Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hakeutujan palvelut ja todennetun osaamisen rekisteri Tilannekatsaus 3.5.2012 Antti Ylä-Jarkko.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hakeutujan palvelut ja todennetun osaamisen rekisteri Tilannekatsaus 3.5.2012 Antti Ylä-Jarkko."— Esityksen transkriptio:

1 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hakeutujan palvelut ja todennetun osaamisen rekisteri Tilannekatsaus 3.5.2012 Antti Ylä-Jarkko

2 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Teknologiaratkaisut Käyttöliittymä: Liferay Lomakkeet: Orbeon forms Dokumentit: Alfresco Tietokannat: PostgreSQL 9.1.3 ESB-väylä: ServiceMix Palveluiden orkestrointi: Apacke Camel Prosessimoottori: jBPM5/Activiti Sääntökone: Drools

3 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Toteutusarkkitehtuuri

4 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Prosessi Valmistautuminen hakuun Koulutustar- jotatiedon- hallinta Koulutustar- jotatiedon- hallinta Sisällöntuo- tannon palvelut Hakulomak- keen hallinta Hakulomak- keen hallinta Haku- lomake- sääntö- jen hallinta Haku- lomake- sääntö- jen hallinta Hakulo- make- moduulin hallinta Hakulo- make- moduulin hallinta Haku- lomak- keen ohjeiden hallinta Haku- lomak- keen ohjeiden hallinta Valintape- rusteiden mallinnus ja hallinta Valintape- rusteiden mallinnus ja hallinta Hakujen hallintapal- velu Hakulo- make- elemen- tin hallinta Hakulo- make- elemen- tin hallinta Testaus Organisaatiotietojen hallinta Henkilötietojen hallinta Koodistopalvelu Sisältötuotantopal- velu RaportointipalveluViestintäpalvelu Ryhmätietojen hallinta Oppijan asiointipalvelu Virkailijan sähköinen työpöytä Asianseurantapalve- lu Neuvontapalvelu Käyttäjähallintapa- lvelu Tiedonsiirtopalvelu Hakukoh- teiden hallinta Hakukoh- teiden hallinta Haun hallinta Haun hallinta Koulutusmo duulien hallinta Koulutusmo duulien hallinta Koulutus- moduulin toteutuksen hallinta Koulutus- moduulin toteutuksen hallinta JATKUVAT PALVELUT Tuotokset

5 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Prosessi Koulutuksen hakeutuminen Liitepalvelu Valintakoe- kutsujen hallintapal- velu Testaus Hakemusten käsittelypal- velu Organisaatiotietojen hallinta Henkilötietojen hallinta Koodistopalvelu Sisältötuotantopal- velu RaportointipalveluViestintäpalvelu Ryhmätietojen hallinta Oppijan asiointipalvelu Virkailijan sähköinen työpöytä Asianseurantapalve- lu Neuvontapalvelu Käyttäjähallintapa- lvelu Tiedonsiirtopalvelu JATKUVAT PALVELUT Tuotokset

6 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Prosessi Valintojen toteuttaminen Pisteiden laskenta- palvelu Hakukohde- kohtaiset valinnat Tulostieto- jen hallinta Hakijoiden sijoittaminen Tarkistus Pisteiden tallennus- palvelu Valinnan tuloksen ilmoittami- nen Tietojen korjauspal- velu Valintojen raportointi Organisaatiotietojen hallinta Henkilötietojen hallinta Koodistopalvelu Sisältötuotantopal- velu RaportointipalveluViestintäpalvelu Ryhmätietojen hallinta Oppijan asiointipalvelu Virkailijan sähköinen työpöytä Asianseurantapalve- lu Neuvontapalvelu Käyttäjähallintapa- lvelu Tiedonsiirtopalvelu JATKUVAT PALVELUT Tuotokset

7 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Aikataulu - hanke

8 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Aikataulu - toteutus

9 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Palvelut rakennetaan ja esitellään teemoittain demoissa. Hankkeen ulkopuolista palautetta haetaan useassa vaiheissa. Miten ja missä vaiheessa asiakkaat voivat osallistua? Miten ja missä vaiheessa opetushallituksen henkilöstö voi osallistua? Miten tuotepäälliköt saavat tietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutettavasta ratkaisusta? Avainkysymyksiä

10 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Asiakkaan osallistuminen järjestelmäkehitykseen Demo 1Demo 3 Hyväksymis- testaus KoulutusDemo 2 Demo n Määrittelyn katselmointi Demo n Toiminnallisuuksien rautalankatestit Demo n Toiminnallisuuksien käytettävyystestit Demo n Järjestelmätestaus Demo n esittelytilaisuus Käyttöönotto 7.9.20129.11.201218.1.201205/201311/201301/2014 Järjestelmä kehittyy inkrementaalisesti asiakkaan näkemykset huomioiden

11 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Toiminnallisuuksien rautalankatesti - esimerkki

12 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Käytettävyystestaus - tulosesimerkki

13 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Käytettävyystestaus - tulosesimerkki

14 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallituksen osallistuminen järjestelmäkehitykseen Demo 1Demo 3 Hyväksymis- testaus Koulutus Demo 2 Demo n Määrittelyn OPH- katselmointi Toteutuksen sprint review Demo n OPH-testaus Demo n esittelytilaisuus Käyttöönotto 7.9.20129.11.201218.1.201205/201311/201301/2014 OPH:n sisäinen osallistuminen tehdään mahdollisuuksien mukaan ennen asiakkaiden mukaan ottamisesta. Näitä voidaan myös tehdä rinnakkain.

15 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Demo-versioita kehitetään rinnakkain sovitun aikataulun mukaisesti Palautetta kerätään useassa vaiheessa Palaute huomioidaan mahdollisuuksien mukaan seuraavassa versiossa Lopullinen hyväksymistestaus tehdään yhtenä kokonaisuutena käyttöönotettavalle toiminnallisuudelle Määrittely Demo 1 7.9. OPH-katselmointi Asiakaskatselmointi Toteutus Testaus OPH-hyväksymistestaus Asiakasjärjestelmätestaus Määrittely OPH-katselmointi Asiakaskatselmointi Toteutus Testaus OPH-hyväksymistestaus Asiakasjärjestelmätestaus Määrittely OPH-katselmointi Asiakaskatselmointi Toteutus Testaus OPH-hyväksymistestaus Asiakasjärjestelmätestaus Hyväksymistestaus Käyttöönotot Demo 2 9.11. Demo 3 18.1.

16 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Demo 1: Koodistot, organisaatiot, käyttäjät ja käyttöoikeudet 6. Asiakasdemo1 7.9 Vastuu: muutosjohtamistiimi, tuotepäälliköt 1. Määrittelyn OPH- katselmointi Vastuu CPO Tuotepäälliköt osallistuvat Päivämäärät sovittu 1. Määrittelyn OPH- katselmointi Vastuu CPO Tuotepäälliköt osallistuvat Päivämäärät sovittu 3. Toteutus ja tekninen testaus: Vastuu: MPO, MSM Tuotteenomistajat tukevat toteutustiimiä määrittelyn tarkentamisella 2. Määrittelyn ulkoinen katselmointi Vastuu: muutosjohtamistii mi, tuotepäälliköt Etenemissuunnit elma 27.4. 2. Määrittelyn ulkoinen katselmointi Vastuu: muutosjohtamistii mi, tuotepäälliköt Etenemissuunnit elma 27.4. 4. OPH:n sisäinen julkaisun hyväksymistestau s Vastuu testauspäällikkö Tuotepäälliköt osallistuvat 4. OPH:n sisäinen julkaisun hyväksymistestau s Vastuu testauspäällikkö Tuotepäälliköt osallistuvat 5. Asiakastestaus Vastuu: muutosjohtamistii mi, tuotepäälliköt Määrittelyä voidaan ja sitä tulee tarkentaa toteutuksen aikana. Määrittelyn katselmoinnissa tavoitteet on löytää kriittisimmät puutteet ja huomiot. 3.1. Toteutuksen sprintreview Vastuu MSM CPO+tuotteenomistaj at Päivämäärät sovittu 3.1. Toteutuksen sprintreview Vastuu MSM CPO+tuotteenomistaj at Päivämäärät sovittu

17 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Asiakkaan tärkeät päivämäärät

18 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Riskit Testaukseen ja katselmointeihin osallistuminen Omistajan rooli kommenttien läpikäynnissä (aikataulu) Hanke etenee oletuksilla!

19 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Riskit

20 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi


Lataa ppt "Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hakeutujan palvelut ja todennetun osaamisen rekisteri Tilannekatsaus 3.5.2012 Antti Ylä-Jarkko."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google