Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Puhtaampi ilma – parempi elämä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Puhtaampi ilma – parempi elämä"— Esityksen transkriptio:

1 Puhtaampi ilma – parempi elämä
Kurssi on oppiainerajat ylittävää opetusta. Aiheissa yhdistyvät mm. fysiikka, kemia, maantiede, biologia ja terveystieto, yhteiskuntaoppi ja historia sekä englannin kieli ja taiteet.* Toteutetaan Heinolan lukiolla kevään 2016 aikana Kurssiin sisältyy kenttäosuus Hyytiälän metsäasemalla Ma 2.5 – ti Järjestäjät: Heinolan lukio ja Helsingin yliopisto (Osallistuu Hyytiälän kenttäosioon ja Kumpulapäivään) Fysiikan laitos, ilmakehätieteiden osasto Vastuuhenkilöt: Heinolan lukio: Pilvi Sihvonen ja Kalle Kytölä, Helsingin Yliopisto: Taina Ruuskanen

2

3

4

5 ”On arvioitu, että maailmassa n
”On arvioitu, että maailmassa n.3,7 miljoonaa ihmistä kuolee ennenaikaisesti ilmansaasteiden aiheuttamiin sairauksiin. Ongelma on valtava ja sille on löydettävä ratkaisu. Jokainen ihminen vaikuttaa osaltaan siihen, millaista ilmaa maailman ihmiset hengittävät. Tällä kurssilla opiskelijat saavat heittäytyä tutkijan rooliin ja työskennellä omassa tutkimustiimissään. Kurssin tavoitteena on löytää vastauksia siihen, millaisia tietoja ja taitoja ihmisten tulisi oppia ja kyetä siirtämään omaan elämäänsä, jotta ilmanlaatu maailmalla paranisi. Mukana tutkimusyhteisössä ja asiantuntijaverkostossa ovat koko koulun opettajat ja muutama Helsingin yliopiston ilmakehätieteiden huippuosaston tutkija unohtamatta sitä valtavaa, maailmalaajuista asiantuntijaverkostoa, johon nykyteknologialla on helppo pitää yhteyksiä. Tällä tutkimusmatkalla tarvitaan luovuutta, uskoa omiin ongelmanratkaisutaitohin, halua kehittyä tiimin jäsenenä ja erityisesti - uskallusta heittäytyä ajattelemaan! ”

6 Kurssin kohderyhmä: Kuka tahansa lukion opiskelija tai opettaja, joka haluaa oppia ilmanlaadusta ja sen merkityksestä ihmiselle. Ei vaadi esitietoja. Kurssin tavoitteet: 1) lisätä lukiolaisten ymmärrystä ilmansaasteiden lähteistä, saasteiden kulkeutumisesta ilmakehässä ja ekosysteemissä 2) oppia, miten ilmansaasteita mitataan ympäri maailmaa, erityisesti Hyytiälässä ja tehdä itse omia mittauksia ja oppia tulkitsemaan niiden tuloksia 3) oppia ymmärtämään ilmansaasteiden vaikutuksia ihmisten terveyteen 4) oppia löytämään ratkaisuja ja tekoja omassa elämässään ja elintavoissaan ilmansaasteiden vähentämiseksi 5) ilmaista omia kokemuksiaan kurssista taiteen keinoin 6) lisätä toisen asteen ja yliopistojen välistä yhteistyötä ja molemminpuolista tietotaidon siirtymistä

7 Kurssin opetusmenetelmät
kurssityö esitunnit ennen kenttäosuutta Mittaukset tutkiminen luonnossa ryhmätyöt

8 Kurssin aikataulu Ensimmäinen tapaaminen ti klo – 14 fysiikan luokassa jossa käydään läpi kurssin suoritus, aikataulut ja jaetaan tutkimusryhmät ja aiheet sekä annetaan ohjeita työn tekemiseen. Katsotaan Kulmalan aloitusluento netistä. (On jossain yliopiston sivuilla) Päivä Kumpulassa ke 9.3Ohjelma Tapaaminen, missä työskentelyssä mennään? Päivä? Hyytiälä...aikaa myös työn tekemiseen. Välineet ja materiaalit tulee olla mukana. Tuotosten esittely koko koululle

9 Kumpulapäivä keskiviikko 9.3.2016 klo 8-16
8.00 lähtö koululta 9.30 kumpulassa 10.00 Taina, Laura ja Kaarle lyhyt esittely. (Mikäli t ja l pääsevät paikalle) Kaarle Hämeri: ilmansaasteiden vaikutus terveyteen, sisältää keskustelun ja kysymykset omakustanteinen ruokailu (sopiiko ilmatieteenlaitoksella, muualla?) Hannele Korhonen: ilmastonmuokkausta, sisältää keskustelun ja kysymykset tutustuminen ilmatieteenlaitokseen, sääpäivystys ja ilmanlaadun tutkimus 14.15 lähtö kotiin

10 Kumpulapäivän esitehtävät
Mitä ilmansaasteita elinympäristössämme on ja mistä niitä tulee? Mitkä maat ovat maailman suurimmat ilmansaastuttajat? Ketkä ovat Hannele Korhonen, Kaarle Hämeri, Laura Riuttanen ja Taina Ruuskanen? Mitä tekee Helsingin yliopiston ilmakehätieteiden osasto? Mikä on Ilmatieteenlaitos ja mitä se tekee?

11 Ohjeet Ensimmäisessä vaiheessa etsitään tietoa. Tieto kirjataan ja lähteet merkitään. Ryhmä sopii itse tapaamisajat ja Työnjaon. Ryhmä pohtii millaisen tuotoksen haluaa asiatekstin perusteella tehdä. Tuotos voi olla laulu, taideteos, sarjakuva, näytelmä, power point esitys, animaatio, tms. Tuotoksen pitää olla esityskunnossa pv. Tapaaminen pv.... Tuotokselle nimetään ohjaaja

12 Aiheet kurssin töiksi Ilmansaasteiden lähteet
Ilman saastuminen alueittain esim. Intia, Kiina ja vaikutukset elämään siellä Ilmansaasteiden terveydelliset vaikutukset Koti saasteiden lähteenä ja Altistuksen ennaltaehkäisy ja vähentäminen kotona Ilmansaasteiden kulkeutuminen ilmakehässä Ilmansaasteet, yhteiskunta ja politiikka Ilmansaasteiden vaikutukset muihin eliöihin Ilmansaasteiden mittaaminen maasta ja avaruudesta Ilmanpuhdistus ja tekniikka – miten puhdistaa ilmaa?

13 Avainsanoja avuksi (in english)

14 Hyytiälän aikataulu Ma klo 8.00 Lähtö Heinolasta – Lounas 12: Hyytiälän esittely (Taina) – luento mittaamisesta Iltapäiväkahvi tutustuminen SMEAR II mittausasemaan (Taina, + Hyytiälästä joku, Taina sopii) klo Päivällinen 18- Tutkimustöiden tekemistä ja saunomista

15 Ti 3.5 Aamupala 8-10 Kallen vetämä luontoretki 10 – 11 Onko Hyytiälässä joku joka voisi kertoa metsän aerosoleista ja vuorovaikutuksesta? 11.00 – Lounas 12-13:30 tutkimustöiden tekemistä Iltapäiväkahvi Lauran luento ilmansaasteiden kulkeutumisesta ja ryhmätöitä ja keskustelua ilmanlaadun ongelman ratkaisemiseksi. 16.30 – päivällinen ja lähtö kotiin.

16


Lataa ppt "Puhtaampi ilma – parempi elämä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google