Esteettömän opiskelun huominen Timo Lehtinen ESOK-seminaari 1.12.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ESTEETÖN OPISKELU Matti Uusitupa Rehtorien neuvosto
Advertisements

Rovaniemen kaupungin ennaltaehkäisevä, ohjaava sekä ryhmämuotoinen perhetyö Toiminta-ajatus Auttaa, opastaa, ohjata perheitä arjessa ja vanhemmuudessa,
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Lääkekasvatus -ohje apteekeille Katri Hämeen-Anttila, FaT dosentti, kehittämispäällikkö Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea.
Projekteista pysyviksi käytänteiksi Sakari Kainulainen Sokran hanketyöpaja , Kuopio.
Yhdenvertaisuuslaki: mikä muuttui vammaisen henkilön näkökulmasta Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Liisa Murto Ihmisoikeuslakimies Kynnys/Vike.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Yhteistyösopimuksen laadinta
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Tervetuloa Innokylään
Mitä erityistä saat Innokylästä? Verkkopalvelu
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
Hyvinvointia työstä.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Monialainen yhteispalvelu
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Ammatinen koulutus uudistuu
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Sosiaalialan tehtävärakenne
Sosiaalinen kuntoutus Sosiaalinen kuntoutus
OT-keskus Erityistaso
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Hanna Laitinen Hyvinvointisuunnittelija Psykologian laitos / JY
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
KP OTE Opinnoista töihin
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
Tervetuloa Innokylään!
Validointi vapaassa sivistystyössä
Työkykyä edistävä toiminta
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Järjestötieto muutoksessa
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
IkäArvokas-hanke Löytävää vanhustyötä edistämässä
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Haastavimpien asiakkaiden asumisen tukeminen
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Esteettömän opiskelun huominen Timo Lehtinen ESOK-seminaari

Esteettömän opiskelun huominen Kaiken lähtökohta on yhteinen tavoite Suomen ylioppilaskuntien liiton missio eli tehtävä: –”Opiskelijan parempi huominen” –Kaikkien opiskelijoiden –Parempi huominen pitää sisällään paremmat mahdollisuudet opiskella ja paremman opetuksen ESOK-hanke: –”Hankkeen keskeinen tavoite on korkea-asteen opetuksen ja opiskelun fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen esteettömyyden kehittäminen siten, että jokainen voi ominaisuuksistaan riippumatta opiskella yhdenvertaisesti muiden kanssa.” = ”Opiskelijan parempi huominen”

Esteettömän opiskelun huominen Tavoitteet ovat yhtenäiset –Mahdollisuus opiskella –Mahdollisuus ylläpitää opiskelukykyä Palautuu perustuslakiin –6 §Yhdenvertaisuus Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. –16 §Sivistykselliset oikeudet Julkisen vallan on turvattava, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään, jokaiselle yhtäläinen mahdollisuus saada kykyjensä ja erityisten tarpeidensa mukaisesti myös muuta kuin perusopetusta sekä kehittää itseään varattomuuden sitä estämättä.

Esteettömän opiskelun huominen ESOK-hanke käynnistyi vuonna 2005 –Taustalla selvitys ”Esteetön opiskelu yliopistoissa” –Hyvin lyhyt aika –Hieno lopputulos Hankkeiden ja projektien haasteet –SYL:llä oma KYKY-hanke jossa on paljon yhtymäkohtia –Eri hankkeiden ja verkostojen koordinointi voi olla vaikeaa –Materiaalia on paljon Tehdyt suositukset pitää jalkauttaa Edellyttää myös asennemuutosta

Esteettömän opiskelun huominen Loppujen lopuksi kysymys on siitä kenelle korkeakoulutus on tarkoitettu –Mikä on ”normaalia” ja mikä ”erityistä” tukea Opinto-ohjaus? Opintopsykologitoiminta? Vammaisasiantuntijan palvelut? Kaikki opiskelijat tarvitsevat tukea opintopolullaan –Tuen käsite korkeakoulumaailmassa on laajentunut –Käsitettä tulee laajentaa yhä Mahdollisuutena yhteistyö Design for All –Vammaisjärjestöt, opiskelijajärjestöt, eläkeläisjärjestöt –Yhteinen tavoite

Esteettömän opiskelun huominen KYKY-hanke –Hanke tarjoaa keinon tuen käsitteen laajentamiseen –Kyky-hanke on ollut Suomen ylioppilaskuntien liiton ja Suomen yliopistojen rehtorien neuvoston yhteinen hanke –Opiskelukyvyn edistämisopas yliopistoille –Avataan ja konkretisoidaan opiskelukyvyn käsitettä, opiskelukykymallia ja yliopistoyhteisöjen mahdollisuuksia opiskelukyvyn tukemiseksi –Hankkeen tavoitteena on yliopisto-opiskelijoiden opiskelukyvyn, opintojen etenemisen ja sujuvuuden tukeminen, opiskeluongelmien ennaltaehkäisy sekä opiskeluongelmien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen

KYKY –hankkeen suositukset 1. Opiskelukyvyn edistäminen on suunnitelmallista ja organisoitua koko yliopistossa ja sen kaikissa yhteisöissä 2. Opiskelutaitojen ja opiskelukunnon edistäminen kuuluu opintoihin 3. Opiskelu on esteetöntä ja opiskelijoiden erilaiset tarpeet huomioivaa 4. Opiskelijoita arvostetaan, kannustetaan aktiivisuuteen ja heidän vaikutusmahdollisuuksiaan edistetään. 5. Tukea, ohjausta ja kannustusta annetaan koko opintopolun ajan 6. Työelämävalmiuksien ja työelämään siirtymisen edistäminen kuuluu opintoihin 7. Yhteisöllisyydellä edistetään koko yhteisön hyvinvointia - opiskelijoiden opiskelukykyä ja henkilöstön työkykyä

Esteettömän opiskelun huominen Yhdessä ESOK –hankkeen suositukset ja KYKY-hankkeen loppuraportti tarjoavat toimintamallin korkeakouluille –Hyviä käytäntöjä Opiskelijoiden tukipalvelut tulee nähdä laajana kokonaisuutena Laaja valtakunnallinen yhteistyöverkosto –Tavoitteena se että jokaisella on yhtäläinen mahdollisuus saada kykyjensä ja erityisten tarpeidensa mukaista koulutusta Ilman koordinaatiota asia ei kuitenkaan ole kenenkään vastuulla –Yhteistyö ei synny itsestään

Esteettömän opiskelun huominen Esteettömyys vuonna 2010 –Hankkeesta valtakunnalliseen yhteistyöverkostoon –Valtakunnantasolla tavoitteet pitää kirjata hallitusohjelmaan –Nykyhallituksella Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelma Keskiössä nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen –Vastaava politiikkaohjelma esteettömästä koulutuksesta ja koulutuksen esteistä? Yliopistojen autonomia korostaa korkeakoulujen omaa vastuuta –Korkeakoulut eivät voi piiloutua ja syyttää OPM:tä –Positiivinen asia, ei taakka Mahdollisuus profiloitua

Esteettömän opiskelun huominen Mitä esteetön korkeakoulu edellyttää? I Tahtoa II Resursseja III Osaamista

Esteettömän opiskelun huominen ESOK-hanke on luonut työkaluja ja alustavan toimijaverkoston –Suositukset ja opas tarjoavat osaamista –Toimijaverkostolta löytyy tahtoa –Nyt toiminta pitää institutionalisoida ja astua seuraavalle tasolle –Jatkuva toiminta on välttämätöntä –Tahto ja osaaminen ei yksin riitä –Tarvitaan resursseja Aitoja vastuuhenkilöitä Yhdessä sovitut toimintamallit Esteettömyys osaksi korkeakoulujen perustoimintaa

Kiitos mielenkiinnosta! Lisätietoja: sosiaalipoliittinen sihteeri Timo Lehtinen KYKY-hanke