Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Rv/2000 Ohjaajan työtä tukeva kotisivusto; Opintoluotsi ammattikäytössä Raimo Vuorinen, Opintoluotsi –projekti Oped –seminaari Joensuu 28.11.2000.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Rv/2000 Ohjaajan työtä tukeva kotisivusto; Opintoluotsi ammattikäytössä Raimo Vuorinen, Opintoluotsi –projekti Oped –seminaari Joensuu 28.11.2000."— Esityksen transkriptio:

1 rv/2000 Ohjaajan työtä tukeva kotisivusto; Opintoluotsi ammattikäytössä Raimo Vuorinen, Opintoluotsi –projekti Oped –seminaari Joensuu 28.11.2000

2 rv/2000 2 Tarkasteltavia teemoja: Ohjaajan roolin muutoksesta… Informaatio- ja kommunikaatioteknologian sovelluskohteita ohjauksessa… Internetin mahdollisuuksista - ohjaajan työtä tukevista kotisivuista… Opintoluotsi –projektista… Opedin ja Opintoluotsin synergiaetuja?

3 rv/2000 1. Ohjaajan roolin muutoksesta ja Internetin käytöstä ohjauksessa…

4 rv/2000 Holistisesta ohjausmallista… Kommentteja vastuunjakoon ja kokonaissuunnitteluun … ks. artikkeliks. artikkeli Watts & Esbroeck http://www.careers-journal.com/june98/ap5.html

5 Opiskelija/ ryhmä Opettaja Osin opettaja 1. taso 2. taso 3. taso Oppilaitoksen sisäinen ohjauksen asiantuntija Ei opetukseen liittyvänä ohjauksena Oppilaitoksen ulkopuolinen ohjauksen asiantuntija Henkilökohtainen ohjaus Urasuunnittelun ohjaus Oppimisen ohjaus Ohjauksen työnjako (Esbroeck & Watts 1998)

6 Ohjausalan ammattilaiset Koko amk:n henkilöstö Watts: ”Open professional model in guidance” - lähtökohtia ohjauksen vastuuta koskevalle keskustelulle amk:ssa Holistinen malli, vrt. ed. kalvo

7 rv/2000 7 Ohjauksen kokonaissuunnittelu amk:ssa mallin kehittely vuosina1996 – 1998 –Espoo-Vantaan amk –Kajaanin amk –Tampereen amk –Mikkelin amk –Turun amk

8 Organisoitu oppimisympäristö Opiskelijan oppimispolku Opiskelijoiden motiivien ja ohjaustarpeiden analyysi Henkilöstön asiantuntijuus ja täydennyskoulutus Ohjauksen toimintastrategiat AMK:n kokonaistrategiat sekä koulutuksen alueelliset ja kansalliset strategiat Arviointi Toimintapolitiikka Organisoitumisen kokonaisratkaisut, metodiset ratkaisut Opintojen aloitusvaihe Opintojen etenemisvaihe Opintojen päättövaihe Seuranta Ohjaus ennen opintoja ”Top-down & Bottom up”

9 rv/2000 9 Haasteita Ohjauksen kasvava kysyntä Teknisten sovellusten kustannustehokas hyödyntäminen

10 rv/2000 10 Peruskysymyksiä: Ketä palvelemme? Mitkä ovat palvelujen käyttäjien motiivit ja tarpeet? Miten välitämme käyttäjille tarkoituksenmukaiset palvelut kustannustehokkaasti ja laadukkaasti? (vrt. Sampson 2000)

11 rv/2000 11 Kasvava kysyntä Perinteisen yksilökeskeisen ohjauksen rinnalla ohjauksellista asiantuntijuutta tarvitaan ohjauksellisen tiedon hallintaan ja ohjaavien ympäristöjen rakentamiseen liittyvissä kysymyksissä (vrt. OECD 2000)

12 rv/2000 12 Verkkopohjaiset oppimisympäristöt - haasteita ohjauksen kokonaissuunnittelulle ? - pedagogisen tuen ja ohjauksen suhde ? - pedagoginen tuki ja ohjaus koko opiskeluprosessille?

13 rv/2000 13 Kohteita ICT-sovelluksille ohjauksessa: Opiskeluun liittyvä välitön tiedonhankinta verkostoista, Verkkopohjaiset opiskeluympäristöt Koulutusta sekä opiskelua koskeva tiedotus- ja neuvontatoiminta, Henkilökohtaisten opinto-ohjelmien suunnittelu sekä etenemisen seuranta ja arviointi Yhteistyö ulkoisten sidosryhmien kanssa Ohjauksen kokonaisuuden hallinnointi Toiminnan suunnittelu ja itsearviointi

14 rv/2000 14 Tekniset haasteet Palvelujen suunnittelu Palvelujen saavutettavuus Teknisten sovellusten integroiminen jo olemassa oleviin palveluihin Fragmentoituneen suunnittelun sijasta palvelujen kokonaissuunnittelu keskeistä

15 rv/2000 15 Sisältöulottuvuus suunnittelussa: Ammatillisen kehityksen teoriat - Mitä opiskelijan tulisi tietää? Tyypillisiä tiedon tarpeita –Opiskeluvaihtoehdot –Siirtyminen työmarkkinoille –Läheisten merkitys –sukupuolen merkitys, yksilölliset mahdollisuudet ….

16 rv/2000 16 Prosessiulottuvuus suunnittelussa: Ammatillisen kehityksen teoriat - Mitä opiskelijan tulisi tehdä? Ongelma - liialliset tai puutteelliset palvelut tarpeisiin nähden Valmiuksien arvioiminen - palvelujen mitoittaminen havaittuihin tarpeisiin Autonomia ja itseohjautuvuus tavoitteina

17 rv/2000 17 2 Internetin käyttö ohjauksessa Olemassa olevien omien mahdollisuuksien ja ongelmatilanteiden yksilöinti Tiedon etsintä Tiedon hankkiminen Kommunikaatio muiden kanssa

18 rv/2000 18 Internetin etuja ohjauksen saatavuuden kannalta Tarpeesta johtuvia tekijöitä –palvelut haja-asutusalueille –palvelut liikuntaesteisille –Anonymiteetti voi rohkaista palvelujen hakemiseen –tuki etäopiskelulle Käyttömukavuus –palvelut myös virka-ajan ulkopuolella –palvelujen hyödyntäminen myös kotoa käsin

19 rv/2000 19 3. Opintoluotsi -projektista - internetissä toimiva opiskelun tieto- ja neuvontapalvelu

20 rv/2000 20 Opintoluotsin tavoitteita edistää elinikäistä oppimista tukee tietoyhteiskuntataitojen hankkimista tarjoaa väylän kattavaan koulutustietoon ja neuvontaan yhden www-osoitteen kautta kaikille suomalaisille suunnattu palvelee myös koulutusneuvonnan ammattilaisia ja oppilaitoksia

21 rv/2000 21 Opintoluotsin osat Opiskelun tieto- ja neuvontapalvelu Oppilaitosten www-tukipalvelu Ohjauksen ja neuvonnan ammattilaisten www-palvelu

22 rv/2000 22 3.1 Opiskelun tieto- ja neuvontapalvelu Koulutustarjonnan hakupalvelu –kattaa kaiken julkisen valvonnan alaisen koulutuksen Opiskelun neuvontapalvelu –koostuu palveluun sisäänrakennetusta tuesta, www- neuvojista sekä opintoneuvojien ja muiden asiantuntijoiden verkostosta Oppimisympäristö –sisältää verkko-opintoihin johdattavaa materiaalia ja harjoituskursseja sekä verkkokursseja tietoyhteiskuntataidoista

23 rv/2000 23 Palvelun portaisuus ITSEPALVELU SISÄÄNRAKENNETTU TUKI –tietomateriaalin toimitustyö –sivuston rakenteen suunnittelu –profiloidut palvelut –itsearviointivälineet HENKILÖKOHTAINEN TUKI –henkilökohtainen neuvonta –keskustelufoorumit –oma työpöytä

24 rv/2000 24 Itsepalvelu ei tarkoituksenmukaisen ratkaisu, jos… käyttäjä tunnistaa olevansa ongelmatilanteessa, mutta ei tunnista tarpeitaan käyttäjällä epärealistisia mielikuvia internetin mahdollisuuksista käyttäjä hämmentyy tiedon tulvasta käyttäjällä on vaikeuksia tarkoituksenmukaisen tiedon valinnassa

25 rv/2000 25 Itsepalvelu ei tarkoituksenmukaisen ratkaisu, jos… käyttäjä on epävarma, miten käyttää tietoa käyttäjä on epävarma palveluun sisäänrakennetun tuen eri vaihtoehdoista käyttäjä ei kokonaan ymmärrä sivustossa käytettyä tekstiä käyttäjällä on vaikeuksia päästä verkkoon (Sampson 2000)

26 rv/2000 26 Käyttäjäperustaisen sivuston rakenne Eri käyttäjäryhmien tarpeiden yksilöinti helpottaa sivustoon koottavien resurssien valikointia Linkit helpottavat tiedon paikantamista Resurssien luokittelu helpottaa sivustoon kootun tiedon käyttöä

27 rv/2000 27 3.2 Oppilaitosten www-tukipalvelu edistää Opintoluotsin hakupalvelun toimivuutta yhteistyössä oppilaitosten kanssa oppilaitosten www-sivujen kehittämisen tuki oppilaitosten ja koulutushallinnon intranet yhteistyö koulutukseen liittyvien verkkopalvelujen kanssa

28 rv/2000 28 3.3 Ohjauksen ja neuvonnan ammattilaisten www-palvelu; Asiantuntijaluotsi.net personoitu käyttöliittymä ammattilaisten käyttöön tukea Opintoluotsin käyttöön työvälineenä ammattitaidon ylläpidon ja kehittymisen tuki välineitä verkostoitumiseen

29 rv/2000 29 Asiantuntijaluotsin sisältöalueita Opintoluotsi ohjaajan työvälineenä Ohjausta tukevia tietoja ja palveluja Ohjaajan ammatillinen kasvu Verkostotyö ohjauksessa Ohjauksen tulevaisuuden näkymiä ja työmuotoja

30 rv/2000 30 Opintoluotsi ohjaajan työvälineenä Ammattilaisille suunnattu Opintoluotsin sisään rakennettu käyttökoulutus Vuorovaikutuskanava Opintoluotsin kehittämiseen

31 rv/2000 31 Ohjausta tukevia tietoja ja palveluja Yhteys opintoluotsin hakupalveluun Tukiaineistoja erilaisissa ohjaustilanteissa työskentelyyn Tukiaineistoa eri asiakasryhmien ohjaukseen Ohjauksen kokonaissuunnittelun tukimateriaali Ohjauksellisia konsultaatiopalveluja Ohjausta tukeva hallinnollinen tieto –Ohjausta tukeva säädöskokoelma –Ajankohtaiset tiedotteet

32 rv/2000 32 Ohjaajan ammatillinen kasvu Perustietoa ohjausalasta, kontekstit Ammatillinen kasvu ja ammattitaidon ylläpito Ohjauksen perus- ja täydennyskoulutus Ohjausta koskeva tutkimustieto Ohjaukseen liittyvien linkkien arviointia Ohjausalan projektitietokanta Lupaavat käytänteet

33 rv/2000 33 Verkostotyö ohjauksessa Ohjausalan asiantuntijarekisteri Ohjaukseen liittyviä keskustelulistat Ohjausalan yhteistyöorganisaatioita

34 rv/2000 34 Ohjauksen tulevaisuuden näkymiä ja työmuotoja Linkit ohjausta ja sen tulevaisuutta ”tangeeraavaan” keskusteluun ja tutkimukseen Uusien työmuotojen arviointia

35 rv/2000 35 3.4 Projektin toteutus TOIMIJAT –Rahoittaja: ESR –Projektin ohjaaminen ja seuranta: Opetusministeriö –Projektin koordinointi: Helsingin yliopisto –Projektin käytännön toteutus: Helsingin yliopisto Tampereen yliopisto Jyväskylän yliopisto Oulun yliopisto Uusmedia-alan yritys: tekninen ja visuaalinen toteutus laaja yhteistyöverkosto: koulutusalan hallinto ja käytännön toimijat

36 rv/2000 36 Projektin toteutus AIKATAULU –suunnitteluvaihe: syksyyn 2001 asti –tiedotus 2001 alkaen –pilotti-sivusto avautuu: syksy 2001 –pilottivaihe: 2001- 2003 –vakiintumisvaihe: 2003 - 2006

37 rv/2000 37 Keskeisiä kysymyksiä: ARVIOINTI –tutkimus –käyttäjien palaute JATKUVA KEHITTÄMINEN PALVELUN SAATAVUUS YHTEISTYÖ, VERKOSTOT ERILLISPROJEKTIT KANSALLINEN JA KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ

38 rv/2000 38 Lisätietoja http://www.palmenia.helsinki.fi/opintoluotsi & raimo.vuorinen@ktl.jyu.fi


Lataa ppt "Rv/2000 Ohjaajan työtä tukeva kotisivusto; Opintoluotsi ammattikäytössä Raimo Vuorinen, Opintoluotsi –projekti Oped –seminaari Joensuu 28.11.2000."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google