TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig 2015-2016.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kallion ala-aste vanhempainyhdistys Jari Ahde Rautaruukki Oyj Corporate Information Security Controller
Advertisements

Otsikko Alaotsikko CC BY-SA 3.0. Otsikko Alaotsikko.
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Ostamisen maailma Ostokyky ja ostohalu
Yksilö ostajana.
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Asiakkuudet luovalla alalla
=terveyteen ja sairauteen sekä niiden tutkimiseen tai hoitoon liittyvää viestintää.  Voi perustua tietoon, tunteisiin tai kokemuksiin  Fiktiivistä tai.
Terveysosaaminen ja media
Internetistä haku: USB portti – tiedonhaun vertailua Jouni Ojanperä TP09S
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Slideshare koonti Mervi Isola.
Terveystieto 7.
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Terveysosaaminen ja media
Aikakauslehtimainonnan vaikutukset KMT Kuluttaja 2013 Lehtiryhmittäin ja lehdittäin Lähde: KMT Kuluttaja 2013, N=8 577 Vastaajamäärä N = Toteutus.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Pitäisikö terveyseroja pyrkiä kaventamaan? Miten? Pitäisikö jokaisen kustantaa omista elintavoista johtuvien sairauksien kustannukset? Miksi?
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
5. RUOKAA TERVEYDEKSI TERVEYSTIETO 7. RAVINNON VAIKUTUS IHMISEN TERVEYTEEN PSYYKKINEN TERVEYS ??? FYYSINEN TERVEYS ??? SOSIAALINEN TERVEYS ???
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
Yritys ja markkinointi mediassa ÄIDINKIELI 4. OSP.
Mainonta Brändi -> tunnettu tuote(merkki) Imago -> maine Slogan –> toistuva mainoslause Logo –> tuotteen vaihtumaton tunnuskuva.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 2 Mistä luotettavaa tietoa lääkkeistä? Lääkekasvatustunti 7–9-luokkalaisille Oppimistavoite: Tavoitteena.
BMI = painoindeksi= paino/(pituus x pituus metreinä) Body Mass Index eli painoindeksi on ainoastaan viitteellinen väline painon arvioimiseen. Se ei ole.
Aihe 1. 2 Turku Kähärin koulu & Sirkkala skola Kaarina Hovirinnan koulu & S:t Karins svenska skola Parainen Koivuhaan koulu & Malms skola Kemiönsaari.
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.
1. SUOMALAISET KANSANTAUDIT TERVEYSTIETO 9. MITÄ SAIRAUKSIA MUISTAT? KIRJOITA TAULULLE  Millä eri perusteilla sairauksia voidaan ryhmitellä?  Missä.
Kirjaa identiteetihahmoon oman identiteettisi osasia: Nimi, ikä, sukupuoli Kansallisuus/kansallisuudet, kieli Lempimusiikki, harrastukset, mieltymykset.
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
KUVIEN KESKELLÄ MEDIASTA JA VAIKUTTAVISTA KUVISTA.
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
Terveyden määritelmät
Medialukutaito Kuva: Tussitaikurit.
Ihminen ja maailma Teksti: Ortoboxi.fi ja Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle, kpl 5 Kuvat:
1. Monimuotoinen terveys
PRECEDE-PROCEED –malli
Asiakielisyys.
NYKYAIKA JA TERVEYS Hurtig
Terveyskulttuuri.
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
Mainonnan vaikutuskeinoja
Yritys ja markkinointi mediassa
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
Yhdenvertaisuus koulussa
PIENIÄ TEHTÄVIÄ MAINOKSISTA
Vaikuttavan tekstin erittelyä = argumentaatioanalyysi
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Yritykset ja yhteiskunta
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
OSAO Myllytulli Taina Kylmänen, Marjo Ahola
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Yritä ajatella kuten hän ajattelee.
Kulttuurien kohtaaminen
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
VIESTINTÄ MITÄ SE ON?.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
30. TERVEYS ERI PUOLILLA MAAILMAA
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
TERVEYSTIETO 8 Aloitus.
CLT132 Tehtävät (viikko 2).
Esityksen transkriptio:

TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig

Wikipedian terveystieto  Tutustu Wikipediaan, sinne tuotettuun ja sen tuottamaan terveystietoon. 1. Tee hakuja eri terveyteen liittyvillä sanoilla. 2. Arvioi tiedon luotettavuutta. 3. Löytyykö Wikipediasta ”väärää” tai kyseenalaista terveystietoa? 4. Tarkista lähteitä, joihin Wikipedian teksteissä viitataan. Miten luotettavilta käytetyt lähteet vaikuttavat? Voisiko teksteissä viitata joihinkin muihin lähteisiin? Mihin? 5. Miten ”wikiterveystieto” eroaa koulun terveystiedosta?  Wikipedian idea on, että kuka tahansa voi tuottaa tietoa sivustolle ja korjata muiden tuottamaa tietoa. Wikipediassa tieto on neuvoteltavissa ja kaikki ovat tasa-arvoisia tiedontuottajia.

TEHTÄVÄ: MARKKINOINTIA NETISSÄ  Etsi Internetistä sivustoja, jotka markkinoivat terveyteen liittyviä tuotteita. Kyseisiä sivustoja löytyy helposti esimerkiksi laihdutuksen, kauneudenhoidon ja kuntoilun aihepiireistä.  Poimi ja kirjoita ylös sivustoilla esiintyviä markkinointilauseita, jotka ovat mielestäsi arveluttavia ja jotka lupaavat kuluttajalle liian paljon liian helposti.  Kirjaa ylös minkä tuotteiden mainostamiseen kyseiset lupaukset liittyvät.

MAINOKSEN KEINOT 1.Mitä tehokeinoja mainos käyttää (esimerkiksi koko, kuvat, värit, sanat, otsikot, asettelu, numeroiden ja termien käyttö, julkkisten käyttö)? 2. Kuinka informatiivinen mainoksen sisältö on? Vaikuttaako informaatio luotettavalta? Miksi/miksi ei? 3. Minkälaisen mielikuvan mainos haluaa herättää? Mitä keinoja mainos käyttää kyseisen mielikuvan luomiseen?

MAINOSTAMISEN VAIKUTUKSET TERVEYSKÄYTTÄYTYMISEEN  Kokoontukaa pienryhmiin. Pohtikaa keräämistänne mainoksista seuraavia asioita: 1) Voivatko mainokset vaikuttaa ihmisten terveyskäyttäytymiseen positiivisesti? Miten? 2)Voiko joillakin mainoksilla olla negatiivisia vaikutuksia? Minkälaisia? 3)Onko mainostettavana olevalla tuotteella merkittävää terveysvaikutusta? 4)Voisiko jokin muu tekijä olla terveyden kannalta merkittävämpi kuin mainostettava tuote? 5)Antaako mainos ohjeita terveyttä edistäviin elintapoihin? Jos antaa, niin minkälaisia?

Onko alastomuus syrjintää?  Syrjivällä mainonnalla tarkoitetaan sitä, että jotakin ihmisryhmää alistetaan, halvennetaan tai loukataan sukupuolen, uskonnon, rodun tai vammaisuuden perusteella.  Arviointiin vaikuttaa mainoksessa olevan ihmisryhmän yhteiskunnallinen asema. Mainonta ei saa vahvistaa yhteiskunnassa jo olevia syrjiviä asenteita.  Eri kulttuurit ja etniset ryhmät on esitettävä mainoksissa yhdenvertaisina valtaväestön kanssa. Tietyn etnisen ryhmän halventamisella on aina myös laajempia yhteiskunnallisia vaikutuksia: ennakkoluulot ja asenteet saattavat levitä koskemaan kaikkia etnisiä vähemmistöjä.

MAINONNAN HYVÄ TAPA?  Väkivaltaa ei voi verhota huumoriin  Piittaamattomuus ja minä minä –asenne roolimalleina  Alaikäisen hyväuskoisuutta ei saa käyttää hyväksi  Uskonto markkinoinnin tehokeinona

SYRJIVÄ VAI EI SYRJIVÄ MAINOS?  Pantterimainos Pantterimainos  Veikkauksen mainos Veikkauksen mainos