SOTE Palvelurakenneuudistus Kari Haavisto 20.5.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntauudistus.
Advertisements

Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Kuntauudistus vauhdissa - viestinnän toteuttaminen työn alla olevassa kokonaisuudessa Katja Palonen
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Sosiaali- ja terveyspalvelut uudistuvat
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
VALTUUSTON SEMINAARI Sari Sarkomaa (Kok.) Merja Kuusisto (SDP) Juha Väätäinen (PS) Timo Laaninen (Kesk.) NN (Vas.) Outi Alanko-Kahiluoto.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Keskisuurten kuntien sosiaali- ja terveystoimen kustannukset vuonna 2007 Joensuu Järvenpää Kainuu Kemi Kotka Lappeenranta Lohja Mikkeli Porvoo Raisio Rauma.
1 Hannu Javanainen MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon ja siihen.
Talouspolitiikka ja kunnat Valtiovarainministerin valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori
- selvitystyön toteutuksesta ja linjauksista
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
YIT Kiinteistötekniset palvelut
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Sote –uudistus järjestöjen näkökulmasta , Järjestöjohdon foorumi, Siuntio Johtaja Riitta Särkelä.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Lauri Lamminmäki Uuden Kouvolan terveydenhuolto Asiantuntijaseminaari Uudistuksen lähtökohdat Lauri Lamminmäki kaupunginjohtaja.
Kuntaliitokset ja yhdistymisselvitykset
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Petteri Orpon koordinaatioryhmän linjaukset Jukka Mattila
Tilanne Sote-rakenneuudistuksessa Jorma Penttinen johtajaylilääkäri PS-shp:n kuntayhtymä
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Aluehallinnon uudistus Pohjois-Karjalan maakuntavaltuusto Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Hyvinvointipalvelujen (sote) uudistaminen SDP POHDINTAA.
Sote-palvelurakenneuudistus tilanne Johtaja Liisa-Maria Voipio-Pulkki Stm, sosiaali- ja terveyspalveluosasto.
Kuntakokeilut. Kuntakokeilulaki  Laki kuntien velvoitteiden ja ohjauksen vähentämistä ja monialaisten toimintamallien tukemista koskevista kokeiluista.
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Tuleva sote -rakenne - missä mennään? Kirsi Varhila ylijohtaja, STM.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Esiselvitys.
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Ulkomaalaiset Lapissa
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Maakuntakierros -ETELÄ-SAVO UUDISTUKSENMYLLERRYKSESSÄ?
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Työvoima- ja yrityspalvelujen alueelliset kokeilut 2017 ja
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
Sote sähköinen tiedonhallintastrategia ja muuttuva toimintaympäristö
Uudistuksen lähtökohdat
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Ulkomaalaiset Lapissa
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Sote-uudistuksen toimeenpano
Esittäjän nimi ja päivämäärä
Hallitusneuvos Päivi Salo
TERVEYDENHUOLTOLAKI HUS-SAIRAANHOITOPIIRIN NÄKÖKULMASTA 27. 9
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Espoo/Esbo Forssa Hamina Helsinki/Helsingfors Hollola Hyvinkää
Esityksen transkriptio:

SOTE Palvelurakenneuudistus Kari Haavisto

Esityksen sisältö  Hallitusohjelman painoalueet  Toimintaympäristön muutos  Tavoitetila  Palvelurakenneuudistuksen linjaukset  Palvelurakenneuudistuksen aikataulu ja toimeenpano

Hallitusohjelman painoalueet

Pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelma Kolme painoaluetta I.Köyhyyden, eriarvoisuuden ja syrjäytymisen vähentäminen II.Julkisen talouden vakauttaminen III.Kestävän talouskasvun, työllisyyden ja kilpailukyvyn vahvistaminen STM:n painoalueet edellisten lisäksi: –työurien pidentäminen –kunta- ja palvelurakenneuudistus –harmaan talouden torjuminen

Toimintaympäristön muutos

Muutokset on toteutettava aikailematta Eläköityminen lisääntyy Hoivatarve kasvaa 2010 Talous kiristyy Hyvinvointiyhteiskunnan rakentamisvaiheessa oli hyvin edullinen huoltosuhde 70 lasta ja vanhusta 100 työikäistä kohti lasta ja vanhusta 100 työikäistä kohti indeksi indeksi vuosi

Kasvukeskukset vuonna 2030 Kartalle merkitty kunnat, joissa väkimäärä lisääntyy aikavälillä 2010–2030. Symbolin koko kuvaa väestönkasvun voimakkuutta

Tavoitetila

Palvelurakenneuudistuksen tavoitteet  Väestön terveyden, hyvinvoinnin ja sosiaalisen turvallisuuden edistämistä  Yhdenvertaisten sote-palvelujen turvaamista kaikille  Peruspalvelujen vahvistaminen  Mahdollisimman laaja integraatio –palvelukokonaisuus saman johdon ja budjetin alla –ihmisten palvelut yhtenä kokonaisuutena  Vältetään osaoptimointia, palvelujen päällekkäisyyttä sekä palvelukatveita  Lähipalvelujen turvaaminen  Palvelurakenteen uudistaminen mahdollistaa tehokkaamman toimintatapojen uudistamisen

Palvelurakenneuudistuksen linjaukset

Uudistuksen keskeinen sisältö  Integroidaan sosiaali- ja terveydenhuolto sekä perus- ja erikoistason palvelut  Sosiaali- ja terveyspalvelut järjestetään pääsääntöisesti sote-alueilla  Sote-alue vastaa kaikkien palvelujen järjestämisestä  Sote-alueiden sisällä voi kuitenkin olla perustason palvelut järjestäviä kuntia ja alueita  Erityisvastuualue (erva) koordinoi toiminnan järjestämistä  Kaikki kunnat rahoittavat sote-palveluita

Sote-alue  Sote-alueella on vastuu alueensa kuntien asukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä –poikkeuksena erikseen määräytyvät kunnat ja alueet, jotka voivat järjestää perustason palvelut  Järjestämisvastuu käsittää kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut  sosiaalipalvelut  kehitysvammaisten erityishuolto  perusterveydenhuolto  erikoissairaanhoito  Sote-alueita tulee muodostumaan arviolta  Palvelut järjestetään pääsääntöisesti vastuukuntamallilla –kuntayhtymämalli mahdollinen siinä tapauksessa, että vastuukunnan asukasluku olisi < 50 % alueen koko asukasluvusta eikä sillä ole kantokykyä vastata koko sotesta  Sote-alueen kunnat osallistuvat sen hallintoon vastuukunnassa olevan yhteisen toimielimen kautta  Kustannuksista vastaavat sote-alueen kunnat

Sote-alueiden muodostuminen  Maakunnan keskuskaupungit toimivat sote-alueen vastuukuntana  Lisäksi kunta, jossa on vähintään noin asukasta, voi järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut, edellyttäen että sillä on laissa määritelty riittävä kantokyky (osaaminen, infrastruktuuri ja muut palvelujen järjestämisen edellytykset)  Muut vähintään noin asukkaan työssäkäyntialueen keskuskunnat, joilla on laissa määritelty riittävä kantokyky (osaaminen, infrastruktuuri ja muut palvelujen järjestämisen edellytykset), voivat toimia sote-alueen vastuukuntana. –Näiden alueiden muodostumisesta kuullaan kuntia ja laajan perustason sote-alueista säädetään erikseen.  Jos samalla työssäkäyntialueella on useita vähintään noin asukkaan kuntia, niistä vain sote-alueen vastuukuntana toimivalla kunnalla on oikeus järjestää sote-palveluja. Muiden vähintään noin asukkaan kuntien on kuuluttava sote-alueeseen, joka järjestää niiden sote-palvelut.  Maakuntien keskuskaupungit ja nykyiset yli asukkaan kunnat on todettu seuraavalla kalvolla

Maakuntien keskuskaupungit: Helsinki Tampere Oulu Turku Jyväskylä Kuopio Lahti Pori Joensuu Lappeenranta Hämeenlinna Vaasa Rovaniemi Seinäjoki Kotka Mikkeli Kokkola Kajaani Yli asukkaan kaupungit, jotka eivät ole maakunnan keskuskaupunkeja: Espoo Vantaa Kouvola Salo Maakuntien keskuskaupungit ja yli asukkaan kaupungit:

Perustason alue 1/2 Pääsääntö:  Kunnalla, jossa on vähintään noin asukasta on oikeus järjestää perustason sosiaali- ja terveyspalvelut asukkailleen. –tällaisia kuntia on tällä hetkellä 34 (+ 2 maakunnan keskuskaupunkia)  Vähintään noin asukkaan kunta voi toimia toiminnallisen kokonaisuuden vastuukuntana. –tällöin kunta voi järjestää sote-palvelut myös samaan toiminnalliseen kokonaisuuteen kuuluville alle asukkaan kunnille

Perustason alue 2/2 Poikkeus pääsäännöstä  Kuntarakennelain 4 d §:ssä tarkoitetulla selvitysalueella oleva yli asukkaan kunta voi saada oikeuden järjestää perustason sote-palveluja seuraavilla edellytyksillä  kunnan asukasluku on nyt yli  valtion erityisen kuntajakoselvityksen perusteella selvitysalueelle syntyy useamman kuin yhden yli asukkaan kokonaisratkaisu  yli asukkaan kunnan on sovittava sote-alueen vastuukunnan kanssa perustason palvelujen järjestämisestä siten, että kunnan ja sote-alueen palvelujen keskinäinen integraatio toteutuu

Perustason toteutus  Perustason sote-palveluilla tarkoitetaan lähinnä palveluja, jotka terveyskeskukset ja kuntien sosiaalitoimi järjestävät nykyisen lainsäädännön mukaan  Perustason sote-palvelujen lisäksi STM voi myöntää laissa säädettyjen poikkeuskriteerien perusteella kunnalle oikeuden järjestää joitakin peruserikoissairaanhoidon palveluja –edellytyksenä on, että perustason palvelut järjestävässä kunnassa tai alueella on uudistuksen voimaan tullessa jo olemassa olevia integraatiota tukevia palvelurakenteita  Jos yli asukkaan kunta toimii perustason alueen vastuukuntana, muut kunnat osallistuvat sen hallintoon –yhteinen toimielin  Laajan perustason palvelujen järjestämisvastuun toteuttamiseksi kunnan on kuuluttava sote-alueeseen.  Kunta osallistuu sote-alueen hallintoon –Jos kunta toimii edellä kuvattuna vastuukuntana alle asukkaan kunnalle peruspalvelujen järjestämiseksi, perustason alue osallistuu sote-alueen hallintoon.  Perustason alueet säädetään valtioneuvoston asetuksella

Nykyiset as.kunnat ja as. kunnat Porvoo Lohja Kokkola Hyvinkää Nurmijärvi Rauma Järvenpää Kajaani Tuusula Kirkkonummi Savonlinna Kerava Nokia Kaarina Ylöjärvi Kangasala Riihimäki Raasepori Vihti Imatra Sastamala Raahe Raisio Varkaus Tornio Jämsä Kemi Iisalmi Hollola Hamina Siilinjärvi Valkeakoski Lempäälä Äänekoski Heinola Mäntsälä

Alle asukkaan kunnat  Kunnalla ei ole oikeutta järjestää itse sote-palveluja  Kunnan tulee kuulua joko sote-alueeseen tai perustason alueeseen –kuntarakennelain 4 d §:n 3 momentissa tarkoitetun yhdyskuntarakenne- tai työssäkäyntialueen ulkopuolella sijaitsevan kunnan tulee kuulua lähimmän työssäkäyntialueen tai muun toiminnallisen kokonaisuuden muodostavan alueen keskuskuntaan perustuvaan peruspalvelualueeseen –muussa tapauksessa kunnan tulee kuulua sote-alueeseen  Kunnalla on edustus yhteisessä toimielimessä –jos kunta kuuluu perustason alueeseen, sillä on edustus vain perustason vastuukunnan yhteisessä toimielimessä  Kunta rahoittaa sote-palvelut

Esimerkki Sote-alueesta ja perustason alueesta Kunta A: as. SOTE-ALUEEN VASTUUKUNTA Kunta B: as. Kunta E: 3000 as. Kunta F: 8000 as. Kunta D: as. PERUSTASON ALUEEN VASTUUKUNTA Kunta C: 6000 as. SOTE-ALUE (laaja perustaso) PERUSTASON ALUE Sote-alueen vastuukunta A järjestää kaikki palvelut kunnille A - C sekä perustason ylittävät palvelut kunnille D - F. Perustason alueen vastuukunta D järjestää perustason palvelut kunnille D - F. B, C, E ja F. kunnilla ei ole miltään osin itsenäistä järjestämisvastuuta. Kunnilla E ja F on edustus kunnan D yhteisessä perustason alueen toimielimessä. Kunnilla A - C ja perustason alueella on edustus kunnassa A olevassa yhteisessä sote-toimielimessä

Erityisvastuualueet Erityisvastuualueen (ervan) perustehtävät ovat: 1)turvata yhdenvertaisuus erityisesti sote-alueiden yhteistyötä vaativissa keskitettävissä palveluissa 2)päällekkäisyyksien ja kilpavarustelun välttäminen; voimavarojen tarkoituksenmukainen ohjaus, joka varmistaa 2013 säädettävän päivystysasetuksen mukaisen 24/7 päivystyksen koordinoinnin erva- alueella. 3)Tutkimuksen, kehittämisen ja opetuksen alueellinen koordinaatio (= opetuksen, tutkimuksen ja kehittämisen perusinfran ja muiden edellytysten varmistaminen, tutkimusrahoituksen tarkoituksenmukainen kohdentaminen, monialaisen osaamisen varmistaminen ja koulutustarpeen ennakointi)  Erva on kuntayhtymä. Kuntayhtymän jäseninä ovat sote-alueet (vastuukunta tai kuntayhtymä). Malli edellyttää kuntalain muutosta, koska voimassa olevan lain mukaan vain kunnat voivat olla kuntayhtymän jäseninä (poikkeuksena liikelaitoskuntayhtymä, joka voi olla myös kuntayhtymien perustama)

Sairaanhoitopiirit  Sairaanhoitopiireillä nyt oleva järjestämisvastuu lakkaa 2016 lopussa ja se siirtyy perustettaville sote-alueille, joilla on järjestämisvastuu laajan perustason palveluista.  Sairaanhoitopiirien nykyiset jäsenkunnat ja sote-alueen kunnat voivat sopia siitä, miten sairaanhoitopiirien omaisuus ja vastuut jaetaan uudistuksessa.  Sote-alueen tehtävien hoitamiseksi sairaanhoitopiirien henkilöstö, omaisuus ja vastuut siirtyvät pääsääntöisesti sote-alueen vastuukunnan omistukseen ja hallintaan.  Jos sote-alue on pääsäännöstä poiketen kuntayhtymä, sairaanhoitopiirien tehtävät, henkilöstä, omaisuus ja vastuut siirtyvät sote-kuntayhtymälle.  Sairaanhoitopiirien aseman muutoksiin ja purkuihin liittyvät oikeudelliset kysymykset selvitetään uudistuksen jatkovalmistelussa

Yliopistolliset sairaalat  Yliopistolliset sairaalat toimivat myös jatkossa alueillaan erikoissairaanhoidon palveluja väestölle antavina sairaaloina.  Yliopistollisten sairaaloiden omistus ja hallinta voidaan uudistuksessa toteuttaa samalla tavalla kuin muidenkin sairaanhoitopiirien sairaaloiden omistus. Kunnat sopivat yliopistollisen sairaalan omistuksen ja hallinnon järjestämisestä. Peruslähtökohtana on sairaalan siirtyminen sote-alueen omistukseen.  Yliopistollinen sairaala on osa sote-alueen palveluista ja toiminnoista vastaavaa infrastruktuuria, jonka operatiivisen ohjauksen toteuttamisesta päättää sote-alue.  Lisäksi yliopistollisella sairaalalla on kytkentä yliopiston toimintaan. Yliopisto osallistuu edelleen yliopistollisen sairaalan hallintoon ja toimintaan

Rahoitus  Perustasoon ja sote-alueeseen kuuluvat kunnat rahoittavat palvelujen järjestämisestä aiheutuvat kustannukset.  Rahoituksessa otetaan huomioon palvelujen toteuttamiseksi tarvittavan infrastruktuurin aiheuttamat kustannukset, varalla olo (johon sisältyy mm. päivystyksen, ensihoidon ja poikkeustilannevalmiuden ylläpito) sekä palvelujen käyttö.  Rahoitusratkaisulla pyritään välttämään osaoptimointia sekä tukemaan toimivien palveluketjujen toteuttamista ja vastuun selkeyttä.  Rahoitusmallin yksityiskohdat määritellään jatkovalmistelussa.  Rahoitusmallissa otetaan huomioon asukasluvun lisäksi ikärakenne ja palvelujen käyttö

Vastuukuntamalli  Perustason alueen ja sote-alueen hallinto edellytetään laissa järjestettäväksi vastuukuntamallilla.  Vastuukuntamallin käyttämisestä sosiaali- ja terveydenhuollon hallinnossa säädetään sote-järjestämislaissa.  Lainsäädännössä otetaan huomioon perustuslain asettamat reunaehdot siten, että 1)jokaisella jäsenkunnalla, pois lukien osajäsenenä mukana olevat, on oltava edustus yhteisessä toimielimessä; 2)äänivalta määräytyy kunnan asukasluvun perusteella; 3)yhteisen toimielimen edustuksessa otetaan huomioon jäsenkuntien poliittinen suhteellisuus, 4)yhteisellä toimielimellä on laaja itsenäinen vastuu päätöksenteosta sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta 5)yhteisellä toimielimellä on rajattu oikeus päättää omasta talousarviostaan. Taloudenhoitoa koskevissa säännöksissä otetaan huomioon taloudenhoidon läpinäkyvyys. 6)kunnilla on mahdollisuus sopia edellä mainituista toisinkin

Kuntayhtymämalli  Kunnat voivat sopia kuntayhtymämallin käyttöönotosta vastuukuntamallin sijasta, jos maakunnan keskuskaupungin tai sote-alueen vastuukunnan asukasluku on alle puolet alueen väestöpohjasta ja vastuukunnalla ei ole riittävää kantokykyä vastata laajasta perustasosta. –jos siis on riittävä kantokyky, toteutetaan vastuukuntamallilla, vaikka asukasluku olisi < 50 %  Kuntayhtymässä äänivalta määräytyy kunnan asukasluvun perusteella

Palvelurakenneuudistuksen aikataulu ja toimeenpano

Jatkotyön aikataulu  2013 –Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain valmistelu »Palvelurakenneryhmän väliraportti 30.6 mennessä »Loppuraportti HE-luonnoksen muodossa vuoden loppuu mennessä –Kuntien kuuleminen kuntarakennelaissa tarkoitetun ilmoituksen yhteydessä marraskuussa  2014 –Kuntien lausunnot HE-luonnoksesta –HE eduskunnalle –Kuntien kuuleminen lain vahvistamisen jälkeen  2015 –Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä voimaan –VN:n asetus sote-alueista  Sote-alueet ja perustason alueet aloittavat viimeistään 2017 alussa

Erityiset kuntajakoselvitykset Erityiset kuntajakoselvitykset Kuntauudistuksen ja sote-uudistuksen eteneminen Selvitysvaihe Toteutus- vaihe Uudet kunnat > Kuntarakennelaki voimaan kesällä > Uusi kuntalaki voimaan > Uusi valtionosuuslaki voimaan > Kuntien ilmoitukset selvitysalueista mennessä Kuntien ilmoitukset selvitysalueista mennessä Vuosi 2013 Vuosi 2016 Vuosi 2015 Vuosi 2014 Hallituksen arvio uudistuksen etenemisestä Hallituksen arvio uudistuksen etenemisestä Kuntajaon muutokset voimaan , kuitenkin viimeistään Poikkeusten ja erityisten kuntajakoselvitysten hakumahdollisuus Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaki asteittain voimaan, lailla ohjattu siirtyminen 2015-> Metropolialueen esiselvitys valmistuu (01/2013) Kuntien yhdistymisselvitykset ja – esitykset mennessä Erityiset kuntajakoselvitykset (poikkeusmenettely) Erityiset kuntajakoselvitykset (poikkeusmenettely) Hallituksen esitys sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaista v. 12/2013 Lau- sunnot HE:n eduskunta- käsittely