Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

IAMSR/Abo Akademi University, Turku, Finland Digitaaliset Hyvinvointipalvelut Nuorille Senioreille Prof Dr Christer Carlsson IAMSR / Abo Akademi Finland.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "IAMSR/Abo Akademi University, Turku, Finland Digitaaliset Hyvinvointipalvelut Nuorille Senioreille Prof Dr Christer Carlsson IAMSR / Abo Akademi Finland."— Esityksen transkriptio:

1 IAMSR/Abo Akademi University, Turku, Finland Digitaaliset Hyvinvointipalvelut Nuorille Senioreille Prof Dr Christer Carlsson IAMSR / Abo Akademi Finland christer.carlsson@abo.fi 22.10.2015 1

2 IAMSR/Abo Akademi University, Turku, Finland22.10.2015 2

3 INSTITUTE FOR ADVANCED MANAGEMENT SYSTEMS RESEARCH “Nuoret Seniorit”  Nuoret seniorit -ikäryhmä [60-74 -vuotiaat] edustavat 18-23 % useimpien EU maiden kuluttajamarkkinoista; tämä iso segmentti tarkoittaa n. 97 milj. EU kansalaista vuonna 2020; 973 000 hlöä Suomessa [2015]  Saksa, Italia ja Suomi ovat EU:n kärkimaita ikääntyvän väestön osalta  Keskustelu ikääntyvästä väestöstä keskittynyt pääsääntöisesti vanhusten (senioreiden) eli 80+ -ikäryhmän toimintakyvyn heikkenemiseen ja sairauksiin  Erittäin hyödyllistä huomioida myös nuoret seniorit keskustelussa; hyvinvointipalvelut vähentävät senioreiden terveysongelmia 22.10.2015 3

4 IAMSR/Abo Akademi University, Turku, Finland “Nuoret Seniorit” 22.10.2015 4

5 INSTITUTE FOR ADVANCED MANAGEMENT SYSTEMS RESEARCH Digitaaliset Hyvinvointipalvelut  Nuorilla senioreilla luonnollisesti jonkin verran sairauksia ja toimintakyvyn heikkenemistä  Nuoret seniorit motivoituneita ennaltaehkäisemään asioita; estävät asioita huononemasta  Muuttamalla päivittäisiä rutiineja terveellisempään suuntaan saavutetaan paljon  Digitaalisilla hyvinvointipalveluilla “puututaan” päivittäisiin rutiineihin ja “korvataan” osa niistä hyvinvointia edistävillä menettelytavoilla eli hyvinvointirutiineilla  Palvelut tulisi omaksua ja niiden käytön tulisi olla jatkuvaa; vie kuukausia ja vuosia ennen kuin näkyviä tuloksia saadaan; palvelujen omaksumista (hyväksymistä) tulee tukea 22.10.2015 5

6 INSTITUTE FOR ADVANCED MANAGEMENT SYSTEMS RESEARCH Hyvinvointirutiinit – Win-Win-Win  Hyvinvointia edistävät menettelytavat parantavat elämänlaatua pienentämällä toimintakyvyn heikkenemisriskiä;  Pitkäkestoisilla hyvinvointirutiineilla voidaan ennaltaehkäistä ikä-sidonnaisia terveysongelmia, mikä puolestaan vähentää vero-euroilla ylläpidettävien, ikääntyvän väestön terveys- ja sosiaalihuollon kustannuksia; vuonna 2014 tuo kustannus oli € 3.8 miljardia  Digitaaliset hyvinvointipalvelut sekä niitä tukeva teknologia muodostavat maailmanlaajuisen toimialan, joka rakentuu hyvinvointinormien ja -teknologian ympärille 22.10.2015 6

7 INSTITUTE FOR ADVANCED MANAGEMENT SYSTEMS RESEARCH Hyvinvointirutiinit  Hyvinvointirutiineiksi mielletään enimmäkseen fyysiset hyvinvointia edistävät toiminnot – Kävely, hölkkä, juoksu – kohotetaan pulssia – Erilaiset harjoitusohjelmat salilla, jumpat – Joukkueurheilu  Hyvinvoinnilla on kuitenkin useita ulottuvuuksia – + Tunnepitoinen, älyllinen, sosiaalinen – Kaiken kattavimmassa listassa jopa 22 ulottuvuutta listattuna 22.10.2015 7

8 Hyvinvointi Fyysinen Sosiaalinen Älyllinen Tunnepitoinen

9 INSTITUTE FOR ADVANCED MANAGEMENT SYSTEMS RESEARCH Hyvinvointirutiinit  Hyvinvointirutiinit ovat vuorovaikutuksessa keskenään – Ristiriidassa olevat rutiinit – Vahvistavat rutiinit – Vuorovaikutuksessa olevat rutiinit  Hyvinvointirutiinit ovat (tulisi olla) yksilöllisiä – Mukautettu omiin (hyvinvointi-) mieltymyksiin – Räätälöity yksilön fyysiset, henkiset ja sosiaaliset arvot sekä valmiudet huomioiden – Kokonaisvaltaiset ja kattavat hyvinvointiohjelmat tuottavat todennäköisemmin parhaimmat tulokset 22.10.2015 9

10 INSTITUTE FOR ADVANCED MANAGEMENT SYSTEMS RESEARCH Hyvinvointirutiinit  Hyvinvointirutiineja voidaan seurata pitkällä aikavälillä  Ryhmät, joilla on samankaltaisia yhdistelmiä eri menettelytavoista muodostavat hyvinvointiprofiileja  Hyvinvointiprofiilit eli -mallit voivat olla tulevia normeja, joihin vertaamalla ja joista saatava palaute motivoi yksilöä parempaan hyvinvointiin ja täten parempaan hyvinvointiohjelmaan  Hyvinvointipalvelut yhdistettynä sosiaaliseen mediaan ja siellä tapahtuvaan positiiviseen vuorovaikutukseen, kannustavat sekä rohkaisevat parempiin valintoihin ja toimintoihin 22.10.2015 10

11 Hyvinvointiprofiilit Fyysinen Sosiaalinen Älyllinen Tunnepitoinen

12 INSTITUTE FOR ADVANCED MANAGEMENT SYSTEMS RESEARCH Digitaaliset hyvinvointipalvelut  Digitaaliset hyvinvointipalvelut jaetaan älypuhelinten sovelluksina [“appeina”]; Android, iOS ja Windows  Wellmon alusta tukee yli 100 eri sovellusta sekä useita erilaisia digitaalisia laitteita  Sovelluksen sekä käytettävän pilvipalvelun perusrakenteet ja tukimekanismit mahdollistavat käyttäjämäärän kasvattamisen muutamista sadoista satoihin tuhansiin. 22.10.2015 12

13 IAMSR/Abo Akademi University Wellmo-sovellus 22.10.2015 Wellmo-alusta

14 IAMSR/Abo Akademi University Wellmo-sovellus 22.10.2015 [ myös suomen- ja ruotsinkielisenä ]

15 IAMSR/Abo Akademi University Wellmo on yhdistettävissä… 22.10.2015

16 IAMSR/Abo Akademi University Wellmo ja yhdistettävissä olevat sovellukset 22.10.2015

17 IAMSR/Abo Akademi University Pilvipalvelu Back-End 22.10.2015 Tieto Cloud Service Platform

18 INSTITUTE FOR ADVANCED MANAGEMENT SYSTEMS RESEARCH Palveluja kehitetään yhdessä  Digitaalisia hyvinvointipalveluja tulee luoda ja kehittää yhdessä nuorten senioreiden kanssa  On olemassa ns. Action Design Science -menetelmä, jolla tuotetaan yhdessä asiakkaan kanssa digitaalisia palveluja  Useita 20-25 nuorta senioria sisältäviä ryhmiä, jotka (i) työstävät toimivia palveluja, (ii) testaavat ja antavat palautetta digitaalisista palveluista, ja (iii) parantavat rakennettujen palvelujen toimivuutta  Digitaalisia sovelluksia täytyy päivittää, korjata tai vaihtaa n. 6- 12 kk välein  Markkinat ovat dynaamisia ja alati muuttuvia, mikä tarjoaa sovelluskehittäjille haasteita 22.10.2015 18

19 INSTITUTE FOR ADVANCED MANAGEMENT SYSTEMS RESEARCH Palveluja kehitetään yhdessä  Suomessa yhteistyö SPF:n (Svenska Pensionärsförbundet) kanssa, jolla on 20 000 jäsentä; nyt myös Eläkkeensaajien Keskusliiton EKL:n kanssa, jolla on 80 000 jäsentä.  Palvelualustan ensimmäiset versiot on toteutettu  Pitkäkestoinen ja jatkuva palaute Wellmo-toiminnoista; mahdollisuus “haastaa” ystävät ja muut ikäryhmän edustajat hyvinvointia edistävissä toimissa ja vertailla näin tuloksia  Voidaan käyttää yhdessä aktiivisuusrannekkeen kanssa [Fitbit, Jawbone, Polar Loop, Garmin, jne.], joka siirtää automaattisesti mitatut tiedot rannekkeesta Wellmoon Bluetoothin avulla  Aktiivisuusrannekkeet ovat luoneet nopeasti kasvavan markkina- alan, joka parantaa hyvinvointipalveluja tarjoamalla vaihtoehtoja mm. oman digitaalisen minän seurantaan 22.10.2015 19

20 INSTITUTE FOR ADVANCED MANAGEMENT SYSTEMS RESEARCH Palvelujen kehittämisprosessi 22.10.2015 20

21 INSTITUTE FOR ADVANCED MANAGEMENT SYSTEMS RESEARCH Hyvinvointipalvelut-toimiala  Suomessa mahdollisuus saada satoja tuhansia käyttäjiä; tarvitaan palvelujen kehittäjiä, käytettävän teknologian kehittämistä, henkilökohtaisia ohjaajia (personal trainer), alan asiantuntijoita, sisällön tuottajia, ylläpidosta vastaavia, jne.  SCRUM (projektihallinnan viitekehys) ketterä ohjelmistokehitys  Uudet liiketoimintamallit, pienten- ja keskisuurten yritysten ekosysteemit  Senioriyhdistysten perusrakenne, julkinen terveyden- ja sosiaalihoito, tutkimusjärjestöt ja -ryhmät, normeja valvovat ja tuottavat instanssit  Kehittyvä globaali toimiala 22.10.2015 21

22 INSTITUTE FOR ADVANCED MANAGEMENT SYSTEMS RESEARCH Hyvinvointipalvelut-toimiala  Suomi, Ruotsi ja Hollanti ovat edelläkävijöinä senioriyhdistysten ja yliopistojen yhteistyön kautta  Tieto Finland Oy, Wellmo Oy sekä pienten- ja keskisuurten yritysten luoma ekosysteemi ovat avainasemassa  Mukaan H2020-ohjelmaan vuonna 2016  Osana Kiina-Suomi strategista ICT-liittoumaa  win-win-win -malli eli kaikki osapuolet hyötyvät on riittävä kannustin, jotta digitaalisista hyvinvointi- palveluista tulisi maailmanlaajuisen yhden miljardin käyttäjän kasvava toimiala 22.10.2015 22

23 IAMSR/Abo Akademi University, Turku, Finland22.10.2015 23


Lataa ppt "IAMSR/Abo Akademi University, Turku, Finland Digitaaliset Hyvinvointipalvelut Nuorille Senioreille Prof Dr Christer Carlsson IAMSR / Abo Akademi Finland."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google