Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valintaperusteiden mallintaminen 20.9.2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opintopolku.fi – elinikäisen oppimisen tukena
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hakulomake Hakulomakkeen luonti, hakeminen ja hakemusten käsittely uudessa palvelussa Marcus Caselius Demotilaisuus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tilatiedot ja niiden muutokset
Toimintaohjeita kesää varten Lue huolella! Jälkiohjauksesta vastaavat: • 9A, 9D, 9E, 9F : Opo Elina Nissinen, p • 9B, 9C, 9G: Opo Satu Hietala,
Tilannekatsaus • Oppijat uratiedon etsijöinä ja rakentajina oposeminaarin antia •Hankekokonaisuuden määrittelytyön uudelleen organisointi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valintojen toteuttamisen sääntöjä
Osaamisen ja sivistyksen asialla AMK-vieraskielisen koulutuksen yhteishaku Annika Grönholm Harek/YO-opas syystapaaminen
Osaamisen ja sivistyksen asialla HAREK JA YHDEN PAIKAN SÄÄNNÖS Laila Puranen HAREK-seminaari
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ-uutiset Joni Penkari.
Organisaatiotietojen esittely
Koulutustiedon verkkopalvelu KoTVe ja TARJONTA tietovaranto Avoinyliopisto.fi – palvelukonsortion johtoryhmä Ulla Angervo, Opetushallitus.
Keskustelua vuoden 2015 opiskelijavalintoihin valmistautumisesta OHA-forum Tuija Pasanen, UEF.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kooste kotitehtävien vastauksista Kotitehtävä 3 - Kiintiöt ( )
Oppijan verkkopalvelu keskitetyt palvelut
Ilmoittautuminen korkeakouluihin ja opetushallitus RAKETTI-OPI:n TIETO-asiantuntijaryhmä Antti Mäki,
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Säännöt Onko hakukohde mukana sijoittelussa Minkä valinnan vaiheen tulos yhdistetään sijoitteluun Voiko valinnan tuloksen siirtää automaattisesti osaksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valintalaskentapalvelu
Valintaperusteiden mallintaminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opintopolku.fi tilannekatsaus KoTVejaos
Maikki Naarala Rehtorin kanslia
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestitapausten kuvausohje.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kooste kotitehtävien vastauksista Kotitehtävä 5 – Tarjonta ( )
Haku ammatilliseen koulutukseen Kevään yhteishaku , haku päättyy klo Valinnan tulokset voi julkaista aikaisintaan Syksyn yhteishaku.
Opintopolku.fi ja opiskelijavalinta
KSHJ & KOULUTUSTARJONTA Opintohallinnon tietojärjestelmäiltapäivä Pia Penttinen, Hakijapalvelut.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Koulutustarjonta Outi Kivipelto
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hankkeen tilannekatsaus Synergiaryhmä.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen VALTAKUNNALLISET OPO-PÄIVÄT
Työpaikkakouluttajan ABC
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestaus – Miksi ja miten?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Käytettävyystestaus Oppijan verkkopalvelukokonaisuudessa Hanketiimi Satu Meriluoto.
Työpaikkakouluttajan ABC
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ Korkeakoulujen sähköinen hakujärjestelmä Anita Johansson.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opiskelijaksi-ilmoittuatumis-
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ workshop Haku- ja valintaprosessi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hakeutujan palvelut ja todennetun osaamisen rekisteri Tilannekatsaus Antti Ylä-Jarkko.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valintalaskentapalvelu
Tuloskirjeen yhteispostitus Opintopolun pääkäyttäjät Janne Santala.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Katsaus synergiaryhmälle OPH.
Opintopolku.fi Opintopolun tilannekatsaus Synergiaryhmän kokous 23.8.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Haku- ja valintatiedot tietovirtojen kokonaisuudessa Tietovirta- ja sanastotyön koordinaatioryhmän kokous Laila.
Vanhempainilta KORKEA-ASTEELLE HAKEUTUMINEN UUDISTUU.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen ESOK –HANKKEEN (TYÖRYHMÄ 1) KOKOUS
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Opintopolku.fi Siirtohaut Korkeakoulujen pääkäyttäjien seminaari.
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
Opintopolku.fi Yhteishakulomakkeet 2017
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
KORKEAKOULUJEN YHTEISHAKU keväällä 2017
YHTEISHAKU 2015 Aikataulut Valintaperusteet
06/16.
Opintopolku – tilannekatsaus
ASPA-ryhmän kuulumiset
Ilmoittautuminen korkeakouluihin ja opetushallitus
Siirtohaut Opintopolussa
Opintopolku-palaveri
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
Opintopolkukoulutus Lauri Pohjanen Turun yliopisto Avoin yliopisto.
Korkeakoulujen yhteishaun prosessi keväällä 2015
Opintopolku-info
Valintaperusteiden mallinnusta Opintopolussa
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Opintopolkukoulutus Lauri Pohjanen Turun yliopisto Avoin yliopisto.
Esityksen transkriptio:

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valintaperusteiden mallintaminen

Valintaperusteiden mallintamisen prosessi Valintaperusteiden laatimista koskevat yleisohjeet ja määräykset annetaan kirjallisesti Koulutusten (yleensä hakukohdekohtaiset) valintaperusteet laaditaan kirjallisessa muodossa Valintaperusteet informoidaan hakijalle sekä mallinnetaan palveluihimme Palvelut käyttävät mallinnettuja valintaperusteitaan palvelun tehtävän toteuttamiseksi Valintaperusteiden toteutumista arvioidaan tuloksen perusteella Valintaperusteiden perusteella mallinnetaan: -Tarjontatietoja -Hakulomaketta -Valinnan laskentaa ja sijoittelua -Yms. Ajallisesti prosessi vie yli vuoden, ja siinä toimijoina ovat valtakunnallinen taso (OKM+OPH) ja oppilaitokset – sekä välillisesti hakijat tiedon saajina Valintaperusteiden mallintamisella paperilla oleva hallinnollinen teksti muunnetaan säännöiksi ja kaavoiksi Valintaperusteet ovat valinnan toteuttamisen ”kartta” Raporttien ja tilastojen kautta saatava tieto toimii uusien valintaperusteiden laatimisen tärkeänä syötteenä

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kuka tekee mitä? Yleiset ohjeet tulevat OKM:ltä (laki ja asetukset sekä ohjeet), OPH:lta (aikataulut, toimintaohjeet) sekä mahdollisesti muilta laajemmilta toimielimiltä (esim. AMK:jen valintaperustesuositukset Arene:lta tai yliopiston yleiset valintaperusteet yliopiston johdolta). Yksityiskohtaiset valintaperusteet laatii koulutuksesta vastaava taho (oppilaitos, tiedekunta, jne). Kyseessä voi olla joko kokonaan uniikki asiakirja tai kannanotto yleisemmän asiakirjan soveltamiseen. Valintaperusteet mallinnetaan tarjontatiedoksi (hakijan informoiminen), hakulomakkeeksi (mitä tietoa hakijalta tarvitaan), valintalaskennaksi (miten hakeneista valitaan ehtojen mukainen määrä hyväksyttyjä), sijoitteluksi (miten haun ehdot vaikuttavat hakijan lopulliseen tulokseen) sekä paikan vastaanottamiseksi ja ilmoittautumiseksi (miten hyväksytystä tulee opiskeluoikeuden omaava uusi opiskelija). VALINTAPERUSTEIDEN MALLINTAMINEN EI SIIS OLE YKSISELITTEINEN ASIA! Yleensä siitä puhuttaessa tarkoitetaan valintalaskennan ja sijoittelun tarvitsemien parametrien mallintamista teknisesti toteutettavaan muotoon.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kuka tekee mitä? Valintalaskennan mallintaa joko OPH:n tai oppilaitoksen virkailija. Pääsääntöisesti toisella asteella toimijana on OPH ja korkea-asteella korkeakoulu. > Koko hakua koskevan sijoittelun luo kuitenkin aina OPH > Toisella asteella oppilaitoksen virkailijalle tarjotaan hakukohteen muokkausnäyttö, jonka kautta virkailija voi annetuissa rajoissa vaikuttaa hakukohdekohtaisiin parametreihin > Mallintajat eivät ole pääsääntöisesti tietotekniikan ammattilaisia. Mallintamisen tulee siis perustua yksinkertaiseen ja graafiseen työvälineeseen, jonka käyttö ei vaadi laajaa ohjelmoinnin ymmärrystä. > Aika hyvä peruslähtökohta on, että mallinnus tulisi toteuttaa sillä tasolla, että kuka tahansa satunnaisesti valittu OPH:n ”opiskelijavalinnat” –ryhmän jäsen kykenisi mallintamaan järjestelmään yksinkertaiset valintaperusteet lyhyellä koulutuksella ja ohjeisiin tukeutuen.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Siksi, koska valintaperusteiden mallintaminen on: Tarvittavien kaavojen ja sääntöjen mallintaminen valintalaskentaan ja Tarvittavien sääntöjen mallintaminen sijoittelulle Lisäksi välillisemmin tarvittavien sääntöjen mallintamista hakulomakkeelle, tarjontaan, hakujen hallintaan sekä opiskelupaikan vastaanottamiseen ja ilmoittautumiseen Ilman valintaperusteiden mallintamista ei voi olla valinta- tai sijoittelupalveluja. Tosin mallintaminenkin tarvitsee tuekseen ainakin organisaatiotietoja, koodistoja ja käyttäjähallinnan.

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä ne mallinnettavat valintaperusteet sitten oikeastaan on? Luodaan ja käsitellään: Valintaryhmiä, hakukohteita ja mallipohjia Hakijaryhmiä Valinnan vaiheita ja valintajonoja Laskentakaavaa ja sen sisällä erilaisia parametreja tarkenteineen sekä laskentaelementtejä Virkailijan muokkausnäytöllä tarjottavia vaihtoehtoja (toinen aste) Sijoittelun joukkoa

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Lopuksi vielä pari tärkeää huomiota Mallinnettavia valintaperusteita tulee olemaan kymmeniä erilaisia -> palvelun tulee siis mahdollistaa suuri geneerisyys ja olla silti helppokäyttöinen. Ylipäätään ei ole vain yhtä tapaa toimia, kun kaikki sektorit huomioidaan. Valintaperusteet ovat oppilaitosten strategisen mielenkiinnon kohteena. Niitä mallinnettaessa ei ole varaa virheisiin.