1. IHMINEN.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
evoluutio Perinnöllinen muuntelu Luonnon valinta
Advertisements

Good Karma = Hyviä Seurauksia
Kerran kauan sitten kaukaisessa maassa eli neljä pikku olentoa:
Toimintaohjeet opelle
Moodlen ohje opiskelijoille
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
Ajatuksia elämästä..
Raamatun tekstien valossa.VKR.
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Rohkaisusanoja naiselta naiselle
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Prosenttilaskua, tiivistelmä
Lihavuus on onnellisten hetkien kertymää....
VANAJAVEDEN OPISTON SÄÄNNÖT
Mikä minä olen ? Minä olen suunnilleen 20 cm pitkä. Minun toiminto sopii kummallekin sukupuolelle. Minut voi löytää seisomasta, roikkumasta tai makaamasta.
LIIKUNTA.
Aggressiontunne Luento nro 1..
Nuoruus Elämänkaarinäkökulma,
Minun ystäväni 8. luokka tekijä – L. Pupulainen.
UMF I Luento 1. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
Murtoluvun supistaminen
3. TUKI- JA LIIKUNTAELIMISTÖ
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Poikolan kognitio-projekti Anne, Helena ja Kristiina Syksy-kevät
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
5. RUoANSULATUS-ELIMISTÖ
5. RUoANSULATUS-ELIMISTÖ
 Ke (6. palkin päättöpäivä) lyhyiden kielten kuunteluita koululla. Liiku siis hiljaa ja noudata opettajien ohjeita.  To Penkkaripäivä.
Uni ja lepo -yleistä Ihminen nukkuu noin 1/3 elämästään.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
4. VERENKIERTO- JA HENGITYSELIMISTÖ
Kuinka monenteen diaan asti pysyt perässä? Koita sanoa ääneen monennessako diassa olet ja minkä värinen sen tausta on. Jos sinulla on kaveri vieressä,
7. MIKROBIT JA ELIMISTÖN PUOLUSTUSMENETELMÄT
Toimintaohjeet opelle
9. AISTIT 9.3 Muut aistit.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Miten meidän tulee toimia?
8. LIIKUNTA EDISTÄÄ TERVEYTTÄ TERVEYSTIETO 7. Pienryhmässä Kirjoittakaa (yksi asia per lappu, niin monta lappua kuin keksitte) Vihreälle lapulle liikunnan.
5. RUOKAA TERVEYDEKSI TERVEYSTIETO 7. RAVINNON VAIKUTUS IHMISEN TERVEYTEEN PSYYKKINEN TERVEYS ??? FYYSINEN TERVEYS ??? SOSIAALINEN TERVEYS ???
TERVEYSTIET O 8 7. MURROSIÄN MUUTOKSET. Kaikki muuttuu  Pohdi, mitä murrosikä tarkoittaa?  Lue tarina ”Kaikki muuttuu” (OK s. 50) ja listaa vihkoosi.
17. MIELIHYVÄ JA RIIPPUVUUS TERVEYSTIETO 7. Pohdi  Kirjoita lapulle TÄRKEIN sinulle mielihyvää tuottava asia  Onko mielihyvän lähde hyväksi terveydelle.
1. MITÄ TERVEYS ON? TERVEYSTIETO 7. Piirrä vihkoosi ajatuspilviä. Kirjoita ajatuksesi jatkamalla lauseita. Terveys on… Terveys on kuin…
2. PINNANMUODOT VAIHTELEVAT ALANGOISTA YLÄNKÖIHIN
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
I HMISEN ELÄMÄNKAARI Hurtig ETSI KAPPALEESTA IHMISEN ELÄMÄNKAAREN ERI VAIHEITA Samuli Putro: Elämä on juhla
Koealue: s  Mielihyvän tavoittelu on luontaista, sitä tavoitellaan monin eri keinoin esim. urheilemalla, ruoalla, internetillä, peleillä 
2. VESI 7. BIOLOGIA. MITÄ VESISTÖT MEILLE MERKITSEVÄT? Eliöiden elinympäristö Juoma- ja kasteluvesi Ihmisten elinkeino (kalastus, matkailu) Liikennereitti,
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
OPPIKIRJAN LUKUTAITO Silmu Vedet.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
11. Perinnöllisyys ja ympäristö
6.1 SELKÄRANGATTOMIEN ELINTAVAT JA MUODONVAIHDOS
6.2 SIMPUKKA & RAPU 7. BIOLOGIA.
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
”Ihmisen kehitys vauvasta vaariin”
18. TUPAKOINTI VAARANTAA TERVEYDEN
TERVEYSTIETO PALOTURVALLISUUS.
Lukion biologia Eliömaailma BI 1.
TERVEYSTIETO 8 Aloitus.
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
1. MAA – elämän planeetta 7. BIOLOGIA.
opintoja Oulun kaupungin lukiolaisille etänä & verkossa
Esityksen transkriptio:

1. IHMINEN

Heittäydy oppitunneille… Tutustu oppikirjan aiheisiin 1. Täydennä itsearviointi tehtäväkirjan s. 4-5 (ennen kurssia) 2. Kirjoita vihkosi 1. sivulle Otsikko : ”Miksi koulussa opiskellaan ihmisen biologiaa?” Otsikon alle ainakin kolme hyvää syytä opiskella hyvin tällä kurssilla

Kurssin suoritteet 4 Koetta : Labratyö – kansio Minä itse - vihko Jaksot 2-5 Jaksot 7-9 Jaksot 10-12 Jakso 14, Luvut : 15.2 ja 16.1 Labratyö – kansio Minä itse - vihko Tiimipulmat

Elämän tunnusmerkit 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. Minä itse : Olen, siis elän! TK teht. 3 (s.7)

Minä itse : Olen, siis elän! Täydennä viivoille oikea elämän tunnusmerkki! Lajini on kehittynyt ___ myötä vuosituhansien aikana tällaiseksi kuin olemme nyt. Koostun miljardeista mikroskooppisen pienistä ____ . ___ vaikuttaa paljon siihen, millainen minä olen. Puolet siitä olen saanut isältäni ja puolet äidiltäni. En ole enää pikkuvauva ja kymmenien vuosien kuluttua erilainen ihminen kuin nykyään. ___ elämäni aikana. ___ ympäristön ärsykkeisiin esimerkiksi aistieni avulla. ___ , kuten ruuansulatuksen ja hengityksen, myötä elimistöni pysyy toimintakykyisenä. Murrosiän myötä minusta tulee ___ , voin siis joskus saada jälkeläisiä.

Mikä tekee ihmisestä ihmisen? IL : Vaarallista ”susipoikaa” etsitään Moskovassa Minä itse : Mikä tekee minusta ihmisen? Piirrä oma kuvasi keskelle sivua Osoita nuolin ja kirjoita, mitkä ominaisuudet tekevät sinusta ihmisen TK teht. 2 (s. 6)

Ihmisen luokittelu eliökunnassa OK teht. 4-5 (s. 8)

Simpanssielämys Kirjoita vihkoosi oma nimesi Parisi teippaa maalarinteipillä peukalosi kiinni kämmeneen Kirjoita vihkoosi oma nimesi peukalo teipattuna. Mitä huomaat? TK teht. 4 (s. 7)

Miten ihminen on sopeutunut maapallon olosuhteisiin? OK teht. 3 (s. 8) Minä itse : Miten olen sopeutunut maapallon olosuhteisiin? Tutustu oppikirjan lukuihin ja selvitä, miten elimistösi on sopeutunut seuraaviin tekijöihin 1. Lämpötilan vaihtelu 2. UV-säteily 3. Hapen saanti 4. Painovoima

Tiesitkö tämän? Ihmisen elämänkaari s. 9 Minä itse : Elämänkaareni Piirrä vihkon aukeamalle elämänkaaresi siten, että eri värit kuvaavat eri elämänvaihetta Punainen lapsuus Sininen nuoruus Keltainen aikuisuus Vihreä vanhuus Kirjoita seuraavat vaiheet kaarellesi oikeisiin elämänvaiheisiin. (naiset) En pysty enää saamaan jälkeläisiä Aineenvaihduntani on vilkasta : Kudokseni kasvavat ja uudistuvat nopeasti Sydämeni toiminta lakkaa Sukupuolihormonien toiminta saa aikaan sukupuoleni kehittymisen Selkärankani on painunut kasaan : olen muutaman sentin lyhyempi Tunne-elämäni, käytökseni ja toimintani voi ailahdella huomattavasti Pituuteni ja painoni kasvavat nopeasti Fyysinen suorituskykyni on parhaimmillaan Lähinäköni heikkenee Aivoissani tapahtuu laajoja rakenteellisia muutoksia Tulen sukukypsäksi Olen menettänyt 30-40% sydämeni, keuhkojeni, munuaisteni ja lihasteni soluista Tehtävät 1-4 (s. 9) Miksi kasvu loppuu? (video 1min)

Elämä on valintoja Make Health Last – What will your last 10 years look like? (video 1min)

Itsenäistä työskentelyä Haluan kerrata oppitunnin asioita Lue jakso 1, OK teht. 1-2 (s. 8) Haluan mennä eteenpäin Etsi tietoa, OK teht. 7 (s.8)