Akukone yhdistää työelämän opintojen ja opetuksen suunnitteluun

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
LAL Vuonna 2009 valmistuneet työmarkkinoilla 1 Vastavalmistuneiden opintohistoria, työmarkkinoille sijoittuminen ja palkkataso vuonna 2010 Luonnontieteiden.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Kaupunkikuvatoimikunta
AUTOMATIC DELIVERY REWARDS (ADR) (New Programme – 01 September) LifePak ® (Example) PSV 5% Discount= €51.71 (68.97 PSV) Shipping= €4.5.
Lääkekorvausuudistus
Lineaarisia malleja.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009

/ JNd Nordea Unioni Suomi ry Nousun hyvinvointikysely 2011.
Ateljeenäyttely Kaarina Karjalainen
Pelaajakysely Tampereen piirin pelaajille 2013 TKT.
Place client logo here in Slide Master RI Elokuu 2009 Jorma Hakanen Lääkkeiden määrääminen ja rinnakkaislääkkeet –tutkimus.
3.45 3.40.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Tervetuloa! MTS:n puheenjohtaja Lauri Kaira. MTS toimii foorumina turvallisuuspoliittiselle ja maanpuolustus- keskustelulle.
Osallistuminen sidosryhmien näkökulmasta -kysely metsäneuvostojen jäsenille Marjo Laitala.
KOKKOLAN VEIKKOJEN ARVOKISAEDUSTAJAT
Kuvien lähde:. Kuinka pitkä on pitkä? Subprime kriisi alkoi Yhdysvalloista elokuussa Se muuttui finanssikriisiksi lokakuussa Kreikkakriisi.
Laskukärry on kertolaskutehtävä
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Koulutuksesta työhön –ryhmien vaikutuksia ja seutukunnallisuus
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Suhdannekorjattu perusjäämä Saksa0,8-0,110,91,1 Irlanti-7,1-4,7-2,7-0,80,9 Kreikka-10,1-4,20,43,25,5 Espanja-7,7-4,9-3,30,53,7 Ranska-4,3-3,4-1,5-0,051,3.
Väestö Vantaan osa-alueilla
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Työhyvinvointikysely - Jyväskylän yliopisto Työhyvinvointikysely 2010 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta kysymysten ja osa-alueiden.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Yrittäjien äänestyskäyttäytyminen 50,7 57,6 55,0 23,4 20,3 21,9 11,4 9,3 8,0 5,2 5,5 6,9 4,2 4,5 3,6 0,7 1,7 1,3 1,7 0,0 0,0 0,7 0,0 0,0 2,7 1,0 3,3.
Avaintietoja Tutkinto-opiskelijoita Avoimen yliopiston ja täydennyskoulutuksen opiskelijoita Henkilöstöä Vuosibudjetti 256, 5 M€, josta.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
POHJOIS-SUOMEN ALUEJOHTORYHMÄ WEBROPOL –KYSELYJEN TULOKSET Margit Päätalo, alueellinen suunnittelija puh
Jumala tuntee minut; Jeesus – Sana tuli ihmiseksi
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Eksponentiaalinen kasvaminen ja väheneminen
Uudenkaupungin lukion kevään 2012 ylioppilaiden sijoittuminen Opinto-ohjaaja Saija Salmi
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Yleistä tutkimuksesta
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Länsi-Suomen Liittojen maapäivät Työministeri Tarja Cronberg.
Kemi ALO-luokka 14 kyl, 3 pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl: 31, 26, 9, 3, 18, 20, 5, 13, 14, 4, 12, 14, 7,
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Tiivistelmä tuloksista.
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
Tavoitteen asettaminen: tunnusluvut 1 Toteutuma 2007 Toteutuma 2008 OPM tavoite v Tavoite 2012 Lukuvuodessa vähintään 45 op suorittaneiden.
Oikeussosiologia 7: Oikeustieteen opetus opiskelijapalautteen valossa Kaijus Ervasti.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Kaijamaija Parviainen Pätevyysluotsi työpaikalla Työpaikalla tapahtuvan ohjauksen mahdollisuudet, edut, esteet ja haitat Kaijamaija Parviainen.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Työajan haasteita tuloksia SAK:n jäsentutkimuksesta
Esityksen transkriptio:

Akukone yhdistää työelämän opintojen ja opetuksen suunnitteluun 9.5.2007 Akukone yhdistää työelämän opintojen ja opetuksen suunnitteluun Jukka T. Lehtonen Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY Esittelijänä Päivi Jyry, ura- ja rekrytointipalvelut, HY

Hankkeen suunnittelu Biotieteellinen tiedekunta: Ulla Lehtonen, Jukka T. Lehtonen, Laura Hiisivuori Kasvatustieteen laitos: Jaakko-Pekka Kauko Aluminitoiminta: Mikael Vänttinen, Elina Moisio Ura- ja rekrytointipalvelut: Merja Enkovaara-Pälvi, Päivi Jyry, Janne Ruohisto Tietojenkäsittelytieteen laitos Ohjelmistotuotantoprojektin kurssilaiset

” Tutkimustyö hirvittää ajatuksena tällä hetkellä, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Minulla ei ole kovin selkeää kuvaa siitä, mihin voisin työllistyä.” - Biotieteellisen tiedekunnan toisen vuoden opiskelijan HOPS, lokakuulta 2005 - U&R:n OTP-raportit: opiskelijat kaipaavat tietoa työelämästä ja ohjausta

AMMATTIKUVAKURSSI, 3 op (= työelämään orientointi) TAVOITE: esitellä erilaisia ammattikuvia ja niissä tarvittavia taitoja sekä vahvistaa omia urasuunnitelmia Pakollinen lähes kaikille biotieteellisen tdk:n 2. vuoden opiskelijoille (n. 150 opiskelijaa vuosittain) http://www.helsinki.fi/bio/opiskelu/ammattikuvakurssi.htm

Akukone = ammattikuvakone Vaalikonetta muistuttava ura- ja opintosuunnittelun apuväline Tietokanta biotieteellisen tiedekunnan alumneista sekä heidän työelämässä tarvitsemistaan tiedoista ja taidoista Alumni vastaa oman kokemuksensa ja työnsä kautta, opiskelija etsii toiveidensa mukaan

Akukone = ammattikuvakone Täydentyy opiskelijoiden pakollisen haastattelutehtävän kautta n. 150:lla alumnilla vuosittain http://www-hotel1.it.helsinki.fi/akukone/autentikointi.faces

Reflektointi Työelämään astumisen tukeminen Lähtökohtana opiskelijan ajatukset HOPS Koneen käyttö Ammattikuva- AMMATTI- KUVAKONE Tutustuminen työelämään Reflektointi Kuvat: Mikko Heikkinen, Jukka T. Lehtonen, Veikko Somerpuro, Heikki Tuurala

Ryhmätyötaidot ym. sosiaaliset taidot 6,0 1,0 0,7 0,8 5,0 2,9 5,5 0,6 Kuinka tärkeitä seuraavat taidot ovat työssäsi? 1= ei lainkaan tärkeä, 6 = erittäin tärkeä: YHT (N=56) 1 Opetus (N=9) 2 Tutkimus (N=14) 3 Hallinto-, suun-nittelu- ja kehitysteh-tävät (N=16) 4 Johto- ja esimiesteh-tävät (N=4) 5 Konsultointi (N=3) 8 Viestintä- ja mediatyö (N=4) 12 Käytännön maastotyö (N=4) Md s Ryhmätyötaidot ym. sosiaaliset taidot 6,0 1,0 0,7 0,8 5,0 2,9 5,5 0,6 Johtamistaidot 4,0 1,5 1,3 3,5 1,4 0,0 2,5 1,7 Esiintymiskyky 0,9 4,5 Tvt:n käyttötaidot 1,1 Neuvottelutaidot 1,2 2,6 Erilaisten kulttuurien tuntemus 3,0 1,6 2,0 2,1 Luova ajattelu Tiedonhankintataidot 0,5 Laboratoriomenetelmien tuntemus 1,8 1,9 Lajintuntemus 2,2 DNA-menetelmien osaaminen Tilastomenetelmien hallinta Paikkatietojärjestelmien osaaminen Yhteiskunnallinen osaaminen Oppimiskyky Tieteellinen ajattelu Itsenäinen ajattelu Liiketaloudellinen osaaminen Juridinen osaaminen 2,3 Asiakaspalvelu 2,4 Käden taidot

Akukone on myös laatukone Eväitä laadukkaaseen opetussuunnitelutyöhön ja yhteiskunnalliseen vuorovaikutukseen

Biotieteellisen tdk:n opetuksen ja opintojen palautejärjestelmä

Akukoneen vahvuudet Työelämäpalautetta niin yliopiston henkilökunnalle kuin suoraan opiskelijan HOPS-työhön Opiskelijoiden ohjauksessa esim. sivuainevalinnat ja ammattien kirjo OPS: ”Mitä meiltä valmistuvan maisterin tulee osata?” Tiedekunnalle tietokanta alumneista (YVV) Säännöllisyys Ammattikuvakurssin lisäksi kone ei tuota juuri lisätyötä Sovellettavuus lähes mihin tahansa oppilaitokseen

Akukoneen uhka Joissakin tilanteissa voi jäädä vain opiskelijan kertakäyttöiseksi leikkikaluksi > voidaan estää kytkemällä koneen käyttö tiiviisti kurssityöskentelyyn

Akukone kokee muodonmuutoksen elokuussa-07 http://www.mtv3.fi/vaalikone/

http://www.mtv3.fi/vaalikone/

Opiskelijoiden palautteita ammattikuvakurssilta Urasuunnitelmat selkiytyivät paljon. Öö… Ehkä realistisemmiksi, muttei positiivisempaan suuntaan. Mutta tarpeellista sekin. Opintojen osalta, että pitäis revetä miljoonaan osaan ja opiskella kaikkea, mutta nopeasti. ”Epätoivo” valmistumisen suhteen kariutui sekä valinnanvaikeus pääaineiden välillä selkeytyi. Kuvani alani ammateista tarkentuivat huomattavasti ja sain uusia ideoita opiskelun suhteen. Ainoa vaihtoehto ei olekaan väitellä. Käsitykseni biologin työllistymismahdollisuuksista laajenivat paljon.