Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, 25.9.2014 Ilmari Hyvönen, OKM
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuuri? Korkeakoulujen ICT palveluiden kokonaisuudessa Omat Yhteiset Valtakunnalliset Kansainväliset CSC:n tuottamien koulutuksen ja tutkimuksen tietohallinto- ja tietoverkkopalveluiden tavoitetila ja rooli Muodostuu itsenäisistä osa-arkkitehtuureista
Huomioitavat arkkitehtuurit ja kuvausten tilanne (1/2) K = käynnissä, [vuosi] = julkinen, E = ei käynnissä/käynnistyy Arkkitehtuurityö (nyky- ja/tai tavoitetilan kuvaus) Tilanne Ammattikorkeakoulujen teknologia-arkkitehtuurin kehittämishanke (KATe2) E FUNET-palveluiden kokonaisarkkitehtuuri (nykytilan kuvaus) 2012 Kansallisen digitaalisen kirjaston kokonaisarkkitehtuuri Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri 2014
Huomioitavat arkkitehtuurit ja kuvausten tilanne (2/2) K = käynnissä, [vuosi] = julkinen, E = ei käynnissä/käynnistyy Arkkitehtuurityö (nyky- ja/tai tavoitetilan kuvaus) Tilanne Korkeakoulujen yhteentoimivuusmalli (-tietomalli, XDW-tietovaraston malli) K (2013) Tieteellisen laskennan kokonaisarkkitehtuuri K Tutkimuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri (tutkimuksen toiminta-arkkitehtuurin kuvaus 2011) K (2011) Tutkimuksen kokonaisarkkitehtuuri (Tutkimuksen teitoaineistot -kokonaisarkkitehtuuri 2013)
Mikä arkkitehtuuri on huomioitava? Kuvaukset nykytilasta ja tavoitetilasta Jonkun tietojärjestelmän kehityksessä Jossain hankkeessa Toimialakohtaisessa yhteistyössä Korkeakoulujen yhteistyössä Korkeakoululaitoksen yhteistyössä Koulutuksen ja/tai tieteen osa-alueella … Velvoittava, ohjaava, huomioitava…