ENORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ 09.-10.09.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JOENSUU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET A koulukohtaisesti: moduuli 1 B yksiköiden välisessä yhteistyössä: moduuli 2 (Jyväskylä,
Advertisements

TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
TutKoKe-toimintasuunnitelma Syksy 2014 Tutkoke-ryhmä järjestää yhteistyössä Joensuun normaalikoulun kanssa TutKoKe-symposiumin ja edeltävän.
kehittämispäivän ryhmätyöt. Ryhmät  Kalle -ryhmä: mielenterveys- ja päihdekuntoutujat, asumispalvelut, avopalvelut, sos.kuntoutus (Satakunta,
Osaamisen ja sivistyksen asialla Lahjakkuutta ja erityisvahvuuksia tukevan opetuksen kehittämishanke Kirjoittajan nimi Tilaisuuden nimi Päiväys/
Erilaisen oppijan tukeminen eNorssi-seminaari Hki / Tallinna ( Tämä työryhmä aloitti toimintansa )
OPS- KEHITTÄMINEN ENORSSI JYVÄSKYLÄ –
Merikortiksi mukaan eNorssinohjaajakoulutus. eNorssin perustaminen ja ohjaajakolutuksen alku perustamisseminaari Hml perustamisseminaari.
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
VIIKIN ENORSSI-SEMINAARI OHJAAJAKOULUTTAJAT
Kielikeskus 1 Heli Harrikari 2008  2009 Kypsyysnäytteiden kielentarkastuksen arviointikriteerien yhtenäistäminen LAAKEA-osahanke 2008 Heli Harrikari Kehittyvä.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
ENORSSIN OHJAAJAKOULUTUS TYÖRYHMÄ Elisa Helin, Viikki Anne Heikkilä, Rovaniemi Annika Hongisto, Turku Pasi Kurttila, Oulu Olli Määttä, Normaalilyseo.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
1. OPINTOVUODEN V ANHEMPAINILTA. Illan teemat Avajaissanat: Rehtori Opettajakunnan esittely Lukioiden erityisopettaja ja kuraattori Klassikan toimintaympäristö.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
TTS OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSEN JATKAMINEN JA KEHITTÄMINEN Toiminnan sisältöRahoitustarve - Koulutuksia järjestetään.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
ENorssin ohjaajakoulutuspalvelut TAVOITTEET LUKUVUODELLE Moduuli 2 Jyväskylä, Joensuu, Savonlinna Moduuli 2 Turku, Tampere, Rauma,
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kyläkoulusta palvelukeskukseksi
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
Johdatus elämänkatsomustietoon Kouluvierailut
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
ERASMUS + -PROJEKTI LUKUVUODET JA
Pedagogiset aineopinnot lv
Yhteistyö nivelvaiheessa esiopetuksesta kouluun
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
Oulun normaalikoulun lukio
Oulun normaalikoulun lukio
Opetustoimi osana Jyväskylää
Pedagogiset aineopinnot lv
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
Verkostotapaaminen Tampere
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
Verkko-opetuksen käyttö opettajankoulutuksessa
Helsingin ulkomaalaistaustainen väestö vuonna 2017
Sisältöalueet esiopetuksessa
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
Kuntoutuspäivät 2018 KUVE:n suunnittelukokous 6. 2
Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut kansallinen koordinointi 2006
Helsingin ulkomaalaistaustainen väestö vuonna 2017
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
KA1 - Yhdessä olemme enemmän
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
A2-kieli-info.
Kansainvälinen muutto Suomeen 1990-luvulta alkaen
Koulutuksen tutkimuslaitos
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
eNORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Pelastustoimen ajankohtaispäivät
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Helsingin ulkomaalaistaustainen väestö
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
Vapaaehtoistyö osana opintoja
Esityksen transkriptio:

eNORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ

Monikulttuuristuvat norssit Monikulttuurisuus ohjatussa harjoittelussa Työryhmä: (Ryhmän jäsenet ottavat yhteyttä suluissa mainittuihin norsseihin) Merja Kukkonen Joensuu (Kajaani, Savonlinna) Merja MarjakangasOulu (Rovaniemi) Eeva-Maija NiinistöRauma (Hämeenlinna, Tampere) Jaana Silvennoinen Helsingin normaalilyseo (Viikin normaalikoulu) Annele LaaksonenTurku (Jyväskylä, Kokkola)

Annele Laaksonen, TNK Tilastotietoa:  Ulkomaalaisia (2007)  Perusopetuksessa  Lukiossa 3000  Ammatillisessa peruskoulutuksessa 4500, (2,9 % koko oppilasmäärästä) Ikärakenne: Vieraskieliset vuotiaat yli ; vuotiaat 6000; vuotiaat 6500 > Vuoden 2025 ennuste (joka viides helsinkiläiskoululainen on maahanmuuttajataustainen)

Työryhmän lähtötilanne Monikulttuurisuus näkyy yhteiskunnassa> koulussa  Maahanmuuttajaoppilaan kohtaaminen, oppimishaasteisiin vastaaminen  Monikulttuurisuus- interkulttuurisuus > lähtökohdat erilaiset norsseista riippuen  Maahanmuuton syyt vaihtelevat kouluittain  (pakolaisuus, turvapaikan hakija, paluumuuttaja, työperäinen maahanmuutto, opiskelun / avioliiton kautta saapuneet ym.)> norssin oppilasaines vaihtelee määrältään ja sisällöltään  Kotoutumisen kannalta merkityksellistä, onko muutto ollut vapaaehtoinen vai pakon alla tapahtunut  Suomi toisena (vieraana) kielenä, S2- opetus/vieraan kielen didaktiikka ! > tavoitteena akateeminen kielitaito, kaksi- tai monikielisyys  > MONIKULTTUURISUUSTAITOJEN KEHITTÄMINEN

 Interkulttuurisuuskasvatus ( opetusharjoitteluun) (Banks 1989 ja 1999)

Opettaja tarvitsee kulttuurisensitiivisyyttä kohdatessaan erilaisista konteksteista tulevat lapset /nuoret  tietoa eri kulttuureista ja maailman tilanteesta  pedagogisia taitoja oppimistilanteissa  rohkeutta kysyä ja kyseenalaistaa omaa ajatteluaan  kykyä oikeudenmukaisuuteen  eettinen velvoite rauhan-, ihmisoikeus- ja tasa- arvokasvatukseen  interkulttuurisuus ja kansainvälisyyskasvatus tarkoittavat muutosta koko kouluyhteisössä ja ympäristössä

Annele Laaksonen, TNK Työryhmän tavoitteet  Portaaliin oma otsikko monikulttuurisuudesta > (esim. Monikulttuuristuvat norssit)  Tavoittaa joka norssi yhteyshenkilön avulla  Osallistuminen tutustumis- ja kehittämispäiviin (1-2 päivää): Monikulttuurisuus ohjatussa harjoittelussa Turun normaalikoulussa (viikolla 46, ke ja to) : > Ohjelma: (Monitahoinen näkökulma) - hallinto (rehtori) - etninen opettaja - maahanmuuttajaoppilas (oma koulutuspolku) - luokan-, aineenopettaja, erityisopettaja, S2-opettaja, OHR - opetusharjoittelija, oppituntien seuranta - didaktikko Budjetti n. 12 henkilölle (matka Turkuun + majoitus eNorssilta : 2500 euroa matkat +hotelli, yksiköt maksavat sijaiskulut ?!

Jatkoa: Verkkoluennot Vertaiskohtaaminen opetusharjoittelijoiden välillä (caset) Vertaiskohtaaminen opettajien välillä virtuaalisesti Live-luennot + keskustelu Opettajat vaihtoon norssien välillä Opettaja / opetusharjoittelija kansainvälinen vaihto Tapaamiset talvi- ja kesäpäivien yhteydessä Sähköpostiyhteydet Lähinorssit yhteistyössä Veso-päivät Portaaliin monikulttuurisuustutkimukset ja materiaalit ( S2-opas ) ym.

 Työryhmässä sovittu: Ryhmän koordinaattori kaudella Annele Laaksonen, TNK (½- 1 vvh) Ryhmä sitoutuu toimintaan ja pyrkii lisäämään omalta osin tietoisuutta ja aktiviteettia omassa kouluyhteisössään monikulttuurisuudesta (monikulttuurisuus ohjatussa harjoittelussa) Tavoitteena on saada edustaja (t) joka norssista monikulttuurisuusryhmän toimintaan mukaan.