Kauppakatu 7 I 87100 KAJAANI I www.intotalo.com 26.9.2006Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
Advertisements

Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
FC Honka Uudet nappulavalmentajat syksy © FC Honka ry 2 Date/Title/Author Seura • Kaikille halukkaille halutaan luoda mahdollisuus harrastaa jalkapalloa.
Opitaan ja työskennellään yhdessä
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Yksilön yhteiskuntavastuusta C:\A2009\BM\Yht © YksilöYhteiskunta Yksilön.
10 vinkkiä voimaantumiseen
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
Ehkäisevän päihdetyön verkoston strategia
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Viestintää ja tiedonhallintaa helposti ja tehokkaasti Olli Aro Kehittämiskonsultti – Business Development Consultant.
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Ajatuksia oppimisesta
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
Liikuntakasvatus / NU – 2010 JN. Harjoituksen rakenne lapsilla 1. Huomioi lapsi - keskustelutuokio - aloitusrutiinit - turvallisuuden tunne.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
Tiedonhankinnan opetus ja sosiaaliset mediat: Kirjastojen tulevaisuuspäivä – Kajaani Miksi ja miten kirjaston tarjoaman opetuksen on muututtava?
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
KULTTUURIYMPÄRISTÖN PALASISTA KOKONAISUUDEKSI Maakuntamuseoiden teemapäivät Jyväskylä 20. – MUSEOVIRASTO Elisa El Harouny
Kysely OSAKOn Going Abroad -päivien yhteydessä Bastian Fähnrich, : N = 35 opiskelijaa (Oulainen 2007: N = 66 opiskelijaa (Oulainen) + 29 (Oulu)
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Eija Leppäjärvi - Kajaani YHTEISÖLLISYYS TOIMINTATAPANA KYLÄTOIMINNASSA TAATUSTI TURVASSA – huolehtiva kyläyhteisö.
Seurakuntaopisto.fi Moninaisuus-Oivallus-Dialogi Kulttuurisensitiivistä työskentelyä? Annu K-F Presentaation nimi, esittelijän nimi,
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
MOTIVAATIO.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
Yrittäjyyskasvatusta yläkoululaisille Kolme 9. -luokkalaisille suunnattua yrittäjyyskasvatus tuntia.
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Kohtaamisia pelimaailmassa
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Yksilön lyhyt historia
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
VALMENTAMISEN ETIIKKA
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Pedagogiset aineopinnot lv
9. Oppimisen psykologinen perusta
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Liikunnan Perusopinnot
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Liikunnan Perusopinnot
Esityksen transkriptio:

Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen Yrittäjyyden valmennuskeskus Intotalo

Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo2© Makke Leppänen 2004 Opinnäytetyö Nenän kaivelua vai jotain ihan muuta???

Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo3© Makke Leppänen 2004 ”Empiirinen tutkimus”- opiskelijoiden lausahduksia, mitä opinnäytetyö on Positiivista: –vapaus, järki, tunne, itsenäisyys, kypsyys, vastuu, haaste, ajattelu Negatiivista: –pakkopullaa, tylsä, paljon kirjoittamista, paljon aikaa, sivuja, kuiva

Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo4© Makke Leppänen 2004 Opinnäytetyön valmentamisen teesit I Suurin haaste on saada opiskelijat ajattelemaan Opiskelijat mieluummin ajautuvat uoman mukana kuin ajattelevat itse. Valmentajan tehtävänä on laajentaa yksilöiden ajattelua ja kasvattaa opiskelijoista omaan ajatteluun kykeneviä pohdiskelijoita. II ”Turvallisen” oppimisyhteisön rakentaminen Valmentajan haasteena on rakentaa sellainen oppimisen kulttuuri, jossa saa turvallisesti oppia ilman pelkoa haavoittumisesta. Oppimisyhteisössä on tärkeää saada ihmiset antamaan toisilleen tilaa ja kannustusta.

Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo5© Makke Leppänen 2004 III Valmentajan täytyy johtaa dialogia Yhteisön ja yksilön oppiminen ja oivallus syntyvät parhaiten avoimessa vuorovaikutuksessa. Dialogi on yhdessä ajattelua. Valmentajan tulee toimia dialogin johtajana. Haasteena on johdattaa opiskelija kysymysten kautta kohti määräsatamaa. IV Päämääränä tulee olla ymmärryksen synnyttäminen Tieto on lähtökohta ja työkalu, mutta päämääränä pitää olla ymmärrys. Yksilön ja oppimisyhteisön haasteena on synnyttää uutta tietoa ymmärryksen kautta. Uusi tieto syntyy vain ymmärryksen kautta vanhasta tiedosta.

Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo6© Makke Leppänen 2004 V Valmentajan tehtävänä on luoda innostuksen hehku Oppiminen vaatii yksilön ajattelun ja tekemisen lisäksi tunnetta. Innostunut yksilö oppii tehokkaammin kuin tylsistynyt. Yhteiskuntamme ei ole koskaan suvainnut, että ihminen on innostunut ja onnellinen. Miten voidaan luoda innostuksen hehkua? ”Ihminen kasvaa saadessaan palautetta”

Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo7© Makke Leppänen Asiantuntijuus - syntyy kokemuksesta ja kirjatiedosta - voi hyödyntää verkostoa apuna 2.Asenne - halu tehdä asiat hyvin, yrittäjämäisyys 3.Ajattelu - systeemiäly, kokonaisuuden hahmottaminen - asioiden linkitys toisiinsa 4.Aika - suunnitellaan kokonaisuus hyvissä ajoin - jää aikaa pikkuasioiden hiomiselle 5.Ainutlaatuisuus - jokainen prosessi on ainutlaatuinen - tunnemuistot Valmentamisen laadun 5 A