Akukone yhdistää työelämän opintojen ja opetuksen suunnitteluun 9.5.2007 Akukone yhdistää työelämän opintojen ja opetuksen suunnitteluun Jukka T. Lehtonen Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY Esittelijänä Päivi Jyry, ura- ja rekrytointipalvelut, HY
Hankkeen suunnittelu Biotieteellinen tiedekunta: Ulla Lehtonen, Jukka T. Lehtonen, Laura Hiisivuori Kasvatustieteen laitos: Jaakko-Pekka Kauko Aluminitoiminta: Mikael Vänttinen, Elina Moisio Ura- ja rekrytointipalvelut: Merja Enkovaara-Pälvi, Päivi Jyry, Janne Ruohisto Tietojenkäsittelytieteen laitos Ohjelmistotuotantoprojektin kurssilaiset
” Tutkimustyö hirvittää ajatuksena tällä hetkellä, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Minulla ei ole kovin selkeää kuvaa siitä, mihin voisin työllistyä.” - Biotieteellisen tiedekunnan toisen vuoden opiskelijan HOPS, lokakuulta 2005 - U&R:n OTP-raportit: opiskelijat kaipaavat tietoa työelämästä ja ohjausta
AMMATTIKUVAKURSSI, 3 op (= työelämään orientointi) TAVOITE: esitellä erilaisia ammattikuvia ja niissä tarvittavia taitoja sekä vahvistaa omia urasuunnitelmia Pakollinen lähes kaikille biotieteellisen tdk:n 2. vuoden opiskelijoille (n. 150 opiskelijaa vuosittain) http://www.helsinki.fi/bio/opiskelu/ammattikuvakurssi.htm
Akukone = ammattikuvakone Vaalikonetta muistuttava ura- ja opintosuunnittelun apuväline Tietokanta biotieteellisen tiedekunnan alumneista sekä heidän työelämässä tarvitsemistaan tiedoista ja taidoista Alumni vastaa oman kokemuksensa ja työnsä kautta, opiskelija etsii toiveidensa mukaan
Akukone = ammattikuvakone Täydentyy opiskelijoiden pakollisen haastattelutehtävän kautta n. 150:lla alumnilla vuosittain http://www-hotel1.it.helsinki.fi/akukone/autentikointi.faces
Reflektointi Työelämään astumisen tukeminen Lähtökohtana opiskelijan ajatukset HOPS Koneen käyttö Ammattikuva- AMMATTI- KUVAKONE Tutustuminen työelämään Reflektointi Kuvat: Mikko Heikkinen, Jukka T. Lehtonen, Veikko Somerpuro, Heikki Tuurala
Ryhmätyötaidot ym. sosiaaliset taidot 6,0 1,0 0,7 0,8 5,0 2,9 5,5 0,6 Kuinka tärkeitä seuraavat taidot ovat työssäsi? 1= ei lainkaan tärkeä, 6 = erittäin tärkeä: YHT (N=56) 1 Opetus (N=9) 2 Tutkimus (N=14) 3 Hallinto-, suun-nittelu- ja kehitysteh-tävät (N=16) 4 Johto- ja esimiesteh-tävät (N=4) 5 Konsultointi (N=3) 8 Viestintä- ja mediatyö (N=4) 12 Käytännön maastotyö (N=4) Md s Ryhmätyötaidot ym. sosiaaliset taidot 6,0 1,0 0,7 0,8 5,0 2,9 5,5 0,6 Johtamistaidot 4,0 1,5 1,3 3,5 1,4 0,0 2,5 1,7 Esiintymiskyky 0,9 4,5 Tvt:n käyttötaidot 1,1 Neuvottelutaidot 1,2 2,6 Erilaisten kulttuurien tuntemus 3,0 1,6 2,0 2,1 Luova ajattelu Tiedonhankintataidot 0,5 Laboratoriomenetelmien tuntemus 1,8 1,9 Lajintuntemus 2,2 DNA-menetelmien osaaminen Tilastomenetelmien hallinta Paikkatietojärjestelmien osaaminen Yhteiskunnallinen osaaminen Oppimiskyky Tieteellinen ajattelu Itsenäinen ajattelu Liiketaloudellinen osaaminen Juridinen osaaminen 2,3 Asiakaspalvelu 2,4 Käden taidot
Akukone on myös laatukone Eväitä laadukkaaseen opetussuunnitelutyöhön ja yhteiskunnalliseen vuorovaikutukseen
Biotieteellisen tdk:n opetuksen ja opintojen palautejärjestelmä
Akukoneen vahvuudet Työelämäpalautetta niin yliopiston henkilökunnalle kuin suoraan opiskelijan HOPS-työhön Opiskelijoiden ohjauksessa esim. sivuainevalinnat ja ammattien kirjo OPS: ”Mitä meiltä valmistuvan maisterin tulee osata?” Tiedekunnalle tietokanta alumneista (YVV) Säännöllisyys Ammattikuvakurssin lisäksi kone ei tuota juuri lisätyötä Sovellettavuus lähes mihin tahansa oppilaitokseen
Akukoneen uhka Joissakin tilanteissa voi jäädä vain opiskelijan kertakäyttöiseksi leikkikaluksi > voidaan estää kytkemällä koneen käyttö tiiviisti kurssityöskentelyyn
Akukone kokee muodonmuutoksen elokuussa-07 http://www.mtv3.fi/vaalikone/
http://www.mtv3.fi/vaalikone/
Opiskelijoiden palautteita ammattikuvakurssilta Urasuunnitelmat selkiytyivät paljon. Öö… Ehkä realistisemmiksi, muttei positiivisempaan suuntaan. Mutta tarpeellista sekin. Opintojen osalta, että pitäis revetä miljoonaan osaan ja opiskella kaikkea, mutta nopeasti. ”Epätoivo” valmistumisen suhteen kariutui sekä valinnanvaikeus pääaineiden välillä selkeytyi. Kuvani alani ammateista tarkentuivat huomattavasti ja sain uusia ideoita opiskelun suhteen. Ainoa vaihtoehto ei olekaan väitellä. Käsitykseni biologin työllistymismahdollisuuksista laajenivat paljon.