1. vastausteksti: Palaute

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Puhetaito * Puhetaidosta on hyötyä kaikissa niissä tilanteissa, joissa haluat vaikuttaa toisiin ihmisiin. -Kukaan vaikuttamisammatissa toimiva.
Advertisements

Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Ruoka eri uskonnoissa JUUTALAISUUS
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
Modernismi ja 1800-luvun vaihteessa ensimmäisestä maailmansodasta jääneen epävarmuuden vuoksi alettiin etsiä uusia sanoja, muotoja ja kuvia maailmasta.
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
Kuvakäsikirjoitus.
Preppaus ENA 4.
NALLE PUH.
Kuka määrää, Sinä tai pomo?.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Kommentti ÄI1.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että itkettää...soita minulle. En lupaa, että saan sinut nauramaan, mutta voin itkeä kanssasi.
A4. Argumentointi ja retoriikka
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Ruokatavat Ruokatavat ovat todella tärkeitä järjestyksen ja puhtauden ylläpitämiseksi .
PILKKU.
Klubin arvojen määrittelyprosessi. Arvoprosessi Klubin tulee selvittää itselleen miksi arvot ovat tärkeitä. Arvoja ei kannata pohtia vain siksi, että.
1 Lääkäripäivät P Tutkijakoulutus, Torstai Väitöskirja projektina Päivi Rautava Turun terveystoimi, erikoissairaanhoito Turun yliopisto,
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
ARGUMENTOINTI =toimintaa, jolla kuulija tai lukija pyritään saamaan jonkin asian puolelle tai sitä vastaan.
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
Tapahtukoon sinun tahtosi
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
Ohjeita esityksen pitämiseen
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tekstien moniäänisyys
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Otsikkoesseen kirjoitusprosessi. Prosessin työvaiheet 1. Aineistoon ja tehtävänantoihin tutustuminen 2. Valitun tehtävän avaaminen 3. IDEOINTI 4. Näkökulmien.
Ä I 4- KURSSI : KERTAUSTA A RGUMENTAATIO Argumentaatioanalyysissä otetaan huomioon tekstin kirjoittajan teesi eli väite argumentit eli perustelut.
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
RAKENNE TARKOITUKSEN MUKAAN! Asiatekstin tyypillisiä rakennemalleja 1 Sari Toivakka.
Etiikka Hyvän ja oikean jäljillä.  S. 42  Onko olemassa jotain,mitä ei saa tehdä koskaan?  Älä tapa, vai saako tappaa? Jos henkeäsi uhataan tai rakkaasi.
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
AINEISTON KÄYTTÄMINEN
9lk kirja-analyysi.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
LÄHTEIDEN KÄYTTÖ.
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
Tekstitaidon ylioppilaskoe
Työelämän tekstejä sähköposti.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
AI8 Argumentatiiviset tekstit
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Vaikuttavan tekstin erittelyä = argumentaatioanalyysi
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
’POHTIVA KIRJOITELMA’
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Aineistosta kirjoittaminen
Tekstitaitovastauksen kertausta
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
Esityksen transkriptio:

1. vastausteksti: Palaute Tero Kartastenpään kolumni Tapat mitä syöt (Trendi 12/2011)

Vastauksen rakenne Aloita esittelemällä pohjatekstin kirjoittaja ja tekstilaji (Tero Kartastenpää, Trendi 12/2011, kolumni) PIDÄ HUOLI, ETTÄ KIRJOITAT TIEDOT OIKEIN! Esittele tekstin teesi: Mitä kirjoittaja haluaa sanoa, mitä mieltä hän on aiheesta? (Pelkkä aiheen nimeäminen ei riitä, kun on kyse mielipidetekstistä.)

Vastauksen rakenne Erittele argumentointitapoja, joilla kirjoittaja perustelee teesiään! Rakenna argumenttien yhteys teesiin ja tekstin sanomaan läpi vastaustekstisi! Vastauksesi tulee olla eheä, itsenäinen teksti, ei luettelo piirteistä, joita tehtävänannossa mainitaan. Selosta aineiston sisältöä vastauksessasi. Tee suoria ja epäsuoria lainauksia. Pidä suorat lainaukset kuitenkin lyhyinä.

Vastauksen rakenne Lopetukset olivat yleisesti ottaen hallussa! Voit hyvin kerrata vielä pohjatekstin teesin/sanoman viimeisessä tekstikappaleessa sekä heittää arvion kirjoittajan argumentaation onnistumisesta.

Oikeita vastauksia Kolumnin teesi: Jokaiselle tekisi hyvää hieman pohtia ruuan alkuperää. Esimerkiksi lihan hankkiminen ja tappaminen omin käsin selkeyttää näkemystä omista ruokavalinnoista. Lihansyönti ei ole puhtaasti väärin, jos on tietoinen lihan alkuperästä ja kunnioittaa eläintä. Siksi itse nälkään pyydetty liha on eettisesti parempi vaihtoehto kuin silmätön lihajaloste.

Argumentteja Kirjoittaja vetoaa omaan kokemukseen: kalan tappaminen omin käsin selkeytti hänen ajatustaan lihan alkuperän kunnioittamisesta ja ruokavalinnoista. Kirjoittaja vetoaa arvoihin: Ihmisen tulisi kunnioittaa eläintä ja sen elämää. Ihmiset sokeutuvat eläinten kärsimykselle ”silmättömän ruuan” edessä. Ihmisten tulisi kiinnittää enemmän huomiota ravintoonsa.

Argumentteja Kirjoittaja vetoaa moraaliin: Tappaminen on aina väärin. Periaatteessa kaikki elämä on arvokasta, mutta eläinten arvoa voi mitata niiden älykkyyden tasolla. Tappaminen on kuitenkin sallittua, jos ihminen syö tappamansa eläimen nälkäänsä. Kirjoittaja vetoaa tarpeisiin: Ihminen voi tappaa ja syödä lihaa nälkäänsä. Niin luontokin toimii.

Argumentteja Kirjoittaja vetoaa haittaan: Lihajalostus kuluttaa luonnonvaroja ja pilaa luontoa. Kirjoittaja vetoaa tunteisiin: Sananvalinnat ovat hyvin huomiota ja tunteita herättäviä ja ne syyllistävät ihmisen raakaa toimintaa: ”surmatyö”, ”teurastin”, ”raadoilla”, ”viattoman järvenasukin”, ”kauhusta”.  Särjen tappaminen vastaa ihmisen tappamista. Se on raakalaismaista ja lopettaa viattoman, perheellisen eläimen hengen. Kirjoittaja haluaa saada lukijan ajattelemaan eläintä vertaisenaan luontokappaleena.

Argumentteja Kirjoittaja vetoaa tunteisiin: Eläimet inhimillistetään (särjen kuolema ja suku, sian ihmisenkaltaisuus), jolloin niiden tappaminen saa suuremmat mittasuhteet. Kirjoittaja vetoaa tunteisiin: Metaforinen ilmaus lihateollisuuden tappajajoukosta kuvaa ihmisen raakalaismaisuutta lihajalostuksessa. Tämä korostaa eläimen elämän arvottomuutta.  Kirjoittaja ravistelee lukijaa pohtimaan ruokansa alkuperää.

Argumentteja Kirjoittaja vetoaa yleisyyteen, yleistää: Hän samaistaa itsensä muihin länsimaalaisiin ja samalla syyllistää lukijaa hänen valinnoistaan: ”Ihmismielemme liikkuvat yhteisissä aalloissa, ja minä kuljen ajatteluvirrassa suuren massan mukana. Olen onnekas länsimaalaissurkimus - - ”.  Syyllistävällä yleistyksellä kirjoittaja herättelee lukijaa pohtimaan omia valintojaan.

Vastanäkemyksen huomioiminen, myönnytys Kirjoittaja ottaa myös vastanäkemyksen huomioon ja antaa tälle myönnytyksen: ”Miksi minun pitää esittää itselleni tällaista ärsyttävän vastuullista luontoihmistä?” ”Olen kuolemantapauksen jälkeen ostanut tiskistä jopa kampelaa - -.”

Retorisia keinoja Kirjoittaja käyttää tekstissään erilaisia retorisia tyylikeinoja, joilla hän vahvistaa sanomaansa ja tekee tekstistään huomiota herättävän. Näitä ovat mm. Sanonnat ja kielellä leikittely: Tapat mitä syöt, Tekisin pahaa kärpäsellekin Vastakkainasettelu ja vertailu: kirjoittaja vertailee eläimiä niiden älykkyyden perusteella. Vastakkainasettelu: omatunto vastaan nälkä, välittäminen vastaan välinpitämättömyys, omin käsin tapettu kala vastaan teollisuuden tappajajoukko

Lainaamisesta Lainaus ei yksinään voi olla virke. Laita suoran lainauksen yhteyteen aina johtolause: Kartastenpää toteaa: ” Tapahtuma on kovin arkinen, mutta minua särki jäi jäytämään - - .” Jos lainaat vain osan virkkeestä, merkitse puuttuva osa kahdella ajatusviivalla ( - -). Älä ota kahden virkkeen pituista suoraa lainausta (LIIAN PITKÄ!), katko lainaus mieluummin osiin.

Lainaamisesta Jos lainauksessasi on virkkeenloppuinen piste, älä merkitse sitä lainaukseen, jos OMA VIRKKEESI JATKUU: ”Ajattelen myös, ettei kaikkien eliöiden kipu ole samanarvoista”, Kartastenpää tunnustaa. ”Sian kipu on arvokkaampaa kuin - - lehmän, lehmän arvokkaampaa kuin - - kanan. - - [V]apaana eläviä kaloja voi napsia huolettomimmin”, kirjoittaja listaa.