Pekka Aula Topiantti Äikäs

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy :: © TAK Oy Venäläisten matkailijoina Suomessa maaliskuu 2012 Kapustat Kaakkoon.
Advertisements

KAUPUNGIN JOHDON TERVEISET KYLÄKIERROS MUUTOKSEN TUULET  Jälleen kerran yhteiskuntia ravistelevat suuret muutokset: tekniikassa, uskonnoissa, organisaatioissa,
Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
Miten ylläpidetään mainetta? Pohjois-Pohjanmaan kuntapäivä Jari Seppälä.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
•Kapea kulttuurikäsitys: –kulttuuri taiteen, tieteen jne. tuotteina –kulttuuri yksilön, ryhmän tai yhteiskunnan kehityksen tilana –kulttuuri erityisesti.
Työhyvinvoinnin tekijät Akavan Erityisalojen työmarkkinatutkimusten tuloksia Tiivistelmädiat
PORI Taloyhtiöiden info-ilta Tapio Kallioinen Projektipäällikkö Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy.
Elävä kaupunkikeskusta ry:n strategia 2010 – 2015 (viimeistely) Esitys hallituksen kokoukselle Strategiaryhmän valmisteluun perustuva toiminnanjohtaja.
YMPÄRISTÖLIIKETOIMINTA JA
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
Laadukkaan asukasviestinnän mahdollisuudet
Miksi aluekehitysohjelma käynnistettiin? Kansanedustaja Martti Korhonen.
LUOVUUS, OSAAMINEN, VERKOSTOT, RAHA Seudulliseen yhteistyöhön! -opetustoimen seutuseminaari Rehtori Yrjö Sotamaa, Taik
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka.
Miten synnytän radikaaleja innovaatioita ”Fuzzy Front End clarified”
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Kodin ulkopuolinen väkivaltatyö ja verkostoitumisen merkitys Oulun seudulla VIA VIS –VÄKIVALTATYÖN HANKKEEN PÄÄTÖSSEMINAARI – Miten väkivallan tekijää.
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommunutredning Millaiseen metropoliin Helsingin valtuusto Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
Suomen kartta.
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Päivi Jokitalo Kirjastoverkkopäivät 2010.
MAHDOLLISUUKSIA KULTTUURILLE. Kulttuurin matkailullinen tuotteistaminen Tavoite on edistää taide- ja kulttuurisisältöisten matkailupalveluiden kehittämistä.
YLIOPISTO- KESKUKSET Esittely KUUSI YLIOPISTOKESKUSTA Yliopistokeskukset ovat osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Ne toimivat kuudella.
Työvoima- ja elinkeinokeskus Ohjelmakausi 2007–2013 käynnistyy, EU-projektien toteutus Yritysrahoituksen puheenvuoro Pekka Pelkonen Pohjois-Karjalan TE-keskus.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
1 AMMTILLISEN KOULUTUKSEN MERKITYS KUNNALLE
HALLITUSBAROMETRI Barometrin toteutus Toteutus 14 kauppakamarin alueella Etelä-Pohjanmaa, Etelä-Savo, Helsingin seutu, Häme, Keski-Suomi,
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
Tampere ja Tampereen kaupunkiseutu vuonna 2030
Viestintäsuunnitelma
Pohjois- Suomen Kompassi Pohjois-Suomen strategia, s. 35: ”Lapin ja Oulun yliopistojen yhteistyöllä, verkottumalla myös Kainuuseen ja Keski-Pohjanmaalle,
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Oskelle ominaiset toimintamallit: Verkostoituminen (matala kynnys, avoimet kehittämisen ympäristöt) Uudet avaukset (viestintä, asiantuntijat, FinNode …)
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
LASTENSUOJELIJAT KAHDEN EETOKSEN RISTIPAINEESSA ERJA SAURAMA HELSINGIN YLIOPISTO
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Hyvinvointialan yritystoiminnan kehittäminen Satakunnassa - strategioista toimenpiteisiin Palvelujohtaja Jari-Pekka Niemi Porin.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
Kielivähemmistöjen palvelut ristipaineessa ARTTU Kuntaseminaari Svenska social- och kommunalhögskolan.
Tulevaisuuden terveys kansallinen tiekartta
Yrityksen vuorovaikutussuhteiden hallinta: maineen dialogi
Mitä on kulttuuri?.
Toimintaympäristö Koulutus ja tutkimus Ilkka Valjus.
HEINÄVESI ELINVOIMASTRATEGIA 2016 Sisältö  Strategiset lähtötiedot ja johtopäätökset 2016 (liite)  Keskeiset tulevaisuuden kehitystrendit Heinäveden.
Datan avaaminen kunnissa, tilanne syksyllä 2014 Avoimen tiedon ohjelma, Elisa Kettunen, erityisasiantuntija.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Kaupunkiakatemia Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja Helsingin kaupunki KATUTILA JA KATUJEN KULTTUURIT Case Helsingin kaupungintalon "Lab”
ENNAKKOTIETOJA SYYSKUUSSA 2013 JULKAISTAVASTA T-MEDIAN LUOTTAMUS & MAINE -TUTKIMUKSESTA: Julkaisemme yhdessä Talouselämän kanssa listan Suomen hyvä- ja.
12 Vaikeuksia voi ennaltaehkäistä ja niistä voi selvitä Ydinsisältö.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Pääkaupunki-seutu Eetu ja Ella.
Yritykset ja yhteiskunta
Aineettoman pääoman merkitys organisaation menestymiselle - Antti Lönnqvist
Cultura Yhdistävä tekijä
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
Miten ammatillisen koulutuksen brändi paranee?
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Arvioinnista arkipäivää
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Esityksen transkriptio:

Pekka Aula Topiantti Äikäs Kaupunkimaineen muodostuminen ja tulkinta: esimerkkeinä Lahti ja Lappeenranta Pekka Aula Topiantti Äikäs

Kaupunkimaineen muodostuminen ja tulkinta Kaupunkien maineenhallinnan ja imagotyön nykyproblematiikka Kaupunkimaineen muodostumisen prosessi Kaupunkimaineen osatekijät ja nelikenttätulkinta Esimerkkeinä kaksi ”tavallista” kaupunkia: Lahti ja Lappeenranta (mainevertailu) Kaupunkien maineenhallintaa ja imagotyötä kehittävät havainnot esimerkkikaupunkien kannalta 27.11.2007 / Ta Äikäs

Nykyproblematiikkaa Kaupunkien ja alueiden välinen kilpailu Yhteiskunnan prosessit (PARAS jne.) Yhteiskunnan murros kohti mielikuvayhteiskuntaa Immateriaaliset pääomat ja niiden tutkimus Kirjava käsitteistö sekä kehittämisessä että tutkimuksessa 27.11.2007 / Ta Äikäs

Kaupunkimaineen muodostuminen Kaupunkimaine on koettua mielikuvaa. Maineen muodostuminen edellyttää ennakkokäsitystä (mielikuvaa) kohteesta. Mielikuvan rakentuminen tapahtuu viestinnällisissä tai muissa kohtaamisissa havaitsijan ja kaupungin välillä. Mielikuvat voivat kohdistua konkreettisiin kohteisiin tai tunneperäisiin (affektiivisiin) tekijöihin. Mainetta ylläpitää imagotyö, media, henkilöstö jne. 27.11.2007 / Ta Äikäs

Kaupunkimaineen osatekijät Suuria kaupunkiseutuja koskevassa tutkimuksessa (Acta 193/2007) havaittiin, että kaupunkimaine koostuu kuudesta tekijästä: Julkinen kuva (tietoisuus, mediakuva) Palvelut (julkiset ja yksityiset) Vastuu (kehittämisestä, seudusta) Miljöö (sis. sosiaalinen ympäristö) Johtaminen (organisaatio) Innovatiivisuus (rohkeus ja luovuus) 27.11.2007 / Ta Äikäs

Maineen nelikenttä ”mainettaan huonompi” ”erinomainen maine” hyvä mielikuva ”mainettaan huonompi” ”erinomainen maine” huono kokemus hyvä kokemus ”huono maine” ”mainettaan parempi” huono mielikuva 27.11.2007 / Ta Äikäs

Kokonaiskuva kaupunkimaineesta: 27.11.2007 / Ta Äikäs

Esimerkit: Lahti ja Lappeenranta 98 500 as. ”Uusi kaupunki”; teollisuuspaikkakunta, pk-seutu, urheilu- ja kulttuuritunnettuus, yliopistokeskus Lappeenranta 59 000 as. ”Brahen kaupunki”, teollisuus- ja koulutus-paikkakunta, rajan merkitys, Kaakon keskus 27.11.2007 / Ta Äikäs

Lahden kaupunkimaine 27.11.2007 / Ta Äikäs

Lahden maineen tulkintaa: Kaikki osatekijät arvioidaan vähemmän hyviksi kuin muissa kohteissa (muutamat lähellä neutraalia) Ongelmakohtana on miljöö ja erityisesti sosiaalinen ympäristö: Lahti on vähiten viihtyisä, sen ilmapiiri on suvaitsematon ja kulttuurinen ilme yksitotinen Lahden maineeseen vaikuttaa myös positiivisia tekijöitä, joiden painoarvo on vaikeasti mitattavissa (kulttuurilaitokset, urheilu, luonnonympäristö) Julkinen kuva on tutkituista kohteista 5. paras 27.11.2007 / Ta Äikäs

Lappeenrannan kaupunkimaine 27.11.2007 / Ta Äikäs

Lappeenrannan maineen tulkintaa: Tulos on kaksijakoinen: julkinen kuva ja palvelut kielteisiä – muuten arviot lähellä neutraalia (Neutraaliuden voisi myös tulkita kielteisenä; onko se myös välinpitämättömyyttä?) Ongelmakohtana on huono julkinen kuva, joka johtuu heikosta medianäkyvyydestä (11-12 2005). Myönteiset (/neutraalit) arviot ovat heikko signaali mahdollisuuksista (vastuu, miljöö...) 27.11.2007 / Ta Äikäs

Esimerkit nelikentässä...: 27.11.2007 / Ta Äikäs

Kokonaiskuva kaupunkiseuduista: Lappeenranta Helsinki Oulu Tampere Lahti Kuopio ? 27.11.2007 / Ta Äikäs

Tulevaisuuspohdintoja Kaupungin imago on sitä mitä se on. Jos haluat parantaa kaupungin imagoa, paranna kaupunkia ja kehitä kaupungin omaleimaisuutta. – Pekka V. Virtanen, 1999: 163. Hyvä maine on lunastettava yhä uudelleen ja uudelleen hyvällä toiminnalla ja hyvillä kokemuksilla. – Erkki Karvonen 1999: 100. 27.11.2007 / Ta Äikäs

Tulevaisuuspohdintoja Vaikka Lahden mainetulos on heikko, niin potentiaalia on erityisesti julkisuuskuvan ja matkailijoiden kannalta Vaikuttavina tekijöinä ovat sijainti sekä kulttuuri- ja urheiluimagon kehittäminen Lappeenranta menestyi suurista kaupunkiseuduista heikoiten, erityisesti tunnettuutta on kehitettävä 4-kentän kokemus-akselilla saatu tulos heijastaa kaupungin mahdollisuuksia matkailun ja ehkä asumisen paikkana (miljöö-näkökulma) 27.11.2007 / Ta Äikäs

Yhteystiedot: Pekka Aula prof. Helsingin yliopisto Viestinnän laitos pekka.aula@helsinki.fi Topiantti Äikäs dos. Oulun yliopisto Maantieteen laitos topiantti.aikas@oulu.fi 27.11.2007 / Ta Äikäs