Monialainen yhteistyö Liikkuvassa koulussa Antti Blom, Liikkuva koulu-ohjelma, Opetushallitus
MONIALAINEN YHTEISTYÖ LIIKKUVASSA KOULUSSA Tietoa Liikkuva koulu – ohjelman toteutuksesta Esimerkkejä yhteistyöstä kunnissa case kouluterveydenhuolto ja järjestötoiminta
Liikkuvan koulun tavoitteet Aktiivisempi ja viihtyisämpi koulupäivä – hyvinvoiva koululainen Lisää liikettä – vähemmän istumista Oppimisen edistäminen Osallisuuden lisääminen
Liikkuva koulu -ohjelma Valtakunnallinen ohjelma, hallitusohjelman kärkihanke: VN: ”Tunti liikuntaa jokaisen peruskoululaisen päivään. Liikkuva koulu -ohjelma laajennetaan valtakunnalliseksi koskemaan kaikkia peruskouluikäisiä lapsia ja nuoria.” Mikä tahansa koulu voi ryhtyä liikkuvaksi kouluksi: Ohjelman toteutuksessa mukana laaja verkosto lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen työskenteleviä tahoja Jokainen koulu toteuttaa liikkuvampaa koulupäivää omalla tavallaan. Antti Blom
1525 * peruskoulua 240 kunnasta on rekisteröitynyt mennessä Rekisteröityneet koulut / kaikki kunnan koulut (%) * ) lisäksi on rekisteröitynyt yksi ulkomailla sijaitseva peruskoulu sekä yhdeksän toisen asteen oppilaitosta
Rekisteröityneet ja koulun nykytilan arvioinnin täyttäneet koulut maakunnittain (taulukko lkm, kartta %) Maakunta Koulujen lkm Rekisteröityneet koulut Täyttäneet koulun nykytilan arvioinnin Ahvenanmaa2320 Etelä-Karjala Etelä-Pohjanmaa Etelä-Savo Kainuu Kanta-Häme Keski-Pohjanmaa58282 Keski-Suomi Kymenlaakso Lappi Pirkanmaa Pohjanmaa Pohjois-Karjala Pohjois- Pohjanmaa Pohjois-Savo Päijät-Häme75377 Satakunta Uusimaa Varsinais-Suomi
Liikkuvan koulun eteneminen: Rekisteröityneet kunnat ja koulut Antti Blom Tilanne Tilanne Tilanne Rekisteröityneiden Liikkuvien koulujen määrä Suhteellinen osuus 46 %55 % 61 % Oppilaita Liikkuvissa kouluissa yhteensä suhteellinen osuus 59 %67 % 73 % Kuntien määrä suhteellinen osuus 68 %74 % 77 % Liikkuvien alakoulujen määrä suhteellinen osuus 45 %55 % 60 % Liikkuvien yläkoulujen määrä suhteellinen osuus 48 %58 % 66 %
Nykytilan arvioinnin osa-alueiden keskiarvot
Monitasoisesta, monialaisesta yhteistyöstä ja sen koordinoinnista
Keskushallinto: OKM, OPH, STM + eduskunta + valtioneuvosto + keskusjärjestöt KUNTATASO ALUETASO VALTAKUNNAN TASO Valtakunnallinen OPS KOULUTASO Koulukohtainen OPS Koulun työsuunnitelma AVI:t + yliopistot + muut oppilaitokset +järjestöt Kunta- kohtainen OPS Liikkuva koulu ”sateenvarjona” OPPILASTASO oppilaiden rooli ja osallisuus koulun tilat, piha ja lähi- ympäristö aktiivisemmat oppitunnit henkilökunta mukaan koulumatkat oppilaat liikkeelle kerhot, aamu- ja iltapäivä- toiminta Yhteistyö: vanhemmat, kouluterveys, paikalliset toimijat organisoi- tuminen, suunnittelu
Parasta Liikkuvassa koulussa on… koko porukalla yhteinen tavoite aktivoittaa oppilaita ja henkilökuntaa koulussa ja vapaa- aikana > yhteisöllisyys yhteistyöverkosto ja toiminnan aikana syntyneet paikalliset ja valtakunnalliset kontaktit. Yhdessä tekeminen. Kommentit poimittu Liikkuva koulu –sidosryhmäkyselystä keväältä 2014 Parasta Liikkuvassa koulussa on… koko porukalla yhteinen tavoite aktivoittaa oppilaita ja henkilökuntaa koulussa ja vapaa- aikana > yhteisöllisyys yhteistyöverkosto ja toiminnan aikana syntyneet paikalliset ja valtakunnalliset kontaktit. Yhdessä tekeminen. Kommentit poimittu Liikkuva koulu –sidosryhmäkyselystä keväältä 2014
Yhteistyökumppanit: hallinto Liikuntatoimi Joko kokonaisvastuu tai kumppani Jos kumppani: Liikuntatoimen avustus ja resursointi Esim. starttipaketti ja avustus liikuntaseurayhteistyöhön Tekninen toimi / tilakeskusliikelaitos / tilapalvelut Avustus ja/tai osaaminen koulupihojen ja -ympäristö- jen kehittämiseen Sosiaali- ja terveystoimi Kouluterveydenhoitajat (ks. seuraava dia) Hyvinvointityöryhmä (kuntien hyvinvointikertomukset) Nuorisopalvelut Koulunuorisotyöntekijät kouluilla, välkkärit Varhaiskasvatus Varhaiskasvatuksen liikunnan lisäämisen hankkeet – Yhteistyötä koulujen ja päiväkotien välillä
Kouluterveydenhuolto yhteistyökumppanina Liikkuva koulu -yhteistyö on osa kaupungin strategiaohjelman edellyttämää Lihavuuden ehkäisyn, vähentämisen ja hoidon toimenpideohjelmaa Maksuttomat liikunta- ja painonhallintaryhmät alakoululaisille ja heidän vanhemmilleen, yhteistyössä kouluterveydenhuollon, kaupungin fysioterapeuttien, ravitsemusterapeuttien, koulujen ja liikuntaviraston kanssa. Kouluterveyskyselyn tulosten hyödyntäminen yhteistyössä terveydenhuollon kanssa Kouluterveydenhuollossa terveystarkastuksen yhteydessä kartoitetaan lapsen liikuntatottumuksia Kouluterveydenhoitaja tiedottaa välkkäri- ja kerhotoiminnasta Kouluterveydenhuollossa on käytössä Sydänliiton Neuvokas perhe -toimintamalli Terveydenhoitajille koulutusta mm. Liikkumaan! ja Innostun liikkumaan -hankkeista Yhteistyö Move-seurantajärjestelmän osalta
Kouluterveydenhuolto osana Liikkuvaa koulua
Tunnistetaan haasteet ja liikkumisen tuen tarpeet Hyödynnä olemassa olevia työvälineitä ja menetelmiä, esim. Neuvokas perhe Tarjonnan kartoittaminen Esim. aktiivisuus koulupäivän aikana, koulun kerhotoiminta, kunnan ja kolmannen sektorin tarjonta sekä muu mahdollinen tuki. Yhteistyön aloittaminen Sopikaa eri toimijoiden roolit ja vastuut. Monialaisen yhteistyön kautta tarpeisiin vastaaminen esim. koti, kouluterveydenhuolto, koulutoimijat, kuntatoimijat, kolmas sektori. Kuva: Vantaan kaupunki
VAASAN KOORDINAATIOMALLI – SUOMENKIELINEN PERUSOPETUS JOHTOTASO OHJAUS TOIMINTATASO Opetustoimi Liikuntatoimi Terveystoimi OPETTAJATOPPILAATAP/IP KOULUN MUU HENKILÖKUNTA LIIKUNNAN- OHJAAJAT TERVEYDEN- HOITAJAT URHEILUSEURAT MUUT TOIMIJAT JA TUKIRYHMÄT OHJAUS Liikkuva koulu –tiimit Rehtorit Liikuntapalv. LK-koordinaattori Suomenkielisen perusopetuksen LK-koordinaattori
Yhteistyön mahdollisuuksia? Muutamia ajankohtaisia ja laajasti toteutuneita yhteistyön tekemisen paikkoja Yhteistyö hyvinvointikertomusten laadinnassa/ohjauksessa Yhteistyö Lihavuusohjelman ja Liikkuva koulu –ohjelman edistämisen suhteen Yhteistyö Move-järjestelmän toteutuksessa osana laajoja terveystarkastuksia
Valmistelutyöryhmän esityksistä toimenpiteiksi Liikkuva koulu -ohjelman laajentamiseksi kaikkiin kouluihin Esityksillä erilaisia vaikutuksia – Välittömästi koulujen toimintaan vaikuttavat toimenpiteet o Esimerkiksi tiedon ja kokemusten jakaminen – Toimenpiteet, jotka siirtyvät pidemmällä aikavälillä tai epäsuorasti koulujen toiminnaksi o Esimerkiksi keskushallinnon tai hallinnonalojen välinen vuoropuhelu – Kuntien vastuulla olevat toimenpiteet o Opettajan päivittäiseen työhön liittyvät ratkaisut ja kuntakohtaiset toimenpiteet – Keskusvirastojen vastuulla olevat toimenpiteet o Esimerkiksi parempi tietojen siirto ja avustushaut
Hyvien käytäntöjen levittäminen
Tervetuloa Matkalle Liikkuvaksi kouluksi! KIITOS!