Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Advertisements

Opi ja kasva -konferenssi osaamisen kehittämisen välineenä Kuva: Helsingin kaupungin aineistopankki.
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
nuorisotyöntekijänä koulussa joka päivä
Meri Heinonen Kestävän kehityksen kasvatuksen pääsuunnitteluryhmän kokous
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Laukaa Nuorten yhteiskuntatakuu -yhteinen vastuumme
Turun perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
4 § YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO ( 3 §, 4 §, 6 §, 12 § ja 13 §)
Kaupungin kanssa asujat: Lapset ja nuoret osallistuvina asukkaina Sirpa Tani, FT Maantieteen ja ympäristökasvatuksen professori, Opettajankoulutuslaitos,
Matinkylä 2040 ? Metropoliselvitys Sevón.
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opetussuunnitelmauudistus 1. 8
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
ESPOON KESKUS METROPOLISSA Espoon kuntalaiskuuleminen Cay Sevón Kuntajakoselvittäjä.
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
TUKEVA. uusi, kokonaisvaltainen, oppilashuollollinen toimintamalli tukee koulussa tapahtuvaa oppilaiden hyvinvointia edistävää toimintaa ja koordinoi.
Tiedotustilaisuus koulutulokkaiden vanhemmille ti
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Vertaisohjaajatoiminta - itsearviointi ja auditointi 3/29/2015Tommi Ripatti / Nuorisoasiainkeskus.
Nuorten osallisuus Varkauden nuorisovaltuusto Wanuva.
Sastamalan toimintamalli
Masalan koti ja koulu -yhdistys ry.  Yhteistyö rehtorin, koulun johtoryhmän, oppilaskunnan, muiden alueen koulujen kanssa  Kunnan asioiden seuraaminen.
Lasten osallistaminen alakouluissa
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
 Vaaleilla valitaan Sastamalaan 21-jäseninen Nuorisovaltuusto toimikaudeksi  Nuorisovaltuusto valitsee keskuudestaan.
OLETKO KIINNOSTUNUT VAIKUTTAMISESTA? HALUATKO EDISTÄÄ OPPILAIDEN ASIOITA KOULUSSA? TAHDOTKO TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ ERI TAHOJEN KANSSA? NYT SIIHEN ON MAHDOLLISUUS:
N UORISOLAIN 8 §: N EDELLYTTÄMÄ NUORTEN OSALLISTUMINEN JA KUULEMINEN KUNNISSA Peruspalvelujen arviointi
TERVETULOA! OSALLISTAVAA OPPILASTOIMINTAA. NUKSUN YDIN Nuoret tekevät –aikuiset tukevat Anna nuorten tehdä itse Innosta, tue, kannusta Nuorten kyvyt esiin!
Nuorisovaltuuston perustaminen.. Nuorten vaikuttamisesta on määrätty laissa Kuntien lakisääteinen velvollisuus on kuulla nuoria heitä koskevissa asioissa.
Sinustako NuVa-vaikuttaja? Eveliina Kunttu Nuorisovaltuutettu Nuorisovaltuuston puheenjohtaja.
Myyrmäki 2030 Metropoliselvitys Sevón. Myyrmäki - vauhdilla matkalla tulevaisuuteen pp.kk.vvvv 2 Osasto Profiili: urbaani, nuorekas, aktiivinen.
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Nuorisovaltuusto - Kokoaa äänet yhteen.  Nuorisovaltuusto eli NUVA on kaupungin nuorten äänenkannattaja päätöksenteossa. Se toimii nuorisotoimen alaisuudessa.
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Vaajakosken koulun Vanhempainyhdistys Sokkeli ry
Luova ja osallistava Suomi Kreativa och delaktiga Finland
Eveliina Karjalainen.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Hyvinvointikoulun toimintamalli
HYVINVOINTI- JA SIVISTYSPALVELUJEN TOIMIALA Kaupunginvaltuusto
Yhteistoiminnallinen kokous
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Mitä osallisuus voisi olla?
NUORISOVAALIT
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Lapsi-ystävällinen kunta
YLEISSIVISTÄVÄN KOULUTUKSEN NÄKYMÄ
Ryhmäytyminen nivelvaiheissa
Osallisuuden ja osallistumisen edistämistä Lahdessa ja nuorisopalveluissa Oulun Kanuunaseminaari
KYSELY LAPIN NUORILLE 2014 Lapin aluehallintovirasto kartoitti nuorten mielipiteitä kuntien heille tarjoamista palveluista Lapin aluehallintovirasto: Sirpa.
Oulun normaalikoulu 7-9 ja lukio
OPPILASKUNTA, HALLITUS, LUOTTAMUSOPPILAS-VAALIT
Esityksen transkriptio:

Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä kouluissa ja nuoriso- taloissa on vuoteen 2006 mennessä lasten ja nuorten demokraattista ja aktiivista kansalai- suutta edistävä toimintakulttuuri.

KOULU OSALLISUUS OPSOPS LK Ohjaavat opettajat Opet taja kunta Nuorisotoimi Lähiryhmä Oppilaskun- nan hallitus –Oppilaskunta LK

Osallisuustoiminnan vaikutuksia koulussa Osallisuus Oppilaskunta Prosessikoulutus Vertaissovittelu Koulutus Koulu- ympäristön parantaminen Kouluyhteisössä toimiminen ja vaikuttaminen Opettajat ja nuorisotyöntekijät Vuorovaikutus päättäjien kanssa Ylipormestarin kokous Avoimet Foorumit Ratkaisukeskeinen työtapa oppilaiden käyttöön Syrjäytymisen ehkäisy Demokratiaan kasvaminen johtokunnat opettajakunta Tukioppilastoiminta

OPPILASKUNTA OSANA KUNNAN OSALL./VAIK. JÄRJESTELMÄÄ KUNNAN/KAUPUNGIN valtuusto/hallitus lautakunnat virastot NUORISOVALTUUSTO LASTEN/NUORTEN PARLAMENTTI NUORTEN ÄÄNI -KOKOUKSET ALUE- RYHMÄ ALUE- RYHMÄ opp.hallituk- sen edustajina nuorisotalojen edustajat OPPILAS- KUNNAN- HALLITUS 1-2 opp./ luokka ryhmä vanhem- pain yhd. LK KOULU/OPPILAITOS opp. kunnan- hallitus opp. kunnan- hallitus johto- kunta opettaja- kunta rehtori O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yleissivistävän koulutuksen yksikkö Leena Nousiainen /tm / / 4.

Toimintakulttuuri Millainen on osallisuutta rakentava toimintakulttuuri? Miten johdan sitä?