maakuntaliittoa 2 tiepiiriä Lapin lääninhallitus Tekijät: Oy Talentek Ab ja Motiivi Oy Mikko Uljas/Talentek

3 Nykytila-analyysin tuotoksia
hahmotettiin kaavoitusprosessin kulku (MRL) maakuntakaavojen liikenneturvallisuuslaatu vaihtelee maakuntakaavan yleispiirteisyys aiheuttaa ongelmia tulevaisuuden varaukset ja toteutuksen realistisuus => kaavan aikajänne epäselvä yhteistyötä lisättävä kaavoittaja - liikenneturvallisuusasiantuntija kaavoittaja - tiehallinto - valvova viranomainen koulutuksessa ja tiedonsaannissa koetaan puutteita Mikko Uljas/Talentek

4 Nykytila-analyysin tuotoksia
pienten kuntien tilanne edustavuus kyselyssä heikko henkilöresurssit rajalliset perustiedon ylläpito vähäistä kaavoituksen ja liikennesuunnittelun ammattitaito ohutta samoin liikenneturvallisuusosaaminen liikenneturvallisuuden käsite ja sisältö jäsentymätön jää liikenteen yleisotsikon alle sisältö ei avaudu, joten vaikutuksia ei osata arvioida argumentointi puutteellista, joten ei vaikuta päätöksentekoon abstraktia asiaa ei arvosteta vertailutekijänä liikenneturvallisuutta käsitellään yleisellä tasolla ja liian myöhään Mikko Uljas/Talentek

5 Kuntakysely, liikenneturvallisuus luonnosvaiheessa
”tutkittiin riittävästi” -vastauksien osuus n. 60 % : autoliikenteen verkko kevyen liikenteen verkko liittymäjärjestelyt liikennemäärävaikutus ”tutkittiin riittävästi” -vastauksien osuus n. 30 % : autoliikenteen turvallisuus kävelyn ja pyöräilyn turvallisuus toimintojen sijoittaminen niiden synnyttämän liikenteen kannalta toimintojen sijoittaminen liikenneturvallisuusongelmien kannalta alustavat katusuunnitelmat (ei ollenkaan >30%) kevyen liikenteen ja autoliikenteen risteämiset (ei ollenkaan >30%) katujen ohjenopeudet (ei ollenkaan >30%) Mikko Uljas/Talentek

6 Kuntakysely, liikenneturvallisuus vaikutusarvioinnissa
Liikenteelliset asiat selvitettiin: perusteellisesti 30 % jonkin verran 60% ei ollenkaan 10 % Liikenneturvallisuusvaikutukset selvitettiin: perusteellisesti 15 % jonkin verran 60 % ei ollenkaan 25 % Kirjattiinko vaikutusarviointi selostukseen: perusteellisesti 10 % jonkin verran 55 % ei ollenkaan 35 % Mikko Uljas/Talentek

7 Miten kaavojen liikenneturvallisuutta voisi edistää?
Kehitetään liikenneturvallisuusmenettely, joka: kulkee mukana koko kaavoitusprosessin ajan kattaa kaikki kaavatasot avaa asiat käytännönläheisesti dokumentoi liikenneturvallisuusvaikutukset on yksinkertainen Mikko Uljas/Talentek

8 Menettelyn periaatteet
Menettely kytketään MRL:n mukaiseen kaavaprosessiin Jokaiselle kaavatasolle oma opas Maakuntakaava Yleiskaava Asemakaava Oppaat suunnattaan kaavan laatijoille Oppaan sisältö pelkistetty ja lyhyt Mikko Uljas/Talentek

9 Menettelyn periaatteet
Menettely sisältää kolme vaihetta, jotka limittyvät kaavoitusprosessin vaiheisiin Johdanto, prosessin kuvaus 1 Lähtökohdat => alussa 2 Suunnittelu ja vaikutustarkastelu => keskellä 3 Kaavan viimeistely => lopussa Työkaluilla syvennetään tärkeitä kohtia Nykytila-analyysi Vaikutustarkastelu Mikko Uljas/Talentek

10 nykytila-analyysi vaikutus-tarkastelu Mikko Uljas/Talentek

11 Menettelyn periaatteet
Oppaan rakenne on kaikille kaavatasoille sama, sisältö vaihtelee kaavatason mukaan lainsäädäntötausta tiivistetysti kaavaprosessi pelkistetysti lt-menettelyn tehtävät: olennaista yhteistyö ja vuoropuhelu liikenneturvallisuuden asiasisältö ”villakoiran ydin” esimerkkikuvamateriaalia havainnollisuuden parantamiseksi dokumentointi palvelee päätöksentekoa lisätietoviitteet keskeisiin julkaisuihin / internetsivuille Mikko Uljas/Talentek

12 MAAKUNTAKAAVAN LAATIMINEN vaihe 1, 2 tai 3
Lainsäädäntötausta Lähdeteosviittaukset KAAVOITUS-MENETTELY kaavoittajan tehtävät 1 tehtävä 2 tehtävä 3 tehtävä kaavan dokumentit Liikenneturvallisuus-menettelyn tehtävät 1 tehtävä - tehtävän kuvaus 2 tehtävä 3 tehtävä Liikenneturvallisuusmenettelyn asiasisältö 1 aihe - tarkennus 1 - tarkennus 2 2 aihe 3 aihe Esimerkit LIIKENNETURVALLISUUSMENETTELY Liikenneturvallisuusmenettelyn dokumentointi vaara! turvallinen nykytila-analyysi vaikutus-tarkastelu Mikko Uljas/Talentek

13 Liikenneturvallisuuden asiasisältö lähtökohdat ja analyysi -vaihe
maakuntakaava selvitysvaihe on suurin osa kaavatyöstä yhteistyö tiehallinnon kanssa tärkeää valtakunnan verkon osalta liikennejärjestelmä / -strategia, läänin liikenneturvallisuustyö yleiskaava kattavat perusselvitykset tarpeen liikenneturvallisuussuunnitelma, liikenneverkkosuunnitelma yhteistyö tiehallinnon kanssa tärkeää asemakaava tukeutuu ensi sijassa ylempiin kaavatasoihin ”täsmä”-selvityksiä yhteistyötä kadun- ja tienpitäjien kanssa Mikko Uljas/Talentek

14 Liikenneturvallisuuden asiasisältö suunnittelu ja vaikutustarkasteluvaihe
Mikko Uljas/Talentek

15 Liikenneturvallisuuden asiasisältö dokumentointiperiaate eri kaavatasoilla
Mikko Uljas/Talentek

16 Esimerkkiaukeama Mikko Uljas/Talentek

17 Lopuksi tärkeää on, että sisältö on kohdallaan
vielä tärkeämpää on, että kaavojen laatijat ottavat menettelyn omakseen kehitetään yhdessä käyttäjien kanssa Seminaari menettelystä YM:ssä Mikko Uljas/Talentek


Lataa ppt "Kaavojen liikenneturvallisuuden edistäminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google