Juuret antiikin Kreikassa Draama eli näytelmäkirjallisuus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kirjallisuuden lajeja
Advertisements

Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
1880 -luvun realismi Kuvaa todellisuutta sekä yhteiskunnan ongelmia.
OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
Toimintaympäristö Muuttoliike Leena Salminen.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Miehen haavat Gordon Dalby – The healing of the masculine soul.
JAETUT EVÄÄT Jyväskylä. KOHTAAMINEN ! Inhimillinen lämpö – Hengellinen syvyys, Pyhä Nimeltä kutsuttu Tervetuloa.
Change Day on työkalu kohti parempia palveluita Change Day tuo asiakkaan äänen kuuluville henkilöstön kautta. Change Day on työkalu henkilöstölle oman.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Adoption Adoptio. 1.Kun kuulet sanan adoptio, mitä tulee ensimmäiseksi mieleen 2. Mitä kokemuksia sinulla on ollut adoptiosta, henkilökoht, suvussa,
Suomi 2B Häät Millaiset ovat traditionaaliset häät sinun kotimaassa/kulttuurissa? Milloin häitä juhlitaan? Ovatko häät kirkossa vai maistraatissa.
Case-esimerkit Tutorleiri 2014 Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
Vaiheistettu ryhmätyö 3. tunti
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Laatua lasten voimisteluun!
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Jesuiitat Jesuiitat eli jesuiittaveljestö on katolisen kirkon sääntökunta ja sotilaallinen osasto. Se sai alkunsa 1500-luvulla Pariisissa opiskelleiden.
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
Keisari kannustaa uudistuksiin
Oulun normaalikoulun lukio
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Videon nimi tähän. Videon nimi tähän Lisää videoklippi tähän diaan ja poista tämä tekstikenttä Lisää videoklippi tähän diaan ja poista tämä tekstikenttä.
Tekstinhuoltoa 3.
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Mitä pitää ”esitellä”? Miten se tehdään? Milloin esitellään?
Peda.netin oma tila Luo peda.netin omaan tilaasi sivu Hiekanpään koulu 7-9lk Lisää sivun lukijoiksi kaikki sinua opettavat opettajat Tee sivun alle uusi.
Ranskan merkittävää kirjallisuutta
Elinan kokemukset ja oppimiset Taitava Viestijä –kurssilla
Mikä Change Day? Change Day on työkalu kohti parempia palveluita
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Suomalaiset taidemaalarit
Novellianalyysin kirjoittaminen
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Verkostotapaaminen Tampere
Realismi ja Minna Canth
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
Ready, steady. FLY FURTHER. Kansainvälisyys on taitolaji katja
Suomen tunnetuimmat teatterit
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Somalialaisten naisten toimintaryhmä Osmos 2010 kevät / SYKSY
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
KVTES:n jaksotyöaikauudistus
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Case: ”Ruoka-listalla kaali-kääryleitä”
Tuomo Lähdeniemi työelämä ja nuoret - - KAKSI ERI MAAILMAA? Tööelu ja noored – - kaks eri maailma?
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Terveiset Yö-ryhmästä
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Luku 04 Psyykkinen toiminta on monitahoista.
REALISMI (1850-).
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
OSAAMISKANSIO Nimi.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Esityksen transkriptio:

Juuret antiikin Kreikassa Draama eli näytelmäkirjallisuus

Tragedia = murhenäytelmä Komedia = huvinäytelmä Farssi = vauhdikas komedia, ”hulluttelu” Suljettu konfliktidraama Selkeä juonirakennelma (alku, keskikohta, loppu) Avoin draama Analyyttinen draama Alkaa loppuratkaisun paljastamisella Käsitteitä

Moderni teatteri Eeppinen teatteri Julmuuden teatteri Vaikutus katsojan ruumiiseen ja tiedostomattomaan Absurdi teatteri Ihmisen hajanaisuus ja olemassaolon mielettömyys Happenigit Improvisoitua, yhteiskuntakritiikkiä Performanssit (usein suunnitellumpia)

Draaman kaari Esittely (=ekspositio) Esitellään päähenkilö, tämän vastustaja, tapahtumapaikka, peruskonflikti Kiihottava momentti, ristiriita ja sen kehittely: Peruskonflikti kehittyy, uusia vastuksia tavoitteen saavuttamiselle Huippukohta, kliimaksi (käännekohta, muutos päähenkilön elämässä)

Draaman kaari Laskevan toiminnan (peripeteia) aikana päähenkilön ja tämän vastustajien välinen ristiriita ratkeaa Jännitysmomentti (saattaa pitää konfliktin lopputuloksen avoimena) Loppuratkaisu Komediassa päähenkilön asiat paremmin Tragediassa päähenkilön tilanne huonompi kuin alussa

Muita elementtejä teatteriesityksessä Puvustus Maskeeraus Lavastus Tarvikkeisto Musiikki Muut tehosteet Värien, muotojen ja esineiden symboliikka Orkesteri musikaaleissa

Parenteesit Kirjoittajan selityksiä kaarisulkeissa näytelmän tekijöille ja lukijalle: näyttelijöille, ohjaajalle, lavastajalle jne. Usein sisältää myös miljöön kuvausta Voi määrittää mm. repliikin sävyn ja kenelle on suunnattu Antaa ohjeita mm. liikehdinnästä, ilmeistä, eleistä jne.

Kohtaus näytelmätekstistä (Rehtori siirtyy alempien oppilaiden pariin ja kiinnittää huomionsa Mikaeliin. Luokka hiljee, kun rehtori on pääässytm Mikaelin luo) REHTORI: Mikä on sinun nimesi? MIKAEL: Mikael Olavinpoika. REHTORI: Se ei ole hyvä nimi, tarvitset sukunimen. Mikä on isäsi ammatti? MIKAEL: Hän on maanviljelijä. REHTORI: Klemetti, mikä on maanviljelijä latinan kielellä? KLEMETTI: Herra rehtori tuota minä yritän… REHTORI: Tarvitsetko vähän muistiapua. Annanko vitsan auttaa. (Lyö Klemettiä vitsalla.) REHTORI: Tietääkö Martti Teitti mikä on maanviljelijä latinan kielellä? MARTTI: Se on Agricola. Maanviljelijä on latinaksi Agricola REHTORI: Oikein painakaa se nyt kalloihinne ja sinä Mikael, sinä olet tästä lähtien Mikael Agricola. MIKAEL: Se olkoon nimeni. REHTORI: Klemetti, mitä sinä virnuilet. Eikö päätökseni ole mieleesi. Laittakaa Klemetti Krook karsserikoppiin loppupäiväksi. Toimeen siitä. Ja te muut! Jatkakaa. Oppi ei siirry älynystöröihinne ilman työtä!

Näytelmään ja teatteriin liittyvää sanastoa Plari Ensi-ilta Puoliaika Lämpiö Repliikki Työryhmä Ohjaaja Dramaturgi Kulissi Skenografia Pantomiimi Kohtaus Speksi Näytös Näytäntö Rooli Operetti Piippuhylly, paratiisi Lava Dialogi, monologi Arkkityyppi Narratiivinen Symboli Käsikirjoitus

Minna Canth – näytelmäkirjailija o Feministi o Suurperheen äiti o Kauppiaan leski o Tampere, Kuopio ja Jyväskylä o Kielitaitoinen ja koulutettu o Lehtinainen ja näytelmäkirjailija o Tarttui epäkohtiin: köyhyyteen, naisen ja lasten asemaan, alkoholismiin ”Kaunokirjallisuuden tulee olla kuvastimena, joka ihmisille näyttää, minkälaisia he ovat.”

Elämänvaiheita  Tampereella : lapsuus, Miinu oli isän silmäterä! -Lapsinero, kävi Finlaysonin koulua, pärjäsi hyvin, Mamsellin suosikkioppilas  Kuopiossa : nuoruusvuodet koulukaupungissa, valtion tyttökoulu ja isän kauppa

Elämänvaiheita  Jyväskylässä : seminaarissa ja kirjailijana, opettajana Uuno Gygnaeus, tuleva mies ihastui Minnaan -Minnasta lehtorin rouva 21-vuotiaana: aviovaimon asema -Tiheitä synnytyksiä: seitsemän lasta -Lehtityö alkaa: raittiuden puolesta, naisten asialla -Mies kuolee  Kauppias ja vaikuttaja: takaisin Kuopioon: julkisuuden henkilö, merkittävä kirjailija

Omaelämäkerrasta katkelma Vuonna 1863 perustettiin Jyväskylän kaupunkiin maamme ensimmäinen seminaari kansakoulunopettajia ja opettajattaria varten. Ja yhtäkkiä selveni minulle, että täällä löytäisin tyydyttävän toimialan, tehtävän, jota varten voisin elää. Olin seminaarin ensimmäisiä oppilaita. Innostuneena kansakoulun suureen aatteeseen, halusin kokonaan uhrautua sen palvelukseen, ja vuosi, jolloin toteutin tämän aikomukseni, oli epäilemättä onnellisin elämässäni, Mutta jo seuraavana vuonna rikoin itselleni tekemäni lupauksen mennessäni kihloihin opettajani, luonnontieteen lehtorin Johan Ferdinand Canthin kanssa.

Minna Canth: tunnetuimmat teokset Työmiehen vaimo (1885) Kovan onnen lapsia (1888) Anna Liisa (1895) hin_anna_liisa_30169.html#media=30176 Anna-Liisa ja Pirkko

Minna Canthin ajatuksia Lieneekö täällä enää yhtään ainoata luotettavaa miestä koko Suomessa? Onpa sentään suuri armo tuo, että kykenee työhön. Kirjeestä Kauppias-Heikille Olen täydellisesti uuden ajan ihminen. Kirjeestä Elias Erkolle Ajan vietteeksi ajattelin tekaista jonkun pikku näytelmän silloin tällöin. Kirjeestä Olga Salolle Kaikkea muuta, kunhan ei vaan nukkuvaa, puolikuollutta elämää. Kirjeestä Kaarlo Brofeltille Eläkööt kaikki intelligentit miehet! – tyhmät saavat kernaasti kuolla. Kirjeestä Olga Kiljanderille

Minna Canth - hajatietoja  Patsas jokaisessa asuinkaupungissa  Kirjoitettu ja tutkittu paljon  Nimetty katuja isoimmissa kaupungeissa  Kuopiossa vaalitaan perintöä erityisesti: oma seura  Minna Canth -professuuri Helsingin yliopistossa  virallinen liputuspäivä  Käännetty runsaasti eri kielille  Tehty lukuisia elokuvia  Näytelmiä tulkitaan yhä Suomen näyttämöillä