Pekka Aula Topiantti Äikäs Kaupunkimaineen muodostuminen ja tulkinta: esimerkkeinä Lahti ja Lappeenranta Pekka Aula Topiantti Äikäs
Kaupunkimaineen muodostuminen ja tulkinta Kaupunkien maineenhallinnan ja imagotyön nykyproblematiikka Kaupunkimaineen muodostumisen prosessi Kaupunkimaineen osatekijät ja nelikenttätulkinta Esimerkkeinä kaksi ”tavallista” kaupunkia: Lahti ja Lappeenranta (mainevertailu) Kaupunkien maineenhallintaa ja imagotyötä kehittävät havainnot esimerkkikaupunkien kannalta 27.11.2007 / Ta Äikäs
Nykyproblematiikkaa Kaupunkien ja alueiden välinen kilpailu Yhteiskunnan prosessit (PARAS jne.) Yhteiskunnan murros kohti mielikuvayhteiskuntaa Immateriaaliset pääomat ja niiden tutkimus Kirjava käsitteistö sekä kehittämisessä että tutkimuksessa 27.11.2007 / Ta Äikäs
Kaupunkimaineen muodostuminen Kaupunkimaine on koettua mielikuvaa. Maineen muodostuminen edellyttää ennakkokäsitystä (mielikuvaa) kohteesta. Mielikuvan rakentuminen tapahtuu viestinnällisissä tai muissa kohtaamisissa havaitsijan ja kaupungin välillä. Mielikuvat voivat kohdistua konkreettisiin kohteisiin tai tunneperäisiin (affektiivisiin) tekijöihin. Mainetta ylläpitää imagotyö, media, henkilöstö jne. 27.11.2007 / Ta Äikäs
Kaupunkimaineen osatekijät Suuria kaupunkiseutuja koskevassa tutkimuksessa (Acta 193/2007) havaittiin, että kaupunkimaine koostuu kuudesta tekijästä: Julkinen kuva (tietoisuus, mediakuva) Palvelut (julkiset ja yksityiset) Vastuu (kehittämisestä, seudusta) Miljöö (sis. sosiaalinen ympäristö) Johtaminen (organisaatio) Innovatiivisuus (rohkeus ja luovuus) 27.11.2007 / Ta Äikäs
Maineen nelikenttä ”mainettaan huonompi” ”erinomainen maine” hyvä mielikuva ”mainettaan huonompi” ”erinomainen maine” huono kokemus hyvä kokemus ”huono maine” ”mainettaan parempi” huono mielikuva 27.11.2007 / Ta Äikäs
Kokonaiskuva kaupunkimaineesta: 27.11.2007 / Ta Äikäs
Esimerkit: Lahti ja Lappeenranta 98 500 as. ”Uusi kaupunki”; teollisuuspaikkakunta, pk-seutu, urheilu- ja kulttuuritunnettuus, yliopistokeskus Lappeenranta 59 000 as. ”Brahen kaupunki”, teollisuus- ja koulutus-paikkakunta, rajan merkitys, Kaakon keskus 27.11.2007 / Ta Äikäs
Lahden kaupunkimaine 27.11.2007 / Ta Äikäs
Lahden maineen tulkintaa: Kaikki osatekijät arvioidaan vähemmän hyviksi kuin muissa kohteissa (muutamat lähellä neutraalia) Ongelmakohtana on miljöö ja erityisesti sosiaalinen ympäristö: Lahti on vähiten viihtyisä, sen ilmapiiri on suvaitsematon ja kulttuurinen ilme yksitotinen Lahden maineeseen vaikuttaa myös positiivisia tekijöitä, joiden painoarvo on vaikeasti mitattavissa (kulttuurilaitokset, urheilu, luonnonympäristö) Julkinen kuva on tutkituista kohteista 5. paras 27.11.2007 / Ta Äikäs
Lappeenrannan kaupunkimaine 27.11.2007 / Ta Äikäs
Lappeenrannan maineen tulkintaa: Tulos on kaksijakoinen: julkinen kuva ja palvelut kielteisiä – muuten arviot lähellä neutraalia (Neutraaliuden voisi myös tulkita kielteisenä; onko se myös välinpitämättömyyttä?) Ongelmakohtana on huono julkinen kuva, joka johtuu heikosta medianäkyvyydestä (11-12 2005). Myönteiset (/neutraalit) arviot ovat heikko signaali mahdollisuuksista (vastuu, miljöö...) 27.11.2007 / Ta Äikäs
Esimerkit nelikentässä...: 27.11.2007 / Ta Äikäs
Kokonaiskuva kaupunkiseuduista: Lappeenranta Helsinki Oulu Tampere Lahti Kuopio ? 27.11.2007 / Ta Äikäs
Tulevaisuuspohdintoja Kaupungin imago on sitä mitä se on. Jos haluat parantaa kaupungin imagoa, paranna kaupunkia ja kehitä kaupungin omaleimaisuutta. – Pekka V. Virtanen, 1999: 163. Hyvä maine on lunastettava yhä uudelleen ja uudelleen hyvällä toiminnalla ja hyvillä kokemuksilla. – Erkki Karvonen 1999: 100. 27.11.2007 / Ta Äikäs
Tulevaisuuspohdintoja Vaikka Lahden mainetulos on heikko, niin potentiaalia on erityisesti julkisuuskuvan ja matkailijoiden kannalta Vaikuttavina tekijöinä ovat sijainti sekä kulttuuri- ja urheiluimagon kehittäminen Lappeenranta menestyi suurista kaupunkiseuduista heikoiten, erityisesti tunnettuutta on kehitettävä 4-kentän kokemus-akselilla saatu tulos heijastaa kaupungin mahdollisuuksia matkailun ja ehkä asumisen paikkana (miljöö-näkökulma) 27.11.2007 / Ta Äikäs
Yhteystiedot: Pekka Aula prof. Helsingin yliopisto Viestinnän laitos pekka.aula@helsinki.fi Topiantti Äikäs dos. Oulun yliopisto Maantieteen laitos topiantti.aikas@oulu.fi 27.11.2007 / Ta Äikäs