Hakukoneoptimointi (SEO). Sisältö 1. Mitä ovat hakukoneet? 2. Mitä hakukoneoptimointi on? 3. Hakukoneiden käyttö 4. Hakukoneystävällisten suunnittelun.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkövammaiset ja verkkosivustot Virpi Jylhä
Advertisements

6 Digitaalisen materiaalin käyttöliittymästä
ENTERPRISE SEARCH Toteutustekniikka Mikko Uusitalo Tampereen ammattikorkeakoulu.
Image Gallery JavaScriptin avulla Juha Konttinen 1.
Tietopaketti Big Datasta
@ Leena Lahtinen Helia Ohjelman perusrakenteet 1. PERÄKKÄISRAKENNE 2. VALINTARAKENNE 3. TOISTORAKENNE.
TILDA-Verkkotilastointi
Hakukoneet Kotimaiset hakukoneetPortaalit Ulkomaisia hakukoneitaMetahakukoneet.
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
Arvioitavat kohdat Nielsenin mukaan – heuristinen lista
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ KIRAVO-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Luku 5 – Tietojen hakeminen sovelluksiin
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi uutinen. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ KIRAVO-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
Sähköisen kaupan toimintaympäristö
14 websuunnitteluvinkkiä!
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Tiedonhaku Internetistä
Internetistä haku: USB portti – tiedonhaun vertailua Jouni Ojanperä TP09S
HAKUKONEOPTIMOINTI Jaakko Rautiainen. Aihealue Hakukoneiden toiminta Web-sivun optimointi.
OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT. LUOKKA JAVA ohjelma koostuu luokista LUOKKA sisältää metodeja molemmat sisältävät attribuutteja eli muuttujia.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Ajatuksia oppimisesta
Slideshare koonti Mervi Isola.
2. Vuokaaviot.
1 Elintarvikkeiden hintaseuranta –hanke 2009 (2010) Seurantaohjeet.
13. Hyvä ohjelmointitapa (osa 1)
Tiedonhaun työkalupakki - tiedonhaun tekniikka haltuun
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
TIETOA JA TAITOJA TIEDONHANKINTAAN: Marttaliitto ry:n ja Uudenmaan Marttojen toimiston henkilökunnalle.
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
Metropolian kirjasto oppimisen tukena. Häkkinen / Ylitalo-Kallio Mistä tietoa? Metropolian kirjaston kokoelmat ja www-sivut
© 2010 IBM Corporation1 Objektien käyttöoikeudet  Kaikilla sisällönhallinnan objekteilla on käyttöoikeudet. Käyttöoikeudet on jaoteltuina Lukuoikeuksiin,
Systemaattisen tiedonhankinnan perusteet
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Tässä on kokoelma kaikista 8lk:lla tekemistäni töistä.
WWW-sivuston tekeminen: n SUUUNNITTELE aina ensin:
Matkailun nettisivujen analysointi
Rinnakkaisuus Järjestelmässä, jossa voi olla useita prosesseja rinnakkain suorituksessa voi tulla tilanteita, joissa prosessien suoritusta täytyy kontrolloida.
SPORTS TRACKER Tekijä: Nybäck Teemu TU09s Tiedonhaku internetistä.
S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu Esitelmä 22 – Jussi Kangaspunta Optimointiopin seminaari - Syksy 2010 Ohjaamaton.
Heigo Anto WWW-sivuston Google-optimointi Heigo Anto
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
Verkkopalvelut Opiskelijaviestintätiimin työpaja to klo 9-12, Kuusankoski Webmaster Pia Kupiainen ja Verkkoviestintäsuunnittelija Marika Taina.
Hakukoneoptimointi (SEO)
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ
FIRMANI PAHIMMAT KILPAILIJAT
Tietoturva.
Lähipalvelukilpailu Ilmoituslaatikkoverkosto tuo arjen mahdollisuudet esille uudella tavalla, sekä toimii kehittymisen myötä infrastruktuurina yksilön,
3 Tiedonhaku Sanahakupalvelut.
Lue siitä lisää Microsoft SharePoint-uutiset
CLT132 Tehtävät (viikko 4).
Miten luon valtuuden uudistuneessa Valtuudet- käyttöliittymässä?
Esityksen transkriptio:

Hakukoneoptimointi (SEO)

Sisältö 1. Mitä ovat hakukoneet? 2. Mitä hakukoneoptimointi on? 3. Hakukoneiden käyttö 4. Hakukoneystävällisten suunnittelun perusteet 5. Linkkistruktuuri 6. Avainsanat 7. Hakunäkyvyyteen vaikuttavat tekijät 8. Linkitysten rakentaminen 9. Tulevaisuus 10. Google-pommi 11. Yhteenveto

Mitä ovat hakukoneet? Hakukoneet ovat Internet-pohjaisia ohjelmia, joilla on neljä oleellista tehtävää: 1. Uusien sivustojen etsiminen ja läpikäynti. (Crawling) 2. Näiden tietojen indeksoiminen. (Indexing) 3. Tietojen asiankuuluvuuksien ja sijoitusten laskeminen. 4. Tulosten näyttäminen. Tunnettuja hakukoneita ovat mm. Google, Yahoo, Bing, Altavista ja Ask.com, joista ylivoimaisesti suosituin on Google.

Keskustelutehtävä Mitä hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimoinnin ideana on tehdä nettisivuista sekä ihmisille että hakukoneille ystävällisempiä. Hakukoneoptimoinnilla pyritään parantamaan sivuston näkyvyyttä nostamalla sen sijoitusta orgaanisissa hakutuloksissa. Hakukoneoptimoinnissa on tärkeää tehdä sivusto ensisijaisesti ihmisille. Useat hakukoneet rankaisevat vain hakuroboteille optimoituja sivuja hakutuloksissa.

Mitä hakukoneoptimointi on? Hakukoneiden käyttäytyminen kehittyy koko ajan, minkä takia hakukoneoptimointi monipuolistuu ja muuttuu koko ajan. Hakukoneoptimoinnin tulosten seuranta on hidasta, sillä muutokset sijoituksissa tulevat näkyviin vasta kuukausien päästä. Huonosti optimoidut sivut laskevat yritysten näkyvyyttä Internetissä huomattavasti, jonka seurauksena liikevaihto saattaa pysyä liian pienenä suhteessa tarjottuun palveluun.

Mitä hakukoneoptimointi on?

Hakukoneiden käyttö Ihmisten käyttäytyminen hakukoneiden parissa on vuosien saatossa kehittynyt, mutta kaava on pysynyt silti melko samanlaisena. 1.) Tiedon tarve 2.) Hakusanan mietintä 3.)Haun suorittaminen 4.)Tulosten selailu 5.) Hakutuloksen klikkaus 6.) Ratkaisun etsiminen 7.) Mikäli tulokseen ei olla tyytyväisiä, palataan hakutuloksiin 8.)Uusi haku, uusilla hakusanoilla

Hakukoneystävällisen suunnittelun perusteet Hakukoneilla on omat rajoituksensa, miten hyvin ne pystyvät käymään läpi sivustoja. Hakukoneet eivät pysty käyttämään minkäänlaisia lomakkeita. Hakukoneet eivät pysty käsittelemään suoraan esimerkiksi kuvien sisältöjä. Tähän voidaan kuitenkin vaikuttaa kahdella eri tavalla:  1.) Hyväksi käyttämällä alt-tageja, voidaan kuvailla hakuroboteille, mitä kuvissa tapahtuu.  2.) Kuvat näytetään käyttäjille tekstin korvaajina käyttämällä css-tyylitiedostoja.

Hakukoneystävällisen suunnittelun perusteet Hakukoneet eivät myöskään pysty tulkitsemaan Flashia tai Java plugineita. Tämän takia on suositeltavaa toistaa näiden komponenttien sisältö sivuilla myös tekstinä.

Linkkistruktuuri Hakukoneiden hämähäkit (crawlerit / spiderit) pystyvät tutkimaan sivuston sivuista vain niitä, joihin on linkit.

Linkkistruktuuri Syitä, miksei hakukoneet löydä sivua: 1.) Linkit ovat javascriptin / flashin sisällä. 2.) Robot.txt estää pääsyn sivuille. 3.) Linkissä on No-Follow –tagi, joka kertoo hakukoneelle olla seuraamatta linkkiä. 4.) Linkit ovat saatavilla vain hakupalkin kautta. 5.) Linkkejä on liikaa sivulla. Hakukoneet pyrkivät seuraamaan vain noin 100 eri linkkiä jokaista sivua kohden.

Avainsanat Hakukoneoptimoinnissa on tärkeää osata käyttää oikeita avainsanoja, oikeassa paikassa ja oikealla tavalla. Tietyillä hakusanoilla ei pienemmillä nettisivuilla ole potentiaalia kilpailla isoja nettisivuja vastaan. Avainsanojen tulisi olla mahdollisimman kuvaavia ja oleellisia sivun sisällön kannalta.

Avainsanat On tärkeää kiinnittää huomiota ja tutkia minkälaiset avainsanat tulisi ottaa kullekin sivulle käyttöön. Avainsanoja valitessa tulisi myös tutkia niiden hakumääriä kuukausitasolla.

Avainsanat Tärkeintä avainsanaa tulisi käyttää: Title-tagissa Header-tagissa Sivun tekstissä useampaan kertaan. Sivun URL:issa.URL:issa Meta descriptionissa, vaikka se ei suoranaisesti vaikuta sijoituksiin.

Avainsanat

Hakunäkyvyyteen vaikuttavat tekijät Title Titlen tulisi kuvata mahdollisimman hyvin sivun sisältöä. Tärkeimmät avainsanat tulisi sijoittaa titlen alkupäähän, koska painokerroin on siellä isompi. Titlen pituus voi olla maksimissaan 70 merkkiä. Titlen tulisi olla myös käyttäjäystävällinen, eli sen merkitys tulisi olla helposti ymmärrettävä myös ihmisille. Titlen tulisi olla yksikäsitteinen jokaisella sivulla.

Hakunäkyvyyteen vaikuttavat tekijät Meta description Meta description ei suoranaisesti vaikuta sivuston sijoitukseen hakutuloksissa. Meta Description on kuitenkin tärkeä mainoslause, jonka avulla käyttäjät yritetään saamaan valitsemaan oma sivu ennen muita hakutuloksia. Meta descriptionin tulisi olla yksikäsitteinen jokaisella sivulla.

Hakunäkyvyyteen vaikuttavat tekijät Osoitteen rakenne On tärkeää, että osoite on ihmiselle ymmärrettävä ja helppolukuinen. Lyhyempi on parempi. Avainsanojen käyttäminen on tärkeää. Käytä kuvaavia oikeita sanoja, sarjanumeroiden ja koodien sijaan. Sanat tulisi erottaa toisistaan ”-”-merkillä, sillä sen jokainen hakukone ymmärtää.

Hakunäkyvyyteen vaikuttavat tekijät Canonical-tag Mikäli sivustolla on usealla sivulla samaa sisältöä, kilpailee sivusto itsensä kanssa hakutuloksissa. Canonical-tagin avulla pystyt kertomaan hakukoneille, että kyseisellä sivulla oleva sisältö on samankaltainen toisen sivun kanssa.

Hakunäkyvyyteen vaikuttavat tekijät Sivukartat Hakukoneille tulisi tarjota apua, kuinka ne pystyvät käymään sivustoa läpi helposti, vaivattomasti ja loogisesti. XML on laajasti hyväksytty formaatti sivukartoille. Sivukartat voidaan toteuttaa myös Txt- tiedostona, sekä RSS:nä

Hakunäkyvyyteen vaikuttavat tekijät H-tagit Hakunäkyvyyteen vaikuttaa vahvasti H-tagien käyttäminen. Jokaisen sivun tärkein avainsana tulisi sijaita H1- tagissa. H2 ja H3-tageissa tulisi käyttää sivua tukevia avainsanoja.

Linkitysten rakentaminen Hakutuloksiin vaikuttaa vahvasti linkit. Sivut, joihin on linkattu useilta muilta sivustoilta, sijoittuvat korkeammalle hakutuloksissa. Sivustojen luotettavuus vaikuttaa myös linkkien voimaan. Nykyään myös sosiaalisesta mediasta tulevat linkitykset ovat saaneet suurempaa painoarvoa.

Tulevaisuus Google on ilmoittanut aikovansa rankaista hakutuloksissa ”ylioptimoituja” sivustoja. Tämä ei tapa hakukoneoptimointiteollisuutta, mutta se tulee tekemään työstä paljon monimutkaisempaa ja vaikeampaa.

Yhteenveto Hakukoneoptimoinnilla pystytään nostamaan sivuston näkyvyyttä orgaanisissa hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi koostuu monesta pienestä osa-alueesta, joiden yhteisvaikutuksesta sijoitus nousee. Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä. Hakukoneoptimointi tulee koko ajan kehittymään käsi kädessä hakukoneiden kehityksen kanssa. Hakukoneoptimoinnilla on mahdollisuus saada erittäin suuria muutoksia yrityksen liikevaihtoon ihan pienillä muutoksilla.