Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä kouluissa ja nuoriso- taloissa on vuoteen 2006 mennessä lasten ja nuorten demokraattista ja aktiivista kansalai- suutta edistävä toimintakulttuuri.
KOULU OSALLISUUS OPSOPS LK Ohjaavat opettajat Opet taja kunta Nuorisotoimi Lähiryhmä Oppilaskun- nan hallitus –Oppilaskunta LK
Osallisuustoiminnan vaikutuksia koulussa Osallisuus Oppilaskunta Prosessikoulutus Vertaissovittelu Koulutus Koulu- ympäristön parantaminen Kouluyhteisössä toimiminen ja vaikuttaminen Opettajat ja nuorisotyöntekijät Vuorovaikutus päättäjien kanssa Ylipormestarin kokous Avoimet Foorumit Ratkaisukeskeinen työtapa oppilaiden käyttöön Syrjäytymisen ehkäisy Demokratiaan kasvaminen johtokunnat opettajakunta Tukioppilastoiminta
OPPILASKUNTA OSANA KUNNAN OSALL./VAIK. JÄRJESTELMÄÄ KUNNAN/KAUPUNGIN valtuusto/hallitus lautakunnat virastot NUORISOVALTUUSTO LASTEN/NUORTEN PARLAMENTTI NUORTEN ÄÄNI -KOKOUKSET ALUE- RYHMÄ ALUE- RYHMÄ opp.hallituk- sen edustajina nuorisotalojen edustajat OPPILAS- KUNNAN- HALLITUS 1-2 opp./ luokka ryhmä vanhem- pain yhd. LK KOULU/OPPILAITOS opp. kunnan- hallitus opp. kunnan- hallitus johto- kunta opettaja- kunta rehtori O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yleissivistävän koulutuksen yksikkö Leena Nousiainen /tm / / 4.
Toimintakulttuuri Millainen on osallisuutta rakentava toimintakulttuuri? Miten johdan sitä?