Terapeuttiset kirjeet ja dokumentit- narratiivisen työtavan koulutus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ADHD ja narratiivisuus
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Tapio Malinen Rohkeuden kasvattaminen-ratkaisukeskeinen näkökulma sosiaaliseen jännittämiseen Tapio Malinen
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
1.tapaamisen haastattelukartta ratkaisukeskeisessä terapiassa
Tie rakentuu askeleista, joita otamme- Sosiaalikonstruktionismi asiakastyössä Tapio Malinen HPI/
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Psykoterapia eettisenä harjoitteena
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Mike on mahtava tyyppi!.
YV9TV1-07 Mikron käyttöönotto ja ylläpito Juha Korhonen
Leslie B. Hammer, Jennifer C. Cullen, Margaret B. Neal, Robert B. Sinclair and Margarita V. Shafiro: The Longitudinal Effects of Work-Family Conflict and.
Arjen pyhyydestä - narratiivisen työtavan koulutus
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
NALLE PUH.
Päivän erikoinen ÄI1.
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
© Torsti Hyyryläinen 2009 ”Pienet maailmamme*” ajatuksia ja keskustelua verkostoitumisesta Torsti Hyyryläinen Jyväskylä * Duncan Watts & Stewen.
Miksi kokemusta kannattaa kuunnella? Yhteiskuntatieteilijän näkökulma
Lihavuus on onnellisten hetkien kertymää....
Tuomaroinnin periaatteet SJAL tuomarikoulutus 2013.
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
COMPOSITION. So far…..  Course 1: Plan  Course 2: ”The hamburger” – Where’s the beef? = Intro + Body + Conclusion  Course 3: Formar VS informal writing.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
TMA.003 / L3 ( )1 3. Funktioista 3.1. Kuvaus ja funktio Olkoon A ja B ei-tyhjiä joukkoja. Tulojoukon A  B = {(x,y) | x  A, y  B} osajoukko on.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Olen, mitä en ole; en ole, mitä olen – narratiivisen työtavan koulutus 3 Tapio Malinen wwww wwww wwww.... tttt aaaa tttt hhhh aaaa tttt aaaa.... ffff iiiiHPI/
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
MOTIVAATIO SYNTYY HENKILÖIDEN VÄLISESTÄ VUOROVAIKUTUKSESTA
Työnohjauksen hallinta
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tulla tietoiseksi niistä olettamuksista Tacit olettamuksista jotka määräävät ja hallitsevat ja myötävaikuttavat lukita estää késkustelu.
Apteekkien sydänohjelma
Jukka Harmainen Primtask Oy puh s-posti: OPPIMISTYYLIT, OPPIMISNARRATIIVIT Andragogiikan näkökulmia perheterapian.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
PILKKU.
PERHETERAPIAN HISTORIAA ja PERUSKÄSITTEITÄ
 Teema valittu kirjasta Parempaa Golfia, Päivi Frantsi,  Esityksen tarkoituksena tuoda ydinasiat esiin kyseisestä kirjan kappaleesta  Tämän lisäksi.
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
HEI USEIN HYMY TARTTUU Minulla ei ole sinulle uutisia...
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Tee kysymys ja kysy parilta. ymmärtää + sinä + kiinaa +
LASTENKULTTUURI -luento
Valmentajana kehittyminen
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Miten aktiivinen lukuharrastus syntyy? Aktiiviseen lukuharrastukseen kuuluvat.
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
Ryhmätehtävät 2.2 Onnellinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Seurakuntaopisto.fi Moninaisuus-Oivallus-Dialogi Kulttuurisensitiivistä työskentelyä? Annu K-F Presentaation nimi, esittelijän nimi,
Vaillinaiset apuverbit: may
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
PISA Programme for International Students Assessment OECD-maat.
Suomen mielenterveysseura
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kuka puhuu totta? Oppilaat ovat tulleet luokkaan ja matematiikan tunti alkaa rauhallisesti.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tentti. Lausekielinen ohjelmointi | Syksy 2014 | Jorma Laurikkala2 Yleistä Torstaina klo D10ab (Päätalo). WENTTI-ilmoittautuminen sulkeutuu.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Opetussuunnitelma/OPS
Ratkaisukeskeisyys - pähkinänkuoressa
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
Runous.
OPETUSMATERIAALIA KÄSITYÖN SUUNNITTELUUN
Vocabulary for the text ”Socializing”
Harjoituksista.
DOKUMENTTIELOKUVA.
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

Terapeuttiset kirjeet ja dokumentit- narratiivisen työtavan koulutus Tapio Malinen HPI 13.11.2009 www.tathata.fi

Hyvä tietää Kirjeet ja dokumentit eivät ole suoraviivaisia interventioita, vaan keskustelujen jatkeita. Vaihtoehtoiset tarinat saavat niissä entistä rikkaamman ilmaisunsa. Yksi kirje vastaa tutkimusten mukaan 3,5:tä terapeuttista tapaamista.

Hyvä muistaa Käytä asiakkaan sanoja ja sanontoja. Käytä kysymyksiä. Käytä teonsanoja reflektoiden. ”Jukka, tarkoittaako tämä sitä, että hallitset elämääsi?” Käytä huumoria ja metaforia. Esitä ajatuksesi niin että asiakas voi itse valita jonkin niistä tai olla valitsematta. ”Voisikohan ajatella että Ahdistus on erottanut ihmisiä vai olisiko parempi ajatella että Se yhdistää perhettä?”

Esimerkkejä terapeuttisista kirjeistä ja dokumenteista Hei Tytti Valterille Nasse Nalle mukaan lukien Mikaelin Kannustusjoukolle 1 & 2 Diplomi Hei Maria Kirje työnohjaajille (Anja ja Liisa)

Kirjallisuutta Epston, D. (1998) Expanding the Conversation. Kirjassa Epston, D.: ”Catching up” with David Epston. Dulwich Centre. Malinen, T. (2006) Terapeuttinen kirje näkymättömän läsnäolosta. Ratkes 1. Rombach, MA.(2003) An inviration to Therapeutic Letter Writing. Journal of Systemic Therapies. Vol.22, No.1.