JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos 6.10.2004 Jaana Markkanen Tiedonhankintaidot ITKC41.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - Y LIOPISTOT FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – kirjastojen tarjontaa yrittäjille.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
Internet-tiedonhaussa tarvitaan  Hakukone tai tietokanta  Hakusanoja tai asiasanoja  Hakulause.
Uusi JYKDOK Hannu Markkanen, informaatikko Jyväskylän yliopiston kirjasto AMK-kirjastojen Finna-päivä
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Internetistä haku: USB portti – tiedonhaun vertailua Jouni Ojanperä TP09S
Tiedonhaku opiskelun osana Virpi Palmgren. Teekkarin tiedontarve Kurssikirjat –mitä kannattaa ostaa –lainattavat kappaleet –lukusalikappaleet –opintomonisteet.
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
Tiedonhankintaprosessin portaat
Etsi ja kysele – löydä tiedon lähteet!
Tiedonhaun työkalupakki - tiedonhaun tekniikka haltuun
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt Aiheen ja tiedonlähteen valinta Haku- ja asiasanat Tiedonhaun perustekniikka Kirjastoverkon palvelut.
TIETOA JA TAITOJA TIEDONHANKINTAAN: Marttaliitto ry:n ja Uudenmaan Marttojen toimiston henkilökunnalle.
OPAC vai WWW Miten elektroniset kausijulkaisut löytyvät? Kausijulkaisupäivä
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – kirjastojen tarjontaa yrittäjille.
Ongelmaperustainen oppiminen
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Metropolian kirjasto oppimisen tukena. Häkkinen / Ylitalo-Kallio Mistä tietoa? Metropolian kirjaston kokoelmat ja www-sivut
Tiedonhaku Tiedonhankinta Tiedonhallinta Äidinkielen opetus 2.0.
Systemaattisen tiedonhankinnan perusteet
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kirjaston perustehtävän toteuttaminen tukee etäopiskelijan tarpeita Kirjastolaitoksen tehtävänä on: –taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus saada tietoonsa.
TIETOA JA TIEDONHANKINTAA YRITYSTOIMINTASI TUEKSI: Tehoa tiedonhankintaan ja kirjastojen palveluita yrittäjille.
ARTIKKELI- JA LEHTITIETOKANNAT. Sisällöt artikkeliviitetietokannat Arto ja Aleksi Elektroniset lehdet ePress, PressDisplay, Suoma ja Googlen lehdet.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Ops 2016 ja arviointi.
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Tiedonhaku Kirjastot ja kirjat 4. (toiminta) 4 ● Valitun kirjaston verkkopalvelusta tulostetaan eri teosten viitetietoja ● Opiskelijoille jaetaan ryhmittäin.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Tiedonhankinnan perusteet
Kirjaston tiedonhaku - yläkoulu
Ainetyöryhmien työn aloitus
Kieli itseilmaisun välineenä
Tervetuloa! OPS 2016.
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opetussuunnitelmassa 2016
Urkund - plagiaatintunnistusjärjestelmä Jyväskylän yliopistossa
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Pelit opetuksen tukena
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Kirjastoreitti Oulussa
Kirjastoreitti Koulu & Kirjasto
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Kirjasampo – kirjallisuuden tiedonhaku
Kirjaston tiedonhaku – yläkoulu ja lukio
Makupalat.fi: Miksi linkkihakemistoja taas tarvitaan?
Esityksen transkriptio:

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos Jaana Markkanen Tiedonhankintaidot ITKC41

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos Jaana Markkanen Tiedonhausta yleensä Tarvitaan tiedon hakemiseen tai (tietyn) ongelman ratkaisemiseksi Useita mahdollisuuksia mistä haetaan Tiedonhakutapauksesta riippuen vaatii tiedonhakijalta suunnitelmallisuutta, kärsivällisyyttä ja tiedon prosessointia Onnistuu usein vaivattomasti ja toisinaan merkityksellisen tiedon löytäminen vaatii paljon työtä Omatoimisuus tärkeää, ei ole olemassa valmista ‘kaavaa’ Tiedon raaka-aineet on hankittava itse, samoin myös tieto on muodostettava itse

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos Jaana Markkanen Tiedonhaku – oppiminen Tiedonhallinta-/informaatioluku-/medialukutaidot Tietotekniset taidot Tiedonhankintataidot Tiedonhaku- taidot Tiedon kriittinen arviointi ja käyttö Uuden oppiminen, tietämyksen syventäminen

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos Jaana Markkanen Miksi tietoa haetaan? Lähtökohtana tiedontarve ja sen luonne –Mitä tietoa tarvitaan? –Mihin tietoa käytetään? –Kuinka paljon tietoa tarvitaan? –Minkä tasoisena? –Missä muodossa? –Millä kielellä? Tiedonhaun tarpeet jaetaan karkeasti –Kartoittavaan, nopeaan pikahakuun sekä –Laajaan, systemaattiseen tiedonhakuun

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos Jaana Markkanen Pikahaku Arkipäiväiseen tiedonnälkään Tavoitteena suora vastaus hakukysymykseen tai muutaman sopivan dokumentin löytäminen –Yleistietoa aiheesta, asian tarkistaminen –Yksittäinen tieto (esim. maan valuutta), tilastotieto, nimi –Tietty teos, henkilö Opiskelija käyttää usein opintojen alkuvaiheessa –Harjoitustyöt, kirjoitelmat, uuden opiskeluaineen perustiedot Haku kannattaa aloittaa hakuteoksista, jotka antavat yleiskuvan ja termistö tulee tutuksi –Tietosanakirjat, käsikirjat, sanakirjat

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos Jaana Markkanen Laaja haku Tiedon tarve ja -haku on laajempaa Aiheesta täytyy saada enemmän irti (syvällisyys) Edellyttää oman tiedontarpeen määrittelyä Opiskelija käyttää usein opintojensa edetessä –Esseet, seminaarityöt, opinnäytetyöt Vaatii onnistuakseen tuntemusta tiedonhankinnan toiminnoista, välineistä ja mahdollisuuksista Suunnitelmallisuus –Mistä, mitä, miten Hakusanat, tietokannat

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos Jaana Markkanen Mistä tietoa haetaan? Perinteiset lähteet (kirjat, lehdet, artikkelit) Kirjastot –Kirjat –Artikkelit –Tietokannat (esim. kirjaston kokoelmaluettelot) –Julkaisut –Elektroniset lehdet TV-ohjelmat Internet Haastattelut (tiedon kerääminen)

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos Jaana Markkanen Tiedonhankintataidot Koulujen osalta useissa OPS:ssa mainitaan tiedonhankintataidot opetettava osa-alueena Tarvitaan koko elämän ajan, opiskelussa sekä työ- ja yksityiselämässä –Opittava vastaamaan omasta työskentelystä, perehtymään omaan alaansa ja kyettävä itsenäiseen sekä kriittiseen ongelmanratkaisuun Hyvä tuntea oman (tieteen-)alan tärkeimmät tietolähteet, keskeiset julkaisut, kirjastojen tietokantojen asiasana- ja luokitusjärjestelmät ja hallittava eri tiedonhakutavat

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos Jaana Markkanen Tiedonhankintataidot II Auttavat tiedon etsimisessä ja löytämisessä Auttavat tiedon arvioinnissa Auttavat kaikenmuotoisen tiedon käyttämisessä Auttavat muotoilemaan ja suunnittelemaan projekteja Tiedonhankinnan käyttötaidon sisäistäminen osaksi opiskelua ja oppimista auttaa koko oppimisprosessissa.

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos Jaana Markkanen Tiedonhaun prosessi Tiedonhaun prosessiin kuuluvat seuraavat osa-alueet: –Tietokannan valinta –Hakusanojen eli -termien valinta –Hakutermien yhdistäminen –Hakutermien katkaisu –Koehaku –Hakusanojen testaus ja haun muokkaaminen –Haku –Tuloksen arviointi

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos Jaana Markkanen Kirjastot Kokoelmatietokannat Informaatikot ja kirjastonhoitajat apuna Kunnan ja kaupungin kirjastot –Maakuntakirjastot Oppilaitoskirjastot Tieteelliset kirjastot –Korkeakoulut Tiedonhakukoulutus Muut palvelut –Työtiloja, tietokoneita, kopiopalvelu, kaukolainaus, opastus

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos Jaana Markkanen Internet Tiedonhaussa tarvitaan suunnittelua Muuttuminen hankaloittaa, –Tietoa ei välttämättä löydy uudelleen samassa muodossa Hakukoneet (Google, AltaVista, Yahoo, jne.) Tiedon valtava määrä –Oikeellisuus –Uusin aiheesta tehty aineisto (tieto) ei välttämättä löydy heti

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos Jaana Markkanen Haun jälkeen Arviointi  vastaako tulos tarpeisiin Oikeellisuus ja luotettavuus Tuloksena on hyviä ja huonoja lähteitä –Hyviä jää aina löytymättä Hakutulos voi olla liian suuri tai pieni –Uusittava –Tyytymättömyys

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos Jaana Markkanen Esteitä Tiedonetsimistä ja käsittelyä edellyttävät oppimistehtävät Toiminta tapahtuu yksilötasolla Tiedonhallintataitojen OPS:ia ei ole Irrallisuus muusta opetuksesta (sitoutuu yleensä äidinkielen opetukseen) Siirtäminen toiseen aineeseen ongelma Opettajien osaaminen Tiedonhankinta vs. tiedonhaku Koulujen tietotekniset ratkaisut Yhteistyö kirjastojen kanssa

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos Jaana Markkanen Tehtävä Omakohtaiset kokemukset asiasta? Miten ohjaisit oppilasta tiedonhakuun? Mitä tiedonhausta olisi mielestäsi tärkeää opettaa?