Kilpailukykyä strategisella maankäytöllä Kommenttipuheenvuoro Pekka Söderling
Tpe Seinäjoki Parkano Orivesi Jämsä Toijala Turku Mäntyluoto Pori Lielahti Kokemäki Kokemäki Rauma Tampere Toijala Harjavalta Pori Parkano Lielahti Orivesi Vilppula Tampere Orivesi Toijala Hämeenlinna
Raideliikenne Tampereen seudun joukkoliikennejärjestelmän osana ”Selvityksen perusteella näyttää mahdolliselta luoda Tampereen seudulle olemassa olevaan rataverkkoon perustuva ja valtakunnalliseen raideliikennejärjestelmään integroituva uusi ympäristöystävällinen joukkoliikennejärjestelmä. Edellytyksenä on kuitenkin, että maankäyttöä tehostetaan uusien asemien vaikutusalueella huomattavasti nykyisestä, luodaan edellytykset sekä tehokkaalle liityntäliikenteelle että joustaville yhteyksille valtakunnalliseen raideliikennejärjestelmään ja varaudutaan subventoimaan myös tätä uutta joukkoliikennejärjestelmää kuten nykyistäkin”. Reitti 1 Nokia-Toijala 57 km ja 16 liikennepaikkaa. Reitti 2 Ylöjärvi-Orivesi keskusta 57 km ja 15 liikennepaikkaa. Lähdöt päätepisteistä 30 min välein, tarve 18 kalustoyksikköä. Tuotot kattaisivat 50 % liikennöintikustannuksista vuositasolla. V ratakapasiteetti ei riitä eikä henkilöratapihalle mahdu. Investointitarpeet ???
Tampereen paikallisjunaliikenne Lähijunatarjonnan lisääminen edellyttää maankäytön painopisteiden ohjaamista nykyisille henkilöliikennepaikoille ja tiiviisti ratojen varsille. Rata- ja asemainfran rakentamisesta ja rahoittamisesta on sovittava. Junakaluston hankinnasta on sovittava, VR:llä ei ylimääräistä kalustoa. PKS:n Junakalustoyhtiö OY on hyvä malli. VR on kiinnostunut operoinnista. Operoinnissa kaikilla on samat TESSIT (yleissitovuus) VR:n etuna henkilöstön tehokas yhteiskäyttö VR:llä valmiina kaikki tarvittavat luvat ja järjestelmät VR:llä toimiva lippujen jakelujärjestelmä VR:llä valmiina yhteiskäyttöiset suunnitteluresurssit VR isona toimijana saa mittakaavaetuja hankinnoissa mm. energia Ratamaksut ja verot kaikille samat
Tärkeimmät rataverkon kehityshankkeet Aloitettujen kohteiden loppuun vieminen mahdollisimman nopealla aikataululla Seinäjoki–Oulu kaksoisraideosuudet ja nopeuden nosto Lahti–Luumäki–Vainikkala nopeuden nosto ym. Kehärata Ilmalan ratapiha Helsingin autoasema Uudet esillä olleet kohteet, joista vielä puuttuu päätös: Espoon kaupunkirata Pisara-rata Luumäki–Imatra-kaksoisraide ja nopeuden nosto Helsinki–Riihimäki–Tampere-välin välityskyvyn kehittäminen Riihimäen kolmioraide/Riihimäen nopea kolmioraide Nykyisen rantaradan kehittäminen Luumäki–Vainikkala-kaksoisraide Eri ratapihahankkeet Esillä olleet, mutta lisäselvityksiä vaativat kohteet: Lentokenttärata Savonradan nopeuden nosto Imatra–Joensuu nopeuden nosto ELSA + Nummela–Lohja HELI Lahti–Heinola–Mäntyharju-oikorata Helsinki–Forssa–Pori-oikorata Hämeenlinna–Lahti-oikorata