Ari Hoppania Oulun lääninhallitus, liikenneosasto Yhteiskunnan korvaamien matkojen järjestämisen hallinnointi ja rahoitus Ari Hoppania Oulun lääninhallitus, liikenneosasto
Taustaa matkojen yhdistelyn edistämiselle Kokeilujen tulokset positiivisia liikennepalvelujen säilyttäminen palvelutason parantuminen – palveluliikenne kuljetuskustannusten kasvun hillitseminen konkreettiset säästöt asiakkaiden tyytyväisyys Suositeltu järjestelmän vakinaistamista ja laajentamista koko maahan
Matkojen yhdistelyn edistäminen Kirjattu hallituksen strategia-asiakirjaan Hallinnon ja aluekehityksen (HALKE) ministerityöryhmän toimenpide-esitys poikkihallinnollinen työryhmä tehtävänä esitys/ehdotus hallinnointi- ja rahoitusmalliksi yhteiskunnan korvaamien matkojen yhdistelyn toteuttamista varten
Matkojenyhdistelyn tavoitteita Asiakkaan tarpeet Taloudellinen vaikutus yhteiskunnalle Joukkoliikenteen palvelutaso ja joukkoliikennepalvelujen turvaaminen Avoin, yhtenäinen malli Alueiden erilaiset olosuhteet huomioon Tietotekniikan hyväksikäyttö
Hallinnollinen rakenne
Matkojen yhdistelyn hallinnointi Valtakunnantaso yhteistoimintasopimus (LVM, STM, SM, OPM, Kela ja Kuntaliitto) sitoutuminen seurantatyöryhmä (LVM, STM, Kela, Kuntaliitto, LH:t) hankinta-asiakirjojen ja sopimusmallien valmistelu ohjaus seuranta toiminnan tuki
Matkojen yhdistelyn hallinnointi Lääni-/aluetaso Lääninhallituksilla vastuu koordinoinnista/yhteistyön varmistaminen yhteistyösopimukset: yhteistyön luonne, kilpailuttaamisen toimivaltuudet, yhdistelykustannusten jaon yksityiskohdat yhteistyöryhmä/läänitaso (LH, kunnat, Kela, shp, muut kuntayhtymät, maakuntaliitto) aluejaon määrittely toiminnan koordinointi kehittäminen, ohjeistus MYK-johtoryhmä/MYK-aluetaso (LH, kunnat, Kela, shp, muut sidosryhmät) alueellisen palvelutason määrittely tarjouskilpailun valmisteluun osallistuminen seuranta yhdistelypalvelun hankinta/kilpailuttaminen sopimus MYK-operaattorin kanssa
Hallinnoinnin vastuutahot
Väestöpohja läänien alueilla
Matkojen yhdistelykustannusten rahoitus Tavoitteet valtakunnallisesti yhtenäinen malli joustava, alueiden erilaisuus huomioon huomioidaan hyötyjä maksaa –periaate yhdistelykustannusten jako hyötyjäosapuolten kesken osapuolille syntyvän hyödyn huomioiminen jossain suhteessa ei muutoksia valtion ja kunnan kustannusten jakoperusteisiin
Rahoitusmalli Erilaisia vaihtoehtomalleja asukaslukuperusteinen malli matkakustannusperusteinen malli suoriteperusteinen malli yhdistelmämalli Yhdistelmämalli (työryhmän suositus) matkojen yhdistelyn tuoteryhmät tuotteille kustannusten kohdistamisen jakosuhteet yhdistelyn vaatima työmäärä yhdistelyn tuottama kustannushyöty jakosuhteiden tarkentaminen sopimusmalleissa ja sopimusneuvotteluissa matkojen lukumäärän arvioiminen tarjouskilpailuvaiheessa
Valtionapu matkojenyhdistelystä aiheutuneisiin kustannuksiin Lääninhallitus myöntää Avustus kunnalle Erilaisten käyttäjäryhmien matkojen yhdistelystä aiheutuviin kustannuksiin (VPL, SHL, koululaiset) Käynnistämisvaiheessa kahden vuoden ajan Enintään 30 %