Monialainen yhteistyö Liikkuvassa koulussa Antti Blom, Liikkuva koulu-ohjelma, Opetushallitus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Riitta Pitkänen Hallintojohtaja, Pohjois- Pohjanman liitto Pohjois-Pohjanmaan SOTE- hanke, projektijohtaja (oto) Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistaminen.
Advertisements

Työpajatoiminta tilastojen valossa - haasteet Seinäjoki Varsinais-Suomen ELY-keskus, Sivistystoimentarkastaja Erik Häggman.
OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
TYÖPAJOJEN STARTTIVALMENNUS VALTAKUNNALLISESSA JA AJANKOHTAISESSA VALOSSA Starttivalmennuksen Kumppanuusfoorumi Mea Hannila-Niemelä Projektipäälikkö Startti.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Asukkaan ääni – paikallisvaikuttamisen mahdollisuudet Pohjois-Savossa Tiedonvälityshanke Hankkeen vetäjä/ yhteyshenkilö Päivi Hagman.
Satu Sjöholm/Liikuntatoimen ylitarkastaja/Länsi-ja Sisä-Suomen Aluhallintovirasto.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Kommenttipuheenvuoro Koulutusjohtaja Eija Mattila Huittisten kaupunki.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Varhaiskasvatus lapsen hyvinvoinnin tukena Kehittämistyöryhmän tapaaminen klo 9-11 Tampereen virastotalo, rh 2, 5 krs Susanna Raivio ja Maria.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Työelämäosaajana OKM.
Selvitys järjestöjen palveluista 2016
ASIAKAS SUUNNITTELUN KESKIPISTEENÄ VERKOSTOISTA VOIMAA MAAHANMUUTTAJAÄITIEN S 2-OPETUKSEEN Sosiaalialan asiantuntijapäivät Anita Nikkanen,
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Päijät-Hämeen alueverkosto
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Mitä osallisuus voisi olla?
Meidän koulumme on Liikkuva koulu
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetustoimi osana Jyväskylää
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Jokaisella organisaatiolla oli oma toimintakulttuuri.
Esityksen nimi / Tekijä
Esityspaikka/tapahtuma pp.kk.vvvv
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Lihavuus laskuun Hyvinvointia ravinnosta ja liikunnasta Kansallinen lihavuusohjelma Päivi Mäki
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Erityisasiantuntija Nella Savolainen, THL
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Osatyökykyisille tie työelämään
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Kalajoen viiden tähden koulureitit
Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta
Iloa, innostusta ja kannustusta lapsiperheiden elintapoihin
Kansainvälisyys ja tasa-arvo Turku
PERA Hanke PERA turvallisuusjohtamisen tietojärjestelmä osaksi pelastuslaitosten päivittäistä turvallisuustoimintaa PERA II jatkohanke.
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Pelastustoimen uudistaminen jatkuu - maakuntauudistus etenee
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Etsivän nuorisotyön koordinaatiotoiminta
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
Lisätietoa hankkeen toiminnasta
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Esityksen transkriptio:

Monialainen yhteistyö Liikkuvassa koulussa Antti Blom, Liikkuva koulu-ohjelma, Opetushallitus

MONIALAINEN YHTEISTYÖ LIIKKUVASSA KOULUSSA Tietoa Liikkuva koulu – ohjelman toteutuksesta Esimerkkejä yhteistyöstä kunnissa case kouluterveydenhuolto ja järjestötoiminta

Liikkuvan koulun tavoitteet Aktiivisempi ja viihtyisämpi koulupäivä – hyvinvoiva koululainen Lisää liikettä – vähemmän istumista Oppimisen edistäminen Osallisuuden lisääminen

Liikkuva koulu -ohjelma Valtakunnallinen ohjelma, hallitusohjelman kärkihanke: VN: ”Tunti liikuntaa jokaisen peruskoululaisen päivään. Liikkuva koulu -ohjelma laajennetaan valtakunnalliseksi koskemaan kaikkia peruskouluikäisiä lapsia ja nuoria.” Mikä tahansa koulu voi ryhtyä liikkuvaksi kouluksi: Ohjelman toteutuksessa mukana laaja verkosto lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen työskenteleviä tahoja Jokainen koulu toteuttaa liikkuvampaa koulupäivää omalla tavallaan. Antti Blom

1525 * peruskoulua 240 kunnasta on rekisteröitynyt mennessä Rekisteröityneet koulut / kaikki kunnan koulut (%) * ) lisäksi on rekisteröitynyt yksi ulkomailla sijaitseva peruskoulu sekä yhdeksän toisen asteen oppilaitosta

Rekisteröityneet ja koulun nykytilan arvioinnin täyttäneet koulut maakunnittain (taulukko lkm, kartta %) Maakunta Koulujen lkm Rekisteröityneet koulut Täyttäneet koulun nykytilan arvioinnin Ahvenanmaa2320 Etelä-Karjala Etelä-Pohjanmaa Etelä-Savo Kainuu Kanta-Häme Keski-Pohjanmaa58282 Keski-Suomi Kymenlaakso Lappi Pirkanmaa Pohjanmaa Pohjois-Karjala Pohjois- Pohjanmaa Pohjois-Savo Päijät-Häme75377 Satakunta Uusimaa Varsinais-Suomi

Liikkuvan koulun eteneminen: Rekisteröityneet kunnat ja koulut Antti Blom Tilanne Tilanne Tilanne Rekisteröityneiden Liikkuvien koulujen määrä Suhteellinen osuus 46 %55 % 61 % Oppilaita Liikkuvissa kouluissa yhteensä suhteellinen osuus 59 %67 % 73 % Kuntien määrä suhteellinen osuus 68 %74 % 77 % Liikkuvien alakoulujen määrä suhteellinen osuus 45 %55 % 60 % Liikkuvien yläkoulujen määrä suhteellinen osuus 48 %58 % 66 %

Nykytilan arvioinnin osa-alueiden keskiarvot

Monitasoisesta, monialaisesta yhteistyöstä ja sen koordinoinnista

Keskushallinto: OKM, OPH, STM + eduskunta + valtioneuvosto + keskusjärjestöt KUNTATASO ALUETASO VALTAKUNNAN TASO Valtakunnallinen OPS KOULUTASO Koulukohtainen OPS Koulun työsuunnitelma AVI:t + yliopistot + muut oppilaitokset +järjestöt Kunta- kohtainen OPS Liikkuva koulu ”sateenvarjona” OPPILASTASO oppilaiden rooli ja osallisuus koulun tilat, piha ja lähi- ympäristö aktiivisemmat oppitunnit henkilökunta mukaan koulumatkat oppilaat liikkeelle kerhot, aamu- ja iltapäivä- toiminta Yhteistyö: vanhemmat, kouluterveys, paikalliset toimijat organisoi- tuminen, suunnittelu

Parasta Liikkuvassa koulussa on… koko porukalla yhteinen tavoite aktivoittaa oppilaita ja henkilökuntaa koulussa ja vapaa- aikana > yhteisöllisyys yhteistyöverkosto ja toiminnan aikana syntyneet paikalliset ja valtakunnalliset kontaktit. Yhdessä tekeminen. Kommentit poimittu Liikkuva koulu –sidosryhmäkyselystä keväältä 2014 Parasta Liikkuvassa koulussa on… koko porukalla yhteinen tavoite aktivoittaa oppilaita ja henkilökuntaa koulussa ja vapaa- aikana > yhteisöllisyys yhteistyöverkosto ja toiminnan aikana syntyneet paikalliset ja valtakunnalliset kontaktit. Yhdessä tekeminen. Kommentit poimittu Liikkuva koulu –sidosryhmäkyselystä keväältä 2014

Yhteistyökumppanit: hallinto Liikuntatoimi Joko kokonaisvastuu tai kumppani Jos kumppani:  Liikuntatoimen avustus ja resursointi  Esim. starttipaketti ja avustus liikuntaseurayhteistyöhön Tekninen toimi / tilakeskusliikelaitos / tilapalvelut Avustus ja/tai osaaminen koulupihojen ja -ympäristö- jen kehittämiseen Sosiaali- ja terveystoimi Kouluterveydenhoitajat (ks. seuraava dia) Hyvinvointityöryhmä (kuntien hyvinvointikertomukset) Nuorisopalvelut Koulunuorisotyöntekijät kouluilla, välkkärit Varhaiskasvatus Varhaiskasvatuksen liikunnan lisäämisen hankkeet – Yhteistyötä koulujen ja päiväkotien välillä

Kouluterveydenhuolto yhteistyökumppanina Liikkuva koulu -yhteistyö on osa kaupungin strategiaohjelman edellyttämää Lihavuuden ehkäisyn, vähentämisen ja hoidon toimenpideohjelmaa  Maksuttomat liikunta- ja painonhallintaryhmät alakoululaisille ja heidän vanhemmilleen, yhteistyössä kouluterveydenhuollon, kaupungin fysioterapeuttien, ravitsemusterapeuttien, koulujen ja liikuntaviraston kanssa. Kouluterveyskyselyn tulosten hyödyntäminen yhteistyössä terveydenhuollon kanssa Kouluterveydenhuollossa terveystarkastuksen yhteydessä kartoitetaan lapsen liikuntatottumuksia Kouluterveydenhoitaja tiedottaa välkkäri- ja kerhotoiminnasta Kouluterveydenhuollossa on käytössä Sydänliiton Neuvokas perhe -toimintamalli Terveydenhoitajille koulutusta mm. Liikkumaan! ja Innostun liikkumaan -hankkeista Yhteistyö Move-seurantajärjestelmän osalta

Kouluterveydenhuolto osana Liikkuvaa koulua

Tunnistetaan haasteet ja liikkumisen tuen tarpeet Hyödynnä olemassa olevia työvälineitä ja menetelmiä, esim. Neuvokas perhe Tarjonnan kartoittaminen Esim. aktiivisuus koulupäivän aikana, koulun kerhotoiminta, kunnan ja kolmannen sektorin tarjonta sekä muu mahdollinen tuki. Yhteistyön aloittaminen Sopikaa eri toimijoiden roolit ja vastuut. Monialaisen yhteistyön kautta tarpeisiin vastaaminen esim. koti, kouluterveydenhuolto, koulutoimijat, kuntatoimijat, kolmas sektori. Kuva: Vantaan kaupunki

VAASAN KOORDINAATIOMALLI – SUOMENKIELINEN PERUSOPETUS JOHTOTASO OHJAUS TOIMINTATASO Opetustoimi Liikuntatoimi Terveystoimi OPETTAJATOPPILAATAP/IP KOULUN MUU HENKILÖKUNTA LIIKUNNAN- OHJAAJAT TERVEYDEN- HOITAJAT URHEILUSEURAT MUUT TOIMIJAT JA TUKIRYHMÄT OHJAUS Liikkuva koulu –tiimit Rehtorit Liikuntapalv. LK-koordinaattori Suomenkielisen perusopetuksen LK-koordinaattori

Yhteistyön mahdollisuuksia? Muutamia ajankohtaisia ja laajasti toteutuneita yhteistyön tekemisen paikkoja Yhteistyö hyvinvointikertomusten laadinnassa/ohjauksessa Yhteistyö Lihavuusohjelman ja Liikkuva koulu –ohjelman edistämisen suhteen Yhteistyö Move-järjestelmän toteutuksessa osana laajoja terveystarkastuksia

Valmistelutyöryhmän esityksistä toimenpiteiksi Liikkuva koulu -ohjelman laajentamiseksi kaikkiin kouluihin Esityksillä erilaisia vaikutuksia – Välittömästi koulujen toimintaan vaikuttavat toimenpiteet o Esimerkiksi tiedon ja kokemusten jakaminen – Toimenpiteet, jotka siirtyvät pidemmällä aikavälillä tai epäsuorasti koulujen toiminnaksi o Esimerkiksi keskushallinnon tai hallinnonalojen välinen vuoropuhelu – Kuntien vastuulla olevat toimenpiteet o Opettajan päivittäiseen työhön liittyvät ratkaisut ja kuntakohtaiset toimenpiteet – Keskusvirastojen vastuulla olevat toimenpiteet o Esimerkiksi parempi tietojen siirto ja avustushaut

Hyvien käytäntöjen levittäminen

Tervetuloa Matkalle Liikkuvaksi kouluksi! KIITOS!