Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Esityksen sisältö Verkko-opetuksen laatukäsikirjan esittely Mikä on verkko-opetuksen laatukäsikirja? Mitä laatukäsikirja sisältää? Mitä hyötyä käsikirjasta on? Miten laatukäsikirjaa käytetään? Miten käsikirjaa kehitetään edelleen? Verkostotyöskentelyn laatu Miten laatukäsikirjaa voi hyödyntää verkostotyöskentelyn laatutyössä? Minkälaisia kokemuksia ja hyviä käytänteitä Vopla- hankeryhmällä on verkostotyöskentelystä?
Mikä on verkko-opetuksen laatukäsikirja? laatukäsikirja on työkalu verkko-opetuksen laadun kehittämiseen antaa kokonaisvaltaisen näkökulman verkko- opetuksen laadunhallintaan (organisaatiotasolta yksittäinen opettajan / tukihenkilön työhön) perustuu yleisiin laadunhallintamalleihin, mutta ei sitoudu tiettyyn malliin verkko-opetuksen laatukäsikirja on liitettävissä laitoksen tai tiedekunnan laatukäsikirjan osaksi laatukäsikirja tekee laatutyön sisältöjä ja menetelmiä tunnetuksi
Mitä laatukäsikirja sisältää? laadun tarkastelun sisällöt: verkko-opetuksen johtaminen, osaaminen, resurssit, prosessit sekä arviointi laadunhallinnan vaiheet: nykytilan kuvaus, valinta, kehittäminen laadun kannalta keskeisiä kysymyksiä pohdittavaksi Esimerkkejä prosessikuvauksista ja tarkistuslistoja eri käyttäjille omat etenemispolut
Mitä hyötyä laatukäsikirjasta on? tarjoaa opettajalle verkko-opetuksen suunnittelun vaiheet ja tarkistuslistan laatutekijöistä auttaa laitosta tai tiedekuntaa hahmottamaan verkko-opetuksen laatua kokonaisuutena auttaa tukipalveluja kehittämään toimintojaan laadukkaan verkko-opetuksen tukemiseksi helpottaa laatutyön aloittamista ja tekemistä tarjoaa yhteisen viitekehyksen verkko-opetuksen toimijoille tavoitteena lopullinen hyöty yhteistyökumppaneille, toiminnan laadun paraneminen
Miten laatukäsikirjaa käytetään ? laadun sisällöt laadunhallinnan vaiheet laatumatriisit (opetus, oppimateriaali, tukipalvelut) prosessit kriteerit / tarkentavat kysymykset
Laatukäsikirjan kehitystyö syksyllä Laatukäsikirjaan luodaan käyttäjäpolut opettaja tukihenkilö esimies 2.Tarkennetaan laadun kriteereitä tutkimukseen ja/tai verkko-opetuksen toimijoiden yhdessä tuottamiin hyviin käytäntöihin perustuen 3.Pyydetään palautetta verkko-opetuksen toimijoilta 4.Hankitaan pilotit vuodelle 2006 testaamaan laatukäsikirjaa
Verkostotyön laatu Laatukäsikirjan kohderyhmät opettajat, tukihenkilöt ja esimiehet ei siis suoranaisesti verkostot Laatumatriisin ideaa (sisällöt ja vaiheittainen eteneminen) voidaan kuitenkin soveltaa myös verkostotoimintaan, pohdittavat kysymykset ja valmis laatukäsikirja tällöin verkostotoiminnan näkökulmasta (verkostojen laatumatriisi?) Työkaluja verkostotoiminnan prosessien tunnistamiseen ja kuvaamiseen Sovellettavissa verkostojen laadun johtamiseen Sovellettavissa verkostotoiminnan laadun arviointiin
Vopla-hankkeessa esiin tulleita verkostotoiminnan hyviä käytänteitä hyvä koordinaatio ja johtaminen asiaan sitoutuneet ja motivoituneet hanketoimijat yhteinen päämäärä ja tavoitteet ovat selkeät ja ne on neuvoteltu yhdessä säännölliset työpajat ja videoneuvottelupalaverit tiimissä ja tiimiltä oppiminen jaettu asiantuntijuus
Kiitos mielenkiinnosta! Lisätietoja ja ajankohtaista