TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ Krista Auvinen KIRAVO-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Advertisements

DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Youtube.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
TIEDONHAKU INTERNETISTA JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ Krista Auvinen KIRAVO-projekti 2011.
INTERNET-TIEDONHAKU JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ KIRAVO-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra RSS -syötteet.
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ KIRAVO-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
TIEDONHAKU INTERNETISTA JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ Krista Masri, Marjut Lahtela ja Katariina Lauronen KIRAVO-projekti 2011.
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
TWITTER YRITYSTOIMINNAN TUKEMISESSA Kiravo-projekti 2012.
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Kiravo-projekti 2011.
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ KIRAVO-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
IGOOGLE YRITTÄJILLE Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
Verkkotaitokoulutus Aloitus. Koulutuksen sisältö Verkonkäytön perustaitoja (3.11.) Tiedonhaku verkossa (10.11.) Työnhaku verkossa (17.11.) Asiointi ja.
Tiedonhaku Internetistä
Internetistä haku: USB portti – tiedonhaun vertailua Jouni Ojanperä TP09S
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
INTERNET-TIEDONHAKU JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta Netvibesissa: RSS-syötteet Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
TIEDONHAKU INTERNETISTA JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ Krista Auvinen KIRAVO-projekti 2011.
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Krista Auvinen 2011.
Tiedonhaun työkalupakki - tiedonhaun tekniikka haltuun
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta: iGoogle ja RSS-syötteet Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ KIRAVO-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
TIEDONHAKU INTERNETISTA JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina Lauronen KIRAVO-projekti 2011.
TIETOA JA TAITOJA TIEDONHANKINTAAN: Marttaliitto ry:n ja Uudenmaan Marttojen toimiston henkilökunnalle.
Klikattuasi Uusi… saat seuraavan näytön. Dashboard kohdasta voit luoda minkä tahansa aiheisen Netvibesin. Jos haluat lähteä luomaan itse rakennellen Netvibesia.
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ KIRAVO-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Linkkikirjasto Nina Granlund Kirjastot.fi Linkkikirjasto Kirjastojen.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Reaaliaikainen tiedonhaku.
RSS-syötteet nuo unohdetut kuuluisuudet tiedottamisessa Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett.
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
Tiedonhaku ”Tiedon käsitteen kannalta ongelmallista on se, että verkkoihin syötetään ”tietona” mielipiteitä, joiden esittäjistä ja heidän luotettavuudestaan.
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
Kirjaston tiedonhaku - yläkoulu
TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ
3 Tiedonhaku Sanahakupalvelut.
Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti
Kirjaston tiedonhaku – yläkoulu ja lukio
Makupalat.fi: Miksi linkkihakemistoja taas tarvitaan?
Esityksen transkriptio:

TIEDONHAKU INTERNETISTÄ JA GOOGLEN EDISTYNYT KÄYTTÖ Krista Auvinen KIRAVO-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra

Sisällöt Internet-tiedonhaun ja tiedon luonteesta Kuinka hakukoneet toimivat? Miten hakutulokset muodostuvat? Mikä ihmeen syvä verkko? Vaihtoehtoisia hakukoneita Googlen edistynyt käyttö Internet-tiedonlähteiden arviointi

Internet-tiedonhaun keveys Googlaamisen helppous Arkipäiväinen tiedonhaun mekaanisuus Vähimmän vaivan periaate Omia hakutaitoja ei pysähdytä miettimään Hakukoneiden mekanismeja ei tunneta Lähdekritiikki

Internet-tiedon olemus Verkkotiedon luotettavuus ja sensuuri Sisältää hyvin monenlaista tietoa mm. kaupallista, tieteellistä ja yhteiskunnallista tietoa Tietoa mielipiteistä ja trendeistä Ajankohtaisempaa tietoa saa paremmin kuin painetusta Julkista, suojattua ja yksityistä tietoa Paljon materiaalia englanninkielisiltä alueilta vähemmän Suomen

Verkkoa haravoivat Googlen botit ”ottavat haavinsa” kirjoituksesi. Hakiessasi tietoa Googlella, et hae tietoa koko verkosta vaan Googlen välimuistissa olevasta sisällöstä. Googlen botit seuraavat linkkejä. Jos sivullesi ei ole linkkejä, sivuasi ei haravoida säännöllisesti. Tiedonhaku Googlella. Google ehdottaa avainsanoja kirjoittaessasi hakutermejä. Hakutulos luodaan. Kirjoitat blogikirjoituksen tai lisäät sisältöä verkkosivuillesi. Sivu indeksoidaan.

Hakutulokseen sovelletaan Googlen omia suodatuksia. Google lisää hakutulosten joukkoon viitteitä uutisista, tuotteista, videoista, kirjoista ym., joka voi olla relevanttia tiedonhakijalle. Google tuo hakutulokseen verkkosivuja, joissa on aiemmin vierailtu. Google voi painottaa trendikkäitä hakutuloksia. Voit estää tämän poistamalla verkkohistoria käytöstä.

Verkkosivujen ranking-järjestys hakutuloksessa Tavallisessa internet-tiedonhaussa hakukoneet seulovat internet-sivuja ja ajan myötä sivustoille kehittyy ranking-järjestys. Ranking eli sivuston nouseminen hakutuloksen kärkeen johtuu yhdeltä osaltaan sivuston linkityksen paljoudesta. Tästä syystä Wikipedia nousee hauissa yleensä kärkeen. Hakutulosten ranking on melko staattinen ja se saattaa muuttua aika ajoittain. Perinteiset hakukoneet eivät toimintaperiaatteensa takia pysty luotaamaan sitä, mitä on juuri nyt julkaistu internetissä. Reaaliaikaisen aineiston hakukoneet on tehty sitä varten, että ne luotaavat sitä sisältöä, mihin perinteiset hakukoneet eivät yllä.

Hakukoneoptimointi Hakukoneoptimoinnilla(search engine optimization, SEO) nostetaan tietyn verkkosivun sijoittumista hakutuloslistassa, jotta tiedonhakija valitsi juuri tämän sivun. Hakukoneoptimointi tehdään yleensä tutkimalla, millä hakusanoilla tietty sivusto halutaan löydettävän sekä parantamalla sivuston otsikointia ja lisäämällä väliotsikoita ja meta-kuvauksia, jotta sivusto löytyisi paremmin ja olisi houkuttelevampi tiedonhakijalle. Myös sivustolle linkkaamista pyritään kehittämään, koska runsas linkitys nostaa sivustoa Googlen ”silmissä”.

Hakukoneoptimointi Sisällöllisesti verkkosivuston teksti kannattaa kirjoittaa yleisimmin käytettyä termiä viljellen, mutta käyttäen myös vastaavia sanoja, jotta Google löytäisi sivun paremmin. Hakutermejä voi analysoida seuraavin työkaluin Google trends Google AdWords Google Analytics Hakukoneoptimoinnilla voidaan parantaa huomattavasti yrityksen tulosta ja saada uusia asiakkaita.

Syvä verkko Mikään hakukone ei pysty löytämään kaikkea, mitä verkossa on. Googlen kaltaiset hakukoneiden perushaku ei pääse luotaamaan aineistoa, joka sijaitsee esim. salasanana takana olevan tietokannan uumenissa tai organisaation sisäverkossa tai tilastotietokannassa tai kirjastojärjestelmässä. Tällaista aineistoa varten on olemassa ns. syvän verkon hakukoneet. Näitä hakukoneita ovat esim. Complete Planet, Yippy, Scirus ja Intute

Vaihtoehtoja Googlelle Ihmisten valitsemat ja etukäteen arvioimat sisällöt: Makupalat ja Linkkikirjasto Metahakukoneet: hakee samaan aikaa monien eri hakukoneiden avulla mm. Yippy Semanttiset hakukoneet: Hakia Klusteroivat hakukoneet: luo erilaisia kategorioita, joista voit kaventaa tai laventaa hakutulosta: Yippy ja Carrot Clustering Reaaliaikaisen verkon hakukoneet: Googlen reaaliaikainen haku ja Twitter Search Visuaaliset hakukoneet esittävät hakutulokset visuaalisessa muodossa: oSkope, Quintura ja RedZ

Vaihtoehtoja Googlelle Sosiaalisten yhteisöjen sisäinen haku: Slideshare, Delicious, Diigo Facebook, Twitter Kuva- ja videohaku mm. YouTube haku Mobiilihaku mm. lisätyn todellisuuden haku

Googlea edistyneesti Uutta: Google Instant Google Insights/Hakutilastot Tarkennettu haku Googlen reaaliaikainen haku Googlen muut aikarajaukset Googlen kirjahaku Google Alerts Google Finance, Google Product Search, Google Maps

Internet-tiedonlähteiden arviointi Luotettavuus Onko sivun tekijä mainittu? Onko tekijän yhteystiedot mainittu? Onko yhteystiedot aitoja? Annetaanko tekijän pätevyydestä? Mikä on tekijän taustaorganisaatio tai julkaisijataho: tiedontuottajien luotettavuusjärjestys: 1. Viranomaiset ja yliopistojulkaisut 2.Uutistoimistot 3. Järjestöt 4. Yksityisten sivut 5. Keskustelupalstat 6. Huijaussivustot Onko sivu laajemman sivuston osa ja millainen tämä sivusto on luotettavuudeltaan? Maksaako tai sponsoroiko joku sivun? Onko sivusto asiantuntijoiden arvioima tai suosittelema? (onko mukana hyvissä aihehakemistoissa tai tunnetussa verkkolehdessä) Onko sivustolla toimittaja, joka tarkistaa asiatiedot?

Internet-tiedonlähteiden arviointi Tiedon oikeellisuus Onko sivulla oleva tieto paikkansa pitävää, luotettavaa ja virheetöntä? Ovatko tulkinnan sivustolla järkeviä? Perustellaanko sivulla olevat väitteet? Onko sivustolla lähdeluetteloa? Onko sivulla mainontaa? Onko mielipiteet, mainonta ja faktat eroteltu toisistaan? Yritetäänkö tiedolla vaikutta mielipiteisiin? Onko lähteet mainittu? Onko sivusto virheetön kieliasullisesti? Löytyykö vastaava tieto muista lähteistä?

Internet-tiedonlähteiden arviointi Objektiivisuus Mikä tarkoitus tiedon tuottamisella on ollut? Kenelle sivu on suunnattu? Onko tekijän tarkoitusperät ilmaistu? Onko tieto puolueetonta? Onko sivustolla ideologisia ja poliittisia painotuksia? Onko sivulla mainontaa? Onko mielipiteet, mainonta ja faktat eroteltu toisistaan? Yritetäänkö tiedolla vaikuttaa mielipiteisiin?

Internet-tiedonlähteiden arviointi Ajantasaisuus Milloin sivu on tehty? Milloin se on julkaistu internetissä? Milloin sisältöä on muokattu viimeksi? Päivitetäänkö sivustoa säännöllisesti? Milloin tiedot on kerätty? Toimivatko linkit?