WebOodin käyttöliittymän kehitys Laura Vuorinen 22.2.2008 Kehittämisosasto / Opiskelijarekisteri.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

”Sähköistämisen” merkitys vaihtoon haussa -Ulkomaille opiskelemaan lähtevät Kv -hallinnon kevätpäivät Seinäjoki Nina Björn, Maiju Kannisto &
Atik III -projekti Avoimen yliopiston foorumi Minna Herno Projektipäällikkö Oodi-konsortio
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO ATIK Projekti /Esa Keränen.
Oodin versiot, havaittujen virheiden korjaus sekä kehitysehdotusten eteneminen Laura Vuorinen Kehittämisosasto / Opiskelijarekisteri.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestauksen raportointiohje Testitapauksen raportointi Havainnon raportointi.
Käytettävyystestaus GenMetrics projektissa Jonas Alam
Raportointiportaali Vipunen
Tietokannan suunnittelu
YHTEISTYÖSSÄ Opintohallinnon tietojärjestelmän modernisoinnin esiselvitysprojekti 11/2011-6/2012.
Oodi tietovarasto Eija Ruotsalainen, marraskuu 2005 Opiskelijarekisteri.
Opintohallinnon tietojärjestelmän modernisointi
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
T Projektikatselmus GenCode PS iteraatio
Opi Analyzer Peruskäyttäjäkoulutus
Opintoaikojen rajauslaki Vaihe II WinOodin käyttöliittymä muutokset.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
Oodin opintoaikojen rajaus - muutokset WebOodiin Inka Paukku, Tietohallintopalvelut, TaiK.
Opintohallinnon tietojärjestelmän modernisointiprojekti Pekka Kähkipuro,
Tiedon hyödyntämisen evoluutio. Tieto työvälineenä Valtaosa kaikkien työn kannalta tärkeästä tiedosta tallennetaan yhteisiin tietojärjestelmiin Tietoa.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen YLIOPISTOJEN OPISKELIJAVALINTOJEN VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISSEMINAARI.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AIKIS -hanke Teknisen toimivuuden määrittelyt Keskustelun pohjaksi
Oodin hopsin käyttö ja käyttöönottojen tilanne Eeva Tuori-Pastila, Opiskelijarekisteri.
Tutkintotodistukset Oodista nappia painamalla? Oodi-päivät Opiskelijarekisteri/ Teemu Ajalin/ Tutkintotodistukset.
Moodle-Oodi Integraatio Itä-Suomen yliopisto ja Savonia- AMK
Oodi-päivät Yhteenvetoa OpeOodin määrittelystä ja etenemisestä Johannes Tuovinen.
Oodin versio 3.1 1Opiskelijarekisteri.
Järkeä ja tehokkuutta opetusohjelman laadintaan Laura Vuorinen, Opiskelijarekisteri Anna Kuuteri, Käyttäytymistieteiden laitos Timo Tamminen,
Oodin version 3.1 yhteenveto ja katsaus version 3.2 mukana tuleviin muutoksiin 1Eeva Tuori-Pastila / Opiskelijarekisteri.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Sähköinen tenttipalvelu Tenttis – ominaisuudet ja toiminnot
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
T Henkilökohtainen SE harjoitus
Oodin version 3.3 yhteenveto 1Opiskelijarekisteri.
Muut WebOodin muutokset Versio 2.9. Oodin hops Submit-napin (esim. poista, lisää, tallenna) klikkaaminen useamman kerran tutkintorakenteen muokkauksen.
Opintokohteiden tunnisteiden ja asteikkojen ylläpito WinOodissa Hilkka Hanhenoja.
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: Puh WebOodi -asiat:
Oppimateriaalien käsittely Suunnittelupalaveri klo Vuorikatu 3, neuvotteluhuone Lokki Eija Airio, Pauli Assinen, Sari Koski-Kotiranta,
Raportointi ja Oodi-tietovarasto Oodi-päivät Sari Zitting ja Hilkka Hanhenoja.
Oodin versiot – havaittujen virheiden korjaus ja sekä kehitysehdotusten eteneminen
Oodi-konsortio ja yliopistojen yhteistyö
HY:n Oodi-päivät 2008 Ajankohtaista asiaa ja keskeisiä huomioita.
Oodin kehityksen painopistealueet HY:n näkökulmasta, vuosi
Simulointipohjaisen kälisuunnittelun vaikutukset WebALT-käyttöliittymiin Mikko Romppainen.
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: ◦ Puh ◦ WebOodi -asiat:
WebOodiKURSSIPALAUTE Laura Vuorinen Opiskelijarekisteri.
Kaakkuri Sovellusprojekti Esityksen rakenne Projektiorganisaatio Projektiorganisaatio Taustatietoja Taustatietoja Sovelluksen ominaisuudet.
Oodin kurssi-ilmoittautumisten priorisointityökalu Teemu Ajalin Opiskelijarekisteri.
Oodi-päivät Selvitys opintosektorin rekisteröintikäytännöistä – toimenpiteitä ehdotettuihin kehittämiskohteisiin Opiskelijarekisteri, Sari.
Tulevaisuudennäkymiä: yliopistouudistus, Oodi ja RAKETTI -hanke IH/oprek.
OTM-HANKKEEN SIDOSRYHMÄSEMINAARI Päivän ohjelma 12:00 Avaus / Pekka Äikäs 12:15 Johdon katsaus / Kati Kettunen 12:45 Uuden järjestelmän vaikutukset.
Onnistuneen tietovarastoprojektin edellytykset
Juuli-julkaisutietoportaali
Yleistä opintokohteista
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Opiskelijarekisterin ja Oodi-konsortion tulevaisuudennäkymiä
Oodin versio 2.9 Tulleet muutokset
Hero-Henkilöroolirekisteri
Oodin version 4.8 yhteenveto
Oodin version 3.7 yhteenveto
Helsingin yliopiston Avoin yliopisto tietojärjestelmätilanne Opiskelijan polku järjestelmien läpi opiskelemaan Joanna Veinio
Opintohallinnon tietojärjestelmäiltapäivä
OpeOodi: missä mennään
Yhteinen monialainen asiakas-suunnitelma
Oodin kuulumisia OHTJ ip / Sari Zitting
WinOodi versio 5.1 OPIT/Katri L
Yleistä opintokohteista
EXAM-SÄHKÖInEN osaamisen ARVIOINnin järjestelmä
Esityksen transkriptio:

WebOodin käyttöliittymän kehitys Laura Vuorinen Kehittämisosasto / Opiskelijarekisteri

Taustatietoa Oodista 13 yliopiston yhteinen tietojärjestelmä opiskelijoiden perustiedot, suoritukset ja tutkinnot tietoa tutkintovaatimuksista ja annettavasta opetuksesta toimintoja hallinto- ja toimistohenkilökunnalle, opettajille ja opiskelijoille WinOodi, WebOodi ja Oodi-tietovarasto määrittely alkoi 1995 WinOodin tuotantokäyttöönotto Helsingin yliopistossa WebOodin tuotantokäyttöönotto

Oodin kehitys- ja muutostarpeet käytännöt muuttuvat, alkuperäiset (1995) määritykset eivät enää aina sopivia uusia toimintatapoja joita Oodin pitää tukea ulkopuoliset tahot (esim. tilastokeskus, kela) aiheuttavat muutoksia järjestelmässä olevat virheet

Organisaatio Oodin kehityksestä ja ylläpidosta vastaa Oodi-konsortio hallintoelimet seurantaryhmä (yliopistojen rehtoreita) johtoryhmä (yliopistojen opintohallintopäälliköitä ja tietotekniikkapäälliköitä) työvaliokunta (käytännön päättävä elin) konsortion projektijohtaja konsortion projektipäälliköt projektiryhmät (yliopistojen opintohallinnon ja tietohallinnon työntekijöitä) toteutustyö ostetaan ulkopuolisilta toimittajilta (esim. WM- Data)

yliopistot ovat hyvin erikokoisia -> saman käyttöliittymän pitää taipua eri datamääriin

Pienet muutokset WebOodin ylläpidosta vastaava projektiryhmä kokoontuu 1-3 kuukauden välein ryhmä käsittelee ongelmaa / parannusehdotusta keskustellaan ongelman laajuudesta mietitään kiertotapoja sovitaan korjaustavasta ryhmän jäsenet yliopistojen opintohallinnon tai tietohallinnon työntekijöitä ryhmässä lisäksi toimittaja ja projektipäällikkö

Kehitystyön organisoinnin ongelmia (pienet muutokset) komiteatyöskentelyä, kompromissien hakua ei näkemystä siitä kuka on käyttäjä ei varmuutta laitosten todellisista tarpeista minätauti ei kälisuunnitteluosaamista seuraukset perustason kälivirheitä käyttäjällä teetetään apinatyötä käliin lätkitään varmuuden vuoksi kaikki kannan kentät yksittäisten ongelmien korjaus johtaa spagettikäyttöliittymään

Esimerkki ongelmasta ja muutoksesta Meillä on jälleen noussut tapetille nämä "kadonneet " ilmoittautumiset kursseille ja siitä syystä virisi ajatus, että opiskelijalle näytettäisiin ilmoittautumisen tallennuksen jälkeisessä näytössä myös se päivämäärä ja kellonaika jolloin sitä tallennus-näppäintä on painettu ja että ko. näytön kaikkine tietoineen voisi tulostaa suoraan ja/tai tallentaa tiedostoon jotta opiskelijalle itselleen jäisi siitä konkreettinen todiste tapahtuneesta. (Näytöllä voisi mahdollisesti lisäksi olla joku muu avaintieto jolla ko. ilmoittautumisen voisi jäljittää myöhemmin lokeista) Tässä yksi eilinen kommentti opiskelijalta: "Erityisesti ottaen huomioon että ilmottautumisesta ohjelma ei anna minkäänlaista kuittausta/todistetta, jolla käyttäjä pystyisi todistamaan ilmottautumisensa."

Oliko alkuperäinen ongelma kuitenkin se, että opiskelija ei ilmoittautumissivulla huomaa tallenna-nappia?

Uudet osakokonaisuudet, esimerkkinä opettajan omien kurssien hallinta ”Ohjelmisto toteutetaan iteroimalla käyttöliittymädemoa riittävän monta kertaa palavereissa. Tämän jälkeen siirrytään tarkempaan suunnittelu- ja dokumentointivaiheeseen ja edelleen toteutukseen.” käytännössä kokouksissa vängätty nappien paikoista ja teksteistä ei työnkulkuja… prosessi kesti kaksi vuotta ( ) ”valmis” tuote ei ollut valmis, korjauksia tehty paljon virheitä toimintalogiikassa puuttuvaa toiminnallisuutta kaamea käyttöliittymä

Opettajan omien kurssien hallinta, uusi yritys tähän mennessä (vuonna 2007) kartoitettu yliopistojen nykykäytäntöjä kartoitettu yliopistojen tarpeita työn alla yritetään löytää suoraviivainen työnkulku joka kelpaisi kaikille yliopistoille tulevaisuudessa ammattikälisuunnittelijalta ostetaan suunnitelma kälistä suunnitelmaa testataan yliopistoilla suunnitelmaa korjataan...

Kriittiset kysymykset WebOodin kehitystyössä Miten saada selville yliopiston tarpeet? Miten sovittaa yhteen 13 hyvin erilaisen yliopiston tarpeet? Miten tämän jälkeen tuottaa hyvä käyttöliittymä?