Teoria ja metodi luennot ryhmätyöt. käytännön tiedot luennoista ja ryhmätöistä ti 16-18 Unioninkatu 40 sali 4 pe 16-18 Unioninkatu 40 sali 4 31.10.-15.12.2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
Advertisements

M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Tutkimussuunnitelma…
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
LÄMMÖNSIIRRON PERUSTEET Syksy 2013
TU Suomalaiset työmarkkinat ja niiden toiminta Kurssin käytännön järjestelyt
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Tutkimusotteista Innovaatioluennot
HOPS eli Henkilökohtainen OPiskeluSuunnitelma
Syntaksin harjoituskurssi CYK140 Syksy 2007, 2. periodi Luennot ja kurssin suorittaminen Anu Airola Yleisen kielitieteen laitos.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Johdatus yhteiskuntatieteiden filosofiaan (Kf 140) 3. Luento
Tutkimus osuuskuntien alueellisesta syntyvyydestä Panu Kalmi / HKKK ja RUN Pellervon Päivä Helsinki.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
MUM8TM D-jatko Heikki Hietala. Kurssin rakenne 8 x 2 x 3 h lähiopetusta = 48 h Omaa työskentelyä 33 h Yhteensä 81 h = 3 op. Kurssi koostuu 3DS Maxin.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 3 - Outi Somervuori Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 The trouble with choice: Studing.
Loppuyhteenveto. Miltä tuntuu session päätteeksi? Mitä on päällimmäisenä mielessä? –Uupumus? –Onnistumisen olo? –Pettymys?
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Unified middle-range theory perustuu L. Binfordin ajatuksiin lähtökohtana prosessualismi; tulkintaa on oleellisesti laajennettu (mukaan on otettu mm.
BK50A2300 Konstruktiomateriaalit ja niiden valinta Luennot / syksy 2013 TkT Harri Eskelinen Johdantoluento 2013.
ASIANTUNTIJA-ARVIOIDEN PERIAATTEITA Asiantuntijuus Rationaalinen konsensus.
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Käsitteen- ja teorianmuodostus fysiikassa opetuksen näkökulmasta What, precisely, is “thinking”? When, at the reception of sense-impression, memory-pictures.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Yhteiskuntatieteiden filosofia Kf 270 Aki Lehtinen
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
TILASTOTIEDE ARKEOLOGIASSA Har 230h
2 Tutkimuksen suunnittelu
Viestintä ja johtaminen: esimiesviestintä
Laboratoriotyö Putoamiskiihtyvyyden määrittäminen Yksin tai parin kanssa.
UNIVERSITY OF TURKU LOGISTINEN REGRESSIOANALYYSI.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli 3. Pohdinta ja tulkinta 4. Käsitteellistäminen (ja uuden tiedon hakeminen) 5.Kokeilu ja tiedon soveltaminen.
FI3 TIEDON JA TODELLISUUDEN FILOSOFIA. 1. Mihin teoreettista filosofiaa tarvitaan? Teoreettinen filosofia: ontologia, tietoteoria, tieteenfilosofia Tietoyhteiskunnan.
Tiedon ja todellisuuden filosofia Fi3 Karhulan lukio 2016 (ANP)
Valo hiukkasfyysikon silmin Aleksi Vuorinen Helsingin yliopisto Tähtitieteellinen yhdistys Ursa Helsinki,
Kvantitatiiviset menetelmät
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto syksy 2010
Selittäminen ja tieteenalojen erot
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Johdantoseminaari.
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
1. Johdanto Fysiikka on perusluonnontiede, joka tutkii kappaleiden ja luonnon ilmiöiden mitattavia ominaisuuksia, pyrkii löytämään ilmiöissä vallitsevia.
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Sähköiset yo-kirjotukset
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Har 312 Metodiseminaari, kevät 2002
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Psykologia tutkii.
Korkealämpötilakemia
Patentit Kon
Tammifuksien info 2018 Piia Ylitalo
Kirjanpito, tilinpäätös ja verotus
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Pirita Seitamaa-Hakkarainen Johdatus käsityötieteeseen
Esityksen transkriptio:

Teoria ja metodi luennot ryhmätyöt

käytännön tiedot luennoista ja ryhmätöistä ti Unioninkatu 40 sali 4 pe Unioninkatu 40 sali suoritustapa: oppimispäiväkirja kirjoitetaan vähintään kolmesta luennosta oppimispäiväkirjan minimikoko 4 sivua: (rivinväli 1, pistekoko 12) palautettava viimeistään ryhmätyöt Kurssi korvaa tarvittaessa vanhoista tutkintovaatimuksista yhteensä 3 ov kohdista Har230 Arkeologian metodiikkaa (4 ov) ja/tai Har311 Arkeologian tieteenfilosofiaa (2 ov)

päämäärät johdatus tieteenfilosofian pääsuuntauksiin johdatus nykyarkeologian keskeisiin suuntauksiin teorian linkittäminen metodeihin tutustuminen eri metodein tehtyihin arkeologisiin tutkimuksiin ja niiden teoreettiseen taustaan

oheiskirjallisuutta Gibbon, G.: Explanation in Archaeology Watson, LeBlanck, Redman: Explanation in Archaeology Salmon, M.: Philosophy and Archaeology Olsen, B.: Fra ting til text Reader in Archaeological Theory: Post- Processual and Cognitive Approaches Johnson, M. 1999: Archaeological Theory: An Introduction

mallit kuvaavat periaatteessa kohdettaan, mutta voivat olla hyvin erilaisia mm. rautaesineiden valmistusmenetelmien simulointi; nykyajan seppien tekemät kokeilut ja niissä tehtävät havainnot esittävät malli mekaaninen prototyyppi mm. raudanvalmistusuuni analogiamalli samantyyppistä yhteisöä, periodia, ympäristöä ym. heijastavat analogiat mm. obinugrilaiset kansat vs. saamelaiset teoreettinen malli yksinkertaistettuja ja idealisoituja objekteja tai systeemejä mm. kaupunkikaivausten yhteydessä koostettava Harrisin matriisi imaginaarinen malli mahdollisina vaihtoehtoina esitettävät tulkinnat ei fyysistä vastaavuutta todellisuuden kanssa mm. kivikauden asutusmallit matemaattinen malli pyrkii ennustamaan ja kuvaavaan jonkun ilmiön lainomaista käyttäytymistä mm. rannansiirtymisen ja kivikauden asuinpaikkojen suhde

teoriat joukko lakeja, jotka selittävät empiiriset säännönmukaisuudet selittää ja ennustaa mm. rannansiirtyminen teoria vs. käytäntö teoria hypoteesina (testaamaton olettamus) arkeologiassa esim. kuoppikivet liittyvät maanviljelyn ja sedentäärin asutuksen leviämiseen teoria laajana systemaattisena kokonaisuutena mm. Kalevi Wiikin teoria suomalaisten juurista laaja tieteenteoreettinen oppi empirismi positivismi

lait kausaalilait syy > seuraus universaalilait l. deterministiset lait vrt. Watson et al selitys perustuu yleisen ilmiön olemassaoloon yksittäiset havainnot voidaan selittää lailla arkeologiassa vaikeaa osoittaa deterministisiä lakeja monet arkeologian lähitieteet perustuvat lakeihin vrt. holoseenikauden ilmastonmuutos pohjoisella pallonpuoliskolla probabilistiset l. tilastolliset säännönmukaisuudet frekvenssitulkinta (tilastollinen) jos ilmiö esiintyy riittävän usein se kuvaa todennäköisintä (luotettavinta) vaihtoehtoa todennäköisyys ei ole arkeologiassa kokeellisesti verifioitavissa (tai falsifioitavissa) esim. varhaismetallikaudella on vähemmän asumuspainanteita kuin neoliittisella kivikaudella esim. arkeologiassa muinaisrannan ja kivikautisen asuinpaikan läheisyys > empiiriset yleistykset > mallit