ToMuT-hanke Visiotyökirja Pasi Silander 2012. ToMuT-hanke Mitä pitää kyetä näkemään tulevaisuuden visioita varten? Millaista näkemystä tarvitaan? Mitä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Median kohtaaminen EuroSkills-kilpailijana edustatte:
Toimintaympäristön analyysi
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Toimintaohjeet opelle
Ysiltä elämään Eväitä peruskoulun jälkeiseen elämään
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Samuel Rahikainen Tietotekniikan kandidaattiseminaari
CD-ROM-asema mikrossa
VOA-oppimispäiväkirja
TOPO-opettajien ohjatut työelämäjaksot Nina Aula.
(c) 2006 Tero Karvinen Langattomat verkot pääkaupunkiseudulla Nykytilanne.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Vauhtia ja virikkeitä koulujen kv-suunnitelmiin Keväinen kv-koulutus Tampere Tiina Sarisalmi.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
TASAPAINON RAKENTAMINEN
STRATEGIAPROSESSI STRATEGIA Nykytilan analyysi, SWOT Skenaariot
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
MILLAISENA KIELI NÄYTTÄYTYY OPPILAIDEN SILMISSÄ JA OPPIMATE- RIAALISSA?
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Osallistumista tukeva mediakasvatus peruskoulussa
Maailman johtavana metsäklusterina vuoteen 2030 Suomen metsäklusterin tutkimusstrategia.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Sijoittumisseuranta 2013 Vuonna 2012 maisteriksi valmistuneiden tilanne ja mielipiteet vuoden 2013 lopulla Jyväskylän yliopisto - koko aineisto Jari Penttilä.
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Piispanristin kouluun !
Tero Karvinen HotSpot-projekti Langattomat verkot pääkaupunkiseudulla Nykytilanne Tero Karvinen
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Ammatillisen koulutuksen viennin edistäminen Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Muutosta pataan! Liekitettyä intoa vai käristettyä kärvistelyä? Riku Aalto/ Trainer4You.
Mainoselokuvalle tyypillistä Korkeat kustannukset pituuteen/kestoon nähden Täysin manipuloitu tilanne esitetään ikään kuin se olisi realismia/totta – erona.
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
KummiWiki Verkostoituminen ja jaettu asiantuntijuus yrittäjyyden oppimisympäristönä Turku Sirkka Hulkkonen Omnia.
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Kouluterveyskysely 2011 Salon prosenttiosuudet Elinolot ja terveystottumukset Peruskoulun 8. ja 9. luokan oppilaat Lukion 1.ja 2. vuoden opiskelijat Ammatillisten.
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
Uusi KAO, kohti tulevaisuutta Raimo Sivonen
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Toimintaohjeet opelle
Joutsenon koulu on KiVa-koulu
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Oppiaine-kokonaisuus
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
RAPORTTIEN JA WWW-SIVUJEN OHJEET Projektityökurssi KLTITE05OH/SU.
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Kaksoistutkinto-opiskelu
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Vaalit
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Filosofiaa lapsille -tehtävä (kaikille)
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
OSAAMISKANSIO Nimi.
Esityksen transkriptio:

ToMuT-hanke Visiotyökirja Pasi Silander 2012

ToMuT-hanke Mitä pitää kyetä näkemään tulevaisuuden visioita varten? Millaista näkemystä tarvitaan? Mitä pitää kyetä näkemään tulevaisuuden visioita varten?

ToMuT-hanke Mikä kahlitsee ajatteluani? Mistä minun pitää päästä eroon? Asiat, jotka kahlitsevat ajatteluani:

ToMuT-hanke Mikä vaikuttaa tulevaisuusvisiooni? Numeroi kuvat merkitsevyyden mukaan.

ToMuT-hanke Visio: Koulu 2.0 vuonna 2030 Tällaisen Peruskoulun 2.0 /Lukion 2.0 / Ammatillisen oppilaitoksen 2.0 haluan!

ToMuT-hanke Visio: Koulu 2.0

ToMuT-hanke Arviointia: Onko visiossa riittävästi näkemystä vai onko jumittunut nykytilaan tai menneeseen? Miltä osin on riittävästi näkemystä: Miltä osin on jumittunut :

ToMuT-hanke Miten jaan vision henkilöstöni kanssa? Miten visioin malliksi ja esitän visioitani, jotta opettajatkin ”saisivat luvan” ja uskaltautuisivat visioimaan? Miten näytän tietä tulevaisuuteen?

ToMuT-hanke Uudet ajatuksen versot: Uudet orastavat innovaatiot Tavoitteita: Mielipiteitä: Ihmettelyn aiheita: Ideoita: