Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Korkeakoulujen ICT-palveluiden nykytila ja tavoitetilakuvaus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Korkeakoulujen ICT-palveluiden nykytila ja tavoitetilakuvaus"— Esityksen transkriptio:

1 Korkeakoulujen ICT-palveluiden nykytila ja tavoitetilakuvaus
TILANNEKATSAUS Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Antti Mäki, CSC

2 Tilannekatsaus ICT-palveluiden nykytila ja tavoitetilakuvauksesta
Mihin tätä tarvitaan? Neljä iteraatiota Viides yritys käynnissä

3 Tilannekatsaus ICT-palveluiden nykytila ja tavoitetilakuvauksesta
Mihin tätä tarvitaan? Paveluiden tuottamistavan järkevöiminen ”samaa palvelua tuotetaan rinnakkain ja päällekäin”; ”CSC tuottaa korkeakoulujen kanssa kilpailevaa palvelua” ”palvelut tulee tuottaa oikeassa paikassa” Neljä iteraatiota Viides yritys käynnissä

4 Tilannekatsaus ICT-palveluiden nykytila ja tavoitetilakuvauksesta
Neljä iteraatiota Lähtökohta, tehdään systeemikyselyn pohjalta AAPA:n ja FUCIO:n strategiatyöhön kytkeytyen ja yhdessä KA-SIG:n kanssa tuottamistasojen analyysi 1. FUCIO:n ja AAPA:n hankekyselyiden pohjalta ”ICT-kartta” 2. TOP10 lista (IT-barometrin pohjalta) ja keskitettyjen palveluiden lista 3. Valtakunnallinen jäsennys CSC:n tuottamista ICT-palveluista (volyymit, kenelle, elinkaarivaihe) 4. Palveluiden ja niiden tuottamisen organisaatio-vaihtoehtojen analyysi (vaatimusulottuvuudet)

5 Tilannekatsaus ICT-palveluiden nykytila ja tavoitetilakuvauksesta
Viides yritys käynnissä Systeemikyselyn pohjalta, vain valtakunnallisella tai yhteistyön tasolla esiintyvät palvelut tuotetasolla (ei pelkästään paikallisia) Luovutaan yrityksestä kategorisoida: helppo koota ja tulkintavalpaana ”neutraalia” Nykytilan palvelutuote Tuottamistaso Muutostarve Päällekäis.? Office365 Paikallisesti EXAM-tenttityökalu Paikallisesti, Yhteistyö - KK:t ja CSC Tenttis-tenttityökalu Konesalipalvelu Paikallisesti, yhteistyö, valtakunnal. Yhteistyöhön KK:t, muu yhteistyö ja CSC X-lisenssit Yhteistyössä Valtakunnalliseksi EI LISTALLE, KOSKA PAIKALLINEN LISTALLE, koska rinnakkaisia

6 Edelliset iteraatiot

7 Yleiskuva: ICT-palveluiden kuvaus ja tavoitelinjaukset
Tavoitteena on tarkastella ICT-palveluita Nykytilassa olevia, kehityksen kohteena olevia sekä tulevaisuuden tarpeita Kuvattavien palveluiden tunnistamis- ja valintatapa on auki Kuvausulottuvuudet (1. luonnos ) millä tasolla järjestetään onko nähtävissä päällekäisyyttä voidaanko linjata tavoiteesta jonkin palvelun järjestämistason muutokseksi Kuvausulottuvuuksia täydennetään

8 1. Luonnos hankekyselyiden pohjalta
Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä 1. Luonnos hankekyselyiden pohjalta

9 Lähtökohtana AAPA- ja FUCIO-verkostojen kokoamat tiedot, joista aggregoidaan kuvattavat kohteet
Yksittäisen korkeakoulun ja järjestelmän tasoilta yhdistettynä, lähteinä Järjestelmäkysely (jätettiin pois luonnoksesta) BencHEIT-työryhmän aineistot (luonnokseen kategoriat) Fucion hankelista (luonnoksen pohjana) CSC:n täydentävät tiedot palveluista (kaikki) Nykytilan palvelu Sähköpostipalvelut Viestintä- ja yhteistyöalustapalvelut Tenttijärjestelmät Konesalipalvelut Tutkimustietojärjestelmä X-lisenssit

10 Tuotetaanko nykytilassa paikallisesti vai keskitetysti
Palvelun tuottaminen (ei hankinnan tai rahoituksen järjestäminen) Paikallisesti korkeakoulussa Yhteistyörakenteissa Valtakunnallisesti Aapan ja Fucion arviona kokonaistilanteesta Nykytilan palvelu Tuottamistaso Sähköpostipalvelut Paikallisesti Viestintä- ja yhteistyöalustapalvelut Valtakun-nallisesti Tenttijärjestelmät Konesalipalvelut Tutkimustietojärjestelmä X-lisenssit Yhteistyössä

11 Muutosta tai muutostarpeita palveluiden paikallisessa tai keskitetyssä järjestämisessä
Muutostarpeiden lähteinä pyritään käyttämään Aapan ja Fucion strategioissa toiminnan tarpeista laadittuja linjauksia Tunnistetaan myös mahdollisia päällekäisyyksiä CSC:n ja korkeakoulujen omissa palveluissa. Nykytilan palvelu Tuottamistaso Muutostarve Päällekäis.? Sähköpostipalvelut Paikallisesti - Viestintä- ja yhteistyöalustapalvelut Valtakunnallisesti Paikalliseksi KK:t ja CSC Tenttijärjestelmät Yhteistyöhön Konesalipalvelut KK:t, yhteistyö ja CSC Tutkimustietojärjestelmä X-lisenssit Yhteistyössä Valtakunnalliseksi

12 Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmän kokous 19.3.2015
Korkeakoulujen ict-palveluiden nykytilan ja tavoitearkkitehtuurin kuvausluonnoksen 2. versio

13 Palveluiden tunnistamis- ja valintatavan kehittäminen
Tietopohja pitää tarkentaa Aapan ja Fucion ja kanssa FUCIO:n ehdotus ”TOP10 korkeakouluille” -listaksi CSC:n, OPH:n ja Kansalliskirjaston (ym.) tuottamat valtakunnalliset palvelut staattisena listana vai vastaavana ”TOP-poimintana”? Hyödynnettävä opiskelun ja opetuksen tuen kehittämistä koskevat korkeakoulukortit Valmistellaan, miten asiantuntijatasolla voitaisiin arvioida, mitä näistä yksittäisistä havainnoista kannattaa käsitellä, mikä olisi asian merkittävyyden kriteeri

14 Korkeakoulujen TOP10 / TH&ICT / KTPO
TH&ICT-kokous ei antanut syytä jatkaa nykyisen FUCIO-hankelistan pohjalta kokonaiskuvan luomista yliopistojen (ja korkeakoulujen) IT-hankkeista. Paremmin tarkoitusta voisi palvella kysely hankkeista jotka … ovat omalle yliopistoille merkittäviä resursoinnin tai sisäisen vaikuttavuuden suhteen ovat/voivat olla IT-johtajan näkemyksen mukaan merkittäviä myös kansallisesti Kyselyn rytmiikka sovitetaan TH&ICT- ja FUCIO-kokousten mukaan. Vastausten lopputulema pyritään vyöryttämään mukaan KTPO-sopimukseen. ( malliin liitetty myös AAPA-verkosto ) FUCIO © 2014

15 Korkeakoulujen TOP10 / TH&ICT / KTPO
Kysymys IT-johtajille Top 10 yliopistossa FUCIO-kokous Workshop Top 10 FUCIOlle TH & ICT-kokous Top 10 Korkeakouluille Kysymys IT-johtajille Top 10 AMK:ssa AAPA-kokous Workshop Top 10 AAPAlle AAPA-FUCIO-tvk-kokous Workshop Top 10 korkeakouluille KTPO 201# Tammi Helmi Maalis Huhti Touko Kesä - Elo FUCIO © 2014

16 Kuvausulottuvuuksien lisääminen
(1. luonnoksesta) Millä tasolla järjestetään Tasojen tarkentaminen tai tarkkuuden lisääminen? Muiden yhteistyörakenteiden ja valtakunnallisten palveluiden välillä puolivaltakunnalliset toimijat, kuten Certia ja OTM? onko pakollinen vai vapaaehtoinen eli onko kyse säädöksiin perustuvasta vai muusta tieto rahoituslähteestä (ministeriön itselleen tai ministeriön korkeakouluille ostamia ja mitkä csc:n korkeakouluille tuottamia ja korkeakoulujen maksamia) tietoa siitä, missä vaiheessa asia on, mitä siinä nyt tehdään, mihin se johtaa hankintatapaa ulkoistamalla tai itse tuottamalla

17 Kuvauksien yleisiä kehitystarpeita
Miten voitaisiin pohtia kansallisesta näkökulmasta asioita, joihin huomiota haluttaisiin kiinnittää, ennen kuin asiat nousevat esille korkeakoulujen hankkeina? Miten saataisiin lisää ajantasaisuutta ja herkkyyttä uusien hankkeiden havaitsemiseksi ajoissa? Miten tietopohja olisi laadukasta ja sen tuottaminen kuormittaisi mahdollisimman vähän?

18 Valtakunnallinen jäsennys CSC:n tuottamista ICT-palveluista
Valtakunnallinen jäsennys CSC:n tuottamista ICT-palveluista

19 Tieteellinen laskenta Tietoinfra FUNET VIRTA & tiedonkeruut
Tieteellisen laskennan yhteistyöfoorumi Arkkitehtuurit ohjaavat Keskitetyt (ICT) palvelut Opetushallitus: CSC: Koulutustiedotus, haku ja valinta Tieteellisen laskennan kokonaisarkkitehtuuri Tieteellinen laskenta Avoimen tieteen ja tutkimuksen asiantuntijaryhmä Tietoinfra Kansalliskirjasto: FUNET Kirjastojärjestelmät Tutkimuksen kokonaisarkkitehtuuri (ATT) VIRTA & tiedonkeruut Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmäohjausryhmä Korkeakoulujen ICT-palveluiden nykytila ja tavoitetilakuvaus Tutkimuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri x y Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä Korkeakoulujen itse/yhdessä tuottamat ICT palvelut KK: KK: ”Yhteinen kieli” Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto xx xx Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri xx xx KK: xx xx Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä

20 Kuka maksaa, osuus koko palveluvolyymistä?
kor-kea-kou-lut yhtei-sesti 2014 toteutuneen myynnin jakautuminen KTPO-CSC -kategorioita mukaillen valtio Valtio käsittää kaiken julkisen rahoituksen, joka ei ole korkeakouluilta tai yhdessä korkeakoulujen kanssa

21 Kenelle palvelut on suunnattu?

22 Koko CSC:n volyymin maksajat ja velvoittavien palveluiden osuus

23 Elinkaarivaihe

24 Palveluiden ja niiden tuottamisen organisaatio-vaihtoehtojen analyysi (vaatimusulottuvuudet)

25 Tulevaisuustyöpajan 27.8. tavoiteasetanta
Tiedon jakamisen välineenä kehitetään palveluita ja järjestämistapoja yhdistävien kysymysten ja vaatimuksien luetteloa. Näitä kysymyksiä ovat esimerkiksi ratkaisun kompleksisuus tai yleisyys verrattuna toimialakohtaisen räätälöinnin tarpeeseen. Käytössä olevia, kehittämisen kohteena olevia tai tulevaisuuden palveluita analysoitaisiin näiden kysymysten avulla. Samoin järjestämisen välineenä käytettävissä olevia ja suunniteltuja organisaatiota analysoitaisiin näillä kysymyksillä. Muodostuva tieto mahdollistaisi sekä palveluiden että järjestämistapojen kehittäjille strategisten valintojen tekemisen yhteiseen, yhtenäiseen kokonaiskuvaan tukeutuen.


Lataa ppt "Korkeakoulujen ICT-palveluiden nykytila ja tavoitetilakuvaus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google