Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ"— Esityksen transkriptio:

1 TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ
KIRAVO-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra

2 Sisällöt Internet-tiedonhaun ja -tiedon luonteesta
Internet-tiedonlähteiden arviointi Kuinka hakukoneet toimivat? Miten hakutulokset muodostuvat? Googlen edistynyt käyttö Vaihtoehtoisia hakukoneita Mikä ihmeen syvä verkko?

3 Internet-tiedonhaun ja -tiedon luonteesta

4 Internet-tiedon olemus
Sisältää hyvin monenlaista tietoa mm. kaupallista, tieteellistä ja yhteiskunnallista tietoa Tietoa mielipiteistä ja trendeistä Ajankohtaisempaa tietoa saa paremmin kuin painetusta Julkista, suojattua ja yksityistä tietoa Paljon materiaalia englanninkielisiltä alueilta, vähemmän Suomesta Verkkotiedon luotettavuus ja sensuuri

5 Internet-tiedonhaun keveys
Googlaamisen helppous Arkipäiväinen tiedonhaun mekaanisuus Vähimmän vaivan periaate Omia hakutaitoja ei pysähdytä miettimään Hakukoneiden mekanismeja ei tunneta

6 Internet-tiedonlähteiden arviointi

7 Internet-tiedonlähteiden arviointi
Tekijän asiantuntemus Onko sivun tekijä mainittu? Onko tekijän yhteystiedot mainittu? Annetaanko tekijän pätevyydestä tietoja sivustolla? Mikä on tekijän taustaorganisaatio tai julkaisijataho: tiedontuottajien luotettavuusjärjestys: 1. Viranomaiset ja yliopistojulkaisut 2.Uutistoimistot 3. Järjestöt 4. Yksityisten sivut 5. Keskustelupalstat 6. Huijaussivustot Millainen maine tekijän taustaorganisaatiolla on?

8 Internet-tiedonlähteiden arviointi
Tiedonlähteen tarkoitus ja kattavuus Mikä tarkoitus tiedon tuottamisella on ollut? Kenelle sivu on suunnattu? Onko mielipiteet, mainonta ja faktat eroteltu toisistaan? Onko tiedonlähde kattava esitys aiheesta?

9 Internet-tiedonlähteiden arviointi
Tiedon oikeellisuus Onko sivulla oleva tieto paikkansa pitävää, luotettavaa ja virheetöntä? Perustellaanko sivulla olevat väitteet? Onko sivustolla lähdeluetteloa? Onko lähteet mainittu? Onko sivusto virheetön kielellisesti? Löytyykö vastaavaa tietoa muista lähteistä?

10 Internet-tiedonlähteiden arviointi
Ajantasaisuus Milloin tiedonlähde on julkaistu internetissä? Päivitetäänkö sivustoa säännöllisesti? Toimivatko linkit?

11 Kuinka hakukoneet toimivat?

12 Kirjoitat blogikirjoituksen tai lisäät sisältöä verkkosivuillesi.
Verkkoa haravoivat Googlen botit ”ottavat haaviinsa” kirjoituksesi. Googlen botit seuraavat linkkejä. Jos sivullesi ei ole linkkejä, sivuasi ei haravoida säännöllisesti. Sivu indeksoidaan. Hakiessasi tietoa Googlella, et hae tietoa koko verkosta vaan Googlen välimuistissa olevasta sisällöstä. Tiedonhaku Googlella. Google ehdottaa avainsanoja kirjoittaessasi hakutermejä. Hakutulos luodaan.

13 Hakutulokseen sovelletaan Googlen omia suodatuksia.
Google tuo hakutulokseen verkkosivuja, joissa on aiemmin vierailtu. Google lisää hakutulosten joukkoon viitteitä uutisista, tuotteista, videoista, kirjoista ym., mikä voi olla relevanttia tiedonhakijalle. Google voi painottaa trendikkäitä hakutuloksia. Googlen lähipiirihaku lisää oman verkostosi suosittelemaa sisältöä hakutulokseen. Voit estää tämän poistamalla verkkohistorian käytöstä.

14 Miten hakutulokset muodostuvat?

15 Verkkosivujen ranking-järjestys hakutuloksessa
Tavallisessa internet-tiedonhaussa hakukoneet seulovat internet-sivuja ja ajan myötä sivustoille kehittyy ranking-järjestys. Ranking eli sivuston nouseminen hakutuloksen kärkeen johtuu yhdeltä osaltaan sivuston linkityksen paljoudesta. Tästä syystä Wikipedia nousee hauissa yleensä kärkeen. Hakutulosten ranking on melko staattinen ja se saattaa muuttua aika ajoittain. Perinteiset hakukoneet eivät toimintaperiaatteensa takia pysty luotaamaan sitä, mitä on juuri nyt julkaistu internetissä. Reaaliaikaisen aineiston hakukoneet on tehty sitä varten, että ne luotaavat sitä sisältöä, mihin perinteiset hakukoneet eivät yllä.

16 Hakukoneoptimointi Hakukoneoptimoinnilla(search engine optimization, SEO) nostetaan tietyn verkkosivun sijoittumista hakutuloslistassa.  Hakukoneoptimointi tehdään yleensä tutkimalla, millä hakusanoilla tietty sivusto halutaan löydettävän sekä parantamalla sivuston otsikointia ja lisäämällä väliotsikoita ja meta-kuvauksia. Myös sivustolle linkkaamista pyritään kehittämään, koska runsas linkitys nostaa sivustoa Googlen ”silmissä”.

17 Hakukoneoptimointi Verkkosivuston teksti kannattaa kirjoittaa yleisimmin käytettyä termiä viljellen, mutta käyttäen myös vastaavia sanoja. Termejä voi analysoida mm. Google trendsin avulla

18 Googlen edistynyt käyttö

19 Googlea edistyneesti Tarkennettu haku Googlen aikarajaukset
Google Instant Googlen kirjahaku

20 Vaihtoehtoisia hakukoneita

21 Vaihtoehtoja Googlelle
Metahakukoneet: hakee samaan aikaa monien eri hakukoneiden avulla Semanttiset hakukoneet Klusteroivat hakukoneet: luo erilaisia kategorioita, joista voit kaventaa tai laventaa hakutulosta Reaaliaikaisen verkon hakukoneet Visuaaliset hakukoneet esittävät hakutulokset visuaalisessa muodossa

22 Vaihtoehtoja Googlelle
Sosiaalisten yhteisöjen sisäinen haku Kuva- ja videohaku Mobiilihaku mm. lisätyn todellisuuden haku

23 Mikä ihmeen syvä verkko?

24 Syvä verkko Mikään hakukone ei pysty löytämään kaikkea, mitä verkossa on. Googlen kaltaisten hakukoneiden perushaku ei pääse luotaamaan aineistoa, joka sijaitsee esim. salasanan takana olevan tietokannan uumenissa tai organisaation sisäverkossa tai tilastotietokannassa tai kirjastojärjestelmässä. Tällaista aineistoa varten on olemassa ns. syvän verkon hakukoneet esim. Complete Planet, Yippy, Scirus ja Intute


Lataa ppt "TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google