Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietohallinto-ohjausryhmän.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Advertisements

www.nuorisokanuuna.fi1 KANUUNAN TOIMINTAPERIAATTEET TOIMINTAPERIAATTEET ON HYVÄKSYTTY KANUUNA- SEMINAARISSA KOTKASSA
Arkistosektorin KDK- yhteistyöverkosto KDK ja sen arkistosektorin yhteistyöverkosto –seminaari Arkistoneuvos Jaana Kilkki Arkistolaitos.
Topirkka.fi portaali
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-OPI.
Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Laatu LAATU EI TARKOITA SITÄ, ETTÄ TUOTE TAI PALVELU ON ABSOLUUTTISESTI HYVÄ VAAN SITÄ ETTÄ SEN TEKEMISEEN KÄYTETTÄVÄT MENETELMÄT JA TOIMINNOT ON DOKUMENTOITU.
Oivaltamisen iloa © Mitä seurasi tietojen yhteentoimivuuden toteuttamisesta? Matti Hartikainen Tietohallintojohtaja.
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto JURE RAKETTI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-XDW Käsitemäärittely,
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Keskustelua vuoden 2015 opiskelijavalintoihin valmistautumisesta OHA-forum Tuija Pasanen, UEF.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Arkkityön.
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Neljä osakokonaisuutta
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Ajatuksia TUTKIn suuntaamisesta Tuija Raaska
Tiptop – product visio Mats Lindstedt, Lauri Stigell, Petri Heinonen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto JURE.
Tiedon hyödyntämisen evoluutio. Tieto työvälineenä Valtaosa kaikkien työn kannalta tärkeästä tiedosta tallennetaan yhteisiin tietojärjestelmiin Tietoa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
VIRTA osana korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon vastuualue.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto TUTKI-osahanke.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OILI.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Lukuvuosi-ilmoittautuminen LVI Opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa käytyyn keskusteluun viitaten LVI:n suunnittelu.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Tiptop - viestintäsuunnitelma Mats Lindstedt.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opiskelijaksi-ilmoittuatumis-
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Tulevaisuudennäkymiä: yliopistouudistus, Oodi ja RAKETTI -hanke IH/oprek.
Yhtenäiset metatiedot ja tietorakenteet (284) (VM003:00/2007) Ohjausryhmän kokousmuistio Pekka Kuittinen projektipäällikkö.
Yhteistyö kokonaisarkkitehtuurityön teknologiatasolla RAKETTI-päätösseminaari Tommi Kangasaho, Päijät-Hämeen koulutuskonserni -kuntayhtymä.
Tiedon avaamisen asiantuntijaryhmä Tilannekatsaus Tanja Kantola
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Ajatuksia ICT-ohjausryhmästä ja CSC:n asiakasohjauksesta
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Tutkimustietovarannon ohjausrakenne
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Toimeksianto ”KA-seminaari” Tuija Raaska, kehityspäällikkö, CSC
Päätös VIRTA-opintotietopalvelun hallintamallin hyväksymisestä
KTPO-CSC-vuosisopimuksen 2018 näkymiä ym
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Esityksen nimi / Tekijä
Nuorisotyön laadun ja menetelmien kehittäminen Osaamiskeskus Kanuunan TOIMINTAPERIAATTEET Kanuuna-seminaari Jyväskylä
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
KTPO-CSC-vuosisopimuksen 2018 ja 2019 painotuksia Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmän kokous Jukka Haapamäki, Juha Haataja, Ilmari.
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietohallinto-ohjausryhmän toimintasuunnitelma versio 1.0 Luonnos kick-offissa käydyn lähetekeskustelun pohjalta Tuija Raaska

Toimeksianto= toimintasuunnitelman päälinjat –Korkeakoulujen tietohallintotoimijoiden yhteistyö RAKETTI- hankkeen toimeenpanovaiheessa –Käytännön tasolla työstää tietojen yhteentoimivuutta korkeakoulujen omien ja yhteisten tietojärjestelmien ja korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon (VIRTA) kesken –Yhteistyössä OKM:n kanssa seurata, ennakoida ja vaikuttaa korkeakouluihin kohdistuviin (tietohallinnollisiin) vaatimuksiin –VIRTA-projektin ohjaaminen

Toiminnan päälinjat Ohjausryhmän toiminta kohdistuu: –Korkeakoulujen tietojärjestelmähankkeiden seuraamiseen (jo käynnissä olevat) ja hanke-ehdotusten arvioimiseen (hankesalkku, reality check) tavoitteena tuottaa kansallisen tason yhteentoimivuutta lähtemällä korkeakoulutason käytännöistä –Korkeakouluihin kohdistuvien kehityslinjojen seuraamiseen, ennakointiin ja niihin vaikuttamiseen (FUCIO- ja AAPA- verkostojen tiivistyvä yhteistyö ja verkostojen informoiminen) –RAKETTI-VIRTA-projektin ohjaamiseen (mahdollisesti jatkossa myös muita ohjaustehtäviä)

1. Hankesalkku Ohjausryhmä rakentaa korkeakoululaitostason tietohallintohankkeiden hankesalkun ja hallinnoi sitä. –Hankesalkun kokoamisella ja hallinnalla tavoitellaan hankkeiden onnistumisprosentin kasvattamista ja kustannussäästöjä yli sektorirajojen. –Ohjausryhmä määrittelee periaatteet ja menetelmät, joiden mukaan hanke otetaan hankesalkkuun –Ohjausryhmä sopii hankesalkun sisällöstä ja seurannasta vuosittain –Kukin hankkeen kohdalla ohjausryhmä määrittelee oman suhteensa hankkeeseen (esimerkkeinä omistaja, ohjaava taho, hyödyntäjä…)

Hankesalkku –Kunkin hankkeen kohdalla ohjausryhmä käsittelee ja varmistaa seuraavat asiat: hankeen reunaehdot, riippuvuudet, kustannusten ja aikataulujen realistisuus ja todennettavat hyödyt ja muut tarkistettavaksi sovitut asiat –Tietojärjestelmähankkeiden arvioinnissa menetelmänä käytetään VM:n projektien arviointikehikkoa ohjausryhmän sopimassa laajuudessa –BM-työssä tuotettu vuosittain päivitettävä korkeakoulujen järjestelmäkartta on osa hankesalkun päätöksenteon tietopohjaa

Hankesalkku 2012 –Vuoden 2012 osalta ehdotetaan, että hankesalkkuun katsotaan kuuluvaksi useamman korkeakoulun yhteiset hankkeet tai laajemmat korkeakoulujen omat projektit, joissa tavoitteena on tuottaa palvelua muillekin korkeakouluille –Näitä hankkeita ovat esimerkiksi RAKETTI-VIRTA-projekti ja KATE-hanke. –Toimeksiannon mukaisesti RAKETTI-VIRTA-projektin osalta ohjausryhmä toimii ko. projektin ohjausryhmänä, kuitenkin huomioiden, että projektin sisällöllisenä tavoitteena on ensimmäisessä vaiheessa opiskelijavalintojen kehittämisen tarpeet, jolloin sisällölliset tarpeet tulevat KSHJ, RAKETTI-OPI ja korkeakoulujen tiedonkeruun tarvevaatimuksista.

2. Standardisalkku Ohjausryhmä rakentaa ja hallinnoi korkeakoulujen yhteistä standardisalkkua. –Vaikuttamalla projekteihin jo niiden suunnitteluvaiheessa ohjataan projekteja valitsemaan työmenetelmät, standardit, rajapinnat ja muut vastaavat siten, että projekteissa syntyvät järjestelmät toimivat korkeakoululaitoksen tasolla mahdollisimman hyvin yhteen. Tätä kokonaisuutta hallinnoimaan kootaan ja ylläpidetään korkeakoululaitoksen standardisalkkua. –Standardisalkkua tarkennetaan ja laajennetaan kun siihen on edellytyksiä. Se voi sisältää myös projektityömenetelmiin, dokumentointiin, viestintään ja parhaisiin käytäntöihin liittyviä suosituksia samoin kuin JHS-tyyppistä materiaalia.

Standardisalkku –Käytettävät standardit määritellään standardisalkussa, jonka sisältää lyhyet perustelut valinnoille sekä standardille yhteisesti sovitun käyttövelvoittavuuden. Salkku ei anna yksityiskohtaisia ohjeita standardien implementoinnista, vaan ne laaditaan tarvittaessa erikseen.

Standardisalkku 2012 Standardisalkun keskeisimmät työkalut ovat: –Korkeakoulujen kokonaisarkkitehtuurimalli Kartturi –Korkeakoulujen yhteinen käsitemalli

3. Vaikuttaminen toimintaedellytyksiin –Ohjausryhmä seuraa aktiivisesti korkeakoulujen toimintaympäristön muutoksia ja korkeakoulujen rahoitukseen, julkis- ja kuntahallinnon uudistukseen, lainsäädäntöön (esim. hankintalaki) liittyvää kehitystä ja vaikuttaa niihin yhteistyössä OKM:n kanssa -tavoitteena on ennakoida ja vaikuttaa korkeakouluihin kohdistuviin (tietohallinnollisiin) vaatimuksiin ja toisaalta tuoda OKM:n kautta korkeakoulujen näkökulmaa kansallisen tason asioiden valmisteluun ja päätöksentekoon mukaan

Vaikuttaminen 2012 –OKM:n Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen – keskusteluun osallistuminen ja sisältöön vaikuttaminen; seminaari –Ammattikorkeakoulu-uudistus –jne toimenpiteet

Päätösehdotukset –Ohjausryhmä käy keskustelun päälinjoista, projektisalkusta ja standardisalkusta ja tekee tarvittavat päätökset asioiden edistämisestä seuraavaan kokoukseen mennessä –hyväksytään edellä esitetty toimintasuunnitelman rungoksi ja ohjausryhmä kommentoi ja tåydentää sitä, niin että se on valmis toukokuun lopussa (RAKETTI-ohjausryhmä 5.6.)