Analyysissä huomioitavaa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Kirjasto ja kirjastonhoitaja kirjallisuus- instituutiossa Informaatiotutkimuksen päivät 1. – Pirjo Tuomi.
”Ikäjohtaminen” JHL-amk-verkoston yhteishanke Tapaaminen JHL:ssa Keskustelussa esille nostettuja näkökulmia
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Nykytaide -Mitä se on?.
Fahrenheit 9/11.  Paljastustarina tapahtumista Yhdysvalloissa syyskuun 2001 tapahtumien jälkeen.  Käsittelee mm. Bushin suhteita Bin Ladenin sukuun.
Sisämarkkinoilla selvitään, mutta Miten käy EU:n sosiaalisen ulottuvuuden globalisaation puristuksessa?
Katso Aitolasta lisää:
Yksilö ostajana.
Kaupallisen alan kulttuuri
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Asiakkuudet luovalla alalla
Yhdyskunnan arvot, merkitykset ja estetiikka Kuinka ympäristö mielletään? Miten ympäristöä arvotetaan? Mikä on esteettinen arvo? Kevin Lynch ja ympäristön.
Verkostot ovat mahdollisuus (Kulmala)
STARTTI PAREMPAAN ELÄMÄÄN!
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
Novellin analyysin käsitteitä
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
”Jos menisin toimistoon ja se ihminen tietää mitä tarvitsen, ei ehdota mitä tekisin, se odottaa mitä kysyn” Bikva-arviointimallin soveltaminen käytännössä.
A4. Argumentointi ja retoriikka
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Nauru kritiikin keinona
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Runo tekstitaidon kokeessa
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Kuvaus – Kamera - Käy. Ideoidaan. Suunnitellaan. Käsikirjoitetaan. Kuvataan. Näytellään. Editoidaan. Esitetään. Arvioidaan.
Mikä vaikuttaa oppimiseen?
Toimitusketjun kehittämisprojekti ** poista tämä sivu ** Katso käyttö- ja täyttöohjeet erillisestä opiskelijan ohjeesta.
NEUVOTTELUUN VALMISTAUTUMINEN
Ahdistaako avoimuus? - sosiaalinen media projekti/hankeviestinnässä
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Haastatteluun valmistautuminen
Tapio Aaltonen Tuovi Haikala
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
T /5115 Software Development Project I/II Experience Exchange Session: architects Jari Vanhanen Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon laboratorio.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Historia tarkoittaa aikaa tästä hetkestä taaksepäin. Historia on tiedettä, tutkimusta menneistä tapahtumista. Lähteet kertovat menneisyydestä: Arkelogiset.
Dokumenttielokuva Cinéma vérité. Jean Rouch Les maîtres fous (1955) Jaguar (1954) Moi, un noir (1958) Chronique d'un été (1961) Chris Marker Lettre de.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Essee on maailman subjektiivista kommentoimista
Monimedian työkurssi www-teknologioiden rajoitteet Ilmari Laakkonen Huone 6535, päivystys pe 16-17
Monimedian työkurssi www-teknologioiden rajoitteet Ilmari Laakkonen.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Professional ethics in context – Institutions, images and empathy Tuukka Kivioja.
Elokuva-analyysi II Elokuvan tyyli Kerronnan luonne.
KUVIEN KESKELLÄ MEDIASTA JA VAIKUTTAVISTA KUVISTA.
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
DOKUMENTTIELOKUVA.
Mitä taide on? Sari Toivakka, Kauhavan lukio.
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Äi9 Aineistopohjainen essee
Suomen historian käännekohtia
Huumoria ja vertauskuvia
Kenttätutkimus Miia ja Milla.
Tekstikokonaisuuden analyysi
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Askeleittain opetusohjelma
Yhden tunnin soveltava valinnainen 8. lk. (AI ja HI)
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Esityksen transkriptio:

Analyysissä huomioitavaa Dokumenttielokuva Analyysissä huomioitavaa

Dokumenttielokuvan analyysi Tuotanto: Kenen laskuun ja kenen ehdoilla toimitaan? Aihe: Yleinen vai yksittäinen? Miten yksittäinen on yleistettävissä? Ääni: Hallitsevat kokonaisuutta, pääsevätkö kuvatut ihmiset esille omilla ehdoillaan? Mikä on kommentaarin rooli kokonaisuudessa? Lavastaminen: Onko haastatteluja ja tilanteita on lavastettu? Onko tämä tehty ilmeiseksi?

Tallentaminen: Kuinka itse tallentaminen tapahtumana vaikuttaa kohteeseen? Materiaali: Minkä materiaalin varassa dokumentti etenee? Arkistomateriaalin vai itse kuvatun varassa? Onko materiaali primääriaineistoa vai vain havainnollistavaa? Tyyli: Miten elokuvallisia keinoja on käytetty? Millaista optiikkaa, rajausta, kameranliikkeitä, leikkausta, ääntä (suoraa vai ei, synkronista vai ei), äänitehosteita tai musiikkia on käytetty ja miten nämä vaikuttavat kokonaisuuteen?

Estetiikka: Onko dokumentin teossa tavoiteltu esteettisiä arvoja ja kuinka tämä vaikuttaa itse asian käsittelyyn ja sen välittymiseen? Retorisuus: Millä keinoilla katsojaa pyritään vakuuttamaan? Verbaaliset, visuaaliset ja audiaaliset keinot sekä niiden yhdistelmät? Miten huumoria, ironiaa ja satiiria on käytetty sekä miten ne vaikuttavat? Tulkinta: Materiaalin valitseminen ja editoiminen kommentaarista puhumattakaan edellyttää aina tulkintaa. Miten tekijät tuovat esille omat rajoituksensa tulkitsijoina?

Kantaaottavuus: Ovatko tekijät pyrkineet tekemään moraalisen kannanoton vai vain tuomaan esille asioita? Ideologisuus: Millaisia arvoja ja asenteita koskien esimerkiksi kansojen, kulttuurien ja etnisten ryhmien välisiä suhteita, sosiaali- ja ikäluokkia tai sukupuolirooleja elokuva tahattomasti tai tahallisesti edustaa? Refleksiivisyys: Missä määrin itse elokuvan tekemisen ja aiheeseen perehtymisen prosessi on tuotu esille ja kuinka tämä vaikuttaa välittyvään vaikutelmaan?

Levitys: Millaisia levityskanaville elokuva on suunniteltu, millaisia yleisöjä sen voidaan odottaa tavoittavan, millaisia rajoituksia tähän liittyy Vastaanotto: Kuinka katsojien voidaan olettaa suhteuttavaa näkemänsä ennalta omaamiinsa tietoihin, käsityksiin ja tunteisiin? Konteksti: Millaiset psykologiset, sosiaaliset, historialliset, taloudelliset ja käytännölliset tekijät ohjaavat tekemistä, levittämistä ja vastaanottamista?