Miten teen hyvän hakemuksen? Juha Sihvola

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen Akatemia 2013: Tutkimus ei tunne rajoja
Advertisements

F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - Y LIOPISTOT FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
©SA. ©SA Tutkimus- ja kehittämistoiminta Suomen Akatemia Rahoitus Rahoituksen haku ja hakemusten käsittely Rahoituspäätökset Suomen Akatemia 2011: tiede.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Akatemian tutkimusrahoitus Avoin kilpailu, määräaikainen rahoitus Rahoituspäätöksiä tehdään noin 317 miljoonalla eurolla vuonna 2013.
Suomen Akatemia 2012: tiede kasvuun
Apurahatutkijan epävarma elämä Kuka kuuntelee köyhää taiteilijaa ja tutkijaa? Helsinki Antti Tanskanen (Helsingin yliopisto)
1 TEKIJÄNOIKEUDET TIETEELLISTEN LEHTIEN VERKKOJULKAISEMISESSA Jukka-Pekka Timonen KOPIOSTO.
Opinnäytetyöprosessi
Terveyden edistämisen määrärahat 2009
Open Access –julkaiseminen tutkimuksen rahoituksen ja arvioinnin näkökulmasta Anneli Pauli, ylijohtaja (tutkimus)
Tieteiden talo Timo Kolu
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
Hanke- ja hakuinfo Länsi-Suomen EAKR -ohjelma Pirjo Peräaho Keski-Suomen liitto.
Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuus: Julkistamistilaisuus Kommenttipuheenvuoro Rehtori Lauri Lajunen Oulun yliopisto.
KUINKA HUIPULLE PÄÄSTÄÄN Seuraavat ominaisuudet edistävät (kaikki eivät välttämättömiä) –Synnynnäinen lahjakkuus –Voimakas motivaatio (kuitenkin suunnattuna.
Jarmo Laine 15. huhtikuuta 2009
Hakemusarviointi Suomen Akatemiassa Professori Anssi Auvinen Terveyden tutkimuksen toimikunta.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
SUOMEN AKATEMIAN TUTKIMUSRAHOITUKSEN VAIKUTTAVUUS Julkistamistilaisuus
Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuus Helsinki Gustav Björkstrand.
YLIOPISTON TUKI Elise Kosunen Yleislääketieteen professori PERTTU-seminaari
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
Soveltuuko asiantuntijatehtävien luokittelu tutkijoiden, yliopistojen ja rahoittajien käyttöön? RAKETTI-TUTKI / Tietomallityöryhmän seminaari
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tutkijan identifioinnin esiselvitys 2013 Tuija Raaska RAKETTI-TIEHA –ohjausryhmän kokous.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Akatemia: tutkimusrahoituksen muutokset 2010 Kirsi Murtosaari.
Akatemia: ennakkoinfoa syksyn 2010 hausta
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Opetus- ja kulttuuriministeriön bibliometriikkatyön linjauksia vuodelle 2015 Olli Poropudas, opetusneuvos Opetus- ja kulttuuriministeriö Bibliometriikka.
MRC Oulu-DP:n tohtoriohjelmapaikkojen haku
Global Grant -apuraha ulkomailla tapahtuvaa akateemista jatkokoulutusta varten Global Grant Scholarship- apuraha.
Suomen Akatemia 2008 Tutkimus- ja kehittämistoiminta Suomen Akatemia
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
Organisaatioiden välinen yhteistyö OKM:n näkökulmasta
Suomen Akatemian ja Tekesin tuki 6. puiteohjelman instrumenttien valmisteluun
Heikki Huikuri Professori, MRC Oulun johtaja Oulun yliopisto OYS
Tutkijaliikkuvuuden palvelut –roundtable Kv-kevätpäivät, Seinäjoki Marita Niemelä Tutkimus- ja innovaatiopalvelut.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
TUHAT tutkimustietojärjestelmä Matri-seminaari Arja Lappalainen
Julkaisu ja viestintä -vahvuusalue Tavoitteet Tavoitteena on edistää koulutustutkimuksen ja sen tulosten tunnetuksi tekemistä sekä laitoksen.
OKM:n julkaisutiedonkeruun tarkoitukset Hannu Siren, johtaja Opetus- ja kulttuuriministeriö Helsinki.
Tutkijan identifiointi - kansallisen tason toteuttamisvaihtoehdot CSC:n toteuttama esiselvitys OKM:n toimeksiannosta Hanna-Mari Puuska CSC – Tieteen tietotekniikan.
Tutkimus- ja innovaatiopalvelut Satu Lappalainen ITÄ-SUOMEN INNOVATIIVISET TOIMET -OHJELMAN HAKU Rahoitusasiamies Satu Lappalainen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teemaseminaari  Tutkimusaiheen valinta –keskustellaan seminaarin osallistujien pohtimista aihepiireistä –rajataan aihetta.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Avoin tiede ja tutkimus -tiekartan vastuut tutkimusrahoittajille Ilona Lundström
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
DigiDemo CreaDemo CreMa Tuotantoneuvoja Milla Moilanen.
Apurahojen haku Jouko Miettunen
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Apurahat ja tutkimuksen budjetointi
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Nousevan alan perustiedot
Kotilava Kotimaiset tieteelliset lehdet avoimiksi ja vaikuttamaan
Tieteellisten seurain valtuuskunta
Miten teen hyvän hakemuksen
Tutkimuksen abc.
Tekesin EAKR-rahoitus Pohjois-Savossa
Yliopisto professorin työnantajana -selvitys 2016 Focus Master Oy 8. 8
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Innovaatioseteli INNOVAATIO-OSAAMISTA YRITYKSEESI
Projektin yleiskuvaus
Esityksen transkriptio:

Miten teen hyvän hakemuksen? Juha Sihvola 14.10. 2005 Suomen Akatemian haku tammikuussa 2006 Miten teen hyvän hakemuksen? Juha Sihvola 14.10. 2005 2005

Toukokuun yleinen hankehaku 2002-04: hakemukset ja myönnöt yliopistoittain 2003 2004 Yht. % HY 54 61 83 198 27,9 12 21 19 52 34,0 JOY 8 11 38 5,4 3 2 1 6 3,9 JY 24 29 31 84 11,8 7 23 15,0 LY 2,7 OY 10 17 35 4,9 1,3 TAY 34 36 101 14,2 4 20 13,1 TY 27 28 22 77 10,8 5 11,1 ÅA 9 5,2 2005

Tutkijatohtorit 2003-05: hakemukset ja myönnöt yliopistoittain 2004 2005 Yht. % HY 60 70 99 230 40,1 24 21 25 72 44,5 JOY 7 3,7 3 2 4,3 JY 20 10,5 5 8 10 23 14,2 LY 1 0,4 OY 9 6 22 3,8 3,0 TaY 29 18 67 11,7 4 16 9,9 TY 31 76 13,2 19 ÅA 4,0 2005

Akatemiatutkijat 2003-05: hakemukset ja myönnöt yliopistoittain 2004 2005 Yht. % HY 51 69 66 186 47,3 7 6 11 24 47,1 JOY 2 10 2,5 1 2,0 JY 12 9 31 7,9 3 5 19,6 LY 4 1,0 OY 3,0 3,9 TaY 16 18 14 48 12,2 TY 15 40 10,2 9,8 ÅA 3,8 2005

Suomen Akatemian tammikuun 2006 haku Hakuaika 30.12.2005-31.1.2006 Hakujuliste julkaistaan 1.12.2005 Yleiset tutkimusmäärärahat (vanha toukokuun haku) Finland Distinguished Professor Programme Huippuyksikköohjelma 2008-2013 Uudet tutkimusohjelmat (Valta Suomessa?) Tutkijatohtorin projektit Kehitystutkimus Tutkimusyhteistyön edistäminen (konferenssit) 2005

Lokakuun 2006 haku Akatemiaprofessorit Akatemiatutkijat Varttuneen tutkijan määrärahat Työelämässä olevien jatkokoulutus Tutkijoiden liikkuvuus työelämässä Tutkijankoulutus ja työskentely ulkomailla Tuki tutkijakouluille ja valtakunnalliset tutkijakoulutuskurssit Tutkijoiden liikkuvuus (kv. sopimukset) 2005

Mitä muutoksia? Poistuvat tai integroidaan muuhun: kotimaahan paluun tukeminen, nuoren tutkijan starttiraha, ulkomaisen tutkijan työskentely Suomessa, kansalliset seminaarit, kansainväliset tieteelliset konferenssit, kansainvälisten yhteistyöhankkeiden valmistelu Uutuuksia: FiDiPro, tutkimusyhteistyön edistäminen, tutkijoiden liikkuvuus työelämässä, tutkijatohtoriprojekti 2005

Tutkimusmäärärahojen yleinen haku Tutkija voi hakea tutkimussuunnitelmaan liittyen enintään vuoden rahoitusta omaan palkkaan ulkomailta paluun jälkeen (korvaa kotimaahan paluun tukemisen) Tuetaan tutkijatohtoreiden palkkausta tutkijaryhmiin (painopiste siirtyy hieman jatkokoulutettavista postdoceihin) Vastuullisen johtajan palkkaukseen voidaan perustelluista syistä myöntää enintään vuoden rahoitus Nelivuotiset rahoituskaudet Suuri ongelma yleisen haun mataloituva myöntöprosentti (2005 alle 9 prosenttia haetusta määrästä) 2005

Finland Distinguished Professor Programme Akatemian ja Tekesin yhteinen ohjelma Vahvistaa tieteellistä osaamisperustaa Kansainvälistää suomalaista tutkimusjärjestelmää Tuottaa lisäarvoa kansallisille innovaatiojärjestelmille Tukee yliopistojen ja tutkimuslaitosten profiloitumista Tarkoitettu ulkomaisten ja ulkomailla työskentelevien suomalaisten tutkijoiden palkkaamiseksi määräajaksi Suomeen (2-6 vuotta) 2005

Huippuyksikköohjelma 2008-2013 Akatemian tavoite 40 huippuyksikköä Huippuyksikköohjelma 2000-2005 26 yksikköä Huippuyksikköohjelma 2002-2007 16 yksikköä Huippuyksikköohjelma 2006-2011 23 yksikköä Huippuyksikköohjelma 2008-2013 ? yksikköä KY-alat: 2000-05 5 yks., 2002-07 3 yks. 2006-11 5 yks. (Jyväskylässä 3 KY-alan huippuyksikköä) Kaksivaiheinen haku (ilmeisesti jo aiehakemukset kv. arviointiin) 2005

Tutkijatohtoriprojektit Hakijana määrärahalla palkattava tutkijatohtori ja palkan lisäksi voidaan rahoittaa tutkimussuunnitelman toteuttamista Tutkijatohtorilla mahdollisuus aloittaa itsenäinen ura ja perustaa tutkijaryhmä 3-vuotinen rahoitus, 60.000 €/vuosi + projektirahoitus 2005

Hakuaikataulu Hakujuliste 1.12.2005 Haku päättyy 31.1 2006 (hakemukset jätettävä täydellisinä) Asiantuntijapaneelit ja yksittäiset asiantuntijat arvioivat Valmisteluryhmät A, B ja C (20.-24.3.2006) Työvaliokunta 7.4.2006 Päätökset KY-toimikunnan kokouksessa 28.4.2006 2005

Hyvä tutkimussuunnitelma Tutustu hakuohjeisiin ja noudata niitä, selvitä arviointikriteerit Mene heti asiaan, kuvaa hankkeesi erityisarvo heti alussa Selkeys, täsmällisyys, yleiskielisyys, asiantuntemus, tiiviys Kiinnitä huomiota kysymyksenasetteluun, aiempaan tutkimukseen, aineistoon, menetelmiin ja teorioihin, tutkimusyhteistyöhön, tavoitteisiin Laadi toteuttamisaikataulu sekä rahoitus- ja julkaisusuunnitelma Kuvaa kotimaiset ja kansainväliset yhteistyöverkostosi (jos niitä ei ole, verkostoudu!) Arvioi hankkeesi odotettavia tuloksia, merkitystä tiedeyhteisölle ja yhteiskunnalle Kuvaa omat edellytyksesi juuri tämän hankkeen toteuttajaksi (pätevyys, yhteistyösuhteet) Tee selväksi, miksi juuri TÄTÄ kannattaa tutkia (tieteellinen laatu, innovatiivisuus ja toteuttamiskelpoisuus) ja miksi juuri SINUN/TEIDÄN pitäisi sitä tutkia 2005

Tutkimussuunnitelma (1) 1. Tiivistelmä (enintään yksi liuska irrallaan muista). Tiivistelmä on tutkimussuunnitelman tärkein liite. Se on julkinen. Siitä tulee ilmetä hankkeen keskeisimmät asiat seuraavassa järjestyksessä:      a) tutkimuksen vastuuhenkilön nimi      b) hankkeen nimi      c) Akatemialta haettu rahoitusaika, rahoitusmäärä ja rahoitettava  henkilötyövuosimäärä      d) suorituspaikka tai suorituspaikat      e) hankkeen tavoite ja lyhyt kuvaus (tiivistelmän keskeisin asia) 2. Sisällysluettelo sivunumeroineen 2005

Tutkimussuunnitelma (2) 3. Tausta - tutkimuksen tausta, merkitys ja asema kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimuskentässä - tutkimusryhmän hankkeen aihepiiriin kuuluva aikaisempi toiminta (mukaan luettuna luettelo tutkimusryhmän viidestä aiheen kannalta tärkeimmästä julkaisusta) - tutkimusryhmässä suoritetut jatko-opinnot 4. Tavoitteet ja menetelmät - tutkimuksen tavoitteet - hypoteesit ja tutkimusmenetelmät - tutkimuksen mahdollisimman tarkka aikataulu - tutkijankoulutuksen tavoitteet - tutkimuksen eettiset kysymykset ja/tai tietosuojaongelmat 2005

Tutkimussuunnitelma (3) 5. Tekijät ja resurssit - kokoonpano ja työnjako sekä tutkimuksen mahdollinen jakautuminen suorituspaikkojen välillä - hankkeen liittyminen ryhmän tutkijoiden muuhun tutkimukseen - vastuuhenkilön muut hankkeet ja rahoitus (muutkin kuin Akatemian) - tutkijankoulutus sisältäen jatko-opintojen opetus- ja ohjausjärjestelyt - kotimainen ja ulkomainen keskeinen yhteistyö - tutkimusympäristö sisältäen käytettävät laitteet - hankkeen rahoitussuunnitelma (myös muun kuin Akatemian) - Akatemialta haettavan rahoituksen tarkempi perustelu (erityisesti kohta "muut kustannukset") 6. Tulokset - odotettavissa olevat tutkimustulokset ja niiden merkitys - tutkimustulosten sovellettavuus ja hyödyntämismahdollisuudet - tutkimustulosten julkaiseminen ja tunnetuksi tekeminen 2005

Arviointikriteerit 1. Tutkimussuunnitelma 1.1. Tieteellinen laatu ja innovatiivisuus 1.2. Toteuttamiskelpoisuus 1.3. Eettiset näkökohdat 2. Tutkimusympäristö 2.1. Hakijan/ryhmän pätevyys ja asiantuntemus 2.2. Hakijan/ryhmän yhteistyöverkosto 2.3. Tutkijankoulutus ja tutkimusympäristön kehittäminen 2.4. Mahdollisen konsortion merkitys 3. Yleisarviointi 3.1. Vahvuudet ja heikkoudet, muita huomioita ja ehdotuksia 3.2. Kokonaisarvosana (1-5) 2005