Käsitteen- ja teorianmuodostus fysiikassa opetuksen näkökulmasta What, precisely, is “thinking”? When, at the reception of sense-impression, memory-pictures.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

3 Maantieteellisen maailmankuvan hahmottuminen ja mentaalikartat
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Muutamia käsitteitätMyn1 Muutamia käsitteitä •Perintä (inheritance) on luokkien välinen suhde, jossa johdettu luokka (subclass, derived class) perii kantaluokan,
Work/Non-Work Interface: A Review of Theories and Findings
Johanna Leppävirta Kasvatustieteen päivät 2006 Sähkömagnetiikan oppimisen tukeminen ja arviointi Johanna Leppävirta Sähkömagnetiikan laboratorio Sähkö-
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Aineen rakenteen standardimalli
ohje kuunteluanalyysiin
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 1 Tiedekunnan esittelylistojen ja pöytäkirjojen tuottaminen ja julkaisu XML- kieltä ja InfoPath-sovellusta.
Peliohjelmointia Jypelillä Tero Jäntti Tomi Karppinen Vesa Lappalainen Jonne Itkonen Jyväskylän yliopisto/Tietotekniikan laitos Helsinki
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Käsiteanalyysi Mikä on käsite? Konkretia ja abstraktio
ETIIKKA.
Mallit ja mallintaminen luonnontieteiden opetuksessa
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Johdatus yhteiskuntatieteiden filosofiaan (Kf 140) 3. Luento
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Ihmiskäsitys ihmissuhdetyössä
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Eetu-Pekka Heikkinen, yliopisto-opettaja Prosessimetallurgi(n)a Oulun yliopistossa P i e t a r i B r a h e n R o.
1. lukion kemian kurssin toteutus Tavoite Opiskelijat *saavat käsityksen kemian mahdollisuuksista * innostuvat opiskelemaan kemiaa *oppivat havainnoimaan.
Ä IDINKIELEN OPETUSTIETEEN TUTKIMUSMENETELM Ä T Yleist ä tutkimuksen luonteesta ja menetelmist ä Kokeellinen tutkimus Ex post facto – tutkimus Seurantatutkimus.
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Empiirinen psykologia
Selitys Kiintotähdille on ainakin kaksi loogista selitystä. 1.Tähtien asema on todellakin muuttumaton toisiinsa nähden. Tämä käsitys on vallalla hyvin.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
– Ohjelmistojen mallintaminen, mallintaminen ja UML.
Oppimisorientaatioita
TeSSA 2 Template © 1999 Juho Heikkilä Luottamus Tietoturvallisuuteen liittyvät käytettävyyskysymykset Kristiina Karvonen Tietoliikenneohjelmistojen ja.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Hahmopsykologia Wertheimer, Koffka, Köhler
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Refaktorointi ”Te olette tehneet tätä ennenkin”. Mitä on refaktorointi? (1/2) prosessi ohjelmakoodin laadun parantamiseksi ohjelman sisäisen rakenteen.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Riippuvuus tupakoinnista
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Robustius Yleinen idea: jokin pysyy muuttumattomana vaikka jotakin muutetaan.
Teoria ja metodi luennot ryhmätyöt. käytännön tiedot luennoista ja ryhmätöistä ti Unioninkatu 40 sali 4 pe Unioninkatu 40 sali
Peliohjelmointikurssi koululaisille
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Ops seminaari Askola.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Ei-essentialistista semantiikkaa? Tommi Nieminen XXV Kielitieteen päivät, Tampere Essentialistinen semantiikka ja sen ongelmat 2. Ei-essentialistisen.
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
FYSIIKAN JA KEMIAN OPS 2016 Vuosiluokat 7-9. Mikä muuttuu? (FYKE 7-9) Pääpaino kvalitatiivisella/makroskooppisella tasolla Sisältöjen jäsentäminen ja.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Fysiikka ja kemia Antiikin aikoina ja pitkään sen jälkeen tutkijat pohtivat laajasti luonnonilmiöitä. Sama tiedemies saattoi tutkia geometrisiä ongelmia,
SANAJÄRJESTYS.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Yhteisöön kuulumisen etiikka
1. Johdanto Fysiikka on perusluonnontiede, joka tutkii kappaleiden ja luonnon ilmiöiden mitattavia ominaisuuksia, pyrkii löytämään ilmiöissä vallitsevia.
2. Tiedonkäsittelyn tutkimus
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
Mitä oli tehty? Mitä oli tapahtunut?
Bayes-päättelyn kertausta
Muutamia käsitteitä Perintä (inheritance) on luokkien välinen suhde, jossa johdettu luokka (subclass, derived class) perii kantaluokan, perusluokan (superclass,
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Esityksen transkriptio:

Käsitteen- ja teorianmuodostus fysiikassa opetuksen näkökulmasta What, precisely, is “thinking”? When, at the reception of sense-impression, memory-pictures emerge, this is not yet “thinking”. …When, however, a certain picture turns up in many such series, then- precisely through such return- it becomes an ordering element for such series, in that it connects series which in themselves are unconnected. Such an element becomes an instrument, a concept.” [Einstein, Autobiography]

Fysiikan käsitteenmuodostuksen lähtökohdat Havaintoon perustuvien mielikuvien ja mentaalisten mallien (hahmojen) kielentäminen on fysiikan käsitteenmuodostuksen lähtökohta. Mentaaliset mallit käsitteenmuodostuksen lähtökohtana on 1800-luvun empirismin perua. Perusideana myös ns. hahmopsykologiassa (Wertheimer). Helmholtzin metodologinen empirismi ja “sensationalismi” esiintuo näkemyksen ensimmäisen kerran täsmentyneesti. Einsteinin näkemys käsitteenmuodostuksesta nojautuu Helmholtzin käsityksiin. Einsteinille mielikuvat ovat käsitteen alkuja, proto-käsitteitä.

Mentaalimallit ja kvaliteetit: kieli ja mielikuvat Käsitteiden merkityksiä ei voida erottaa niiden kielellisestä käytöstä [ Lakoff and Johnson 1983, Kurki-Suonio&Kurki-Suonio 1994]. Fysiikan opetuksen olisi tarjottava käsitteiden oikean käytön kielellisiä malleja. Ilmaisutapojen ja lauserakentieden tulisi heijastella fysiikan tapaa jäsentää syy- ja seuraussuhteita. Ei riitä että käsitteet opetetaan määritelminä ja näiden määritelmien sisältö opitaan harjoittelun kautta.

Kognition näkökulma: Mentaalimallit Mentaalimallit antavat havainnolle merkityksen, joka rakentuu aina ennen käsitettä. Kvalitatiivisen tason käsitteistäminen on mentaalimallien konstruointia. Siihen kuuluu kuvaavien termien ja kielen luomista, sekä niihin liittyviä havaintoja jäsentäviä mielikuvia. Oppimisteoreettinen tutkimus on antanut mentaalimalleille useita nimiä: Hahmot (gestalts), fenomenologiset primitiivit (p- prims), tiedon fasetit, skeemat.

Kvaliteeteista kvantiteetteihin: Havainnoista kokeisiin Fysiikka pyrkii ymmärtämään luonnonilmiöitä, niiden säännönmukaisuuksia sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Fysiikassa tieto ilmiöihin osallistuvista olioista ja niiden ominaisuuksista rakentuu ilmiöiden mitattavien ominaisuuksien kautta. Fysiikan opetuksessa mittaamalla tutkittava ilmiö on usein lähtökohta. Ilmiö esitellään jo valmiiksi siinä muodossa, kuin se voidaan laboratorio-olosuhteissa havaita ja tehdä tutkittavaksi.

Kvantiteetit: Suureet ja lait Suureet ovat kvalitativisten ominaisuuksien kvantitatiivisia vastineita: Jokainen suure kuvaa jotain ominaisuutta. Lait ovat ilmiöissä havaittavien riippuvuuksien kvantitatiivisia vastineita: Jokainen laki kuvaa jotain riippuvuutta.

Fysikaalinen laki Laboratorio-ilmiössä havaitun ja mitattavaksi tehdyn riippuvuuden kvantitatiivinen esitys. Kokeellisesti havaitun riippuvuuden symbolinen tulkinta. Idealisaatio ja tarkentuva. Merkityksellinen vain suhteessa toisiin lakeihin.

Fysiikan koe tuottaa käsiterakenteita Fysiikan koe on metodi, joka tuottaa uusia suureita ja lakeja noudattaen tiettyjä sääntöjä. Syntyy käsiterakenteita, joiden rakentumista sääntö ohjaa. Rakenteiden verkostoon liittyy rakenteen synnyn sisäinen logiikka, joka antaa käsitteille merkityksen. Käsitteet ja lait saavat merkityksen suhteessa toisiinsa.

Fysiikan teoria järjestää käsiterakenteita. Teorian muodostus etenee kokeellisuuden kanssa rinnan mutta itsenäisesti. Teoria järjestää käsiterakenteita. Teoria antaa merkityksen rakenteille. Teoriaan kuuluu käsiterakenteita järjestävät yleisperiaatteet ja ”peruslait”.

Fysiikan tiedon kolmitasoinen rakenne 1. Kvaliteetit ja kvalitatiivinen tieto 2. Kvantiteetit: suuret ja lait 3. Teoria: Abstrakti formalismi

Kolmitasoinen rakenne oppimisen kannalta Oppimisen olisi edettävä havainnoista kokeiden kautta jäsentyneeseen tietorakenteeseen. Oppimisen alku: Kvalitatiivinen taso ja mielikuvat Olemassaolon jäsentäminen: Oliot Tapahtumien jäsentäminen: Ilmiöt Riippuvuuksien jäsentäminen: Vuorovaikutus Jäsentyneen tietorakenteen oppimiskynnys: Kvantitatiivinen tieto ja kvantiteetit.

Fysiikan koe on metodi konstruoida kvantitatiivista tietoa - lakeja ja suureita Suureen konstruointi ja sen merkityksen rakentuminen tapahtuu kokeellisuuden ja kvantitatiivisen mittaamisen kautta. Suuren konstruointi edellyttää (yleensä) nojautumista jo olemassa oleviin suureisiin. Lain konstruointi tapahtuu kvantitatiivisen mittauksen kautta. Laki on suureiden välinen relaatio ja suureiden arvojen vaihtelua rajoittava ehto.

Teoria on tiedon tuottamisen päämäärä ja tuote Teoria järjestää empiirisen tiedon nojautuen yleisperiaatteisiin ja yleisiin lakeihin. Teorian yleisperiaatteet ja yleiset lait perustuvat empiiriseen tietoon, mutta eivät ole siitä suoraan tuotettavissa. Teorian muodostukseen ei ole metodia, se on luovan toiminnan tulosta. Kokeet tukevat teoriaa, mutta eivät koskaan suoraan vahvista tai kumoa sitä.

Kokeellinen todennus ei ole teorian perusta vaan sen kruunu. Pierre Duhem,