Fysiikan hahmottava kokeellisuus (LAB) 5–10 ov ohjaaja: Ari Hämäläinen puh. 09-1918311, 040-5143867 fax 09-1918682.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokeen laatiminen ja arviointi Tiia Karpin
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Aalto-ELEC fysiikan perusopetus vuonna 2013
TIES322 Tietoliikenneprotokollat 2
Erkki Hiltunen, Jukka Kiijärvi, Maarit Vesapuisto, Heikki Salminen
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
Ylioppilaskokelaiden aikataulua syksy kevät 2013
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
3 TYÖ MUUTTAA MEKAANISTA ENERGIAA
KORKALOVAARAN LUKIOSSA
Oppimispäiväkirjasta Opiskelu et-kursseilla / TYK HämäläinenOpiskelu et-kursseilla / TYK Hämäläinen.
Opinnäytetyöprosessi
Sonera content gateway-rajapinnan ohjelmointi
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
A Rakenteiden fysiikka ja mekaniikka (3op) Syksy 2013
Oppikirja: Kokkonen ym. : Lukion biologia
FY 9 kurssi Kokeessa saa olla A4 molemmin puolin täytettynä
Tervetuloa!.
Ylioppilastutkinto Äidinkieli/ Vieras kieli Reaalikoe
Projektikatselmus Publicum Teknillinen korkeakoulu Publicum-ryhmä.
Kinematiikka Newtonin lait: Voima Statiikka Mikko Rahikka 2000
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Java Serveletit ja Java Server Pages, 2 ov
750696S Maisteriseminaari Laajuus 4 op / 107 h opiskelijan työtä
Naisen terveyden edistämisen erityiskysymyksiä, 1 ov
Yritysviestintä 5 ov Käsikirjoittaminen –Muutos 1 ov  2 ov –verkkokurssi Yritysviestinnän rakentaminen –2 ov –Verkkokurssi Multimaker –Muutos 2 ov  1.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Opinnäytetyöprosessi
Tietorakenteiden harjoitustyö (2 ov) Ryhmä 5, kesä Pietu Pohjalainen.
Abiturientin aikatauluja lukio-opinnot Ylioppilaskirjoitukset Jatko-opintoihin hakeminen.
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Mitä opetan peruskoulussa? (Tärkeimmät sisällöt) Kyösti Blinnikka
Laadullisten tutkimusmenetelmien kurssi Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto
Syksyn 2015 kirjoituksissa huomioitavaa Koepäivät www
Porin Yksikkö/Elektroniikka Piirilevyn suunnittelu – Tanja Jokinen ELEP-3310 PIIRILEVYN SUUNNITTELU 4 op Kevät 2007 Kurssin www-sivut:
Ylioppilastutkinnon rakenne  Tutkintoon on sisällyttävä vähintään neljä koetta, joista äidinkielen koe on kaikille pakollinen.  Kolme muuta pakollista.
Newtonin ensimmäinen laki
Ylioppilaskirjoitukset Syksy Kirjoitusaineet Pakol.äidinkieli + 3  suomi (A- tai B-taso)  englanti (A- tai C-taso)  (1) reaalikoe  matematiikka.
Kuikka-projekti Loppuesittely Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
MATEMAATTISET OHJELMAT Oulun normaalikoulun TVT-koulutus 2006 Ari Heimonen.
Sisältötuotanto LUENTO 1 Anssi Jääskeläinen VO: Tiistaisin 6606.
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
OPINTO-KOKONAISUUS pakolliset suun. suor. ~~~~~~ kv ~~~~~~ kv04 ~~~~~~~ s05 valitse jompikumpi ~~~~~ ~~~~ valitse 8ov mitä haluat seuraavista.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Fysiikan laudaturseminaari k-2004 Tieteellisen esityksen kokonaisuus taustatyö: tiedon haku, ymmärtäminen ja oleellisen aineksen erottelu taustatyö: tiedon.
Laboratoriotyö Putoamiskiihtyvyyden määrittäminen Yksin tai parin kanssa.
Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka.
Voimat syntyvät vuorovaikutuksista Joni Lämsä
Lukion toisen vuoden kurssivalinnat
TE1 KANSANTAUDIT RYHMÄTÖINÄ
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Määritä putoamiskiihtyvyys valoportilla
Mekaniikan peruslait (Newtonin lait)
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Voima.
Toiminnallisen opinnäytetyön prosessi
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
Puhtaampi ilma – parempi elämä
Relaatiotietokannat nyt - seminaari
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opponointi
Metallurgian seminaari
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Esityksen transkriptio:

Fysiikan hahmottava kokeellisuus (LAB) 5–10 ov ohjaaja: Ari Hämäläinen puh , fax

Tavoitteet kurssien DFP ja KFR periaatteiden ja menetelmien soveltaminen kokeellisten opetuskokonaisuuksien laatimiseen moderneihin välineisiin ja työtapoihin tutustuminen (tietokoneavusteinen mittaus ja tulostenkäsittely) opitaan kokeellisen työn raportointia

Suoritus 12 LAB-luentoa 5–10 opetuskokonaisuutta (5–10 ov) kirjallinen esitys itsearvointi

Opetuskokonaisuudet valitaan 19 aiheen joukosta, 1 ja 2 pakollisia kokonaisuuden suoritus: –laaditaan kirjallinen suunnitelma, johon sisältyy käsitekartta; jätetään ohjaajalle –toteutetaan kokeet –laaditaan kirjallinen raportti, jätetään ohjaajalle taso: yläasteelta lukioon, tarvittaessa yli

Kokonaisuuksien aiheet 1. Dynamiikan peruskäsitteetPAKOLLINEN 2. Voima ja sen mittaaminen PAKOLLINEN 3. Voima kiihtyvyyden aiheuttajana - dynamiikan peruslaki 4. Pyörimisliikkeen kokonaisuus 5. Pyörimismäärään liittyvä kokonaisuus 6. Mekaniikan energiaperiaate Mekaniikan energiaperiaate 2. Pyöriminen ja yhdistetty liike 8. Lämpöoppi 1. Tilanyhtälö 9. Lämpöoppi 2. Energia lämpöopin kautta 10. Aaltoliike 1. Värähtelyt ja mekaaniset aallot 11. Aaltoliike 2. Ääni 12. Aaltoliike 3. Valo aaltoliikkeenä 13. Sädeoptiikka. Taittuminen ja kuvanmuodostus 14. Sähkövaraus ja sähkökenttä 15. Tasavirtapiirit 16. Vaihtovirtapiirien kokonaisuus 17. Magneettisten voimien ja magneettikenttien tutkimus 18. Induktio 19. Radioaktiivisuus

Suunnitelma mitä kokeita, millä välineillä mikä on kunkin kokeen merkitys käsitekartta, josta ilmenee käsitteenmuodostuksen eteneminen kokeiden avulla suunnittelun apuna: –KFR moniste –oppikirjat (Galilei), demo-oppaat –WWW

Kokeet ryhmän jäsenen koulussa, tai muussa koulussa fysiikan laitoksella seminaarien ja intensiivijaksojen aikana fysiikan laitoksella ma (ilmoittauduttava etukäteen) työpäiväkirja!

Raportti käsitteenmuodostuksen eteneminen kokeet ja niiden tarkoitus laitteistot kuvina tai kaavioina tulokset kuvaajina ja/tai taulukkoina oman ideoinnin osuus työprosessin kuvaus Raportti laaditaan niin, että kollega pystyisi sen pohjalta toteuttamaan opetuskokonaisuuden oleellisesti samalla tavalla kuin ryhmä on tehnyt.

Kirjallinen esitys kurssin lopussa yhdestä hyväksytystä raportista verkkoon kaikkien nähtäville tarkoitus edelleen harjaannuttaa raportointitaitoa useampi kokonaisuus tutuksi

Aikataulu

Arviointi –lähestymistavan toteutuminen –kokeiden toistettavuus raportin perusteella –koelaitteistojen havainnollistaminen –kvalitatiivisten kokeiden kattavuus –kvantitatiivisen kokeen mittaukset ja tulostenkäsittely perustuu pääasiassa aihekokonaisuuksien raportteihin ja kirjalliseen esitykseen –kokeiden vaatimat idealisoinnit ja pelkistykset –fysikaalinen oikeellisuus –oma ideointi –kieliasu, jossain määrin myös ulkoasu –parin työprosessin kuvaus edistyminen ja itsearvointi vaikuttavat myös hieman