PELIEN SUUNNITTELUA ALGORITMIT JA NIIDEN SUUNNITTELU Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014
Suunnittelusta yleensä Ohjelmia voi suunnitella vaikkei osaa ohjelmoida (ts. se on ohjelmointikieli- riippumaton taito) Tärkeintä on kyky analysoida annettua ongelmaa! Tällä kurssilla pelin suunnittelussa hyödynnetään mm. piirustustaitoja ja tarinankerrontaa
Algoritmi Algoritmi on yksityiskohtainen ohje, jolla voidaan ratkaista joku tietty ongelma Algoritmeja: keittokirjassa olevat ruokaohjeet, kirjahyllyn mukana tulevat kokoamisohjeet. Legopaketin rakentamisohjeet Jakokulmassa jakaminen Algoritmin ei tarvitse kertoa miksi, vaan ainoastaan miten
Algoritmit ohjelmissa Algoritmien suunnittelu on yksi tietokoneohjelman suunnittelun vaihe, mutta myös osa ongelmanratkaisua Yksi ohjelma voi sisältää monia erilaisia algoritmeja, joilla on omat tehtävänsä Esim. Lyhimmän polun etsintä
Miksi algoritmeja pitää suunnitella? Tietokone ei ymmärrä mitään siitä, mitä siihen syötetyllä ohjelmalla pyritään tekemään -> se on "tyhmä” Tietokoneelle algoritmit täytyy vääntää rautalangasta Pelien virheet / bugit: algoritmi on suunniteltu tai tehty päin mäntyä
Esimerkkialgoritmi Ongelma: Tukit ovat kokonaisina maassa, pitäisi saada ne polttopuiksi ja pinoon 1. Sahataan sopiva pala irti tukista 2. Jos kaikki tukit on sahattu paloiksi, pilko yksi pala klapeiksi 3. Jos kaikki palat on pilkottu klapeiksi, pinoa klapit 4. Valmista
Lisää esimerkkejä Tehtävä 1: Kerro algoritmi lampun sytyttämiseen
Lisää, lisää esimerkkejä Tehtävä 2: Kirjoita algoritmi (paperille), jolla ohjeistat, miten kaverisi pääsee juna-asemalta kotiisi