Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Realismi Syntynyt 1800 luvulla Rami, Anniina ja Tomi.
Advertisements

Modernismi ja 1800-luvun vaihteessa ensimmäisestä maailmansodasta jääneen epävarmuuden vuoksi alettiin etsiä uusia sanoja, muotoja ja kuvia maailmasta.
Ranskalaisen elokuvan historia
Mistä puhutaan kun puhutaan elokuvataiteesta?
Elokuvataiteen ajatus syntyy
Uudet aallot, taide-elokuva ja uusi modernismi (1960-luku)
Neorealismi
Kulttuuria massoille.
Romantiikan aikakausi
STALKER (ohj. Andrei Tarkovski, 1979)
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
Elokuvaesteettisiä periaatteita
Taidefilosofia IX Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
Elokuvataiteen ajatus
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Äänielokuvan taide: realismi
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Neuvostoliiton ulkopolitiikka:
Kiina s. 46-.
Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus
Neuvostoliitto 1920-luvulla
RUOTSI.
Elokuvataiteen ajatus syntyy Mykkäelokuvan formatiivinen taidekäsitys.
Elokuvan historia Elokuva Euroopan totalitaristisissa valtioissa 1930-luvulla Sota-ajan elokuva Yhdysvalloissa.
Holokausti Mikael Pennanen 2B.
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Ohjeistus VJS Talvi-Liiga toimintaan VJS Talvi-Liiga 4v4.
Kylmä sota – Yhdysvallat vastaan Neuvostoliitto
Nationalismi: Kansallisuusaate
1800-luvun taidesuunnat ja tieteen kehitys
Modernismin tulo Suomeen
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
Luku Kauppa siirtyy Välimereltä Atlantille, s. 116–120 MAAILMANTALOUDEN SYNTY JA SEURAUKSET MAAILMANTALOUDEN SYNTY JA SEURAUKSET.
Elokuva ja muut taiteet Elokuva ja teatteri. Teatteri ja varhainen äänielokuva ”Elokuvan historia taiteena on sen taistelua teatterillisuutta vastaan.”
Monikulttuurisuus ja etiikka s Kulttuurin monet merkitykset Kulttuuri: ”hengen viljely” lat. (tavat, ruoka, pukeutuminen, taide, uskonnot)  maailmankulttuurit.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
Luku Kolme maailmaa, s. 170–174 KOLME MAAILMAA. Kolme maailmaa Maailma vuonna Kokoa kolmen maailman keskeiset tunnuspiirteet ja vertaile niitä.
Kokeellinen kerronta/ elokuva Kokeellinen elokuva pakenee määritelmiä. “Kokeellinen elokuva voi olla lähes mitä tahansa”, sanoo AV-arkin levityspäällikkö.
7 Psykodynaamisen teorian mukaan persoonallisuus on jatkuvassa liikkeessä Ydinsisältö.
MITÄ HELSINGISSÄ TAPAHTUU NYT? Teoshaku käynnissä Amos Anderssonin näyttelyyn Generation 2017, joka esittelee –vuotiaiden taidetta Generation 2017.
Luku Kauppa siirtyy Välimereltä Atlantille, s. 116–120
Monipuolista tietoa nuoren elämään liittyvistä asioista yhdestä paikasta asuminen, opiskelu, työ, terveys, miten maailmalle, vapaa-aika ja niin edelleen.
Ranska, valinnaisaine 2vt
Eurooppa ja Eurooppalaisuus
Humanismi.
KPL 19 Afrikan rikkaudet jaetaan
Kirjallisuuden käsitteitä
Modernin maailman taide
1800- ja 1900-lukujen vaihteen kirjallisuus
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Montaasista Jean-Luc Godardin silmin
DOKUMENTTIELOKUVA.
Muista nämä aineisto- tai dokumenttitehtävään vastatessasi:
EUROOPPALAINEN IHMINEN
Novellin lajeja.
Narratologia Kertovan tekstin rakenteet: a) tarina, kerronta ja teksti
Realismi.
Ajautuminen diktatuuriin
Eksistentialismi Eero Jussila.
NYKYTAITEEN TOIMINTATAVAT
LKUV 2.
Romaani (mielen) peilinä ja (maailman) ikkunana
Kirjoittajaprofiilit
YDINSISÄLTÖ Luku 2 – Myytit Luku 2 – Myytit.
Yhden tunnin soveltava valinnainen 8. lk. (AI ja HI)
J.P. Chenet Merlot Tuotetiedot Tuottaja: Les Grands Chais de France Maa: Ranska Alue: Languedoc - Roussillon Ala-alue/Luokitus: Languedoc - Roussillon.
Esityksen transkriptio:

Äänielokuvan taide: realismi

Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel Pagnol : Marseille-trilogia (Marius, Fanny, César) Erilaiset ”realismit” –luvuilla ”runollinen realismi” (Ranska) ”sosialistinen realismi” (Neuvostoliitto) ”neorealismi” (Italia) Realistinen elokuvateoria Ranskassa

luvun uusi elokuvakerholiike Ranskassa / Euroopassa II maailmansodan jälkeen Ranskassa syntyi uusi aktiivinen elokuvakerhotoiminta, joka muistutti I maailmansodan jälkeistä tilannetta Samaan aikaan saivat alkunsa monet nykyisin tärkeät eurooppalaiset elokuvafestivaalit Elokuvakerhot (Objectif 49) Elokuvalehdet (Cahiers du Cinéma, 1951) Elokuvakritiikki / -teoria Amerikkalaisen elokuvan tulo Ranskaan Auteurin ajatus

Realistinen elokuvateoria Ranskassa luvuilla Ranskalainen ”uusi kritiikki” ja uusi elokuvakerholiike II maailmansodan jälkeen (André Bazin, Alexandre Astruc, Roger Leenhardt, ym.) ääni korosti elokuvan ”maailmaa” tai ”todellisuutta” eikä niinkään ekspressionistista tai montaasiin perustuvaa ”kuvaa” (Bazin) elokuva ”kirjoittamista todellisuuden aineksella” (Astruc) ”epäpuhtaan elokuvan” ajatus: elokuva romaanin ja teatterin perillinen, ei niistä erillään découpage (tilallisen / ajallisen yhtenäisyyden säilyttävä näkymätön leikkaus tai ”kuvajako”) vs. ”montaasi” (tilan fragmentointi, kuvan ekspressiivisyys)

André Bazin ( )

Tilan ja ajan yhtenäisyys (André Bazin) Realistinen periaate fiktioelokuvassa: kuvatun fiktiivisen "todellisuuden" (tai "maailman") säilyttäminen mahdollisimman eheänä. Keskeinen esteettinen periaate: tilan ja ajan yhtenäisyyden kunnioittaminen

Keskeiset aspektit Mise en scène / découpage vs. montaasi leikkaus mahdollisimman huomaamatonta leikkaus pyrkii säilyttämään tilallisen ja ajallisen jatkuvuuden Syvätarkka kuva (Welles, Wyler) tapahtumien jakaminen kuvan eri syvyystasoille, jolloin näiden välille syntyy jännite ei riko ajan ja paikan yhtenäisyyttä Sekvenssiotos / otosjakso (Welles, Renoir) pitkä yhtenäinen otos mininarratiivi

Renoir: Pelin säännöt Syvätarkka kuvaus

Syvätarkkaa kuvausta Citizen Kanessa

William Wyler: The best years of our lives (1946)