Alueellinen yhteistyö e-oppimisen tutkimuksessa ja käytännön verkko-opetuksessa Seppo Pohjolainen & Tuuli Haapala ITK’02 Areena 18.4.2002.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
KIEKURA Turun Kielitivolin koulutusristeily BIENVENUE !
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Projektit työelämäyhteistyön muotona OVET- ja VALOA –hankkeet Elopäivät, Helsinki,
PAOK/PIRKO Kehittämisprojekti kevät 2010 Moodle-verkkokurssit Anna-Kaija Yli-Orvola.
Päästöoikeusmarkkinoiden analysointi ja riskienhallinta POMAR / MARMET Helsingin yliopisto Ympäristöekonomia Teknillinen korkeakoulu Ympäristö- ja laatujohtamisen.
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
Opiskelija! Arjen mobiilipalvelut / Agora Game Lab.
Lasse Lyytikäinen 2005 Kivialan tutkimus-, tuotekehitys- ja koulutusprojekti Kajaanin yliopistokeskus Taideteollinen korkeakoulu Suomen kivikeskus.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Pirjo Rauhala, Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa? 1 Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa?
Pirjo Rauhala, Tampereen e-oppimisen talkoot 1 Yliopisto eOppimisen toimijana Tampereen eOppimisen talkoot Seminaari
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tervetuloa Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistoon Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Kuntapajaseminaari Kuntarajat ylittävä yhteistyö, case Jyväskylä – Muurame - Jämsä -Harri Halttunen, hankepäällikkö-
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Eetu-Pekka Heikkinen, yliopisto-opettaja Prosessimetallurgi(n)a Oulun yliopistossa P i e t a r i B r a h e n R o.
Tutkimustoiminta perusterveydenhuollossa työn kehittämisen ja koulutuksen näkökulmasta Marjukka Mäkelä, FinOHTA Jukka Mattila, Kotka.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Osuustoimintatutkimuksen päivä 2008 Kuopio Kuopion yliopisto Osuustoiminnan neuvottelukunta Osuustoiminnan opetus: kommenttipuheenvuoro Tapani.
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö1 Kehittämisyksiköt : mitä pysyvä kehittämisrakenne.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Akateeminen terveyskeskus – kehittävien terveyskeskusten verkosto Verkostokehittämishanke Mats Brommels Professori, ohjausryhmän puheenjohtaja
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi.
LUONNONTUOTEALAN YRITTÄJYYS MENESTYKSEEN – pohjoiskarjalaisia näkökulmia Juha Rutanen, Irja Mäkitalo, Katri Kranni Luonnontuotealan teemaryhmä Aluetilaisuus,
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
YRITTÄJYYSKASVATUSKYSELY. Kyselyn tavoitteet Osa Äänekosken ohjauksen -hanketta Asenteet Kiinnostus yhteistyöhön Opettajat Yritykset Oppilaat.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Harjoittelukoulujen ja Opeko Oy:n yhteistyö. Agraarin perinteen kasvatuksen saaneet opettajat opettavat teollisissa rakenteissa postmoderneja nuoria jälkiteollisille.
Kaupunkiakatemia Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja Helsingin kaupunki KATUTILA JA KATUJEN KULTTUURIT Case Helsingin kaupungintalon "Lab”
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto TUHA
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Vesistökunnostusverkosto kunnostajan tukena
Datan hallinnan asiantuntijan työnkuva ja siinä tarvittava osaaminen
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Anni Vanhala Johtava sosiaalityöntekijä
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
VAKA-verkko Hämeenlinnan ja Riihimäen seuduilla -varhainen tukeminen monimuotoistuvassa varhaiskasvatuksessa – Marjatta.
Tampereen ammattikorkeakoulu
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Alueellinen yhteistyö e-oppimisen tutkimuksessa ja käytännön verkko-opetuksessa Seppo Pohjolainen & Tuuli Haapala ITK’02 Areena

eOppimisen klusteri  Tarkoituksena on synnyttää Tampereelle eOppimisen klusteri kokoamalla alan tutkimusyksiköt ja virtuaaliopetusta antavat koulutusyksiköt yhteiseen verkostoon.  eOppimisen klusterissa huomioidaan monitieteisen tutkimustyön ohella virtuaaliopetuksen koko kenttä.  Tavoitteena on kohottaa tamperelainen eOppiminen kansainväliseen kärkeen.

Osapuolet  TTKK: hypermedialaboratorio, Virtual Reality Center, ohjelmistotekniikka, virtuaaliyliopisto  TaY: kasvatustieteet, hypermedialaboratorio, tietojenkäsittelytieteet (TAOLab), historiatiede, opetuksen kehittämisyksikkö, virtuaaliyliopisto, täydennyskoulutuskeskus  Pirkanmaan ammattikorkeakoulu  Tampereen ammattikorkeakoulu  AKONET-aikuiskoulutusverkko  Tampereen kaupungin koulutustoimiala  Tampereen kaupungin elinkeinokeskus

Tutkimuksen ja kehitystyön kenttä Alueellinen virtuaaliopetus- yhteistyö Valtakunnalliset virtuaalihankkeet Verkko-opiskelu- ympäristöjen tutkimus Tutkija- koulutus Yritysyhteistyö EU eTampere Valtakunnalliset tutkimushankkeet Klusteri

Toiminnan laajuudesta  Klusterin piirissä on yhteensä  oppilasta ja opiskelijaa  5000 opettajaa ja tutkijaa  Virtuaalihankkeiden rahoitus n. 4 miljoonaa euroa vuodessa.

Klusterin tavoitteita  Osaamisen vahvistaminen  Voimavarojen käytön tehostaminen mielekkäällä työnjaolla ja yhteistyöllä  Alueen toimijoille uusia toiminta- mahdollisuuksia e-oppimisen alalla  Toimintatapana verkosto-organisaatio

Klusterin toiminta-alueet  Monitieteisen tutkimus- ja kehitysyhteistyön tukeminen  Monitieteisten e-oppimisen jatko-opintojen tukeminen  Alueellinen, horisontaalinen ja vertikaalinen yhteistyö verkko-opetuksessa  Yritys- ja työelämäyhteistyön tiivistäminen  Eri osa-alueiden kehittäminen yhdessä  Käytännön tarpeet lähtökohtana tutkimukselle

Teoria ja käytäntö kohtaavat Tutkimus pedagogiikka menetelmät opetusteknologia arviointi sisällöntuotanto Virtuaaliopetuksen kenttä ammattikorkeakoulut yliopistot ammatillinen koulutus aikuiskoulutus yritykset lukiot peruskoulut yhteisöt Tutkimustieto KehitystyöPalaute Käyttö kokemukset

Monitieteinen tutkimus  Organisaatioiden ja henkilöstön verkko- opetuksen kehittäminen  Verkko-oppimisympäristöjen käyttöönoton kehittäminen  Tutkimus- ja arviointimenetelmien kehittäminen  Verkko-oppimisympäristöjen teknologinen kehittäminen  EU-hankevalmistelu, kansalliset tutkimusohjelmat

Monitieteinen tutkijakoulutus  Verkko-opiskelun taustatieteitä ovat mm. kasvatustieteet, psykologia, kognitiotieteet, viestintätieteet, tietojenkäsittelytieteet, hypermedia, multimedia, virtuaalitodellisuus...  Monitieteisen tutkijakoulutuksen organisoiminen  Oppimisympäristöjen valtakunnallinen tutkijakoulu

Virtuaaliopetuksen kehittäminen  Oppilaitosrajat ylittävät opiskelu (vertikaalinen ja horisontaalinen)  Yhteistyötä mm. seuraavilla alueilla  opettajien koulutus verkko-opetuksen suunnittelussa ja toteuttamisessa  verkko-oppimateriaalien tuotanto  opintohallinto  resurssien hallinto  laitetuki  ohjelmistot  tekijänoikeuskysymykset

Yritys- ja työelämäyhteistyö  Tutkimus-, koulutus- ja yritysosapuolien kartoittaminen  Keskeiset toimijat ja roolit  Yritysyhteistyön synnyttäminen  Tavoitetutkimus- (Tekes) ja palvelututkimusprojektien aikaansaaminen  Kansainväliset (EU-) hankkeet

Organisaatio ja toiminta eOppimisen klusteri on e-oppimista ja tutkimusta harjoittavien laitosten ja yksiköiden yhteisö, joka  Koordinoi toimintaa Tampereen alueella  Pitää yllä ja kehittää eOppimisen verkostoa:  Tiedottaa ajankohtaisesta e-oppimisen tutkimuksesta ja verkko-opetushankkeista  Edistää ja koordinoi monitieteistä tutkimusyhteistyötä  Tukee yksiköitä kansainvälisissä ja kansallisissa hankehauissa  Koordinoi monitieteistä tutkijakoulutusta

Organisaatio ja toiminta Klusteri järjestää tapaamisia, seminaareja, koulutus- ja keskustelutilaisuuksia opettajille, tutkijoille, suunnittelijoille ja yritysten edustajille:  Akateemisten ihmettelijöiden klubi jatko-opiskelijoille  eLearning Café yrityksille  Luentoja ja työpajoja opettajille ja sisällöntuottajille  Verkkohankkeiden palaute- ja tiedotustilaisuuksia  Teemallisia tapaamisia eri alojen opettajille  Keskustelufoorumi verkossa  Ideoiden ja kokemusten vaihtoa, yhteisten ongelmien ratkomista  Hyödyllisiä kontakteja ja uusia yhteistyö- kumppaneita

Tervetuloa! Yhteystiedot: Koordinaattori Tuuli Haapala