Ymmärtäminen, ajatteleminen peruskoululaisen kemian oppimisessa 3.3.06 3.3.06 Elsi Torn Elsi Torn.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Karkki vai kepponen… seuraavalla sivulla on kuvia, paina mistä haluat
Dialogi William Isaacs.
Pelisilmää asiakaskohtaamisiin Mikko Ojanen. Kauraa • Valitsin kirjan hiljattain pidetyillä myyntipäivillä buukattuja tapaamisia varten. • Asiakastapaamisia.
Kasvaako pääni, kun opin?
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Helga Skiftesvik, Sanna Pitkänen
Toimintaohjeet opelle
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Laatinut Maija Halme-Briedis
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
YV9TV1-07 Mikron käyttöönotto ja ylläpito Juha Korhonen
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
Integraalilaskenta MA 10
Musiikin ryhmäkoulutus
TAITOTASO 3 = KYNNYS- ELI KESKITASO
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Kuvakäsikirjoitus.
, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
Preppaus ENA 4.
Samsonin tarina. Nimeni on Samson ja olen 14-vuotias. Asun Kisumussa, Keniassa ja rakastan jalkapalloa!
Rohkaisusanoja naiselta naiselle
Rakkaat ystäväni!.
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Lasten suusta.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Rippikoulu ja nuoren hyvinvointi Avainsanat LIMINAALISUUS JA INTENSIIVINEN YHTEISÖLLISYYS KIUSAAMATTOMUUS PUHTAAN PÖYDÄN MAHDOLLISUUS SUORITTAMISEN VÄHÄISYYS.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
Riippuvuus tupakoinnista
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
Ruokatavat Ruokatavat ovat todella tärkeitä järjestyksen ja puhtauden ylläpitämiseksi .
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Demokratiaa etsimässä Helsingin demokratiaryhmän pohdinnoista.
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Kysy parilta. Muista päiväys. Mikä päivä eilen oli
Epätoivoisena katsoo pomo kelloaan, ja toteaa, että hänen alaisensa ei ehdi ajoissa pitämään erittäin tärkeää tiedotusta konferenssiin, joka on juuri alkamassa.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
ATK-työt.
Kuka puhuu totta? Oppilaat ovat tulleet luokkaan ja matematiikan tunti alkaa rauhallisesti.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Niko Saarinen.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Ymmärtäminen, ajatteleminen peruskoululaisen kemian oppimisessa
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Tietoa välittävä puheenvuoro
Puhutaan rahasta Pieniä dialogeja.
Oppilaiden näkemyksiä tehokkaista työtavoista Elsi Torn
JULKISISSA JA PUOLIJULKISISSA TILOISSA
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

Ymmärtäminen, ajatteleminen peruskoululaisen kemian oppimisessa Elsi Torn Elsi Torn

Puheenvuorossa tulee esille KYSYMINEN … KYSYMINEN … YMMÄRTÄMINEN YMMÄRTÄMINEN POHJATIEDON KARTOITUS POHJATIEDON KARTOITUS ENNAKKOJÄSENTÄJÄ ENNAKKOJÄSENTÄJÄ SYKLI ja sen osat SYKLI ja sen osat JÄLKIJÄSENTÄJÄ JÄLKIJÄSENTÄJÄ TYÖRAUHA TYÖRAUHA

KYSYMYKSIÄ, KYSYMYKSIÄ… Kysymyssana virittää ajattelemaan. Kysymyssana virittää ajattelemaan. -opettaja kysyy -opettaja kysyy - oppilas kysyy - oppilas kysyy Jos ei tajuu, sit pitää kysyy.(Sipi) Jos ei tajuu, sit pitää kysyy.(Sipi)

YMMÄRTÄMINEN ymmärtäminen ykkössijalla ymmärtäminen ykkössijalla Hmmm.... hyvä numero ja sit, et mä tajuun noi asiat siit.... kyll mä ajattelen, et tajuunks mä sen asian. Jos mä en tajuu, sit mä yleensä luen himassa..(Saku) Hmmm.... hyvä numero ja sit, et mä tajuun noi asiat siit.... kyll mä ajattelen, et tajuunks mä sen asian. Jos mä en tajuu, sit mä yleensä luen himassa..(Saku) Oli ihana tunne, kun joskus tuli tällainen ahaa-elämys, kun todella ymmärsi jonkun asian. (Liisa) Oli ihana tunne, kun joskus tuli tällainen ahaa-elämys, kun todella ymmärsi jonkun asian. (Liisa)

POHJATIEDON KARTOITUS ajatusten virittäjänä ajatusten virittäjänä …Siin oli pakko alkaa aatella sitä. (Sanni) …Siin oli pakko alkaa aatella sitä. (Sanni)... ei keskity muuhun, vaan alkaa miettiin just sitä) (Saila)... ei keskity muuhun, vaan alkaa miettiin just sitä) (Saila)

ENNAKKOJÄSENTÄJÄ kokonaisuuden osat kokonaisuuden osat siihen voi palata. siihen voi palata. yhdessä rakennettuna sitouttaa tunteeseen: ” Tää on meidän juttu.” yhdessä rakennettuna sitouttaa tunteeseen: ” Tää on meidän juttu.” Kyll se auttaa, et näkee eka sen kokonaisuuden ja siit lähetään sit vasta ettiin. (Pirita) Kyll se auttaa, et näkee eka sen kokonaisuuden ja siit lähetään sit vasta ettiin. (Pirita)

JÄLKIJÄSENTÄJÄ taulukoita, kaavioita, missä riippuvuudet ja kemian loogisuus paistoi tajuntaan taulukoita, kaavioita, missä riippuvuudet ja kemian loogisuus paistoi tajuntaan Olennaista laatimisessa on puhuminen, kyselevä keskustelu. Olennaista laatimisessa on puhuminen, kyselevä keskustelu. Siin ainakin sitten tajus sen, jos ei ennen ollu tajunnu. (Salli) Siin ainakin sitten tajus sen, jos ei ennen ollu tajunnu. (Salli)

oppimissykli pohjatiedon kartoitus, josta pohjatiedon kartoitus, josta ennakkojäsentäjä ennakkojäsentäjä tutkimuksen tekeminen tutkimuksen tekeminen käsitteen muodostaminen käsitteen muodostaminen soveltaminen soveltaminen tiedon prosessointi oppimispäiväkirjaksi tiedon prosessointi oppimispäiväkirjaksi

tutkimuksen tekeminen lajittelutehtävät lajittelutehtävät Paras oppimisoivallukseni oli hiilivetyjä käsitellessä. Aluksi tuntui, että olin ihan pihalla koko asiasta, mutta sitten se vain loksahti paikoilleen ja asia olikin yksinkertainen ja helppo” Siin tajus, miten ne menee..” (Sanni) Paras oppimisoivallukseni oli hiilivetyjä käsitellessä. Aluksi tuntui, että olin ihan pihalla koko asiasta, mutta sitten se vain loksahti paikoilleen ja asia olikin yksinkertainen ja helppo” Siin tajus, miten ne menee..” (Sanni)

tutkimuksen tekeminen Mallintaminen Mallintaminen Rakentaessa molekyylimalleja tuli ´´nyt sen tajusin´´ tunne, kun huomasi, miten erilaiset molekyylit koostuvat ja tajusi, miten ne liittyvät ja liikkuvat. (Maria) Rakentaessa molekyylimalleja tuli ´´nyt sen tajusin´´ tunne, kun huomasi, miten erilaiset molekyylit koostuvat ja tajusi, miten ne liittyvät ja liikkuvat. (Maria)

tutkimuksen tekeminen laboratoriotöitä laboratoriotöitä …ja sit ku ite sai tehä laboratoriotöitä ja ite havaita jonkun asian, et hei se on näin, niin sen muistaa sit paremmin. (Liisa) …ja sit ku ite sai tehä laboratoriotöitä ja ite havaita jonkun asian, et hei se on näin, niin sen muistaa sit paremmin. (Liisa) Se on just sillai, et se on helpompaa oppia, ku joutuu tekeen sitä [laboratoriotyö]. Et ihan eri asia, ku et jos sä luet sen kirjasta. Siin ei opi niin hyvi. (Salli). Se on just sillai, et se on helpompaa oppia, ku joutuu tekeen sitä [laboratoriotyö]. Et ihan eri asia, ku et jos sä luet sen kirjasta. Siin ei opi niin hyvi. (Salli).

tutkimuksen tekeminen tiedon etsimistä tiedon etsimistä tiedon järjestämistä ryhmissä tiedon järjestämistä ryhmissä Mä just opin sillee, että kun löytää vaik paljon tietoo, niin niit pitää laittaa järjestykseen ja karsii turhaa pois. Niin sitähän joutuu käsitteleen siinä ja siin, ku sitä käsittelee, niin siin oppii. (Pauliina) Mä just opin sillee, että kun löytää vaik paljon tietoo, niin niit pitää laittaa järjestykseen ja karsii turhaa pois. Niin sitähän joutuu käsitteleen siinä ja siin, ku sitä käsittelee, niin siin oppii. (Pauliina)

tutkimuksen tekeminen käsittelyä yksin raportteihin ja tutkielmiin käsittelyä yksin raportteihin ja tutkielmiin No taas tulee tää tutkielma. Mut siinä mont kertaa mä tajusin, että ´´naps´´. (Lotta) No taas tulee tää tutkielma. Mut siinä mont kertaa mä tajusin, että ´´naps´´. (Lotta)

käsitteen muodostaminen demokraattista keskustelua, puhumista demokraattista keskustelua, puhumista Kyllähän se auttaa aina se, että kuulee mahdollisimman paljon kaikkien.. mielipiteitä ja sitte itekki sanoo siin. Kyllähän se auttaa aina se, että kuulee mahdollisimman paljon kaikkien.. mielipiteitä ja sitte itekki sanoo siin. ….kyllä se, kun kaikki keskustelee tuo enemmän näkökantoja siihen. (Pasi) ….kyllä se, kun kaikki keskustelee tuo enemmän näkökantoja siihen. (Pasi)

soveltaminen arkielämään viety kemia saa ajattelemaan ja siitä ymmärtämään. arkielämään viety kemia saa ajattelemaan ja siitä ymmärtämään. Joo sillai oppii noist käytännön asioista, ku oli ne pesuaineet tietää, mitä se on. Mut sitte tulee lisätietoo, se onki tollanen. Ku opittiin just ne muovit, että mikä on pöly..polyeteeni ja kaikki. Joka päivä katteelee, jee tost löytyy tollanen. Kivaa! Aina ettimässä lisää niitä, että millasii ne on. (Pinja) Joo sillai oppii noist käytännön asioista, ku oli ne pesuaineet tietää, mitä se on. Mut sitte tulee lisätietoo, se onki tollanen. Ku opittiin just ne muovit, että mikä on pöly..polyeteeni ja kaikki. Joka päivä katteelee, jee tost löytyy tollanen. Kivaa! Aina ettimässä lisää niitä, että millasii ne on. (Pinja)

oppimispäiväkirja pakottaa jäsentämään pakottaa jäsentämään …oppimispäiväkirjoja niit.. Niihin panostin. Must se et oli kirjottanu, se autto paljo. (Maria) …oppimispäiväkirjoja niit.. Niihin panostin. Must se et oli kirjottanu, se autto paljo. (Maria)

Sosiaaliryhmä …jos ei tiedä jotain asiaa, niin muut voi auttaa siinä asiassa ja.. Et sä ymmärrät sen asian. Keskustellaan aiheesta…ja aiheen vierestä. Kotiyryhmän koostumus on tärkee, koska siin tuntee ne ihmiset sillee. On oppinu tuntemaan ja on helppo puhua. Jos niit ruvettais sekottelemaan, niin ei se ois yhtään niin sama. (Sirkku) …jos ei tiedä jotain asiaa, niin muut voi auttaa siinä asiassa ja.. Et sä ymmärrät sen asian. Keskustellaan aiheesta…ja aiheen vierestä. Kotiyryhmän koostumus on tärkee, koska siin tuntee ne ihmiset sillee. On oppinu tuntemaan ja on helppo puhua. Jos niit ruvettais sekottelemaan, niin ei se ois yhtään niin sama. (Sirkku)

turvallisuus ja työrauha Tutkimisen sykkeeseen on taattava hiljaiseen ajatteluun rauhoittumista. Tutkimisen sykkeeseen on taattava hiljaiseen ajatteluun rauhoittumista. Siell pysty tekeen ja sit jaksokin tehdä, kun sai rauhassa tehä. (Liisa) Siell pysty tekeen ja sit jaksokin tehdä, kun sai rauhassa tehä. (Liisa)

KEMIA ON KIVAA Tutkimus luonnontieteellisesti lahjakkaiden peruskoulun 9. luokkalaisten käsityksistä kemian opetusjärjestelyistä Tutkimus luonnontieteellisesti lahjakkaiden peruskoulun 9. luokkalaisten käsityksistä kemian opetusjärjestelyistä Elsi Torn väitöskirja Elsi Torn väitöskirja