Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä 25.10.2005 www.helsinki.fi/vopla www.helsinki.fi/vopla.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

Vopla-pilottityöpaja Työpajan ohjelma klo Kahvit ja työpajan tavoite klo Esittäytyminen (n. 10 min. / hanke) klo
Opettajien työpaja vetäjät: Annika Evälä, Kristiina Karjalainen, Erika Löfström, Annikka Nurkka Laadun teoriasta käytäntöön -työpajat
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
PK-kehittämispalvelut
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Markus Söderlund Kanuuna-seminaari, Tampere Miksi ja miten nuorisojärjestöjen työtä kannattaa arvioida? #nuorisojärjestöt #laatu #arviointi #palaute.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Opintojaksopalaute Prosessin nimi Kuvaus luotu
Tukihenkilöiden työpaja 21. 9
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Laatua käytäntöön - Pilottien kokemuksia verkko-opetuksen laadunhallintatyöstä TieVie seminaari Jyväskylä Kristiina Karjalainen, Lappeenrannan.
Verkko-opetuksen laadunhallinta ja - laatupalvelu -hanke VirtuaaliAMK-seminaari Ulla Ritvanen, Kuopion yliopisto Helsingin yliopisto.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Kielot ) Pedagogiset laatukriteerit 2) Sisällölliset laatukriteerit 3) Välineelliset laatukriteerit.
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Työllisyysportti – työväline työllisyydenhoidon toimijoille
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
Verkko-opetuksen laadusta Willit-IT -päivät, Lappeenranta Annikka Nurkka, LTY, Janne Sariola, HY Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan.
1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto
Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, Annikka Nurkka, Ulla Ritvanen,
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
Toimintamallien kuvaamisen ja esittämisen haaste Innokylässä
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
Hoitopaikanvalinta.fi Verkkopalvelun kehittämistyö – missä mennään?
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
Ajankohtaista opetuksen näkökulmasta
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Esityksen transkriptio:

Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä

Esityksen sisältö Verkko-opetuksen laatukäsikirjan esittely Mikä on verkko-opetuksen laatukäsikirja? Mitä laatukäsikirja sisältää? Mitä hyötyä käsikirjasta on? Miten laatukäsikirjaa käytetään? Miten käsikirjaa kehitetään edelleen? Verkostotyöskentelyn laatu Miten laatukäsikirjaa voi hyödyntää verkostotyöskentelyn laatutyössä? Minkälaisia kokemuksia ja hyviä käytänteitä Vopla- hankeryhmällä on verkostotyöskentelystä?

Mikä on verkko-opetuksen laatukäsikirja? laatukäsikirja on työkalu verkko-opetuksen laadun kehittämiseen antaa kokonaisvaltaisen näkökulman verkko- opetuksen laadunhallintaan (organisaatiotasolta yksittäinen opettajan / tukihenkilön työhön) perustuu yleisiin laadunhallintamalleihin, mutta ei sitoudu tiettyyn malliin  verkko-opetuksen laatukäsikirja on liitettävissä laitoksen tai tiedekunnan laatukäsikirjan osaksi laatukäsikirja tekee laatutyön sisältöjä ja menetelmiä tunnetuksi

Mitä laatukäsikirja sisältää? laadun tarkastelun sisällöt: verkko-opetuksen johtaminen, osaaminen, resurssit, prosessit sekä arviointi laadunhallinnan vaiheet: nykytilan kuvaus, valinta, kehittäminen laadun kannalta keskeisiä kysymyksiä pohdittavaksi Esimerkkejä prosessikuvauksista ja tarkistuslistoja eri käyttäjille omat etenemispolut

Mitä hyötyä laatukäsikirjasta on? tarjoaa opettajalle verkko-opetuksen suunnittelun vaiheet ja tarkistuslistan laatutekijöistä auttaa laitosta tai tiedekuntaa hahmottamaan verkko-opetuksen laatua kokonaisuutena auttaa tukipalveluja kehittämään toimintojaan laadukkaan verkko-opetuksen tukemiseksi helpottaa laatutyön aloittamista ja tekemistä tarjoaa yhteisen viitekehyksen verkko-opetuksen toimijoille tavoitteena lopullinen hyöty yhteistyökumppaneille, toiminnan laadun paraneminen

Miten laatukäsikirjaa käytetään ? laadun sisällöt laadunhallinnan vaiheet laatumatriisit (opetus, oppimateriaali, tukipalvelut) prosessit kriteerit / tarkentavat kysymykset

Laatukäsikirjan kehitystyö syksyllä Laatukäsikirjaan luodaan käyttäjäpolut opettaja tukihenkilö esimies 2.Tarkennetaan laadun kriteereitä tutkimukseen ja/tai verkko-opetuksen toimijoiden yhdessä tuottamiin hyviin käytäntöihin perustuen 3.Pyydetään palautetta verkko-opetuksen toimijoilta 4.Hankitaan pilotit vuodelle 2006 testaamaan laatukäsikirjaa

Verkostotyön laatu Laatukäsikirjan kohderyhmät opettajat, tukihenkilöt ja esimiehet  ei siis suoranaisesti verkostot Laatumatriisin ideaa (sisällöt ja vaiheittainen eteneminen) voidaan kuitenkin soveltaa myös verkostotoimintaan, pohdittavat kysymykset ja valmis laatukäsikirja tällöin verkostotoiminnan näkökulmasta (verkostojen laatumatriisi?) Työkaluja verkostotoiminnan prosessien tunnistamiseen ja kuvaamiseen Sovellettavissa verkostojen laadun johtamiseen Sovellettavissa verkostotoiminnan laadun arviointiin

Vopla-hankkeessa esiin tulleita verkostotoiminnan hyviä käytänteitä hyvä koordinaatio ja johtaminen asiaan sitoutuneet ja motivoituneet hanketoimijat yhteinen päämäärä ja tavoitteet ovat selkeät ja ne on neuvoteltu yhdessä säännölliset työpajat ja videoneuvottelupalaverit tiimissä ja tiimiltä oppiminen  jaettu asiantuntijuus

Kiitos mielenkiinnosta! Lisätietoja ja ajankohtaista