OPO-hanke 2008-2011 9.4.2017 Hankeseminaari 22.3.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Advertisements

”Me teimme sen yhdessä”
VASITE-HANKE Ohjausryhmän kokous KESKEISET TOIMENPITEET Työnhaun ohjaus, työnhakupalvelu ja urasuunnittelu 2. asteelta valmistuneille Urasuunnittelu.
Kehittämisen kohteena ollut lähinnä henkilökohtainen ohjaus -laadullinen tutkimusote -esseekirjoitukset 9-luokkalaisille, henkilökohtainen ohjaus -henkilökohtaista.
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
aineenopettajat ohjaavat oman oppiaineensa opiskelua
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
KOULUTUSTAKUU.
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
OPPILAANOHJAUS -Mihin suuntaan ohjaus on menossa ?
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
2 Saireke = Sairaalaopetuksen kehittämistoiminta • Saireke (OPM  OPH) - käytänteiden yhtenäistäminen, nivelvaihe • Laatukriteerit (OKM)
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Yhteistyötä lapsen hyväksi
OPS MH/IK
VANHEMPAINILTA 8 lk Ke
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Harvialan koulu ja päiväkoti
iltapäivä rehtoreille ja opinto-ohjaajille
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Oppilaan kasvun tukeminen Hämeenlinnan yhteiskoulussa
Tervetuloa esiopetusiltaan!
Yhteishaku Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
InNoste-palvelupiste (02)
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Hatanpään koulun tuettu perusopetus ja ohjaus (TUPO) Arto Nieminen ja Merja Wahra.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LUKION OPS-PROSESSIN AIKATAULUTUSTA TYÖRYHMIEN AIKATAULUT (14.9. TILANNE) OPS 2016.
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
YHTEISKOULUN OPPILAANOHJAUS Tavoite Yhteystiedot Kohderyhmä
TERVETULOA YLÄKOULUUN!
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Ohjauspalvelut Tredussa
OPPILAANOHJAUS YLÄKOULUSSA
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Asiakas Esiopettaja/kelto
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Alakoulusta yläkouluun
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Laaja-alainen arviointi
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Esityksen transkriptio:

OPO-hanke 2008-2011 9.4.2017 Hankeseminaari 22.3.2013

8.11.2008 Tervetuloa mukaan oppilaanohjauksen kehittämistyöhön Ensiksikin: Oppilaanohjaus ei ole pelkästään sitä työtä, mitä opot tekevät yläkouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa. Vaan ohjaus toimii koko opinpolun tukena varhaiskasvatuksesta toisen asteen loppuun asti. Ohjaaja: antaa aikaa, huomiota ja kunnioitusta antaa ohjattavalle tilaisuuden tutkia, keksiä ja selkeyttää omaa elämäänsä ja valintojansa oppii ymmärtämän ohjattavan maailmaa paremmin antaa myös neuvoja ja tiedottaa asioista Varmaan tunnistit itsesi ainakin jostakin kohtaa määritelmää – olethan kasvatusalan töissä! 9.4.2017

Hanketyöryhmä Anja Tiainen, lyseon lukion opintojen ohjaaja Minna Mustapää, Viialan koulun erityisluokanopettaja ja oppilaanohjaaja Kirsi Valtonen, Tähteenkadun koulu, erityisluokanopettaja ja oppilaanohjaaja Kaisu Kovalainen-Laitinen, Myllykosken yhteiskoulu, rehtori, puheenjohtaja

Syyslukukaudella 08 aloitettiin koulutuksiin osallistuminen ja kehittämistyö moniammatillisesti: Kaikki kaupungin opot KSAO:n opot Aineenopettajia yläkouluista Alakoulujen luokanopettajia Lastentarhanopettajia Erityisopettajia Erityisluokanopettajia Erityislastentarhanopettajia Kuraattori Jopo-työntekijä Rehtori

Tavoite Laaditaan yhteinen suunnitelma oppilaanohjauksesta minimivaatimuksineen varhaiskasvatuksesta perusopetuksen päättymiseen. Alakoulun puolella päähuomio on oppimaan oppimisen taitojen kehittämisessä luokanopettajien johdolla.

Tulos

Kolmiportainen tuki Kot-käsikirjaan laadittiin suunnitelmat ohjauksen antamisesta yleisen, tehostetun ja erityisen tuen aikana

Jatko vuoden 2010 alusta saatiin koordinoiva oppilaanohjaaja, joka ryhtyi viemään suunnitelmia koulujen tasolle, alkaen alakouluista, keväällä 2010 Työhön valittiin Risto Pulkkinen, Valkealan yläkoulun oppilaanohjaaja Tiivis yhteistyö TE-keskuksen ja yrittäjien kanssa

Tulos Koulukohtaiset ohjaussuunnitelmat Alakoulut, yläkoulut, lukiot ja KSAO Varhaiskasvatuksessa yhteiset linjaukset, ei yksikkökohtaisia suunnitelmia Nähtävissä KOT-käsikirjassa

Lisäksi Hankerahoilla osallistuttiin useisiin koulutuksiin ja seminaareihin eri kokoonpanoilla Hankittiin kaikille alakouluille ”Näin minä ohjaan oppimaan” ja ”Näin minä opin” – ainoat saatavilla olevat alakoulun ohjauksen materiaalit

TET-tori www.peda.net/tet/kouvola

Jatkossa Tavoitteet toteutuivat hankkeen osalta, mutta ettei tehty työ menisi hukkaan: Kouvolaan tarvitaan koordinoiva oppilaanohjaaja oikealla työajalla Koulujen ohjaussuunnitelmat pitää päivittää syksyisin ja liittää osaksi työsuunnitelmaa