KARJALA RUOTSIN VALLAN ALLA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Onpa outoa, miten asiat etenevät…
RUKOILEMME YHDESSÄ.
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
Seurakunnan rooli maaseudun kehitystyössä Voimistuvat kylät-seminaari Seinäjoki Markku Ylinen Johtava kappalainen P eräseinäjoen kappeliseurakunta.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Kirjoitetun suomen kehityskaudet
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Ristiretkiaika: Ristiretket Suomeen aloittavat Suomen keskiajan, jota jatkuukin aina 1500 –luvun alkupuolelle asti Ristiretkiin liittyy paljon epävarmaa.
Kalmarin unioni.
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
LUTERILAINEN KIRKKO.
Autonomian ajan alku: Miksi Suomi joutui Ruotsin vallan alta Venäjän valtaan? Millaiseksi Suomen asema osana Venäjää muotoutui? Miksi Suomi sai erityisaseman.
Tapahtukoon sinun tahtosi
Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
Pyhittäjä Arseni Konevitsalainen. Pyhittäjä Arseni Konevitsalainen syntyi Novgorodin lähistöllä ja sai hyvän kristillisen kasvatuksen. Ammatiltaan hän.
BAPTISMI.
SUOMEN AUTONOMIAN AIKA
SEURAKUNTIEN JA LUOSTAREIDEN KARJALA
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
Papisto turvaa jatkuvuuden
Suomen keskiaika n s
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
SUOMI ENNEN AUTONOMIAA UUDEN AJAN ALKU: KUSTAA VAASA.
Lähetysopetus rippikoulussa Esimerkkejä lähetysoppitunnilla käsiteltävistä asioista.
Uskonpuhdistuksesta kertaustaUskonpuhdistuksesta kertausta  Uskonpuhdistus ei ollut Suomessa kertaluontoinen: katolilaisia kirkonmenoja säilytettiin,
Suomen keskiaika n s Ristiretket Ristiretkien syitä: Talous: verot, kaupankäynti ja mm. turkikset kiinnostivat Ruotsia Valta: kuninkaalle.
Katolinen kirkko. Historia ja faktat Katolinen kirkko syntyi vuonna 1054, kun kristityt jakaantuivat katolilaisiin ja idän ortodokseihin. Katolilaisen.
Suomi liitetään Venäjään. Ruotsi Ranska Iso- Britannia Venäjä mannermaasulku kauppa Venäjä pakottaa Ruotsin mannermaa- sulkuun hyökkäämällä Suomeen Tilsitin.
ELM04 VENÄJÄ ”Edessäsi on nyt avoin ovi” Ilm.3:8b.
SUOMI ENNEN AUTONOMIAA KESKIAIKA. KESKIAIKA SUOMESSA 1.VARHAISKESKIAIKA Muualla: SYDÄNKESKIAIKA Muualla: MYÖHÄISKESKIAIKA.
Luterilainen kirkko Luterilaisuus. Reformaatio Uskonpuhdistus.
SUOMI ENNEN AUTONOMIAA RUOTSI NOUSEE SUURVALLAKSI.
SUOMI OSAKSI RUOTSIN VALTAKUNTAA Hi 5 / Hämäläinen.
Oppi, sakramentit, rukoukset, Jumalanpalvelus ja seurakunnan toiminta
Mikael Agricola.
12. Reformoidut kirkot Ydinsisältö.
Kirjallisuus.
Ue 5 Kristinuskon historia Suomessa
Ortodoksinen kirkko .
Venäjän uskonto.
Suomalaisten uskonnollisuus
PELASTUS Luku 4 – Opetusvinkki 1.
Kustaa Vaasa ja Kalmarin unionista irtautuminen
Kirkkokuntien eettisiä painotuksia
Ruotsi –Suomen uskonpuhdistus
Kustaa II Aadolf Ruotsin kuninkaana
SUOMALAISTEN USKONNOLLISUUS NYKYÄÄN
Kristillinen Eurooppa syntyy keskiajalla
PIETISMI ….
LUTERILAISEN KIRKON SYNTY
Jeesus liikkeestä valtionuskonnoksi
Protestanttiset kirkot
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Lähetysopetus rippikoulussa
SUURVALLAN ROMAHDUS JA VAPAUDEN AIKA
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
KPL 8. REFORMAATIO Martti Luther (1483 – 1546)
Luku Kirkko menettää otteensa s.106–110
Martti Luther ( ) Martti Luther ( )
Martti Luther (1483 – 1546) - syntyi Eislebenissä kaivosmiehen pojaksi
4. Luterilainen kristillisyys
Taistelu Suomesta.
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
Kirkkohistoria – Eurooppa & Suomi
Mikael Agricolan elämä ja teokset
Luku 12 – Raamattu kulttuurin kirjana
Lähetysopetus rippikoulussa
Esityksen transkriptio:

KARJALA RUOTSIN VALLAN ALLA Mustat tekstit muistiinpanoille. Siniset tekstit lisätiedoille.

Syntyi luterilainen kirkko. USKONPUHDISTUS Saksasta lähti liikkeelle 1500-luvun alussa Martin Lutherin aloittama uskonpuhdistus. Syntyi luterilainen kirkko. Martin Luther naulaamassa teesejään eli väitteitään katolisen kirkon epäkohdista Wittenbergin kirkon oveen.

Ruotsiin se levisi 1520-luvulla. Kuningas Kustaa Vaasa otti valtiopäivillä haltuunsa uskonnollisen elämän. Valtio takavarikoi kirkon omaisuuden. Luterilaiseen kirkkoon kuulumisesti tuli pakollista alamaisille.

Koska läntinen Suomi oli osa Ruotsin valtakuntaa, uskonpuhdistus levisi myös Suomeen.

Suomessa uskonpuhdistusta johti Mikael Agricola. Lutherin tavoin Agricola halusi, että evankeliumia on julistettava kansan omalla kielellä. Hänestä tuli Suomen kirjakielen perustaja. Ensimmäinen teos ABC-kiria, sittemmin rukouskirja ja Uusi Testamentti suomeksi.

ISÄ MEIDÄN RUKOUS AGRICOLAN SUOMENTAMANA Ise meiden Ise meiden / ioca olet taiuasa. Pyhetty olkon sinun nimmes. Lehestulkon sinun waldacunnas. Olcon sinun tactos nijn maasa quin on taiuassa. Anna miele tenepeiuen / meiden iocapeiuenen leipen. Ja anna meiden syndinne andexi / ninninquin me meiden welgolisten anname. Ja ele iodhatta meite kiusauxen. Mutta päste meite pahasta. Sille ette sinun on waldacunda / ia woima / ia cunnia ijancaikisesta ijancaikisehen Amen OTE ABC-KIRIASTA Oppe nyt wanha / ia noori / joilla ombi Sydhen toori. Jumalan keskyt / ia mielen / iotca taidhat Somen kielen. Laki / se Sielun hirmutta / mutt Cristus sen tas lodhutta. Lue sijs hyue Lapsi teste / Alcu oppi ilman este. Nijte muista Elemes aina / nin Jesus sinun Armons laina

Venäjä luovutti Stolbovan rauhassa mm. Käkisalmen läänin Ruotsille. STOLBOVAN RAUHA V.1617 Venäjä luovutti Stolbovan rauhassa mm. Käkisalmen läänin Ruotsille. Kirkollisesti alue liitettiin Viipurin luterilaiseen hiippakuntaan. Luovutettu alue oli täysin ortodoksinen. Ensimmäistä kertaa luterilaiset ja ortodoksit asuivat saman valtion alueella.

Rauhansopimuksessa luvattiin ortodokseille oikeus harjoittaa uskontoaan, mutta tämä ei toteutunut käytännössä. Sodan jälkeen ortodoksien tilanne oli heikko: kirkkoja oli tuhottu, Valamo ja Konevitsa pysyivät tyhjinä koko vuosisadan, yhteydet Novgorodiin vaikeutuivat.

- Rajaseudulla asuvia toisuskoisia pidettiin epäilyttävinä ja valtakunnalle vaarallisina. - Aikakautta leimasi muutekin uskonnollinen suvaitsemattomuus. - Kuningas määräsi Viipurin luterilaisen piispan aloittamaan käännytystyöt.

Ortodoksiseen kirkkoon kuuluvien oikeuksia ryhdyttiin rajoittamaan. Mikäli ortodoksisen seurakunnan pappi kuoli, uutta pappia ei saanut kutsua Venäjältä. Jokaiseen pogostaan asetettiin luterilainen pappi ortodoksipapin rinnalle.

Ortodoksinen väestö määrättiin osallistumaan luterilaisiin jumalanpalveluksiin joka toisena sunnuntaina. Praasniekkoja ei saanut viettää. Praasniekka = oman kirkon vuosittainen temppelijuhla.

- Kaikkiin pitäjiin, joissa oli ortodoksinen kirkko, piti rakentaa myös luterilainen kirkko (vaikkei luterilaisia olisi pitäjässä asunut) ja ortodoksien piti osallistua rakentamiseen.

Tukholmaan perustettiin jopa slaavilaisia eli kyrillisiä kirjaimia käyttävä kirjapaino. Mm. Lutherin vähää katekismusta painettiin venäjäksi sekä suomeksi käännytystyötä varten.

Niille ortodoksipapeille, jotka suostuivat opettamaan katekismusta, luvattiin mm. viljaa palkaksi. Lopulta ortodoksipapit velvoitettiin opettamaan luterilaista uskoa.

Ortodoksit pitivät yhteyttä Novgorodiin mm. kauppiaiden kautta. Luterilainen käännytystyö ei tuottanut tulosta. Painostus ja ankara verotus sai karjalaisia muuttamaan Venäjälle.

- Kun sota syttyi, ortodoksit asettuivat Venäjän puolelle ja mm - Kun sota syttyi, ortodoksit asettuivat Venäjän puolelle ja mm. surmasivat luterilaisia pappeja. - Sota muuttui uskonsodaksi ja monet pakenivat Venäjälle. - Arvioilta 30 000 karjalaista muutti pois. Se tarkoittaa noin 2/3 Käkisalmen läänin asukkaista.

”Työ oletta ilman valgie, ei voi peitiätšie linna goralla šeizatettu ”Työ oletta ilman valgie, ei voi peitiätšie linna goralla šeizatettu. Ei go viritetä tuohusta, i kattien alla panna a ylähäkši, i ana palav kaikkien-täh, ket ollah talošša. ” Matt. 5:13-14. ” Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä kätkössä, jos se on ylhäällä vuorella. Eikä lamppua, kun se sytytetään, panna vakan alle, vaan lampunjalkaan. Siitä sen valo loistaa kaikille huoneessa oleville.” Matt. 5:13-14. Suurin osa siirtyi Moskovan länsipuolelle Tveriin. Sinne muodostui ”Tverin Karjala”. Tyhjiksi jääneille tiloille muutti savolaisia, näin Karjala luterilaistui. Tverissä asuu edelleen sinne muuttaneiden karjalaisten jälkipolvia. Heidän kielensä ja kulttuurinsa on karjalainen, uskonnoltaan he ovat ortodokseja. Väkimääräarviot vaihtelevat 20 000-100 000 välillä. Ote Raamatusta eräällä tverinkarjalan murteella: