PELIEN SUUNNITTELUA ALGORITMIT JA NIIDEN SUUNNITTELU Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Kurssilla käytettävät työkalut
Pelin suunnittelu Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 /
Kielten tasotesti TAMK /Joni Sallila.
Ottelutapahtuma- tutoroinnin -nostot 2011 Marko Viitanen.
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Kurssilla käytettävät työkalut
@ Leena Lahtinen Helia OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 OP.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  PÄIVÄOPISKELIJAT: – KAKSI LUOKAA (SUOMI) –YKSI LUOKKA (ENGLANTI)
Pasi Kaipainen Tietokone ja tietoverkot ty ö v ä lineen ä – kurssi Tekij ä n p ää aine!!
Käyttöohje: Kuinka luoda käyttäjätili. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Puhuvia skannereita, lukevia kyniä ja muita vempaimia
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
TIETO JA TIETOKONEOHJELMA TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA MENETELMILLÄ.
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
HOPS eli Henkilökohtainen OPiskeluSuunnitelma
Lajittelupeli Graafinen ala.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
GNU-ohjelmointityökalut Jussi Raunio TI09OHJ
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Tietokoneohjelman suoritus opintojakso Olioajattelu ja –ohjelmointi, osa I Hans Nieminen Syksy 2013.
Klubin arvojen määrittelyprosessi. Arvoprosessi Klubin tulee selvittää itselleen miksi arvot ovat tärkeitä. Arvoja ei kannata pohtia vain siksi, että.
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
Poikolan kognitio-projekti Anne, Helena ja Kristiina Syksy-kevät
Oodin hopsin käyttö ja käyttöönottojen tilanne Eeva Tuori-Pastila, Opiskelijarekisteri.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Harjoitustyö Rässe Ryhmä ja ajankohta Tässä harjoitustyössä suunnitellaan Yritys oy:n tilausjärjestelmä. Harjoitustyön tavoitteena on tehdä.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Visual Basic -ohjelmointi
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
Syksyn 2015 kirjoituksissa huomioitavaa Koepäivät www
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
1 Sensor Tasking and Control Jari Hassinen Riikka Asikainen
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2011 / Jyväskylän yliopisto.
MATEMAATTISET OHJELMAT Oulun normaalikoulun TVT-koulutus 2006 Ari Heimonen.
Nörttäys Nörttäys on erittäin kuuluisa laji. Kerron siitä pikku seikkoja.
Porin Yksikkö / Elektroniikka Tanja Jokinen 1ELEP-1210 Elektroniikan peruskurssi ELEP-1210 ELEKTRONIIKAN PERUSKURSSI 5 op Kevät 2007 www-sivut:
Ohjelmassa tänään Algoritminen ongelmanratkaisu Algoritmin määritelmä
TIEDOTE Kauppinen – Nummi – Savola. Tekniikan viestintä.
Ongelmat on tehty ratkaistaviksi
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
HYVÄ PELI? MITÄ VAADITAAN, ETTÄ PELI ON HAUSKA, HYVÄ, KIINNOSTAVA? Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014.
Valmentajakoulutus Harjoittelun suunnittelu Liedon Pallo Hannu Paatelo.
PELIOHJELMOINTI SEINÄJOEN KANSALAISOPISTO Jussi Rasku Aki Sirviö.
Tietokoneen osat. Prosessori  Osa joka suorittaa tietokoneen sisältämiä konekielisiä käskyjä  Intel ja AMD ovat ainoat yhtiöt jotka tekevät prosessoreja.
VAPAASEEN KYSELYYN PERUSTUVA OPPIMINEN (IBL) Kymintehtaan koulu
Pelisuunnittelua Ryhmä 3.
H5 Tietoturva internetissä. Joni kukkonen
FINSKÝ INTENSIVNÍ  Titta Hänninen.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Pelit opetuksen tukena
Ohjelmien suunnittelu
Lukiossa on tärkeää saada hyviä arvosanoja.
1. Algoritmi.
1. Algoritmi.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
AI ja KU soveltava 2h (8.-9.lk)
Opintopsykologi Katja Hietanen
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Esityksen transkriptio:

PELIEN SUUNNITTELUA ALGORITMIT JA NIIDEN SUUNNITTELU Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014

Suunnittelusta yleensä Ohjelmia voi suunnitella vaikkei osaa ohjelmoida (ts. se on ohjelmointikieli- riippumaton taito) Tärkeintä on kyky analysoida annettua ongelmaa! Tällä kurssilla pelin suunnittelussa hyödynnetään mm. piirustustaitoja ja tarinankerrontaa

Algoritmi Algoritmi on yksityiskohtainen ohje, jolla voidaan ratkaista joku tietty ongelma Algoritmeja: keittokirjassa olevat ruokaohjeet, kirjahyllyn mukana tulevat kokoamisohjeet. Legopaketin rakentamisohjeet Jakokulmassa jakaminen Algoritmin ei tarvitse kertoa miksi, vaan ainoastaan miten

Algoritmit ohjelmissa Algoritmien suunnittelu on yksi tietokoneohjelman suunnittelun vaihe, mutta myös osa ongelmanratkaisua Yksi ohjelma voi sisältää monia erilaisia algoritmeja, joilla on omat tehtävänsä Esim. Lyhimmän polun etsintä

Miksi algoritmeja pitää suunnitella? Tietokone ei ymmärrä mitään siitä, mitä siihen syötetyllä ohjelmalla pyritään tekemään -> se on "tyhmä” Tietokoneelle algoritmit täytyy vääntää rautalangasta Pelien virheet / bugit: algoritmi on suunniteltu tai tehty päin mäntyä

Esimerkkialgoritmi Ongelma: Tukit ovat kokonaisina maassa, pitäisi saada ne polttopuiksi ja pinoon 1. Sahataan sopiva pala irti tukista 2. Jos kaikki tukit on sahattu paloiksi, pilko yksi pala klapeiksi 3. Jos kaikki palat on pilkottu klapeiksi, pinoa klapit 4. Valmista

Lisää esimerkkejä Tehtävä 1: Kerro algoritmi lampun sytyttämiseen

Lisää, lisää esimerkkejä Tehtävä 2: Kirjoita algoritmi (paperille), jolla ohjeistat, miten kaverisi pääsee juna-asemalta kotiisi